|
|
BROEDER MARCHEL OVER DE KOOPZONDAGEN VAN DE SGP
| |
|
|
Geliefde vriend en broeder,
Ik las in het reformatorisch dagblad een artikel over koopzondagen (RD 19-11-2014) waaruit bleek dat twee van de drie raadsleden van de SGP Bodegraven-Reeuwijk het voorstel steunen van het college voor een koopzondag-verruiming. Hoewel ze beiden het besluit als "een worsteling" hebben ervaren, woog voor hen het zwaarste om "een betrouwbare partner" te willen zijn voor de mede coalitie-leden. "De voorgestelde wijziging was helder. Dan moet je er ook voor gaan staan", zo klaarde SGP-raadslid Weerheim na afloop. Mattiessing: "Met deze afspraak hebben we geprobeerd juist nog een veel verdere verruiming te voorkomen. Ondanks dat je qua principe eigenlijk helemaal niet voor deze keuze gesteld had willen worden, horen dit soort dingen erbij als je verantwoordelijkheid neemt als partij."
Wijlen ds. Joh. van de Poel heeft eens gezegd: "Zodra er vervolging uitbreekt zie je wie God dient en wie Hem niet dient!" Met die uitspraak heeft ds. vd Poel de huidige SGP en haar hele achterban getekend! De SGP stemt dus opnieuw voor het kwade (koopzondag-verruiming), en dan staat er verder in dat krantenartikel: "dat ze er mee hebben geworsteld." Klinkt allemaal heel vroom, maar als het er op aankomt eisen ze geen bijbels geboden verbod af, maar stemmen ze voor het kwade. Toen Daniël met een goddeloze wet van Meden en Perzen geconfronteerd werd, boog hij niet voor de duivel, maar bleef hij Gode meer gehoorzaam dan de mensen. De SGP doet precies andersom en nog zwijgen alle dominees, maar die zwijgt, stemt toe in het kwade. Als de wetten van het land indruisen tegen de wil des Heeren die Hij geopenbaard heeft in Zijn heilig Woord, moeten we Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen. Het tegenovergestelde hiervan is niet alleen in Bodegraven, maar in heel Nederland aan de gang. Als je tegenwoordig solliciteert naar een baan in een winkel of supermarkt wordt er van je geëist dat je een contract ondertekent dat je ook op zondag moet werken. Er is niet ene dominee of ouderling die hier zijn sten tegen verheft, sterker nog, vele ambtsdragers laten hun kinderen en gemeenteleden op de dag des Heeren betaalde arbeid doen, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. En zo de herders, zo de schapen.
Toen wij zelf nog een zaak hadden op het eiland Tholen en omstreken, speelde dit al (er is niets nieuws onder de zon). Zoals u weet waren mijn vrouw en ik toen nog lid van een kerkelijke denominatie genaamd, de Ger. Gem. Ik weet nog dat we eens met de verkoopwagen op de markt in Sint-Maartensdijk stonden, op een vrijdagmiddag, en het was toen lang niet zo druk als andere jaren voor de Kerst. Met een textiel-koopman die naast mijn wagen stond met zijn handel hield ik een praatje en hij vertelde me dat dat kwam omdat het de afgelopen zondag in Roosendaal koopzondag was geweest. Zijn dochter was met haar man ook naar Roosendaal geweest om daar op zondag te winkelen en ze hadden bijna een uur vast gestaan om Roosendaal in te komen. Die man deed nergens aan en was daar eerlijk over.
Als je lid ben van een kerkelijke gemeente krijg je jaarlijks huisbezoek van de kerkenraad en toen wij aan de beurt waren wezen wij de broeders op de zondagschennis door koopzondagen, maar toen zeiden ze heel vroom: "Dat valt wel mee en wij kopen niet op zondag. En ook daar zal je hier geen last van hebben, ook niet met betrekking tot de omzet."
Ik heb hen toen klaar en duidelijk uitgelegd dat het de schuld van de lakse/lauwe kerken was dat er ook veel onkerkelijke kopers zijn die van de koopzondagen gretig gebruik maken en zo de dag des Heeren ontheiligen, zonder dat de eis van Gods gebod publiek wordt afgekondigd door de kerken, maar op politieke partijen stemmen die dat kwaad juist bevorderen. Maar ja, je kan tegen zulke lauwe belijders praten als brugman, maar, om het zo eens te zeggen: het kwartje viel niet, en dat was toen en is nu nog zo. Ze willen wel de naam hebben dat ze leven, maar ze willen er beslist geen enkele moeite voor doen om alleen de Heere de eer te gunnen en te geven!
En nu vandaag weer in het Ref-dagblad: "Pakket op zondag? Drink even koffie met de bezorger!" PostNL gaat na een proefperiode van drie maanden aan van pakketbezorging op zondag. Op de Facebook-pagina van het Reformatorisch dagblad reageren vrijwel alle Faceboek-lezers vrijzinnig laconiek. Behalve op de mogelijkheid om tijdens een kopje koffie te vertellen "wat de zondag voor jou inhoudt", wijzen de Facebook-lezers erop dat consumenten zelf kunnen aangeven of ze het pakket op zondag willen ontvangen of niet. Corrie ten Bolscher: "Dus niet zo wanhopig reageren, dat je dit niet wilt!" "Als je kunt kiezen op welke dag bezorgd gaat worden, dan kies je voor een andere dag en anders neem je het gewoon aan natuurlijk", vindt Wilma Kieft. "Ik ben voor!" schrijft Jolanda van Otterloo. "Ik bestel zelden iets via internet, maar heb door de week mijn gang vol staan (met pakketten, red.) voor de hele straat, omdat ik een moeder ben die thuis is voor de kids. (...) Top-idee dus, afleveren op "zondag, hoef ik niks meer aan te nemen!" Niet opendoen is geen optie, vinden de meesten. Philinde van Selm: "Hoe christelijk/liefdevol is dat? Volgens mij is Gods initiatief richting mensen allereerst liefde." Frieda Mooij-Roeleveld maakt een vergelijking met elektriciteit, die ook op zondag wordt opgewekt en "waar we maar wat blij mee zijn." "Krampachtige discussie!" vindt James Meynhard. "Besteed maar meer tijd aan de Zaligmaker in deze tijd vol dood en verderf." Har Plas: "In Syrië worden er bosjes mensen afgeslacht en hier maken we ons druk als er pakketjes op zondag worden bezorgd.... Lekker belangrijk is dit." Volgens PostNL is er "duidelijk behoefte aan bezorging op zondag."
En zo wordt Gods Woord door de refo-beweging en de SGP teniet gedaan en ook door al degenen die op dit soort naamchristelijke partijen stemmen, omdat ze het verbod Gods niet afeisen, maar een overeenstemming maken met het kwade en "om de lieve vrede wil" er vóór stemmen. Het hek is van de dam en niemand laat zich meer waarschuwen. De vrome mens mag immers zelf uitmaken wat goed en kwaad is. En als je vooraanstaande namen noemt die voor het kwade kiezen, staat heel refoland als door een wesp gestoken op de achterste benen, zozeer is men gebrand op menseneer, maar de algehele afval gaat door (ook bij mij nl. door merg en been), maar Gods oordelen zullen niet uitblijven.
Moge de Heere het kleine kuddeke van Christus in Zijn armen dragen, want zelf lopen gaat niet.
Vriendelijke groeten, ook aan uw vrouw en die bij u zijn.
Marchel Schilperoord
----------------------------------------------------
Geliefde vriend en broeder Marchel,
Na de Heere hartelijk dank voor uw schrijven, niet dat we medestanders zoeken, maar nog laat de Heere enig getuigenis klinken, ook TEGEN de gristelijk-politieke vijanden van Christus, omdat Hij de Zijnen roept Zijn getuigen te zijn en die belofte ook heerlijk vervult, maar altijd wel in het bijbelse kader: God op het hoogst verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd! We moeten nog aan het begin ervan beginnen, maar omdat Christus het Begin en het Einde is van alle tegenspraak, zal Hij middelijk of onmiddelijk alle leugensprekers de mond stoppen door de Geest des oordeels en der uitbranding.
Ja, broeder Poel zei ware woorden, maar zijn kerkverband is ook op niets uitgelopen, omdat ze daar -zoals in alle refokerken- de embryo-kool en/of de homo-geit sparen en niet censureren, omdat vele refo-voorgangers zelf embryoloog en/of homo zijn en derhalve niet vervolgd wensen te worden.
Ja, zeg dat wel: de massale afval der kerken en haar belijders gaat je door merg en been en als je er tegen getuigt, ontmoet je de meeste vijandschap van avondmaalgangers en het zogenaamde volk van God, die in de bressen staan VOOR het kwade en de gristelijke bewerkers ervan de handen opleggen! Dezulken drukken Christus opnieuw de doornenkroon op het hoofd onder de meest vrome vlaggen. Over stekende wespen gesproken! Indien het mogelijk ware zouden al die vroomsprekende wespen God Zijn tong uit Zijn mond willen rukken en Zijn getuigen de mond willen snoeren, omdat ze in de bestraffing des Heiligen Geestes hun eigen naam horen klinken en hun heilige huisjes ineen zien storten. Toen Christus ging separeren onder dat gemoedelijke refovolk van toen en man en paard met name ging noemen, barstten al die gemoedelijke belijders in vijandschap uit en sleepten Hem naar de steilte om Hem in de diepte te pletter te gooien. Maar Hij, door het midden van hen doorgegaan zijnde, ging weg, om nooit meer tot hen terug te keren.
"En zij gaven Hem allen getuigenis, en verwonderden zich over de aangename woorden, die uit Zijn mond voortkwamen; en zeiden: Is deze niet de Zoon van Jozef? En Hij zeide tot hen: Gij zult zonder twijfel tot Mij dit spreekwoord zeggen: Medicijnmeester! genees Uzelven; al wat wij gehoord hebben, dat in Kapernaum geschied is, doe dat ook hier in Uw vaderland. En Hij zeide: Voorwaar Ik zeg u, dat geen profeet aangenaam is in zijn vaderland. Maar Ik zeg u in der waarheid: Er waren vele weduwen in Israel in de dagen van Elias, toen de hemel drie jaren en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood werd over het gehele land. En tot geen van haar werd Elias gezonden, dan naar Sarepta Sidonis, tot een vrouw, die weduwe was. En er waren vele melaatsen in Israel, ten tijde van den profeet Elisa; en geen van hen werd gereinigd, dan Naaman, de Syrier. En zij werden allen in de synagoge met toorn vervuld, als zij dit hoorden. En opstaande, wierpen zij Hem uit, buiten de stad, en leidden Hem op den top des bergs, op denwelken hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen. Maar Hij, door het midden van hen doorgegaan zijnde, ging weg", Luk. 4:22-30
In Lukas 4:22-30 staat de biografie van de huidige refokerken met hun voorgangers beschreven. Als God je roept om de krijg des Heeren te voeren op bevel en in de voetstappen van de Leeuw uit Juda's stam, staat heel de reformatorische hel overeind, maar wie zal tegen God strijden en leven? De leidsels liggen er duidelijk refo-kerkelijk-breed op, net als bij de Farao en zijn leger, en de deuren van Libanon staan reeds wagenwijd open: "Doe uw deuren open, o Libanon! opdat het vuur uw cederen vertere", Zach. 11:1.
We hopen morgen (30-11-2014) D.V., uit Zacharia 11 te preken, omdat we er door de Heere (vandaag) bij bepaald zijn geworden. Vriend en vijand mogen gratis meeluisteren, maar aan blijvende vijandschap -hoe vroom ook verpakt- hangt wel een prijskaartje: de eeuwige dood. Moge de Heere Zich gedurig ontfermen over Zijn ellendigen die geen plaats hebben in de wereldse en refokerkelijke gewesten, en nergens thuis zijn dan alleen in het Vaderhart en Vaderhuis in en door Christus. Dat zij zo.
Hartelijke groet en zegen voor u en de uwen,
uw medebroeder in onze dierbare oudste Broeder,
Piet Mesech
|
|
|
|
|
|