|
Ds. Moerkerken: Comrie plaatst mens in het gemis RD: 28-03-2012 09:19 | gewijzigd 28-03-2012 09:53 | Kerkredactie ROTTERDAM – "Kenmerkend voor Comrie is dat hij mensen in het gemis plaatst. Wie Comries uitleg van zondag 7 nooit gelezen heeft, kan de prediking van de Gereformeerde Gemeenten niet goed begrijpen."
Klik op de Klik hier link ter inzage volledige RD-artikel
---------------------------------------------
COMMENTAAR Kenmerkend voor Moerkerken is, dat hij mensen in het bezit stelt van het gemis, van niks dus. Voor de zoveelste keer meent ds. A. Moerkerken zijn houten stokpaard van stal te moeten halen om de "superspeciale" GG-leer te promoten, die, volgens zijn zeggen, zonder de uitleg van Comrie over Zondag 7 niet is te verstaan. Is het humor of komedie? Be-aware: Het afgezaagde refrein van ds. Moerkerken is de dood in de pot, maar Moerkerken en de zijnen roeren blijkbaar gaarne in de pot van wilde kolokwinten. Moerkerken schept blijkbaar een behagen in een dode wedergeboorte, waarin de ziel Christus nog niet kent, maar met die dwaalleer ergert hij de kleinen in Christus die volgens Christus Zelf wel degelijk in Hem geloven (Matth. 18:6 - Joh. 10:14).
Moerkerken stelt het Woord terzijde en verheft de dwalingen van Comrie boven het gezaghebbende Woord en dat bewijst dat Moerkerken een afgodendienaar is die er behagen in schept om de leer van Christus te vervalsen, aangezien hij al ettelijke malen is weerlegd op grond van Gods Woord. Dat Moerkerken zo afgodisch vasthoud aan de embryo-filosofie van Comrie, bewijst ook dat de Afscheiding is overgegeven en niet is te reformeren. God gunt Zijn eer niet aan gesneden beelden! Dat ook de leer waarmee de Kerk staat of valt -de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze- door de valse leer van Moerkerken en de zijnen fundamenteel vervalst wordt, scheelt Moerkerken blijkbaar geen zier, mede vanwege het feit dat hij er zelf onkundig aan is. Moerkerken en de zijnen vallen onder het oordeel van Galaten 1:8-9, maar ook wat Paulus zegt in Titus 3:10, omdat zij zich niet laten gezeggen door het gezaghebbende Woord.
Moerkerken kent de dwalende Comrie meer gezag toe als Gods Onfeilbaar Woord en die dat doen, doen dat tot hun eigen verderf (2 Pet. 2:1 - 2 Pet. 3:16), maar Gods Woord leert, dat, die niet blijft in de leer van Christus, God niet heeft (2 Joh. 1:9).
Ds. Moerkerken geeft genoeg aanleiding om uit zijn afgoderij af te leiden dat hij meent met Comrie voor God te kunnen verschijnen. Ook bijbels-theologisch slaat de habitus-actus filosofie van Comrie kant noch wal, aangezien Gods Woord geen wedergeboorte leert zonder daadwerkelijk geloof in Christus, noch de rechtvaardiging van de wedergeborene. Dat is echter wel de valse leer van de Afscheiding, zoals we op deze website en in de boeken talloze malen op grond van en vanuit de heilige Schrift hebben aangetoond.
Ook maakt ds. Moerkerken -in navolging van ds. Vergunst- geen punt van plagiaat-pleging. Hij moedigt zelfs aan om door het ploegen van andermans kalveren "te leren preken."
Moerkerken: Op zijn eigen karakteristieke wijze zei ds. Vergunst: "Als je straks een goede preek wilt houden, moet je de "Eigenschappen" lezen. Daaruit leer je preken."
Als ik het preken op deze valse wijze zou moeten leren, werd ik vandaag nog schoenmaker. Wie het niet door Woord en Geest van Christus Zelf geleerd heeft, zijn zonder uitzondering huurlingen in de wijngaard des Heeren; ofwel de vossen die de wijngaard verderven.
Moerkerken vindt Comrie „glashelder" over het feit dat het begin van het geestelijk leven ligt bij de inlijving in Christus, maar ondertussen scheidt Moerkerken de inlijving van het daadwerkelijke geloof in een geschonken Christus.
Moerkerken: "Dat blijkt uit de eerste twee preken van de "Eigenschappen", die handelen over "Het geloof is een genade, die de ziel zo nauw mogelijk met Christus verenigt" en "Het geloof is een genade, waardoor de ziel gerechtvaardigd wordt"." Dat is niet hetzelfde als het aannemen van en de persoonskennis van de Middelaar."
De "glashelderheid" van Comrie waarin Moerkerken hogelijk roemt, is echter enkel Egyptische duisternis, aangezien de inlijving in Christus van de aanneming des geloofs gescheiden wordt. Dr. habitus en dr. actus, waarmee Moerkerken zijn dogmatische wiskunde altijd sluitend probeert te maken, spelen alleen poppenkast in de benevelde breinen van huurlingen, maar die beiden, zowel dr. H en dr. A. hebben -net als sinterklaas- nooit bestaan.
Ook is het geloof geen genade waardoor de ziel gerechtvaardigd wordt, zoals Moerkerken wel leert, want niet het geloof, maar GOD rechtvaardigt de goddeloze op grond van de gerechtigheid van Christus en die toerekening van die gerechtigheid wordt door het geloof aangenomen. Daarom heet het de rechtvaardiging des geloofs, maar het geloof is slechts een instrument, om de geschonken vrijspraak in Christus aan te nemen.
Moerkerken: "Wat wij wel de toeleidende weg noemen, geeft Comrie een plaats ín het geestelijk leven, niet vóór het geestelijk leven."
Onder de zogenaamde "toeleidende weg" verstaat Moerkerken een wedergeboorte zonder daadwerkelijk geloof in Christus. Die toeleidende weg van Moerkerken is derhalve niet meer als een wegversmalling op de brede weg des verderfs. Ik geloof absoluut niet dat Moerkerken zelf afweet van de bevinding van de rechtvaardiging van de goddeloze, anders zou hij deze ketterijen niet leren. Bovendien spreekt ds. Comrie, de filosoof dr. Comrie vierkant tegen. Bij de GG is alleen de filosoof dr. Comrie allesbepalend en postuum bevorderd tot kerkvader van de GG.... De paus zou klappertanden van deze aanmatiging.
DRV-link: http://www.derokendevlaswiek.com/HERVORMERS_OUDVADERSCOMRIEzhS_EMBRYOFILOSOFIE.html
De Afscheiding heeft over zichzelf het oordeel van een kracht der dwaling uitgeroepen, en dat weten we uit het Woord en bij God vandaan. De leugen wordt als leerstuk verheven, omdat men weigert de Waarheid in liefde aan te nemen (2 Thess. 2:11).
Hoort dit Woord gij koeien van Basan!
GPPB.
|
|