ANTIOCHEENSE VEINZING VAN DS. A. KORT
DE ANTIOCHEENSE VEINZING VAN DS. A. KORT AANGETOOND EN BESTRAFT   Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Ds. Kort betreurt commotie over boek in OGGiN
RD: 01-02-2013 10:06 | gewijzigd 01-02-2013 14:48 | Kerkredactie

BARNEVELD – Ds. A. Kort, predikant van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN), betreurt het dat zijn boek "Wedergeboorte of schijngeboorte" binnen zijn kerkverband aanleiding heeft gegeven tot verwarring.

Dat staat in een verklaring in het Kerkblad van de OGGiN dat vrijdag is verschenen. De verklaring is ondertekend door deputaten naar artikel 48 en 49 van de DKO. Zij betreuren de "commotie en verwarring" in eigen kring en wijzen erop dat ds. Kort zijn boek geschreven heeft op persoonlijke titel. De "veroordelende toonzetting" die in het boek gebruikt is, wijzen deputaten af.

Ds. Kort, predikant te Krimpen aan den IJssel, is met deputaten van mening dat het niet de geordende weg was om zijn zorg over de prediking op deze wijze kenbaar te maken. Hij erkent dat zijn boek aanleiding gaf tot misverstanden en zegt dat het niet zijn opzet was om voorgangers van zijn kerkverband in een verkeerd daglicht te plaatsen.


Lees verder via Bronlink:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/ds_kort_betreurt_commotie_over_boek_in_oggin_1_711863

-------------------------------------------------

COMMENTAAR

Onbegrijpelijk dat ds. A. Kort niet standvastig blijft ten aanzien van zijn geschreven boek "Wedergeboorte of schijngeboorte" (Lees eerder verschenen artikel via de Klik hier link).

Ds. Kort komt tot de geveinsde erkenning dat zijn boek aanleiding gegeven heeft tot verwarring. Het is echter volstrekt onmogelijk dat een bijbelse weerlegging van een heersende dwaling de aanleiding is voor commotie en verwarring. Gods Woord zou dan de oorzaak zijn van genoemde commotie en verwarring, een stelling die subtiel door de OGG-deputaten wordt geleerd. Het is diep treurig dat ds. Kort met deze stelling meeveinst. Door zijn hoofd te laten hangen naar het farizeïstische oordeel van de OGG-deputaten, zwakt ds. Kort zijn boek af en neigt zelfs naar de herroeping van zijn boek...

Nu is het wel zo dat, voordat ds. Kort besloot zijn boek uit te geven, hij zich eerst in de kerkordelijke weg had moeten begeven en zich tot de OGG-synode/deputaten had moeten wenden, om de dwaling van de embryonale schijngeboorte in de OGG aan de kaak te stellen. Waarom hij dat niet gedaan heeft, zal wel een raadsel blijven. Ook het feit dat ds. Kort zijn dwalende OGG-collega's nooit persoonlijk heeft durven aanspreken, is geveinsdheid en getuigt niet van geloof. Ds. Kort heeft gezegd dat het schrijven van zijn boek een opgebonden zaak was, maar nu veinst hij mee met degenen die de embryo-dwaalleer van Comrie vereenzelvigen met de leer van Christus. Dezulken vervalsen de leer van Christus tot hun eigen en veler verderf. Voor dezulken geldt: "Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet", 2 Joh. 1:9.

De toetssteen voor de waarachtige wedergeboorte wordt ook duidelijk geleerd in 1 Johannes 5:12: "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet."

Alle OGG-predikanten -behalve ds. Kort- leren een valse wedergeboorte die niet begint met het daadwerkelijke geloof in Christus, terwijl Christus Zelf getuigt dat ook de kleinen in de genade in Hem geloven (Matth. 18:6 - Mark. 9:42). Gods Woord leert -en de bevinding der heiligen bevestigt- dat degenen die niet door de Zoon zijn vrijgemaakt, niet wedergeboren zijn. Toetssteen: "Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn", Joh. 8:36.

Uitgezonderd ds. Kort, leren alle dominees in de afgescheiden kerken, te weten GG / GGinN / OGG dat Christus niet het Begin is van de wedergeboorte, maar dat de wedergeboorte begint met het stuk der ellende, terwijl Gods Woord duidelijk leert dat het stuk der ellende aan de wedergeboorte voorafgaat. "En Die [de Heilige Geest] gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel. Van zonde, omdat zij in Mij NIET geloven", Joh. 16:8-9.

Dominees die leren dat de wedergeboorte niet begint met de kennis van Christus, ERGEREN DE KLEINEN die daadwerkelijk in Christus geloven. Over zulke geestelijke aborteurs(!) spreekt Christus het volgende oordeel uit: "Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee", Matth. 18:6.

Christus is het Begin der schepping Gods (Openb. 3:14) en Hij is ook het Begin der herschepping Gods (Joh. 5:25). Degenen die Christus loochenen als het Begin, als de Alpha, als de Eerste van de herschepping, beroven Christus van Zijn Godheid en bedrijven godslastering. Omdat er nu zoveel tegen deze ketterij is gewaarschuwd op grond van Gods Woord, kan geen dominee zich nog beroepen op onkunde. Degenen die leren dat de wedergeboorte louter tot stand komt door de werking des Geestes, bedriegen zielen voor de eeuwigheid, aangezien de wedergeboorte tot stand komt door het spreken van de Zoon in de toepassing des harten. "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven", Joh. 5:25.

Degenen die de zaligmakende openbaring van Christus als het Begin van de wedergeboorte door Woord en Geest loochenen, ontkennen dus ook de leer en de bevinding van de rechtvaardiging van de goddeloze, de leer waarmee de Kerk staat of valt. Genoemde ketterij is dus geen geringe zaak, maar fundamenteel. Degenen die ontkennen dat het geestelijke leven begint met Christus en de vergeving der zonden, leren dus de rechtvaardiging van de wedergeborene. De ketterij ten top, een ketterij die de OGG-deputaten afdoen als een "accentverschil", terwijl de bijbelse wedergeboorte en de embryonale schijngeboorte een zaak is van leven OF dood!

Ds. A. Kort is dus te bestraffen, gelijk Paulus de veinzende Petrus betrafte in Antiochië, toen Petrus de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze in discrediet bracht (Gal. 2). Ds. Kort doet exact hetzelfde met zijn veinzing. Als een radicaal-bijbelse weerlegging van de fundamentele embryonale dwaling en de verdediging van de eniggeldende leer van Christus geen kerkelijke commotie waard is, dan moet ds. Kort niet de zaak betreuren, maar voor zijn ambt bedanken, want als hij zich in deze veinzing handhaaft, kan er van een Goddelijke roeping tot het ambt geen sprake zijn. En indien hij wel van God geroepen is, zal hij onvermijdelijk publiek terug moeten komen op deze zijn veinzing en ten overstaan van de OGG-Synode zich opnieuw moeten vrijmaken van de zielsbedrieglijke embryonale OGG-misgeboorteleer, wat de kerkelijke gevolgen voor hem daarvan ook moge zijn. Het is een zaak van leven OF dood! Of de Heere is God, of de embryonale OGG-baäl is god. Gij kunt niet God dienen en de mammon!

GPPB.


Geplaatst: Vrijdag 1 februari 2013 (12.15)

DE ANTIOCHEENSE VEINZING VAN DS. A. KORT AANGETOOND EN BESTRAFT IN PDF-BESTAND  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje

DE ANTIOCHEENSE VEINZING VAN DS. A. KORT AANGETOOND EN BESTRAFT IN PDF-BESTAND

KLIK OP DE KLIK HIER LINK OM PDF-BESTAND TE DOWNLOADEN

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


http://www.derokendevlaswiek.nl