THEOLOGIE VAN DR. MAARTEN LUTHER
DE THEOLOGIE VAN DR. MAARTEN LUTHER ONDERZOCHT, GEANALYSEERD EN TOEGELICHT  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje

KLIK OP DE KLIK HIER LINK OM DE DOCTORAALSCRIPTIE
OVER DE THEOLOGIE VAN DR. MAARTEN LUTHER
TE DOWNLOADEN IN E-BOOK FORMAAT


(Downloaden kan 2 tot 5 minuten duren - bestand is 55mb)




Klik hier
VERANTWOORDING


Deze doctoraalscriptie van de bekende Luther- en Kohlbrugge-kenner, dr. J.C.S. Locher, handelt over de theologie van dr. Maarten Luther en is een oude uitgave uit 1903 van uitgeverij Scheffer & Co. Deze publicatie die we opnieuw het licht laten zien, is een fotografische herdruk van de genoemde uitgave om de theologie van Luther recht te doen vanwege het feit, dat sommige ijveraars menen losse citaten van Luther als pepernoten te moeten rondstrooien, om de theologie van Luther te promoten. De genoemde strooimethode van losse citaten werkt echter averechts en het zou de goedkeuring van Luther beslist niet gehad hebben. Vanwege het eenzijdige karakter van losse oudvadercitaten wordt de theologie van betreffende oudvaders gemakkelijk misverstaan, waardoor oude dwalingen in een nieuw jasje onstaan. Ook Luther wordt door de citaten-piraterij groot onrecht aangedaan en om die reden hebben we deze doctoraalscriptie over de leer van Luther als E-book-uitgave opnieuw het licht doen zien. Deze fotografische herdruk is niet bedoeld als een waardeoordeel, maar als een objectieve weergave van de leer van Luther over Gods Woord, om aan te tonen dat het rondstrooien van losse oudvadercitaten een schadelijke methode is ten aanzien van het verstaan van de contextuele betekenis.

Geheiligde Schriftkennis wordt niet verkregen door het lezen van losse oudvadercitaten. Het rondstrooien van losse citaten is een volstrekt nutteloze methode, aangezien de zaligheid en de opwas in de kennis van Christus uitsluitend en alleen verkregen worden door Woord en Geest, hetgeen Luther volmondig zou be-amen.
Oudvadergeschriften kunnen -inzoverre zij het zuivere Woord bevatten- vanzelf als middel door de Heere worden aangewend tot werking en versterking van het geloof, maar het rondstrooien van losse oudvadercitaten is geen bijbels middel om de leer van Christus te verbreiden, laat staan om de leer van Christus te bewijzen. "Wij hebben het profetische Woord..!" (2 Pet. 1:19).

Vanuit het Woord en de praktijk der bevinding vallen we Paulus dan ook voor 100% bij hetgeen hij in Galaten 1:11-12 schrijft: "Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens. Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus."
Ook ds. George Whitefield valt Paulus bij als hij zegt dat hij de Institutie van Calvijn niet nodig had om bijbels geheiligde theologie te leren, omdat hij die aan de voeten van Christus Zelf geleerd had, namelijk door Woord en Geest. Dat zijn we welhaast kwijt en dat is dan ook de geestelijke armoede in onze dagen. Gods ware getuigen zijn van God Zelf geleerd.

Als er één theoloog is geweest die gehamerd heeft op het Woord als de enige gezaghebbende Bron van geestelijke inspiratie en zaligheid, is het Luther wel geweest. Luther zou zich echt niet gevleid voelen door degenen die van zijn theologische geschriften een rommelmarkt aan losse citaten creëren, aangezien het tegenovergestelde ermee bereikt wordt van hetgeen Luther voor ogen stond, namelijk: Sola Scriptura, Tota Scriptura, Sola Fide en Sola Gratia. Luther had zelfs zijn eigen geschriften liever onuitgegeven willen laten, opdat de mensen alleen op de Schrift zouden zien. - Uit: "M. Luthers vorrede zu seinen Deutschen werken 1539."

Bovendien leert niemand -ook Gods ware volk niet- door losse Luther-citaten de theologie van Luther kennen, netzomin men door het lezen van losse bijbelteksten de leer van Christus leert kennen. Het rondstrooien van oudvadercitaten werkt veeleer verwarrend en deformerend en doet afbreuk aan de theologie van genoemde oudvaders, omdat citaten geïsoleerd zijn van het verband waarin zij geschreven zijn en als gevolg daarvan gemakkelijk misverstaan worden.

En als de eerlijkheid gebied te zeggen dat Luther zich dikwijls van universalistische uitspraken heeft bediend die in citaatvorm een chaotische uitwerking in de hand werken, dan is de verwarring compleet! Immers, citaten die geïsoleerd van de context gelezen worden, daarvan kan men de bedoeling niet weten, tenzij men het totale verband waarin ze geschreven staan in ogenschouw neemt. Het gros lutheranen hebben Luther juist belachelijk gemaakt omdat zij alleen die citaten van Luther bewieroken die in hun straatje te pas komen. Dat geldt voor alle oudvader-citaten-piraterij. Het is niet perse verkeerd om oudvaders incidenteel te citeren, maar niet om daar een job van te maken, laat staan om ermee te adverteren! Hebben die oudvader-citaten-piraten niets beters te doen? Heel die oudvader-citaten-piraterij komt in ieder geval niet voort uit een Goddelijke roeping. Voor Gods geroepen getuigen geldt: "GIJ...! zijt het zout der aarde!"

Luther heeft zich soms ook uitgesproken biblicistisch uitgedrukt, met name over de sacramenten van doop en avondmaal, en de eerlijkheid gebied te zeggen dat hij daarin zelfs gedwaald heeft. Ten aanzien van de heilige doop vereenzelvigde Luther het sacrament van de doop dikwijls met het geestelijke bad der wedergeboorte (Tit. 3:5). Ten aanzien van de viering van het heilig Avondmaal leerde Luther op grond van de woorden van Christus: "...dit is Mijn lichaam", de lichamelijke aanwezigheid van Christus. Hoewel Luther geen houten been had, zoals de embryologische Comrie wel had, heeft Luther wel een aantal houten tenen. Luther heeft dikwijls de neiging om het Woord en de Geest met elkaar te vereenzelvigen. Dat is net zo verwerpelijk als het Woord en de Geest van elkaar gescheiden worden. Het Woord is echter niet de Persoon van de Heilige Geest en andersom ook niet.

Om de theologie van bijv. Luther, Calvijn en Kohlbrugge recht te verstaan, moeten de geschriften van genoemde van God geleerde theologen in hun geheel en met geheiligde kennis gelezen worden, aangezien de diepgravende theologie van genoemde theologen bepaald geen simpel evangelisatie-materiaal betreft. Bovendien is er bij Luther in de loop der jaren van een theologische ontwikkeling sprake geweest, die door het rondstrooien van citaten geheel uit het oog verdwijnt, met alle verkeerde interpretaties vandien.

In het licht van de eeuwigheid gaat het bovendien niet over het feit of Luther wel of niet verstaan wordt, maar of wij door de Geest van Christus bijbelse theologie geleerd hebben, waarvan de geheilgde kennis zelfs niet kan worden opgedaan door het lezen van losse bijbelteksten, laat staan door oudvadercitaten, maar alleen door het toepasselijke onderwijs des Heiligen Geestes in het kader van de twee Scriptura's. In dit kader leert Christus in Johannes 6:45: "Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij."
En in 1 Johannes 2:27 leert de Heilige Geest bij monde van de apostel Johannes jegens de geroepen getuigen van Christus: "En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven."

Het lezen van Schriftuurlijk-bevindelijke geschriften van oudvaders is dus absoluut niet noodzakelijk om zalig te worden, noch om van God geleerd te zijn, maar anderzijds is het lezen van de geschriften van genoemde theologen wel aan te bevelen, omdat zij nog spreken nadat zij gestorven zijn.
In onze dagen wordt het gezaghebbende Woord van God op grote schaal ondergeschikt gemaakt aan oudvadersgeschriften, terwijl elke oudvader volstrekt onbruikbaar is om de leer van Gods Woord te bewijzen. Gods Woord bewijst zichzelf en degenen die geheiligde theologie aan de voeten van Christus Zelf geleerd hebben en geroepen zijn om het Woord uit te dragen, hebben ook de roeping om Gods Woord als enige toetssteen te hanteren als de waarheid van het Evangelie in het geding is.

Ook de werken van Luther moeten getoetst worden aan Gods Woord, ten spijt van alle afgodische Luther-aanbidders. Als zelfs de prediking van Paulus door de Bereërs aan Gods Woord getoetst werd, dan geldt dat toch zeker voor de geschriften van Luther, Calvijn, Kohlbrugge, enz.! In dat licht kan de doctoraal-scriptie over de leer van Luther van de hand van dr. J.C.S. Locher gelezen worden, aangezien dr. Locher de leer van Luther getrouw heeft weergegeven, geanalyseerd en toegelicht. Ook worden de theologische afwijkingen van Luther in deze scriptie niet verbloemd en het feit dat de afwijkingen van Luther in de theologie van dr. H.F. Kohlbrugge niet gevonden worden, maar juist weersproken, moet de Luther-aanbidders op zijn minst een flink toontje lager doen zingen.

Mannen als Luther, Calvijn en Kohlbrugge wensten volstrekt geen volgelingen te creëren, aangezien het een afgodendienst is die alleen maar competitie en twist in de hand werkt, zoals Gods Woord ons o.a. leert in 1 Korinthe 1:11-13: "Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Chloë zijn, dat er twisten onder u zijn. En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus. Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?"
Al dat roemen op oudvaders is slechts roemen in het vlees. De apostel had het totaal anders van God geleerd: "Maar het zij verre van mij, dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus; door Welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld", Gal. 6:14.

De roem van het kruis is de Joden een ergernis en de Grieken een dwaasheid. "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden. Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus", 1 Kor. 2:14-16.

Tenslotte: Luther wilde het Woord verheerlijkt zien en moge deze publicatie daartoe dienen. Dat geve de Heere!

Januari, 2013
G.P.P. Burggraaf

REFORMATIE E-BOOKS VAN 'DE ROKENDE VLASWIEK'  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje

KLIK OP DE KLIK HIER LINK OM REFORMATIE E-BOOKS GRATIS TE DOWNLOADEN

OF GA NAAR DE RUBRIEK 'BIBLIOTHEEK DRV BOEKEN'


TER INZAGE RUBRIEK

REFORMATIE E-BOOKS PREKEN DE ROKENDE VLASWIEK


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klik hier


http://www.derokendevlaswiek.com