KUYPERIAANS/VERONDERSTELDE HUISGEMEENTE/THEORIE VAN DS. W. PIETERS
KUYPERIAANS/VERONDERSTELDE HUISGEMEENTE/THEORIE VAN DS. W. PIETERS VALT IN GOEDE AARDE BIJ E.O.-POPPENKAST  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje

KUYPERIAANS/VERONDERSTELDE HUISGEMEENTE/THEORIE VAN DS. W. PIETERS VALT IN GOEDE AARDE BIJ E.O.-POPPENKASTGROEP TE ALMERE, GENAAMD "WEGWIJZER" (NAAR DE HEL) !

RD-artikel 1. Ds. Pieters: "Einde landelijke kerkverbanden nabij!"
24-04-2014 10:57 | Redactie kerk

"Het kon weleens zijn dat we weer toe gaan naar de nieuwtestamentische kerk-structuur van huisgemeenten." Dat stelt ds. W. Pieters donderdag in het Reformatorisch Dagblad.

Bronlink:
www.refdag.nl/ kerkplein/ kerknieuws/ ds_pieters_einde_landelijke_kerkverbanden_nabij_1_822533

-----------------------------

RD-artikel 2. "Kerkverband nuttig voor plaatselijke kerk"
30-04-2014 19:30 | Dr. P. de Vries

Een bovenplaatselijk kerkverband is niet fundamenteel, maar wel heilzaam, reageert dr. P. de Vries.

Bronlink:
www.refdag.nl/ opinie/ kerkverband_nuttig_voor_plaatselijke_kerk_1_823914

-----------------------------------------------

COMMENTAAR

Het artikel van ds. W. Pieters over ‘de mogelijke terugkeer naar de huisgemeenten', is duidelijk geen geloofsartikel, maar gebaseerd op een veronderstelde theorie. "Het kon weleens zijn..." Het is niet de eerste keer dat ds. Pieters zich bedient van in de lucht hangende veronderstellingen. Toen hij recent in het RD aankondigde dat zijn gratis blad ‘de catechisant' bankroet ging, schreef hij dat zijn blad gezegend was met 1 door hem veronderstelde bekering. De veronderstelling van Pieters: "Het kon weleens zijn", heeft echter net zoveel waarde, als: "Het kon weleens NIET zo zijn!" Wat voor waarde dergelijke nietszeggende veronderstellingen hebben in het licht van de eeuwigheid, kan een klein kind raden. Bovendien is de spreekwijze van Pieters in deze het tegenovergestelde van geloofstaal, want geloof zegt niet "Het kon weleens zijn...", maar: "Zo zegt de Heere...!" Het ware geloof spreekt vanuit de zekerheid van Gods Woord en de onfeilbaarheid van Gods beloften en doet niet aan veronderstellingen.

In de tweede plaats is het ook huichelachtig hetgeen ds. Pieters (en dr. Op ‘t Hof?) over de mogelijke terugkeer naar huisgemeenten suggereren, omdat zij zich niet aan Gods Woord en leiding hebben overgegeven toen de PKN in 2004 een feit werd, maar eigenhandig een zogenaamd hersteld kerkverband hebben opgericht. Als al die dominees die zich met de PKN niet konden verenigen, de voetstappen van Christus hadden gedrukt, zouden zij tot Hem uitgegaan zijn, buiten de legerplaats, om Zijn smaadheid te dragen en de verstrooide schapen buiten de legerplaats te bedienen met Woord en sacrament. Maar nee, ze hebben eerst om hun eigen lijf en leden gedacht, door naar de notaris te rennen, een predikantenfonds op te richten, en met de PKN-achab te onderhandelen over de kerk-erve der vaderen, om vervolgens via ds. R. van Kooten het NHK-recht Gods voor een giftige schotel PKN-soep aan de valse PKN-achab te verkopen.

In de derde plaats was de totstandkoming van huisgemeenten tijdens de eerste Christengemeenten een werk Gods en het betrof de vergadering van ware Christ-gelovigen. Er kan dus alleen sprake zijn van een bijbelse huisgemeente als er ware kinderen Gods in de Naam van Christus vergaderd zijn (Matth. 18:20), maar niet als huisgemeenten door mensen gesticht zijn, want zulke huisgemeenten moge kwa structuur met de huidige kerken verschillen, maar niet kwa bestaansrecht, aangezien alle door mensen gestichte kerken/huisgemeenten niet door het geloof, maar puur democratisch gevormd zijn en derhalve geen bijbels bestaanrecht hebben, laat staan dat zulke kerken/denominaties/vergaderingen uit God geboren zijn. De huisgemeenten tijdens de eerste Christengemeente, waren een spontaan geestelijk vruchtgevolg van de uitstorting van de Heilige Geest op de Pinksterdag.

Ds. Pieters spreekt echter niet alleen in veronderstellende zin over huisgemeenten, maar ook buitengewoon kerkoppervlakkig, aangezien een bijbelse huisgemeente alleen uit God geboren is en uit kinderen Gods bestaat, zoals ook in de eerste Christengemeente het geval was, hoewel de hypocrieten in zulk een bijbelse huisgemeente nooit zullen ontbreken, zoals dat ook het geval was omtrent Ananias en Saffira. Bovendien heeft een bijbelse huisgemeente een open deur naar de wereld, tot bekering van Jood en heiden, opdat Zijn huis vol worde. Dit wat betreft de bijbelse betekenis van huisgemeenten.

Dat Pieters er zondermeer vanuit gaat dat Gods ware kinderen de huidige evangelisaties en vrije groepen bezetten, is een ernstige vorm van geestelijke blindheid. Daarbij komt, dat de bewering, namelijk, dat "evangelisatie-gangers het alleen maar te doen is om de inhoud van de prediking", een nietszeggende vorm van bizarre arminiaanse vaagheid is, aangezien een dergelijke begeerte totaal geen bewijs is van de begeerte naar de bijbels separerende prediking, maar gezien de vruchten veeleer de begeerten openbaren, zoals die beschreven staan in 2 Tim. 4:3-4: "Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen." Dat geldt ook voor de huidige zogenaamde 'vrije' groepen en evangelisaties!

In de vierde plaats blijft ds. Pieters met zijn veronderstelde huisgemeente-religie ondertussen fijn lid van de HHK, omdat hij wellicht beseft dat aan een veronderstelde huisgemeente ook een verondersteld traktement verbonden is, veronderstelde leden en een veronderstelde zegen. Wat dat betreft zal hij de overstap naar een veronderstelde huisgemeente voorlopig niet aandurven, omdat het geloof in de 'Ecclesia Christi der vervolgde Emmaüsgangers' ten enen male ontbreekt.

Ook de uiterst verwarde en betoverde dr. P. de Vries (HHK) die een 'bovenplaatselijk kerkverband' geheel in strijd met de huidige kerkelijke wanpraktijk 'een heilzame status' toekent, heeft middels een RD-artikel zijn doctorale pen opgenomen als een reactie op het artikel van Pieters, waarin hij een pleidooi voert voor een gestructureerde kerkvorm, met een uitnodigende glimlach naar de afgescheiden kerken, met name ‘die de zuivere leer voorstaan'.
Aangezien er geen kerkelijke denominaties bestaan, waarin de leer van Christus zuiver gepreekt, maar juist vervalst wordt, is het artikel van dr. De Vries net zo kuyperiaans-verondersteld als het ingebeelde huisgemeente-artikel van ds. Pieters. Daarbij komt dat genoemde dominees wel over huisgemeenten en kerkvormen babbelen, maar niet hun ambtelijke plicht waarnemen om jegens hun homofiele HHK-collega's een publieke tuchtmaatregel te eisen om genoemde preekstoel-homofielen hun preekbevoegdheid en ambt te ontnemen. Zouden ze hun ambtelijke en persoonlijke christenplicht nalaten uit vrees voor het feit dat hun eigen kerkpositie in gevaar komt? Of zou hen de ere Gods in het geheel niet meer interesseren, met name omdat zij zelf niet van een goddelijke roeping verzekerd zijn? Dat laatste is geen vraag, maar een uitroepteken, aangezien er geen dominee in de geslagen bressen staat, omdat zij vanwege de ergernis van het kruis niet vervolgd wensen te worden.

Predikanten die hun ambtelijke plicht verzaken, zoals hierboven genoemd, missen de liefde van Christus en zijn niet van God geroepen. Een ware knecht van God is een krijgsknecht van Christus en hem is het tweesnijdend zwaard des Woords gegeven om de valse leraren af te snijden en om de sleutelen des hemelrijks te hanteren jegens de kerkelijke sodomieten en allerhande ongerechtigheid, enz. Bij nalatigheid van deze dure en vrijmakende christenplicht zal God dezulken en hun kerken met het oordeel bezoeken, zoals Hij dat gedaan heeft jegens het geslacht van de grof-nalatige hogepriester Eli. De artikelen-inhoud van genoemde HHK-dominees vertonen evenwel meer affiniteit met de hersteld hervormde sesamstraat HHJO dan met de uit God geboren huisgemeenten der ware Christ-gelovigen.

Het laatst genoemde fenomeen wordt ook nog eens gestijfd door het veelzeggende feit dat we als voorganger van een uit God geboren huisgemeente nog nooit enig bijbels medeleven hebben ontvangen van genoemde dominees die de door hen veronderstelde huisgemeente-theorie "profeteren" !

We zullen het maar niet hebben over het RD-artikel (5 Mei j.l.) van André Meulmeester als voorganger van de ‘christelijke gemeente De Wegwijzer' in Almere, getiteld: "Sta open voor nieuwe vormen van kerk-zijn", waarin Meulmeester het artikel van Pieters inhoudelijk bijvalt, want als we de website van de groep van Meulmeester bekijken via de Klik hier link on top of the page, dan zien we slechts een tentoonstelling van een religieuze E.O.-poppenkast die wedijvert met de Stolkse kermis. Dat Pieters met zijn artikel over veronderstelde huisgemeenten aansluiting vindt bij een voorganger van E.O.-signatuur, is niet alleen veelzeggend, maar vooral ook een voorspelbare aanfluiting. (Zie Klik hier link on top of the page).

De prediking van de profeet Jesaja heeft ook in onze dagen zijn vervulling: "Want de HEERE heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij heeft uw ogen toegesloten; de profeten, en uw hoofden, en de zieners heeft Hij verblind", Jes. 29:10.

GPPB.


http://www.derokendevlaswiek.nl