GELOOFSLEERVERVALSEND HELLEVERDRAG ROME & LUTHERSE KERK
HELLEVERDRAG ROME/LUTHERSE.FEDERATIE/PKN GELOOFSLEERVERVALSING  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje

KLIK OP DE Klik hier - link TER INZAGE VAN HET HELLEVERDRAG GENAAMD "JOINT DECLARATION ON THE DOCTRINE OF JUSTIFICATION" TUSSEN DE ROME, DE LUTHERSE WERELD FEDERATIE, INCLUSIEF DE PKN. Alle PKN-ers zullen delen in de plagen van de PKN-Sodom als zij die valse kerk niet verlaten (Openb. 18:4).

------------------------------------------------------------------------

Reformatieverklaring luthersen en rooms-katholieken staat in lange traditie
RD: 17-06-2013 12:30 | Maarten Stolk

Quote van RD-er dhr. M. Stolk:
Het belangrijkste wapenfeit van de "luthers-katholieke commissie" is een gemeenschappelijke verklaring over de rechtvaardigingsleer (1999), die zowel door de Rooms-Katholieke Kerk als door de Lutherse Wereldbond werd ondertekend. En dan ligt nu de verklaring "Van conflict naar gemeenschap" op tafel. Die geeft de komende tijd heel wat huiswerk mee: schuld belijden voor de breuk in de Reformatietijd en stappen ondernemen naar zichtbare eenheid.


Bronlink:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/reformatieverklaring_luthersen_en_rooms_katholieken_staat_in_lange_traditie_1_747090

-----------------------------------------------------------------------------

COMMENT

Op 31 oktober 1999 ondertekenden de Lutherse wereldfederatie (Lutheran World Federation) en de Roomse kerk een gezamenlijke verklaring aangaande de leer van de rechtvaardiging en recent ondertekende beide kerken een nieuwe verklaring getiteld: "Van conflict naar gemeenschap". Ja, de navolgers van Rome liggen dikwijls met elkaar overhoop, maar onderhouden ook gemeenschap, namelijk in de zonde en ongerechtigheid.

Het is echter verbijsterend dat dhr. Stolk van het RD suggereert dat er een eenheid mogelijk is tussen Rome en de Reformatie, terwijl de breuk tussen Rome en de Reformatie definitief is, aangezien Rome, de Antichrist nooit meer gereformeerd, maar vernietigd zal worden, zoals Gods Woord ons leert. Het zijn valse leraars -waaronder o.a. dr. H. van de Belt- die een eenheid willen bewerken tussen Rome en de Reformatie en de definitieve breuk tussen Rome en de Reformatie op het lichtst willen genezen.

In de eerste plaats moet worden gezegd dat in de gezamenlijke verklaring tussen Rome en de Lutherse wereldfederatie (nota bene op de hervormingsdag 31 Oktober 1999), genaamd "The Joint Declaration on the Doctrine of Justification", de valse leer van Rome ten volle wordt geleerd. Ook de PKN heeft door het PKN-lidmaatschap van de Lutherse Wereld Federatie genoemde verklaring en derhalve de valse leer van Rome aanvaard, inclusief de roomse vervloeking jegens de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze, inclusief het godslasterlijke ambt van de paus die Rome tot de Antichrist maakt.

Ten aanzien van de rechtvaardiging van de goddeloze leert Rome niet de toegerekende gerechtigheid van Christus op grond waarvan de zondaar door en voor God gerechtvaardigd wordt, nee, Rome leert dat de zondaar zelf rechtvaardig gemaakt wordt door ingestorte (inwendige) gerechtigheid, hetwelk ook verwoord is in de gezamenlijke Luthers/Roomse Joint Declaration, nl.:

4.3 Justification by Faith and through Grace
25. "We confess together that sinners are justified by faith in the saving action of God in Christ. By the action of the Holy Spirit in Baptism, they are granted the gift of salvation, which lays the basis for the whole Christian life. They place their trust in God's gracious promise by justifying faith, which includes hope in God and love for him. Such a faith is active in love and thus the Christian cannot and should not remain without works."

Een helleverdrag dus, waarin de leer waarmee de Kerk staat of valt vervalst is, omdat in het verdrag de liefde waardoor het geloof werkt ingesloten wordt in het rechtvaardig zijn voor God. Nog maar niet te spreken over de containers aan overige valse leringen van Rome. In het stuk van de rechtvaardigmaking staat het geloof echter alleen zonder de liefde en zonder de werken. Toch rechtvaardigt het geloof zelf niet, want het is God, Die de goddelozen rechtvaardigt op grond van de lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid van Christus. Het geloof neemt de volkomen gehoorzaamheid van Christus aan als zijnde zijn gerechtigheid voor God.
De rechtvaardigmaking behelst dus niet slechts louter de vergeving der zonden op grond van de lijdelijke gehoorzaamheid van Christus, nee, rechtvaardigmaking sluit ook de heiligmaking van Christus in, die Hij door Zijn dadelijke gehoorzaamheid heeft verworven. Immers, in de rechtvaardigmaking wordt Christus niet alleen ons tot Rechtvaardigheid gerekend, maar ook tot onze Heiligmaking (1 Kor. 1:30). En die toerekening, die schenking, die rechtvaardigverklaring geldt alleen de goddeloze die ook het geloof geschonken wordt om die rechtvaardigverklaring uit Gods mond aan te nemen. God spreekt de goddeloze in Christus rechtvaardig en op Zijn spreken worden ze ook wedergeboren. Gods volk is echter niet rechtvaardig voor God door de wedergeboorte, ook niet door de liefde waardoor het geloof werkt, maar louter alleen door de toegerekende gerechtigheid van Christus, en dat door het geloof.

Rome leert een moralistische rechtvaardiging door ingestorte gerechtigheid en heiligheid, terwijl de bijbelse rechtvaardigmaking een forensische (juridische) daad Gods is, waarbij de door de wet ter dood verklaarde gevonniste zondaar wordt vrijgesproken van schuld en straf op grond van de plaatsbekledende en verworven gerechtigheid van de Wetsvervuller, Christus.

De remonstranten leren eerst geloof en dan rechtvaardigmaking -en vele reformatorische belijders en voorgangers met hen-, maar het geloof wordt dan onvermijdelijk als een grond voor de rechtvaardiging gesteld, terwijl het geloof slechts een middel is van deelachtmaking. Het geloof zelf rechtvaardigt niet, alswel de Inhoud des geloofs, namelijk Jezus Christus als zijnde onze volkomen Gerechtigheid voor God. Wie het geloof aan de rechtvaardigverklaring vooraf laat gaan, ontkent dat God de goddeloze rechtvaardigt en beeldt zich een gerechtigheid in die niet voldoet aan de eis der wet.

Als er staat dat God Abram's geloof rekende tot gerechtigheid, betekent dat niet dat er tussen de gerechtigheid van Christus en het geloof een is-gelijk-teken staat. Nee, de gerechtigheid van Christus wordt op rekening gezet van het geloof, omdat de goddelozen door het geloof van Christus gerechtvaardigd worden. Er bestaat namelijk geen substantieel verschil tussen het geloof van Christus en het geloof der gelovigen, alleen het geloof van Christus was volkomen en daarom is de volmaakte geloofsgehoorzaamheid van Christus onze beantwoording aan de eis der wet, aan welke eis de goddeloze zondaar voldoet door de toerekening van de volmaakte gerechtigheid van de Voleinder des geloofs, Wiens volkomen gehoorzaamheid wordt aangenomen door het geloof.

Zelfs Ambrosius dwaalde ten aanzien van de rechtvaardigmaking, als hij zegt: "O, wat is het een dwaling dat er geen inhangende gerechtigheid is in de ziel van de gelovige dan slechts Christus." (Uit: 'Het zien op Jezus').

Dus ook Ambrosius geloofde in aanklevende of ingestorte (imparted) gerechtigheid, en verkrachtte zo zijn eigen boek-titel: 'Het zien op Jezus', terwijl het in Gods Woord geschreven is: "En hun ogen opheffende, zagen zij niemand, dan Jezus alleen", Matth. 17:8. Hetgeen Ambrosius hier leert is dodelijk drijfzand, aangezien de gerechtigheid van Christus de goddeloze wordt toegerekend (imputed) om niet en dat is voor eeuwig genoeg, niets daarvan af en niets daaraan toe. Voor Gods volk geldt: Zo gij aangenomen zijt, als een goddeloze, wandelt alzo IN Christus, want in Hem zijt gij schoon en zonder gebrek (Hoogl. 4:7). Degenen die ons van antinomianisme beschuldigen menende dat wij hier leren om het kwade dan maar te doen, opdat het goede daaruit voortkome, daarvan zegt Paulus (die op gelijke wijze beschuldigd werd) dat dezulker verdoemenis rechtvaardig is (Rom. 3:8). "Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? DAT ZIJ VERRE!" Rom. 6:1-2. Gods volk is der zonde gestorven door de dood van de oude mens en der wet gedood door het lichaam van Christus (Gal. 2:19 - Rom. 7:4).

Jan Vleselijk mag er wat van verstaan:

Geachte vriend Burggraaf,

'k Las een zeer interessant persbericht van uw hand, nl. "Heiligheidsstreven? Rooms!" 'k Heb het nog niet eerder zo horen verklaren. "De oude mens is gedood in de dood van Christus en leeft niet meer." Wat heb ik dan dikwijls zitten zuchten onder het juk der dienstbaarheid om die oude mens er onder te krijgen, terwijl die oude mens er niet meer is. 'k Heb wat in mijn vlees geknepen, maar dat heeft me niets geholpen. Het is nog steeds hetzelfde vlees als toen ik nog onbekeerd was. Ik heb wat in mijn ogen gekeken, maar die zijn nog net zo onbetrouwbaar en zo bedriegelijk als het maar zijn kan. Na het lezen van uw persbericht, heb ik nóg eens in de spiegel gekeken, maar nee hoor, er was niets veranderd. Nog steeds datzelfde, oude, onbetrouwbare stuk verdriet van vroeger. En u leert dat die oude mens er niet meer is, tenminste, als wij in Christus gerechtvaardigd zijn. Ik heb een ogenblik gehuppeld van blijdschap, maar al knijp ik in mijn vlees, dan schrik ik me weer een ongeluk, want dan blijk ik alleen maar wild vlees te zijn. Toch is Christus in mijn arme ziel geopenbaard toen ik alle hoop om gered te worden verloren had. Maar ik heb niet geweten dat ik zo'n vreselijk werelds hart omdraag. 'k Heb altijd gedacht dat ik een heilig mens zou worden die met diepgaande kennis en met grote gaven zou worden bedeeld, maar 'k word alleen het tegendeel gewaar. 'k Word hoe langer hoe dommer en ik ben alleen maar geschikt om voor de duvel te dansen. Sorry, ik kan er niet veel anders van maken. En toch ben ik niet meer van mezelf, maar van de Heere Jezus, dat mag ik weten, maar ik kan uit mijn rechtvaardigmaking niet leven. Hebt u dat ook?

de uwe in de Heere,

Jan Vleselijk

--------------------------------------------

Dag vleselijke Jan SS,

Jij schijnt iets van het geheim te kennen, hetgeen God voor de wijzen en de verstandigen verborgen heeft, maar Zijn kinderkens heeft geopenbaard. Ja, zegt dat wel: de oude mens leeft niet meer, en toch geheel vleselijk, verkocht onder de zonden. Dat geheim is feitelijk niet te verklaren, want dan zou het wonder er uit wezen. Een nieuw schepsel in Christus en toch geheel vleselijk, bedriegelijk en gans melaats. Jan, ik hoop dat het nooit beter met je wordt. Alsmaar dommer, vleselijker, bedrieglijker, onbetrouwbaarder, beestachtiger, alleen tot de mesthoop geschikt en bekwaam. Ga zo voort! Dit is de weg, wandel in dezelve! Aan zulke vleselijke klompen is geen eer meer te behalen, omdat ze geen oude mens meer hebben, doch een nieuwe in Christus zijn. De oude mens daarentegen wil eer en aanzien verwerven, vruchtbaar zijn, zijn haan koning laten kraaien, zich beroemen op grote gaven en kennis, enz. Maar die met Christus gestorven zijn, hebben al hun waanwijsheid, ingebeelde kennis en vermeende gaven in het graf van Christus achtergelaten, en gaan zonder mensenverstand door het leven, hebbende Christus als hun enige Wijsheid, Rechtvaardigheid, Heiligheid en volkomen Verlossing (1 Kor. 1:30).

Met die Jan Vleselijk wordt het nooit meer wat, tenminste, dat hoop ik. Er zijn er namelijk velen die de geestelijke weelde in Christus niet kunnen dragen, omdat zij niet vleselijk willen zijn, maar geestelijk en zichzelf wijsmaken dat zij een wiskundige graad in de theologie gehaald hebben en geestelijke knopen kunnen ontrafelen, terwijl ze de strop van de Wet nog om hun eigen hals hebben.
Vriend Jan, als je je aan Christus houden mag en aan Zijn genade alleen, dan wordt het alleen maar erger met Jantje Vleselijk waarvan je dan ook ongekunseld melding maakt. Ja, dat heb ik ook, hoor, niet in woorden uit te drukken, en ik kan het aan geen mens kwijt. Het is dan ook een wonder dat ik nog niet in het gekkenhuis ben terechtgekomen. Ik heb geen mensenverstand en veel verder dan een rokende kolenzak kan ik niet komen. Ik wil het ook niet meer, want ik heb aan het Lam genoeg.

In het verleden zei iemand eens tegen mij: "Als je je verstand zou gebruiken, dan zou je met je gezin naar Nederland terugkeren." Ik zei: "Daar zit het nu net op vast, want verstand heb ik niet; dat heb ik verloren in het graf van Christus en sindsdien is Christus mijn Verstand." Om je wat uit de doeken te doen: ik ben zonder mensenverstand en met mijn klompen over de oceaan in Canada gekomen, waarvan iedereen beweerde dat ik dat nooit zou redden. Ik heb het ook niet gered; God heeft me gered, vooral uit de klauwen van de huidige Farao en zijn helse geest. Ja, en de Heere heeft er wat bij beloofd: "De rammen van Nebajoth zullen u dienen." Nou, dat is letterlijk waar geworden, maar ik zal er verder niet over uitweiden, want de godsdienst zit mee te luisteren, hoewel die er niets mee kunnen, omdat ze er geen kennis aan hebben en het ook niet verstaan. Je zal dan ook wel de nodige praat achter je aan krijgen als je als geheel vleselijk en toch volmaakt heilig in Christus je weg als een blinde dwaas mag gaan aan de hand des hemelse Vaders.

Als ik je een broederraad mag geven: kijk uit voor "geestelijke" mensen die je proberen in te palmen met vriendelijke woorden, om.... je je kroon te onfutselen. Gelooft ze niet als ze vriendelijk tot je spreken, want de duivel gunt je die "vleselijke" stand in Christus niet, en hij verdraagt het niet als we alleen in Christus roemen en al het vrome vlees verdoemen.

Er zijn namelijk massa's belijders 'bekeerd' in onze dagen, die van beter naar best streven en zich een overwinningsleven inbeelden waarbij zij menen de zonden de baas te zijn. Gods ware volk tobt wat af met dat inwendige bederf en ze weten zich menigmaal geen raad met dat verdoemelijke lichaam der zonde en daarom roemen zij in Christus alleen. Voor het vrome vlees is het een totale verborgenheid dat de oude mens gedood is door de wet en de dood gestorven is in de dood van Christus. Alleen het geloof verstaat dat geheim door Woord en Geest. Als de oude mens de wetsdood sterft dan blijft er nochtans een vleselijk mens over, verkocht onder de zonde. Dat is een paradox, ja, en met het verstand niet te vatten, hetgeen toch menige warhoofd tracht te beredeneren met de logica van zijn bedorven refo-ratio. Ach, wat hebben wij hetgeen we niet ontvangen hebben? Geen verheffing mogelijk! Houdt in gedachtenis: Als God een zondaar rechtvaardigt, dan houdt Hij de goddeloze zondaar die der Wet gestorven is voor een nieuw schepsel door de toegerekende gerechtigheid van Christus. Substantieel verandert er bij de wedergeboren mens echter niets als God hem de gerechtigheid van Christus toerekent. De mens blijft vlees en die mens is niet rechtvaardig gemaakt, maar rechtvaardig verklaard. Die wedergeboren mens heeft geen ingestorte gerechtigheid en heiligheid, zoals Rome leert, maar is van al zijn krachten en gaven beroofd door de dood van Christus, hoewel hij de inwoning van de Heilige Geest deelachtig is, ofwel de Goddelijke natuur. Maar de inwoning van de Heilige Geest is niet onze gerechtigheid voor God, dat is Christus alleen. Geen vergoddelijking dus van het vrome vlees!

De vleselijke Paulus (Rom. 7:14) heeft al zijn wetskennis, die hij aan de voeten van Gamaliël had opgedaan, genadig verloren, namelijk toen de Wet hem van het leven beroofde. Toen is de oude mens, Saulus van Tarsen met al zijn wetskennis gestorven en als een nieuw schepsel in Christus opgestaan. Toch bleef Paulus dezelfde mens, met handen en voeten, vlees en bloed, zonden en ellende. En daar zuchtte hij onder. "Ik ellendig mens. Wie zal mij verlossen van het lichaam der zonde en des doods?" Maar zo vleselijk als Paulus zich bevond, ja, zo totaal verkocht onder de zonden, als een schurftig schaap, zo rekende God hem heilig en rechtvaardig in Christus. En daarom dankt Paulus God en roemt hij in Jezus alleen door Geest des geloofs.

Beste Jan Vleselijk, het was me aangenaam om met u te spreken. Zo gaat het gemakkelijk en in die vleselijke stand hebben we elkaar weinig uit te leggen, want dat laatste kan zo nameloos vermoeiend zijn. Ik hoop nog eens van u te horen en ik wens je veel bediening en inzicht toe van de geestelijkheid der Wet, want dan zal Christus je Alles zijn en in allen, door de bediening van het heilig Evangelie.

Gode zeer bevolen,

GPPB, de rokende kolenzak SS


http://www.derokendevlaswiek.nl