BEN.LP.TRAMPER 'DOOR LUTHER GEGREPEN'
PKN-DS. BEN L.P. TRAMPER 'DOOR LUTHER GEGREPEN'  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Ds. B. L. P. Tramper noemt Luther de grootste theoloog na Paulus
RD: 30-04-2013 14:46 | Rudy Ligtenberg

"Luther is voor mij de grootste theoloog na Paulus."
Ds. B. L. P. Tramper, hervormd predikant te Driesum, werd zo'n vijftien jaar geleden tijdens de studie theologie gegrepen door het gedachtegoed van de hervormer uit Wittenberg.

"De eerste, echte kennismaking met hem was in de universiteitsbibliotheek in Utrecht", herinnert ds. Tramper zich. "Ik stond voor de boekenkast met al de werken van Luther, 61 dikke delen, op zoek naar zijn commentaar op de Galatenbrief. Toen ik het even later voor me had liggen, viel ik van mijn stoel van verbazing. Is dit Luther? Zo levendig, zo recht uit het hart, zo diep geestelijk. Luther is magistraal. Hij was een groot intellectueel, die tegelijk dicht bij het gewone volk stond. Na Paulus is hij voor mij de grootste theoloog ooit."


Bronlink:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/ds_b_l_p_tramper_noemt_luther_de_grootste_theoloog_na_paulus_1_735098

---------------------------------------------

COMMENT

Mag ik u even voorstellen: Ben Tramper, afkomstig uit de Ger. Gem., hervormd geworden en nu PKN-dominee. Verandering van spijs doet eten, zegt het spreekwoord, hoewel ik niet zou weten wat er behalve aan bedorven voedsel te eten valt in de PKN, want het is een sodomitische beerput met leervrijheid gemengd. Destijds liet de voor mij bekende Ben me weten niet door dezelfde Deur te kunnen, omdat hij zich meer aangetrokken voelde tot de algemene evangeliebeloften, dan in te vallen voor de doop in de dood van Christus. Zo hebben we Ben destijds leren kennen, ruimdenkend over de aanname, maar afkerig jegens de schenking.

De leer der algemene beloften verslaat zijn duizenden in onze dagen, maar geen mens wordt door het aannemen van de algemene evangelie-beloften gered, aangezien de beloften in Christus in het kader van de toepassing van het heil geadresseerd zijn. Christus redt de Zijnen in het oordeel van hun adamsbestaan en rechtvaardigt hen als goddelozen op grond van Zijn Eigen gerechtigheid, waarop de aanneming des geloofs volgt.

Ben voelt zich evenwel "gegrepen" door Luther en noemt hem de grootste theoloog na Paulus. Paulus en ook Luther zouden zo'n kwalificatie echter verwijzen naar het kerkhof, aangezien zij -en al Gods ware volk- door Christus gegrepen zijn. Paulus snijdt al dat beroemen op oudvaders en reformatoren, af als zijnde geheel vleselijk. "Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk?" 1 Kor. 3:4. Nu hoeven wij daarover niet verder uit te wijden, want aan oudvadervolgelingen en papegaaien hebben we geen gebrek in onze dagen, maar wel aan navolgers van Christus.

Ben zegt "van verbazing van zijn stoel gevallen te zijn", toen hij het Galaten-commentaar van Luther voor het eerst las, maar Luther zou zich daarmee echt niet gevleid voelen en tegen Ben zeggen: "Je kunt van verbazing van je stoel vallen en toch dezelfde blijven."

Ik denk bovendien dat dr. Maarten Luther de PKN-stoel van Ben weloverwogen en met grote beslistheid verbrand zou hebben, zoals hij de pauselijke banbul verbrand heeft, aangezien Luther niets moest hebben van een valse kerk die de rechtvaardiging van de sodomitische goddeloosheid propagandeert, zoals de PKN dat doet.

Bovendien zou Luther Melanchthon de opdracht hebben gegeven, om de "lutherse Ben" eens te onderzoeken op zijn bekering en roeping. Melanchthon kreeg van Luther namelijk de opdracht om bij al die doorluchtige dominees te letten hoe het met de toestand van hun ziel gesteld was, of ze wel geestelijke benauwdheden, barensweeën, dood en hel hebben ervaren. Was dat niet het geval, en was alles rustig en effen in hun leven, dan mocht Melanchthon dezulken niet als knechten van God erkennen, al zouden ze ook beweren tot in de derde hemel opgetrokken te zijn geweest! ("Leer van Luther over Gods Woord" - dr. J.C.S. Locher - pag. 251-252. - Zie Klik hier link)

Ook ten aanzien van de rechtvaardigmaking door het geloof, leerde Luther gans andere zaken dan de algemene evangeliebeloften die Ben voorstaat, want op pag. 131/132 van het genoemde boek, zegt Luther dat niemand volmaakt bekeerd is, tenzij hij eerst de hel en de hemel gesmaakt heeft, en ik denk dat Luther hierbij doelt op het geloofsgetuigenis van Hanna in 1 Samuel 2:6: "De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen, en Hij doet weder opkomen." (Zie Klik hier link).

Ik vrees dat als Luther Ben zodanig aan de tand zou voelen zoals hij als een onnutte dienstknecht van Christus altijd gewoon was te doen, dat Ben van boosheid de werken van Luther bij het grofvuil zou zetten, temeer, omdat Luther het Twitteraccount van dominee Ben zou aansluiten op een hoogspanningsmast van 20.000 Volt, omdat de van God geleerde Luther van dit soort kinderachtige poppenkast een verklaarde vijand was.

Het is altijd opvallend dat bijv. de lutheranen en de kohlbruggianen hun favoriete voorgangers eenzijdig citeren en de pit waar het om gaat ongenoemd laten. Luther en Kohlbrugge daarentegen, wensten beslist geen volgelingen te hebben en zij waren niet dopers mystiek, ook niet filosofisch, maar zij moesten niets hebben van een geloof dat van de inspraak des Geestes en van de openbaring van Christus door Woord en Geest ontbloot is. Wie dit ontkent, kent Luther en Kohlbrugge niet, laat staan de leer van Christus.

Ben moet derhalve nog maar eens goed bedenken dat niet het geloof de zondaar rechtvaardigt, maar dat God het is Die de goddeloze rechtvaardigt. Het geloof is slechts het instrument van aanneming, maar het is God die de gerechtigheid van Christus vrijmachtig en om niet schenkt (toerekent) aan de goddeloze die Hij tegelijkertijd het geloof schenkt, om het Geschenk in ontvangst te nemen. Het feit dat God de gerechtigheid van Christus op naam zet van het geloof, betekent niet dat het geloof de oorzaak is van de rechtvaardigmaking, laat staan de grond. Het is juist andersom. De bijbelse orde is nog altijd rechtvaardiging - geloof, want God is een God Die de goddeloze rechtvaardigt en hem in en door Christus vrijspreekt van schuld en straf, waarop het aannemende geloof in orde volgt. Wie genoemde orde omdraait, maakt Christus monddood en speelt Rome in de kaart.

Ben zou er goed aan doen om zijn oren eens te luisteren te leggen bij de theologie van Christus, o.a. in Johannes 5:25: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven."

Christus is dus altijd de Eerste en niet het geloof!

Daarvan getuigt ook Johannes de Doper: "Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij", Joh. 3:27. God verleent de zondaar geen goedkope genade, want "Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid", Jes. 1:27, waarbij de beloften die in Christus ja en amen zijn, niet algemeen, maar geadresseerd zijn in de toepassing.

Hopend op Ben's (en op veler) uittocht uit het sodomitische diensthuis der zonde genaamd, de PKN, wensen wij hem veel druk en beproeving toe in zijn doortocht door deze aardse woestijn, opdat zou blijken dat zijn werk in der waarheid zou zijn. Dat geve de Heere!

GPPB.


http://www.providencemountainranch.com