|
Inzender:
Ik heb een preek beluisterd via internet van ds. A. Simons (PKN), waarin hij wel stelt dat er een wonder met de mens moet gebeuren, maar als hij daarover spreekt, rijdt hij volgens mij een scheve schaats. Om zijn preek samen te vatten, het volgende. Ds. Simons stelt dat de mens moet/mag vertrouwen dat zijn zonden vergeven zijn op grond van het feit dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoend heeft. Volgens mij stapt hij met deze wijze van preken over het wonder van de wedergeboorte heen. Wilt u de preek eens beluisteren en kunt u dan op mijn bedenking antwoorden?
Preeklink: http://www.youtube.com/watch?v=-EbFQLk-QH0
-----------------------------------------------------------
Geachte inzender,
Voor de goede orde hebben we de televisiepreek die je doorlinkte vanzelf ook beluisterd, hoewel ik van dat vlees-populaire televisie-preek-optreden een grondige afkeer heb. Bovendien weet ik al lange tijd wat vriend Simons allemaal leert. Om het maar kort door de bocht te zeggen, Simons leert in het kader van de toepassing des heils, hetzelfde als Arminius, namelijk de gelovende mens buiten de inwendige roeping om. We zullen dat op grond van de Schrift bewijzen niet alleen n.a.v. de preek die je doorlinkte, maar in den brede van hetgeen vriend Simons leert.
Het gaat me geestelijk zeer aan het hart dat vriend Simons op een valse kerkgrond staat en zo ver is afgeweken van de leer van Christus, wat de toepassing des heils betreft, met name omdat vriend Simons voor mij geen onbekende is. Maar toen Simons voor de valse PKN koos en voor een jijdaar-televisie-optreden, zijn de wegen uiteen gegaan. Het afvallen van de leer van Christus is echter een trend geworden in onze dagen, met name als het gaat over de toepassing des heils. Het oordeel ligt erop, omdat men de kroonrechten van Christus heeft ingewisseld voor een tuchtloze democratische kerkvorm (meeste stemmen gelden), plurale belijdenissen en valse leringen tolereert en leert, kerkelijk gelegaliseerde sodomie accepteert, valse leerdeclaraties met de Antichrist heeft ondertekend, enz., enz. De PKN is een valse kerk en de kerkelijke rest is vroomvleselijk gesticht brandhout. Voor het gros predikanten in onze dagen geldt hetzelfde hetgeen dr. Kohlbrugge eens gezegd heeft over de doperse Menno Simons: "Simons is niet te ver gegaan, nee, hij kénde er niets van!"
Bij zulke bijbels gegronde uitspraken lopen bij ds. R. van Kooten en bij heel de vergadering der HHK-veinzers, "de rillingen over hun rug", terwijl de rijke man in de eeuwige pijn de waarheid van zulke bijbels gegronde uitspraken met een helse schreeuw zou willen bijvallen, omdat hij van de wraak-rillingen Gods voor eeuwig verzekerd is.
Ter zake: In de eerste plaats beweert vriend Simons in betreffende preek dat hij in de "slechtste" kerk staat, maar dat is een leugen, want de PKN is geen slechte kerk, ook niet de slechtste kerk, maar een valse kerk, omdat de PKN leert dat er buiten Christus andere wegen van zaligheid mogelijk zijn. Bovendien, een kerk die sodomitische relaties goedkeurt en zelfs kerkelijk inzegent, is een baäl-peor-kerk gelijk en van de Heere Sebaoth vervloekt. Alle PKN-predikanten zijn kwa valse leergrondslag en kerkelijke sodomie, valse leraren! U begrijpt, dat een preek van ds. Simons weerleggen feitelijk al een deur te ver is.
Aangezien de dwaalleer van vriend Simons in alle kerken een trend geworden is, zullen we op je terechte bedenking trachten in te gaan.
In de tweede plaats zegt vriend Simons in zijn preek vroeger nooit iets begrepen te hebben van de noodzakelijkheid dat er een wonder in het leven van de mens moet gebeuren, maar na zijn preek te hebben beluisterd, kan ik tot geen andere slotsom komen, dat hij het nog steeds niet begrijpt. Nu is het wonder van zalig worden niet gebaseerd op een begripsleer, maar vriend Simons vertaalt het wonder van zalig worden geheel weg, omdat hij begint met de aanneming des geloofs, terwijl hij het gestorven zijn aan de Wet (Gal. 2:19) en de krachtdadige inwendige roeping volledig buiten beschouwing laat.
Inderdaad, Simons leert dat vergeving der zonden hieruit bestaat, dat de mens op grond van het feit dat God in Christus Zichzelf met de wereld verzoend heeft, vertrouwt dat zijn zonden vergeven zijn. Zulk een bloot vertrouwen heeft echter geen grond en het is niets anders dan een vleselijk vertrouwen van de oude mens onder de Wet. Door middel van het aanbod van vrije genade kan de Heilige Geest de inwendige roeping wel doen plaatsvinden, maar wat alleen de Heilige Geest kan doen en ook doet, willen vele predikanten door een aangepraat geloof zelf bewerken. Dat is ook het geval bij ds. Simons.
Op het eerste gezicht (gehoor), klinkt het rechtzinnig wat vriend Simons beweert, maar het is puur arminiaans, aangezien hij niet leert wat Gods Woord leert in het kader van de toepassing, namelijk, dat de inwendige krachtdadige roeping, zoals die beschreven staat in o.a. Johannes 5:25, aan de aanneming des geloofs voorafgaat. Dat leert Simons duidelijk niet. In het kader van de toepassing van het heil is niet het geloof eerst, nee, Christus is de Eerste en Hij is ook de Laatste. Christus spreekt de doden levend (Joh. 5:25) en de goddelozen zalig (Rom. 5:6). Ds. Simons leert zoals in alle kerken geleerd wordt, de rechtvaardiging van de gelovige, hoewel hij wel in woorden leert dat God de goddeloze rechtvaardigt, terwijl hij het geloof opvoert als een hefboom tot vergeving der zonden, geheel buiten de krachtdadige inwendige roeping om, zoals beschreven in Johannes 5:25.
Bovendien misbruikt vriend Simons Gods Woord in genoemde preek, bijv. door Openbaring 3:20: "Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop", als een oproep voor onbekeerden aan te wenden om te geloven, terwijl Christus hier spreekt tot Zijn reeds verzoende volk. Christus doet met deze woorden geen beroep op de zogenaamde ‘vrije wil' des mensen, maar verschaft Zich toegang tot het hart van Zijn Bruid, zoals Hij dat ook doet in Hooglied 5:2: "Ik sliep, maar mijn hart waakte, de stem mijns Liefsten, Die klopte, was: Doe Mij open, Mijn zuster, Mijn vriendin, Mijn duive, Mijn volmaakte! want Mijn hoofd is vervuld met dauw, Mijn haarlokken met nachtdruppen." Dus nogmaals, in Hooglied 5:2 en Openbaring 3:20 spreekt Christus tot Zijn Bruid en niet tot de onbekeerden.
Simons spreekt in zijn preek over "de beoefening van de eerste daad des geloofs", maar hij spreekt daarover als bewegende oorzaak van het zien op Jezus, terwijl het zien op Jezus een gevolg is van een sprekende Borg in de toepassing. De doden uit Johannes 5:25 horen (geloven) op grond van, als gevolg van, de stem van de Zone Gods die de doden levend en zalig spreekt, maar bij Simons worden de doden niet levend- en vrijgemaakt door de Zoon, maar door een historisch(!) geloof. Simons keert de orde om, zoals die geleerd wordt in Johannes 5:25 en Johannes 8:36, en stelt het geloof vóór de levendmakende daad van Christus, ofwel vóór de inwendige roeping door Christus. Het aanbod van vrije genade vereenzelvigt Simons met de inwendige roeping, met als gevolg een verondersteld, historisch-, wonder-, en/of tijd-geloof.
Simons stelt het geloof als doel in zichzelf en zelfs als oorzaak van het gestorven zijn aan de Wet, maar niemand komt door het geloof aan het einde van de Wet, nee, want al Gods kinderen worden niet door het geloof, maar door de Wet aan de oude mens onder de Wet gedood (Gal. 2:19), en in die ure des gerichts wordt Christus aan de ziel geopenbaard, want het Einde der Wet is Christus, tot rechtvaardigheid, een iegelijk die gelooft (Rom. 10:4).
Het gaat hier niet over de geestelijke staat van Simons, maar zijn verwoording van de toepasselijke heilszaken is remonstrants, wat o.a. ook met het antinomiaanse "spijkerbroek-en-leggings-geloof" van zijn PKN-collega televisie-domino, Ben Tramper, in Driesum het geval is (zie volgende blok), en wat met zovele voorgangers het geval is. Maar als dat het geval is, is het maar zeer de vraag of dezulken wel echt door God geroepen zijn om het Woord te preken. Persoonlijk geloof ik daar niets van, omdat God Zijn knechten niet roept om in een valse kerk te gaan, laat staan daarin te blijven, noch om het objectieve Woord middels een aangeplakt geloof als zijnde de toepassing te preken, maar om het Woord recht te snijden, namelijk dat Sion door recht verlost wordt, en dat niet het geloof, maar God de goddelozen rechtvaardigt en dat niet het geloof, maar de Zoon verloren zondaren vrijmaakt en hen het geloof schenkt om de door God geopenbaarde Heere Jezus aan te nemen door het geloof, zoals de Psalmdichter van de 89e Psalm daarvan zingt: "En onze Koning is van Isrels God gegeven", namelijk in de toepassing des harten.
Vriend Simons werkt bovendien emotioneel op het gemoed en het gevoel van de betoverde jongeren en dat is zeer gevaarlijk, want daarmee kweekt hij een gevoelsbekering, waarmee de dwaze maagden bedrogen uitgekomen zijn. Simons preekt een arminiaans vertrouwen in de vergeving der zonden en hij heeft het niet over de persoonlijke vrijmaking door de Heere Jezus, zoals dat o.a. staat geschreven in Johannes 8:38. ALS Christus een ziel vrijmaakt van de helse banden des duivels en des doods, krijgt zo'n ziel het geloof erbij, om de gebroken banden des doods en de doorstoken oude mens af te leggen, de vrijmaking te bewonderen en Christus te aanbidden, als zijnde een geheel nieuw schepsel in Hem.
Daar komt bij dat Simons optreedt op Jijdaar-avonden, waarin God bespot wordt met drum-slag en gitaar-gejank, voorafgaand aan een sentimentele preek met een beroep op -de niet bestaande- vrije wil van de mens, zoals dat ook het geval was en is in de vorige standplaats van vriend Simons, te weten de kermis/volleybal-kerk van PKN-Vinkeveen. In een Jijdaar-preek zegt Simons letterlijk: "Ik wil zo dicht bij jou komen dat ik de Heere Jezus in jou hart leg." (Luister betreffende jijdaar-preek via de Klik hier link on top of the page). De paus kan over dergelijke pauselijke zaligverklaringen in zijn handen wrijven en tevreden zijn.
Blijft staan dat niemand het recht heeft om onbekeerd te zijn! Vliedt de toekomende toorn en rust niet !!! totdat je in de put van je hellebestaan Zijn stem door Woord en Geest in je ziel mag horen klinken: "Ik leef en gij zult leven!" Dan is het niet meer mogelijk om niet in Hem te geloven! Amen, ja, amen!
Hartelijke groet en zegen,
GPPB.
|
|