1.CONDOLEANCE 2.ANTIOCHEENSE/CONFLICT KOHLBRUGGE - DA COSTA
1.CONDOLEANCE 2.ANTIOCHEENSE/CONFLICT KOHLBRUGGE - DA COSTA        
Plaats in winkelmandjeMandje
Beste P.,

Bij deze ook via de mail van harte gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Geen ouderlijk huis meer. Als er dan maar wel een Huis hierboven mag zijn; niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.

Daarnaast heb ik een vraagje: onze oudste zoon is bezig met een soort scriptie over het verschil van inzicht tussen Da Costa en Kohlbrugge over de heiligmaking. Op jullie website staat daar iets over. Kunnen we toch deze tekst digitaal ontvangen?
Ik hoop dat het lukt. Onze zoon moet het stuk begin volgende week inleveren.

Hartelijke groeten van ons allemaal, ook aan je vrouw,

L.

------------------------------------------

Beste L,

1. Fijn om weer eens van je te horen!
Ik had mijn vrouw al eens gezegd dat ze jou eens bellen moest, maar tot op heden niet van gekomen. Dank voor je condoleances; mijn moeder is niet meer, maar het Jeruzalem dat boven is, is ons aller Moeder, namelijk voor hen die in Zijn Naam geloven.
In natuurlijk opzicht hield ik van mijn moeder, maar zij is door de familie en HHK-kerkelijk -buiten onze voorkennis om- zonder rechtsgrond de hemel in geoordeeld(!), zoals dat aan de lopende band gebeurd in vrij- en rechtzinnig refoland, maar van mijn vader mag ik het wel geloven, omdat we met hem de gemeenschap in Christus hebben beoefend en omdat de Heere dat bevestigd heeft.
Geestelijk is het zo gesteld: "Mijn vader en moeder hebben mij (door de dood) verlaten, maar de Heere zal mij aannemen!"
Zeg dat wel, een Huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen. Dat Huis is er niet alleen; voor ons is ook plaats bereid in dat Huis, Wiens Kunstenaar en Bouwmeester God is. "Immers zal een wees bij U ontfermd worden", Hos. 14:3c.
'k Mag sinds mijn 26e jaar wees van Christus zijn, dus toen mijn ouders nog leefden. Maar Hij heeft tot mij gezegd: "Ik zal u geen wezen laten, Ik kom weder tot u!"
Vannacht nog aan mijn hels geteisterde ziel nieuwelings met kracht bevestigd: "Mijn genade is u genoeg, Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht!" En dat voor zo'n dode hond als ik ben. "Kom, Heere Jezus, kom haastelijk!"

Hoe gaat het met jullie? Met je man? Met de kinderen?
Jullie zijn nooit uit onze gedachten geweest.
Kom gerust eens over als je zin, tijd en ruimte hebt!
Hartelijk welkom!

2. Het verschil in inzicht tussen Kohlbrugge en Da Costa?
Tussen die beiden bestond geen verschil van inzicht; het was het verschil tussen het leven onder de genade (Kohlbrugge) en het leven onder de Wet (Da Costa).
Da Costa was een rasechte neonomiaan, dat wil zeggen dat hij de Wet met de genade vermengde en de Wet in het stuk der dankbaarheid als doe-regel leerde.
Kohlbrugge snijdt dat terecht af met het zwaard van het Woord, als zijnde geheel wettisch en ontmaskert Da Costa als een loochenaar van "Christus onze Heiligmaking" (1 Kor. 1:30). Da Costa en ook het huidige neonomiaanse Reveil vatten het niet wat geschreven staat in Hebr. 12:14b: "...en DE heiligmaking (van Christus), zonder welke niemand de Heere zien zal!"

Een scriptie maken over het dispuut tussen Kohlbrugge en Da Costa is eigenlijk onmogelijk zonder te delen in de kennis van Christus. Het gaat zoals gezegd niet over een theologisch verschil, maar over waarheid en ketterij. Da Costa ontkende de borgheiligheid van Christus, nl. "Christus VOOR ons!" Da Costa leerde t.a.v. de heiligmaking "Christus in ons", maar hij dwaalde zeer, aangezien "Christus in ons" niet ziet op een mystieke Christus in ons, maar op de gemeenschap met Christus door het geloof. "Christus VOOR ons", dat is: Christus is zowel onze Gerechtigheid als onze Heiligmaking, namelijk voor hen die in Zijn Naam geloven.

Kohlbrugge is volkomen bijbels in zijn weerlegging van Da Costa's laag-wettische verdachtmaking jegens Kohlbrugge omtrent zijn bekende en voluit bijbels-bevindelijke preek van Romeinen 7:14. Genoemde preek wordt ook in onze dagen nauwelijks verstaan, omdat het gros belijders de doorgang door de enge poort en de diepgang van het kruis missen.

Ik heb een Kohlbrugge-scriptie in pdf-formaat als bijlage meegestuurd, ter ondersteuning van bepaalde feiten, hoewel ik niet alles voor mijn rekening neem wat prof. De Reuver over Kohlbrugge schrijft, want De Reuver is Kohlbrugge niet en bovendien is De Reuver PKN-dominee, lid van een plurale en valse kerk die niet alleen op zandgrond is gebouwd, maar ook een zusterkerk is van Rome. Dat ook Kohlbrugge de PKN zou hebben veroordeeld, is boven alle twijfel verheven en met de feiten te staven. De rest afgescheiden kerken, inclusief de HHK, is echter ook niet in de leer van Christus gebleven en niet uit God geboren.

De ware levende Kerk gaat gedurig tot Hem uit, en bevindt zich buiten de legerplaats, om Zijn smaadheid te dragen en van Hem te getuigen temidden van een krom en verdraaid geslacht.

Om Kohlbrugge recht te verstaan en recht te doen, moeten we dezelfde genade kennen als Kohlbrugge had ontvangen en vooral hemzelf aan het woord laten. "Dezelfde genade kennen" wil zeggen, een tweede bekering kennen, waarvan Christus spreekt in Lukas 22:32b: "...en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders." Dezulken hebben Christus tot hun Bekering overgehouden, dat is Alles, en alles wat Christus niet is, is vervloekt.

Nogmaals, het is onmogelijk om het dispuut tussen Kohlbrugge en Da Costa rationeel (samen) te vatten, noch te omschrijven, want dat is reeds zoveel keer gedaan, maar daarmee zijn de dwalingen alleen maar vermenigvuldigd. Hoewel Kohlbrugge door links-rijp en rechts-groen geciteerd wordt, zijn er bijna geen predikanten te vinden die de onheilige-heilige-theologie van Kohlbrugge vatten, aangezien het gros predikanten onder de wet leeft met het Evangelie op de lippen. God heeft het voor de wijzen en verstandigen verborgen, hetgeen Hij Zijn kinderkens openbaart.

Da Costa -het Reveil- heeft in onze dagen massa's volgelingen; Kohlbrugge niet 1.
Dat is nu het hele verschil tussen Da Costa en Kohlbrugge, want waar Gods geroepen getuigen Christus door de bediening des Heiligen Geestes preken tot Rechtvaardigmaking en tot Heiligmaking, krijgt niet Kohlbrugge, niet ik, maar Christus volgelingen, namelijk, omdat Christus spreekt d.m.v. die prediking tot de doden, die zullen horen, de stem van de Zone Gods en die ze gehoord hebben, zullen leven (Joh. 5:25).


De onderstaande link betreft de briefwisseling tussen Kohlbrugge en Da Costa:
www.theologienet.nl/ documenten/ Kohlbrugge, %20Hoogstbelang%20brief%20DACosta.pdf

Als je de naam Kohlbrugge intypt in de zoekterm van de website, dan vind je een aantal hyperlinken die artikelen over Kohlbrugge betreffen.

Mochten er nog vragen overblijven, stel ze gerust.

Zegen en hartelijke groeten van

GPPB & D.


http://www.derokendevlaswiek.nl