VAN DER STAAIJ RATIONALISEERT/OVERSPEL DIABOLISEERT/HUWELIJKSTROUW
VAN DER STAAIJ RATIONALISEERT/OVERSPEL EN DIABOLISEERT/HUWELIJKSTROUW  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
REFO-NL HOEREERT IN ALLE OPZICHTEN VAN GOD AF, OMDAT MEN DE OUDE MENS MET BEKERINGS-STICKERS BEPLAKT EN DENKBEELDIG LAAT WANDELEN OP DE SMALLE WEG DES LEVENS, TERWIJL GODS WARE VOLK VOLSTREKT GEEN OUDE MENS MEER IS, NOCH HEEFT !

"Mijn zoon! merk op mijn wijsheid, neig uw oor tot mijn verstand; opdat gij alle bedachtzaamheid behoudt, en uw lippen wetenschap bewaren. Want de lippen der vreemde vrouw druppen honigzeem, en haar gehemelte is gladder dan olie. Maar het laatste van haar is bitter als alsem, scherp als een tweesnijdend zwaard. Haar voeten dalen naar den dood, haar treden houden de hel vast. Opdat gij het pad des levens niet zoudt wegen, zijn haar gangen ongestadig, dat gij het niet merkt. Nu dan, gij kinderen! hoort naar mij, en wijkt niet van de redenen mijns monds. Maak uw weg verre van haar, en nader niet tot de deur van haar huis; opdat gij anderen uw eer niet geeft, en uw jaren den wrede; opdat de vreemden zich niet verzadigen van uw vermogen, en al uw smartelijke arbeid niet kome in het huis des onbekenden; en gij in uw laatste brult, als uw vlees, en uw lijf verteerd is; en zegt: Hoe heb ik de tucht gehaat, en mijn hart de bestraffing versmaad! En heb niet gehoord naar de stem mijner onderwijzers, noch mijn oren geneigd tot mijn leraars! Ik ben bijna in alle kwaad geweest, in het midden der gemeente en der vergadering! Drink water uit uw bak, en vloeden uit het midden van uw bornput; laat uw fonteinen zich buiten verspreiden, en de waterbeken op de straten; laat ze de uwe alleen zijn, en van geen vreemde met u. Uw springader zij gezegend; en verblijd u vanwege de huisvrouw uwer jeugd; een zeer liefelijke hinde, en een aangenaam steengeitje; laat u haar borsten te allen tijd dronken maken; dool steeds in haar liefde. En waarom zoudt gij, mijn zoon, in een vreemde dolen, en den schoot der onbekende omvangen? Want eens iegelijks wegen zijn voor de ogen des HEEREN, en Hij weegt al zijne gangen. Den goddeloze zullen zijn ongerechtigheden vangen, en met de banden zijner zonden zal hij vastgehouden worden. Hij zal sterven, omdat hij zonder tucht geweest is, en in de grootheid zijner dwaasheid zal hij verdwalen", Spreuken 5.

Zie ook de Klik hier link ter beluistering van een huwelijkspreek

----------------------------------------------------------------------


Klik hier POLITIEKE BORDEELHOUDER, SGP-LIJDER VAN DER STAAIJ, RATIONALISEERT OVERSPEL EN DIABOLISEERT HUWELIJKSTROUW

May 22 - 2015

Afgelopen week hield SGP-boekhouder E. Dijkgraaf een volbloed algemene-verzoenings-rede in het zalencentrum van de valse residentie-oecumene, en zijn SGP-collega-lijder Van der Staaij argumenteerde voor de camera's van de godslasterlijke TV-show "de wereld draait door" puur antinomiaans-rationeel over huwelijkstrouw en overspel, terwijl deze heren elke dag politiek vreemd gaan !


Bronlink:
http://www.cip.nl/nieuws/mei-2015/49426-Kees-van-der-Staaij-vs.-Prem-Radhakishun-in-DWDD

Om bij de laatste te beginnen, Van der Staaij staat te boek als een grote politieke pooier/overspeler, die elke dag overspel pleegt met het vrijmetselaars- en pro-abortus kabinet Rutte, zoals ook Dijkgraaf en Bisschop dat doen als brute meinedigen jegens Gods Woord. Politiek = overspel plegen, zoals de SGP dat gedurig doet, maar genoemde politieke praktijk staat in Gods Woord onder het oordeel der verdoemenis (Rom.3:8), want ook de politiek van de SGP houdt letterlijk het volgende in: "Laat ons het kwade doen (zonde met zonde bestrijden - gelimiteerd voor het kwade stemmen), opdat daaruit 'het goede' voortkome!"
Volgens Gods Woord staat heel de SGP onder het oordeel der verdoemenis, inclusief alle SGP-dominees, omdat zij van God vervloekte praktijken kerstenen. Gods Woord is ook hierin het einde van alle tegenspraak. Ware genade en lid zijn van de SGP-mammon kan in der eeuwigheid niet samengaan !

Van der Staaij straalde tijdens die godslasterlijke TV-show -zoals gewoonlijk- alleen maar de dood uit, en dat geldt voor heel zijn toneel-optreden en ook voor het optreden van zijn collega-acteurs en de voltallige SGP. De SGP is een naam-gristelijk doodseskader gebleken dat onder een gristelijke vlag over lijken gaat, maar God zal lachen in hun verderf als hun vreze komt.
Note: Voer de letters SGP of de naam Staaij in de zoekterm van deze website en overtuig uzelf!

De godslasterlijk-rationele wijze waarmee Staaij sprak over huwelijkstrouw en overspel was van een lager niveau dan de onderlinge natuurlijke trouw in de dierenwereld. Volgens Staaij moet men "knokken" voor de huwelijkstrouw, hetgeen een bewijs is van zijn wettisch-rationele visie op het van God gegeven huwelijk tussen een man en een vrouw. Het zicht dat Staaij op het bijbelse huwelijk heeft, is van een beestachtig laag gehalte, aangezien hij Gods Woord volledig buitensloot tijdens die TV-riool-show en het woord 'Schepper' alleen tussen neus en lippen noemde.

Dat het huwelijk heilig is, kwam met geen woord ter sprake tijdens dat riool-debat, en de aversie die Staaij ten berde bracht tegen overspel tijdens die show bestond alleen uit zwakzinnige symptoombestrijding. De wortel der zaak -de zondeval- en de huidige algehele refo-afval bleven onaangeroerd in dat debat en dat wettische fenomeen (symptoombestrijding) wordt ook duidelijk ten toon gespreid op de-langs-de-snelweg geplaatste SGP-bill-boards. De SGP-actie tegen overspel is slechts een demonstratie van puur ongeloof, ergo, het betreft puur refo-atheïsme, want het ware geloof maakt geen gebruik van kunstmatige en symptomatische etalagekasten. Symptoombestrijding met overspelig gal gemengd is dan ook de politiek van de SGP, en die is van een godslasterlijk-overspelig gehalte op alle gebied. De SGP pleegt doorlopend verraad jegens de Goddelijke autoriteit van Gods Woord en komt met 'oplossingen' aandragen die geworteld zijn in de zonde en daaruit voortkomen. Met dat hellespel maken de SGP-ers hun verdoemenis alleen maar groter. God zal nooit en te nimmer samenstemmen met acties die uit het ware geloof niet voortkomen en niet op Gods Woord gegrond zijn, zoals de zonde-doordrenkte symptoombestrijdings-politiek der afvallige SGP.

Huwelijkstrouw vindt haar voortbestaan niet via het wettisch-rationele knokken-spel zoals Staaij dat tijdens die show in stelling bracht, maar is een gevolg van de algemene genade des Heiligen Geestes jegens een bijbels gesloten huwelijk. God zorgt waarachtig beter voor de huwelijkstrouw als welke getrouwde man en vrouw ooit betrachten zullen. Bij een bijbels gesloten huwelijk is een dergelijk belachelijk knokkenspel zoals Staaij die in stelling brengt, volstrekt verwerpelijk en de daarmee gepaard gaande 'lieve woordjes' en de zwakzinnige 'complimentjes' idem dito.

Een bijbels gesloten huwelijk staat onder de regenboog van Gods trouw, figuurlijk gesproken, en in geestelijk opzicht is het huwelijk een afspiegeling van het geestelijke huwelijk tussen Christus en Zijn Bruidskerk, maar dat feit nam Staaij niet op zijn lippen, omdat hij zich voor het Evangelie van Christus dag in en dag uit schaamt, zoals ook op die helle-show duidelijk bleek.

Als Christus aan Staaij zou vragen: "Hoeveel vrouwen hebt gij reeds gehad?" zou Christus Zelf het antwoord geven, nl. 'ontelbaar', aangezien Staaij bij een dergelijke vraag alleen zichzelf zou rechtvaardigen met vrome smoezerij, terwijl het politieke bordeel dat Van der Staaij & Co eropna houdt constant overbevolkt is. Staaij's zogenaamde knokkenspel om de huwelijkstrouw in stand te houden is zo lek als een zeef en zou door Christus ontmaskerd worden als een valse dekmantel voor zijn openbare politieke-bordeel-praktijken, want aan politiek-vreemdgaan is Staaij gans niet vreemd, aangezien hij al duizenden keren zijn hoerachtige biografie tentoongesteld heeft in woord en daad, waarvan zelfs sommige liberalen, ja zelfs de beesten gruwen.

Huwelijkstrouw in het kader van een bijbels gesloten huwelijk is een vruchtgevolg van de algemene genade Gods enerzijds (1 Tim. 4:10 - zie ook morgenpreek van 17 mei) en een geestelijke zegen van de bijzondere genade anderzijds, aangezien elk bijbels huwelijk ook in de hemel wordt gesloten en door God Zelf in stand gehouden wordt, aangezien het huwelijk een Goddelijke instelling is, waaraan Hij Zijn zegen verbindt, zolang men van Hem afhankelijk leeft in geloof, in liefde en in Zijn gemeenschap.

Zelfs een natuurlijk huwelijk dat wettig gesloten is tussen man en vrouw wordt door Gods algemene genade in stand gehouden bij wie Hij wil. Overspel is echtbreuk zelf en wie meent te staan ziet toe dat hij niet valle, aangezien de huwelijkstrouw een wonder Gods is, namelijk, als een getrouwde man en een getrouwde vrouw elkaar levenslang trouw blijven. Huwelijkstrouw-verdienste ligt niet aan 's mensen zijde, maar aan Gods zijde, Die Zijn zegen aan elk bijbels huwelijk verbonden heeft. Het bijbelse huwelijk is derhalve gegrond in de scheppingsorde: God het Hoofd van Christus; Christus het Hoofd van de man; de man het hoofd van de vrouw.

Hoe kan het bestaan dat een volbloed feminist als Van der Staaij, de huwelijkstrouw bijbels zou kunnen verdedigen, terwijl hij en de zijnen de Goddelijke scheppingsorde doorlopend en publiek aan hun laars lappen? ONMOGELIJK !! HETGEEN DE FEITEN ZOALS DIE OOK IN DIT ARTIKEL OPNIEUW WORDEN AANGETOOND, BEWIJZEN !

Staaij rationaliseerde in genoemde helle-show als een refo-atheïst en zo gaat hij en de zijnen de geschiedenis in, namelijk als verkrachters van Gods Woord en ook van het door God ingestelde en gegeven huwelijk.

Van der Staaij geeft gedurig blijk totaal geen behoefte te hebben aan een Samaritaanse-vrouw-bekering, aangezien hij met "knokken, lieve woordjes en complimentjes" het huwelijk in stand meent te moeten houden, terwijl zijn politieke pooierzaken welig tieren. De Samaritaanse vrouw is echter door louter soevereine genade door Christus verlost geworden van al dat wettisch-zwakzinnige zelfrechtvaardigende toneelspel der refo-gristelijke-bordeel-schijnheiligheid, zoals Staaij dat ten beste geeft, omdat hij en de zijnen bezeten zijn van een kracht der dwaling, omdat zij Gods Waarheid publiek in ongerechtigheid ten onder houden, als gevolg van een rechtvaardig oordeel Gods, en dat oordeel ligt op alle refo-kerken, inclusief alle SGP-dominees!

GPPB.

E-BOOK DRV - DE VERHOUDING VAN MAN EN VROUW IN HET HUWELIJK - DR. H.F. KOHLBRUGGE  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje

KLIK OP HET BOEKJE OF OP DE KLIK HIER LINK OM HET BOEKJE OVER HET HUWELIJK VAN KOHLBRUGGE TE DOWNLOADEN

Klik hier
"DE VERHOUDING VAN MAN EN VROUW IN HET HUWELIJK"
DR. H.F. KOHLBRUGGE


Gezien de vele aanvallen die er op het huwelijk gepleegd worden, dachten wij dat het goed was deze huwelijkspredikatie uit 1 Petrus 3:1-7 opnieuw uit te geven, in het bijzonder bedoeld voor aanstaande echtparen, maar ook voor gehuwden. Deze preek is op 12 december 1852 te Elberfeld in Duitsland gehouden door de bekende dr. H.F. Kohlbrugge. Het huwelijk is als een bloem uit het paradijs overgebleven, maar ook die bloem kan -als gevolg van de zondeval- verdorren en zelfs afvallen. Het huwelijk is echter niet alleen een natuurlijke zaak, want God zoekt zaad voor Zijn Koninkrijk. Het huwelijk ziet op Christus en Zijn gemeente. Kohlbrugge gaat op beide aspecten in en onderbouwd zijn huwelijkspreek vanuit en door de Schrift. Dit boekje zou door alle aanstaande en reeds getrouwde echtparen gelezen moeten worden, daar het huwelijk een hoeksteen is in de samenleving en een kerk in de kerk. Het huwelijk mag nooit gebroken worden, alleen uit oorzake van hoererij. "Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet", Matth. 19:6.
"De rokende Vlaswiek" reikt u inmiddels een 5e druk aan, waarbij de tekst onveranderd is gebleven. Moge de Heere voor onze lezers Zijn (huwelijks)zegen eraan verbinden, tot eer van Zijn Naam en tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk.

December, 2013

de uitgever,
G.P.P. Burggraaf

VERKERING, HUWELIJK EN ECHTSCHEIDING IN BIJBELS LICHT  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Vanwege de nood waarin menig huwelijk verkeert, de toenemende aanslagen op het huwelijk zoals het door God is ingesteld en het toenemende zedelijke verval in de reformatorische gelederen, beginnen we met een tiental bijbelse huwelijksvoorschriften op schrift te stellen, om te zien in hoeverre erop wordt gereageerd. Aan de hand van eventuele reacties kunnen we dan verder op dit onderwerp ingaan.

Zie ook de Klik hier link ter beluistering van 2e huwelijkspreek


-----------------------------------------------------------------

Klik hier 1. Het huwelijk is een goddelijke instelling en mag nooit gebroken worden, behalve in geval van overspel is het toegelaten om het huwelijk te ontbinden. (Matth. 5:32 - Matth. 19:6-9). Het huwelijk is namelijk een trouwverbond en ziet op Christus en Zijn gemeente. Een huwelijk waarin bijv. de liefde ontbreekt, is wel een slecht huwelijk, maar mag daarom niet ontbonden worden. Kruisdragen is in zo'n geval de enige bijbelse legitieme weg.
2. Trouw nooit met een jongen of meisje die voorechtelijk verkeer gehad heeft met een ander(en). Vroeg of laat loopt zo'n oneerlijk en onrein huwelijk vast, met dikwijls een echtscheiding als gevolg, waarvan de kinderen de dupe zijn. (Hebr. 13:4; Deut. 22:20-21). In dit geval maakt alleen de waarachtige bekering tot God en het geloof in Christus de weg vrij naar een huwelijk met een kerkelijke inzegening.
3. Trouw nooit met een gescheiden man of vrouw, tenzij de gescheiden partner op bijbelse gronden gescheiden is van zijn/haar eerste partner (1 Kor. 7:15). In elk ander geval is een huwelijk van gescheiden personen een vloek en mag nooit kerkelijk ingezegend worden.
4. Er is maar één bijbels legitieme huwelijksontbinding mogelijk, namelijk in geval van overspel. Het huwelijk breken om louter een ander te trouwen is overspel (Matth. 19:9). Hertrouw van of met degene die overspel gepleegd heeft is dubbel overspel. Hertrouw met een overspelige ex-vrouw of ex-man is ook dubbel overspel en in Gods Woord verboden (Deut. 24:4 - Jer. 3:1).
5. Er is maar één geval van bijbelse hertrouwing mogelijk, namelijk als de ongelovige man/vrouw zijn/haar gelovige partner heeft verlaten omwille van zijn/haar geloof in Christus. In dit ene geval mag de verlatene, dus de gelovige, hertrouwen. (1 Kor. 7:15).
6. Voor jonge weduwen en weduwnaren is het wenselijk te hertrouwen (1 Tim. 5:14), maar voor bejaarde weduwen en weduwnaren is het wenselijk en ook stichtelijk alleen te blijven en de Heere te behagen.
7. In de verkeringstijd moet niet alleen het verkeringspaar, maar ook de ouders biddend waakzaam zijn om alert te zijn op de vele verleidingen die er in de verkeringstijd ruimschoots aanwezig zijn. Als ouders zich niet ten volle daarvoor inzetten, hetgeen zij bij de doop beloofd hebben, namelijk om hun kinderen in de voorzijde leer op te voeden en dus ook rein het huwelijk in te laten gaan, behoren zij onder de tucht geplaatst te worden. Dat geldt vanzelf en in de eerste plaats ook ambtsdragers t.a.v. hun kinderen. Laat de grove nalatige houding van de hogepriester Eli jegens zijn goddeloze zonen, Hofni en Phinehas, en de straf die daarop volgde, ons tot ernstige waarschuwing zijn. Ouders dienen hun kinderen zorgvuldig en in de vreze des Heeren voor te bereiden op het huwelijk zoals het door God ingesteld is. Bij grove en aanwijsbare ouderlijke nalatigheid moeten betreffende ouders (als zij avondmaalgangers zijn) van het Heilig Avondmaal worden geweerd, totdat zij berouw tonen en hun ouderlijk gezag herstellen, opdat er geen ban kome in de gemeente van Christus. Ook onbekeerde ouders hebben de plicht hun doopbelofte na te komen en zijn in geval van nalatigheid ook censurabel. Als volwassen kinderen echter openlijk blijk geven zich van het ouderlijke gezag te willen onttrekken en willens en wetens de zonde bedrijven (in dit geval) tegen het 7e gebod, mag dat (kerkelijk) niet op de ouders verhaald worden. Daarentegen, ouders die hun kinderen de vrije loop geven en niet weten wat zij doen, noch waar ze uithangen (ook onder kerktijd), plegen meineed jegens God krachtens hun doopbelofte. Jozua zei tot het volk niet dat hij alleen de Heere zou dienen, nee, hij zei: "Aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!" Joz. 24:15.
8. Als een jongen of meisje voorechtelijk verkeer gehad heeft met respectievelijk een meisje of een jongen, moeten zij schuldbelijdenis doen en verplicht trouwen met degenen met wie zij gemeenschap gehad hebben, welk kruis dat voor de betrokkenen ook met zich mee brengt. Op deze zaak dienen ouders en de kerkenraad nauwlettend en in het geloof toe te zien.
9. Als onze kinderen 'moeten' trouwen, moet dus eerst eerlijk onder ogen worden gezien of dat niet mede de schuld is van de nalatigheid van ons als ouders, want wie zal een reine voortbrengen uit een onreine? Ook dat is een zaak van de kerkenraad. Sommige goddeloze ouders beroemen zich er zelfs op dat hun kind(eren) 'moeten' trouwen, omdat zij deze zonde de gewoonste zaak van de wereld vinden. Zulke ouders horen zondermeer onder de tucht geplaatst te worden, totdat zij zich bekeren. Ouders die echter hoog boven hun kind(eren) die 'moeten' trouwen-, staan, zijn eveneens censurabel, omdat zij niet in liefde naast hun kinderen staan, zichzelf niet kennen en hun schuldige ouderplichten hebben verzaakt. Bovendien: "Wie dan zonder zonde is, werpe de eerste steen."
10. Het gebruik van voorbehoedsmiddelen voor of in het huwelijk, van welke aard ook, is erger dan de zonde zelf en degenen die er gebruik van maken gedragen zich erger dan de beesten. Het gebruik van voorbehoedsmiddelen is schrikbarend onder het 'reformatorisch' volksdeel. Ruim 95% van de refo-jongeren zijn naar de huwelijksnorm niet rein meer als zij een huwelijk aangaan. Mensen, ik ga met mijn rug tegen de muur staan, maar ik moet het zeggen: Reformatorisch Nederland is een hoerenhuis gelijk geworden en er is geen predikant die het ooit ter sprake brengt. Er zijn zelfs ouders uit oud-gereformeerde kringen die hun kinderen voorbehoedsmiddelen verstrekken. Zulke ouders moeten zondermeer in de christelijke ban gedaan worden, omdat ze zich als volbloed heidenen openbaren. Op het erf van het verbond leven en onder de evangelieprediking verkeren en tevens doorgaan op deze heilloze weg roept Gods verbondswraak in. Op het oordeel van de verharding volgt namelijk het oordeel der verwoesting. Het gebruik van voorbehoedsmiddelen binnen het huwelijk is een vorm van abortus en een regelrechte aanslag op Gods recht om de baarmoeder te openen of te sluiten. Het gebruik van voorbehoedsmiddelen voor of buiten het huwelijk is niets anders dan een ernstige vorm van stiekeme hoererij. Degenen die deze zonde bedrijven en toch voor de buitenwereld 'rein' willen trouwen, spotten met de door God verordineerde huwelijkszegen, een zonde die door God zwaar bezocht zal worden, hetgeen in het toenemende aantal scheidingsgevallen in de gereformeerde gezindte duidelijk openbaar komt. Ouderlingen en predikanten dienen zichzelf en op huisbezoek hun gemeenteleden hierop te onderzoeken en in geval van een huwelijksbevestiging dienen zij het huwelijkspaar op de man af te vragen of zij ook voorbehoedsmiddelen gebruiken. Een te bevestigen huwelijkspaar die voorbehoedsmiddelen gebruikt, mag zonder ware schuldbelijdenis niet kerkelijk in het huwelijk bevestigd worden. Ambtsdragers die het gebruik van voorbehoedsmiddelen vrijpleiten en stilzwijgend en/of profaan tollereren, dienen te worden geschorst en uit hun ambt te worden ontheven, omdat het oordeel Gods hierop rust. Er ligt wat dat betreft een zware schuld op kerkelijk Nederland, hetgeen dan ook in de repeterende breuken wel openbaar komt. "Och, dat mijn hoofd water ware, en mijn oog een springader van tranen! zo zou ik dag en nacht bewenen de verslagenen van de dochter mijns volks", Jer. 9:1.

PS. Bovenstaande huwelijksvoorschriften zijn gegrond op Gods Woord en kunnen nooit als 'wettisch' van de hand gewezen worden, zonder in conflict te komen met de leer die naar de godzaligheid is. De eventuele tegenwerping dat er in de gereformeerde gezindte vanwege de ontstellende zedeloosheid dan bijna niemand meer rein kan trouwen, doet de waarheid en het gezag van Gods Woord omtrent het huwelijk niet teniet. De grove ambtelijke nalatigheid in deze kwestie evenmin. In Gods Woord worden de zonden niet gladgestreken en door de vingers gezien, maar door de spiegel van Gods Wet ordentelijk voor ogen gesteld. Zonder bloedstorting is er echter geen vergeving, ook niet t.a.v. hoererij binnen en/of buiten het huwelijk met of zonder voorbehoedsmiddelen. Het laatste is een fenomeen dat in de reformatorische kringen welig tiert, maar zelden of nooit behandeld wordt in prediking en pastoraat, met alle verwoestende gevolgen van dien. God is een heilig God die met de zonden geen gemeenschap kan hebben. Doch wie meent te staan, ziet toe dat hij niet valle! Alleen het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden, maar wel in de weg van het recht. Voor Gods ware volk zal het evenwel een eeuwig wonder zijn en blijven dat Christus eet met hoeren en tollenaren, omdat zij zichzelf zo hebben leren kennen bij de aanvang en voortgang. En als een kind van God in de zonde valt, ja, uw eigen onbekeerde zoon of dochter, leg dan de hand op de mond en draagt elkanders lasten en vervult alzo de Wet van Christus. O, volk van God, wat zijn wij toch nameloos hoerachtig t.a.v. onze wettige Man. Hoe verdoemelijk zijn we zelf niet, volk van God? O, als je jezelf enigszins leert kennen, kom je nooit meer boven de wereld uit. Maar, o eeuwig wonder! Want wat zegt de HEERE tot Zijn volk? "Gij nu hebt met veel boeleerders gehoereerd, keer nochtans weder tot Mij, spreekt de HEERE", Jer. 3:1b.

GPPB.

GG AAN DE TOP MET VERBODEN HUWELIJKSINZEGENINGEN        
Plaats in winkelmandjeMandje
Vraag aan meneer Burggraaf,

Ik wil graag anoniem blijven, maar ik zit met een groot probleem. Ik ben een getrouwde vrouw en lid van de Geref. Gem. Mijn man is van mij gescheiden, omdat hij het hield met een andere vrouw en inmiddels daarmee (burgerlijk) getrouwd is. Nu heb ik een andere (onschuldig gescheiden) man leren kennen, die ik van harte liefheb, en de kerkenraad zegt dat het voor mij geoorloofd is om met hem te hertrouwen, omdat ik de onschuldige partij ben en hij ook. Alleen mijn kinderen maken nogal bezwaar, omdat zij van die nieuwe man niet veel moeten hebben. Ik weet ook dat het heel pijnlijk voor hen is, maar alleen door het leven gaan, zie ik niet zitten. Hoe moet ik met mijn kinderen handelen? Kunt u enig bijbels advies geven?

Bijvoorbaat bedankt,

NN.

------------------------------------------

Mevrouw,

Dit soort vragen heb ik al meer ontvangen, en daaromtrent heb ik uitvoerig ge-ageerd, maar uw verhaal noopt mij opnieuw om ertegen te ageren, omdat de huidige kerken tot kerkelijke bordelen vervallen zijn door schandelijk-brutaal onwettige huwelijken kerkelijk in te zegenen.

Opmerkelijk genoeg zijn het bijna allemaal gevallen die zich binnen uw kerkverband afspelen. De GG spant de kroon in scheidingsgevallen en loopt duidelijk voorop in de kerkelijke bordeel-fanfare. Uw kinderen treuren blijkbaar nog om het treurige geval en protesteren er terecht tegen, maar hoe zit dat met u?

U vraagt om een bijbels advies, maar mevrouw, Gods Woord is geen EHBO-boek dat vol staat met adviezen om de mens te stijven in zijn/haar schandelijke ontrouw en begeerten.

U vraagt, hoe u handelen moet met u kinderen?

Antwoord: Door hen als hun wettige moeder trouw te blijven en uw ja-woord niet te verbreken door een tweede ja-woord te geven aan een gescheiden refo-pooier! "Onschuldig gescheiden", mevrouw, is in uw geval dubbel ongeldig en verdoemelijk.

U zegt dat u die tweede man "van harte liefhebt", maar het is slechts verliefdheid en subtiele hoerentaal. Uit uw verhaal is dus op te maken dat u de prostitutie in wil. Om wat bij te verdienen? Of om uw lusten te botvieren?

Het moge ironisch-radicaal klinken wat ik hier zeg, maar Gods Woord spreekt dienaangaande duidelijke taal en ik heb niet de bevoegdheid om de bijbelse taal te verzachten, noch die te sentimenteren, hoewel met de hand in eigen boezem.

Mevrouw, u speelt wel de zogenaamde onschuldige partij, maar van een onschuldige partij is er na Genesis 3 geen sprake meer. Het is heel pijnlijk dat uw man u ontrouw geworden is, maar de oorzaak moet u niet alleen bij hem zoeken, maar zeker ook en in de eerste plaats bij uzelf. Ik pleit uw hoererende man niet vrij, want hij heeft u schandelijk verlaten, maar u gaat ook niet vrijuit, zeker niet nu u te kennen geeft een andere man te beminnen om met hem een tweede huwelijk aan te gaan.

Uw kinderen zien het goed, mevrouw, en u moet die tweede minnaar dan ook een onbedaarde (figuurlijke) schop geven, zodat hij bij de GG-synode door het raam vliegt op het bord van ds. Van Aalst. Misschien wordt dat GG-kader dan eens eerlijk gemaakt, hoewel daar weinig of geen hoop op is.

Mevrouw, als u zich niet aan Gods Woord onderwerpt, gaat u onvermijdelijk subtiel de prostitutie in met een refo-pooier en voor GG-hoer spelen, aangezien Gods Woord hertrouwen na zulk een (dubbele!) echtscheiding verbiedt en als overspel veroordeelt. Ja, de Waarheid is hard en ik kan er ook geen liefde voor opbrengen voor zulke schandelijk-heidense gevallen. Wel al zou het u allemaal tot schuld zijn, dan kan ik met u eten aan dezelfde tafel.

Bovendien verbreekt u uw ja-woord voor Gods aangezicht gegeven, door een andere man te trouwen, terwijl uw ja-woord voor Gods aangezicht ongebroken blijft als u ongetrouwd blijft. Uw huwelijk is nu wel gebroken door uw ontrouwe man, maar in geval van hertrouw, gaat ook u uw ja-woord in dubbele zin verbreken door een andere man te trouwen en hem een tweede ja-woord te geven, hetgeen Gods Woord ongeldig verklaart als zijnde schandelijk overspel.

Ik zal u hieronder een verklaring geven van het bijbelse huwelijk en ook de kerkelijke bordelen erbij noemen die zulk een onwettig hertrouwen inzegenen zoals u die nu voorstaat.

De Gereformeerde Gemeente (bij monde van ds. Silfhout en ds. C. Harinck), de PKN (ds. Belder en de rest van zijn collega's), de Christelijke Gereformeerde kerk (ds. P.D.J. Buijs en dr. Velema) en de Hersteld Hervormde kerk (ds. W. Pieters en Co) verkrachten Mattheus 19:9 en isoleren deze tekst van de totaliteit van hetgeen Gods Woord ons leert t.a.v. huwelijk, echtscheiding en overspel.

Mattheus 19:9: "Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel."

Mattheus 19:9 wordt door genoemde kerken en dominees gretig aangegrepen om hertrouwen van de verlaten partij te legitimeren, maar de interpretatie die zij aan deze tekst geven berust op een biblicistische goocheltruc, waarmee genoemde kerken tot kerkelijke bordelen zijn vervallen. De Schrift moet altijd met de Schrift vergeleken worden, niet op een biblicistische wijze, maar in tegenwoordigheid Gods. De Schrift verklaart namelijk zichzelf door de Heilige Geest. Mattheus 19:9 moet -als elke tekst- in het kader geplaatst worden van de totaliteit van de Schrift, met name van de Schriftgedeelten die over het huwelijk, echtscheiding en overspel handelen.

Het huwelijk is een door God ingesteld trouwverbond tussen 1 man en 1 vrouw, waarin de man en de vrouw elkaar het ja-woord geven voor God en Zijn heilige gemeente.

Kan dat huwelijks ja-woord legitiem verbroken worden? Kan dat huwelijksverbond legitiem verbroken worden?

Antwoord: Nee, want hetgeen God samengevoegd heeft, scheide de mens niet! (Matth. 19:6b). Op geen enkele wijze mag het huwelijksverbond verbroken worden, TENZIJ er sprake is van overspel/verraad door een van de partijen, dan is echtscheiding een vruchtgevolg van de reeds gepleegde echtbreuk, doch echter niet bevolen. Hertrouwen blijft voor beide partijen sowieso verboden, behalve als de man of de vrouw door de dood wordt weggenomen, is het de overgebleven partij geoorloofd te hertrouwen. Zolang beide partijen in leven zijn, blijft hertrouwen voor beide partijen verboden. Tenminste, dat leert Gods Woord en Gods Woord is de enige gezaghebbende Autoriteit op alle terreinen van het leven.

Als we alleen al Mattheus 5:32 en Mattheus 19:9 met elkaar vergelijken, dan blijkt duidelijk dat Christus absoluut niet leert dat echtbreuk een nieuw huwelijk voor de zogenaamde onschuldige partij bijbels legitiem maakt.

Mattheus 5:32: "Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.

Mattheus 19:9: "Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel."

Als we deze teksten naar de zin en mening des Geestes lezen, dan blijkt duidelijk dat de ingelaste uitzondering om te scheiden in geval van hoererij, slaat op de eerste gedeelten van de genoemde teksten en niet op de rest wat in de teksten geschreven staat. Christus zegt in beide teksten dat het niet geoorloofd is dat de man de vrouw verlate en andersom, tenzij er hoererij in het spel is. In Mattheus 5:32 zegt Christus duidelijk dat als die man een ander trouwt, dat er dan ook van overspel sprake is.

Als er geen overspel in het spel is, dan is verlaten voor beide gehuwde partners verboden, omdat er van echtbreuk geen sprake is. Verlaat de man toch zijn vrouw in dat geval, dan is hij er de oorzaak van dat zijn vrouw hoereert, omdat de kans bestaat dat die vrouw hertrouwt en dus alsnog overspel bedrijft. Dat staat er in Mattheus 5:32 en in deze tekst ligt het accent op onwettige verlating dat overspel in de hand werkt. In Mattheus 19:9 ligt het accent op onwettige hertrouwing hetgeen puur overspel is. Beide teksten zijn inhoudelijk volstrekt gelijkluidend, doch de Heilige Geest legt hier verschillende accenten.

Vele kerken en dominees zien in Mattheus 19:9 blijkbaar een opening die hertrouwen voor de zogenaamde onschuldige partij schijnt te legitimeren, inclusief de kerkelijke inzegening. Maar we hebben u reeds uit en door de Schrift bewezen dat genoemde kerken met deze volstrekt onbijbelse visie puur overspel legitimeren en die ook nog eens kerkelijk inzegenen en daarmee het oordeel Gods tastbaar, zichtbaar en hoorbaar op hun halzen gehaald hebben.

Bovendien bevat Gods Woord naast Mattheus 19:9 nog een groot aantal teksten die hertrouwen na echtscheiding letterlijk verbieden, ten spijt van welke reden dan ook die men daartegen in stelling brengt. Al deze teksten veroordelen hertrouwen na echtscheiding als overspel. Volgens de interpretatie van degenen die Mattheus 19:9 aangrijpen om tot hertrouwen na echtscheiding te legitimeren, zou Mattheus 19:9 dus in strijd zijn met de andere bijbelteksten, teksten waaruit letterlijk blijkt dat hertrouwen na echtscheiding verboden is, omdat hertrouwen na echtscheiding overspel is, op welke manier dan ook, uitgezonderd 1 Korinthe 7:15, een tekst waar we nog nader op terug komen in dit bestek.

Voordat we verder gaan citeren wij hieronder eerst de andere bijbelteksten die over deze aangelegen zaak handelen.

Markus 10:11-12: "En Hij zeide tot hen: Zo wie zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel tegen haar. En indien een vrouw haar man zal verlaten, en met een anderen trouwen, die doet overspel."

Lucas 16:18: "Een iegelijk, die zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk, die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel."

Rom. 7:2-3: "Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans. Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt."

1 Kor. 7:10-11: "Doch den getrouwden gebiede niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van den man niet scheide. En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate."

1 Kor. 7:39: "Een vrouw is door de wet verbonden, zo langen tijd haar man leeft; maar indien haar man ontslapen is, zo is zij vrij, om te trouwen, dien zij wil, alleenlijk in den Heere."

Het huwelijksverbond gaat men dus aan voor het leven. Zo heeft God het huwelijk ingesteld, als een trouwverbond voor het leven. Man en vrouw geven elkaar hun huwelijks-ja-woord voor het leven. Wie daaraan tornt, doet aan Schriftkritiek en maakt zichzelf censurabel. Het huwelijk ziet op Christus en Zijn gemeente, en de man die zijn vrouw verlaat is een verrader van zijn eigen ja-woord en een deserteur van zijn eigen vrouw. Dat geldt ook voor de vrouw die haar man verlaat of van hem scheidt.

Ds. W. Pieters heeft een boekje geschreven, getiteld: "Wat is de bijbelse grond voor echtscheiding?"

Ik heb dat boekje niet gelezen, maar ik heb wel eerdere artikelen van ds. Pieters over dit onderwerp gelezen, waarin hij duidelijk op de schaats rijdt van zelf-interpretatie en menselijke drogredenen, een visie, die we weerlegd hebben in het boekje: "Zijn trouw aan Isrel nooit gekrenkt", en ook op deze website worden het huwelijk, echtscheiding en overspel uitvoerig aan de orde gesteld in het licht van Gods Woord, inclusief de heersende dwalingen op dit gebied.

De titel van het genoemde boekje van vriend Pieters deugt al voor geen millimeter.

ER BESTAAT NAMELIJK GEEN BIJBELSE GROND VOOR ECHTSCHEIDING!

Volgens de genoemde titel zou het betekenen dat er een bijbelse grond bestaat voor de zonde!

Gods Wet en de leer van Christus laten geen ruimte open voor de zonde van echtscheiding. Echtscheiding is zonde en Gods Woord geeft geen enkele grond om de zonde te legitimeren. Het huwelijk is een levenslang trouwverbond tussen 1 man en 1 vrouw.

In geval van overspel, wordt echtscheiding door Christus niet gelegitimeerd als zijnde bijbels, want dan zou Christus de zonde legitimeren, aangezien de overspelende partij al echtbreuk gepleegd heeft met de daad van overspel. Christus leert dat de overspelende partij verlaten mag worden, omdat de overspelende partij reeds echtbreuk heeft gepleegd. In geval van overspel is er al sprake van een echtscheiding door de daad van overspel zelf, en als de overspelende partij niet door de andere partij verlaten wordt, moet de tucht op dat huwelijkspaar in werking treden en moet er een daadwerkelijke en kerkelijke schuldbelijdenis, inclusief een verzoening plaatsvinden tussen die beiden, wil er weer sprake zijn van wettige huwelijksvoortzetting.

Als de vrouw of de man toch besluit om te scheiden, dan leert de Heilige Geest in 1 Korinthe 7:10-11: "Doch den getrouwden gebiede niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van den man niet scheide. En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate."

Dat "ongetrouwd blijven" wordt door de huidige kerken hoerachtig in de wind geslagen, maar dat 'ongetrouwd blijven' na verlating slaat ook op de man die zijn vrouw in geval van overspel verlaat en andersom. Alleen de dood van een gehuwde man of vrouw legitimeert hertrouwen voor de achtergebleven weduwe of weduwnaar, volgens de heilige Schriftuur.

Er is slechts 1 geval waarin hertrouwen geoorloofd is na (ongeoorloofde) echtscheiding, nl. nadat een ongelovige vrouw scheidt van haar waargelovige(!) man, of dat een ongelovige man scheidt van zijn waargelovige vrouw. In dat geval; wordt de verlaten broeder of zuster in Christus niet dienstbaar gehouden en mag hij of zij OM CHRISTUS' WIL hertrouwen, zoals in 1 Korinthe 7:15 uitdrukkelijk geleerd wordt. "Maar indien de ongelovige scheidt, dat hij scheide. De broeder of de zuster wordt in zodanige gevallen niet dienstbaar gemaakt; maar God heeft ons tot vrede geroepen", 1 Korinthe 7:15.

Let wel: alleen als de ongelovige wederhelft scheidt van de gelovige wederhelft omwille van het geloof van de gelovige partner, mag de gelovige man hertrouwen; absoluut niet om andere redenen. Als de ongelovige vrouw van de gelovige man scheidt omdat zij bijv. die man niet meer zou liefhebben, mag die gelovige man niet hertrouwen. Bovendien scheidt niet de gelovige man van de ongelovige vrouw, want dat is ongeoorloofd. Ook hier is er geen sprake van een bijbelse grond voor echtscheiding, want die ongelovige vrouw scheidt onwettig van haar gelovige man, doch die man mag om Christus' wil wel hertrouwen, omdat hij IN CHRISTUS onschuldig is.

Vele kerken en dominees verkrachten ook deze tekst (1 Kor. 7:15), door er een algemeen godsdienstige lading aan te geven, buiten het ware geloof om, om zo elke kwaadwillige huwelijksverlating als grond aan te voeren voor een hertrouwing. Paulus spreekt echter nadrukkelijk over een waargelovige die na verlating door de ongelovige partij mag hertrouwen OM CHRISTUS' WIL!

Stel dat de rijke jongeling een vrouw zou hebben gehad die hem verlaten had omwille van zijn stipte uitwendige vroomheid, mocht die rijke jongeling op grond van 1 Kor. 7:15 niet hertrouwen, om de eenvoudige reden dat die onbekeerde rijke jongeling volstrekt onder de wet en in de dienstbaarheid verkeerde. Paulus zegt daartegenover dat de ware gelovigen in Christus niet dienstbaar gemaakt worden, als hun ongelovige wederhelft van hen scheidt. Op deze tekst kunnen de onbekeerden geen aanspraak maken, wat wel massaal gedaan wordt door genoemde refo-kerken en haar voorgangers. Laat de hoererende Hofni en Phinehas en Gods oordeel over hen, de huidige refo-dominees tot een waarschuwing zijn.

Bezint dus eer gij begint aan een verboden huwelijk, mevrouw, al zouden alle GG-dominees in de rij staan om uw tweede huwelijk in te zegenen; keer weder tot de Heere, voor Wiens aangezicht u uw ja-woord reeds hebt uitgesproken en verstuur dit schrijven per omgaande maar aan al die GG-dominees, die met hun kerkelijke bordeelhandel voor God niet kunnen bestaan.

Met vriendelijke groet,

GPPB.

VRAAG OVER HERTROUWEN NA ECHTSCHEIDING        
Plaats in winkelmandjeMandje
Geachte heer Burggraaf,

Ik heb uw persbericht "HERTROUW NA ECHTSCHEIDING" gelezen. 't Jonge, hoe is het mogelijk dat de synode van de GG unaniem vóór de uitslag van dat onderzoek over echtscheiding en hertrouwen heeft gestemd. De bijbelse argumenten die u aanvoert spreken inderdaad klare taal. Maar ik zit toch nog met een vraagje. Als er overspel in het spel is, mag de onschuldige partij dan echt niet hertrouwen?

vriendelijke groet,

J.K. te M.

-----------------------------------------------

Geachte heer/mevr. K.,

Gods Woord spreekt in geval van overspel niet over een onschuldige partij, want zo'n partij bestaat er na Genesis 3 niet meer. Rijke jongelingen zullen nu wel bedroefd heengaan, omdat zij altijd aan de goede kant staan en zich nooit schuldig bevonden hebben krachtens hun diepe val in Adam. Al die zogenaamde onschuldige partijen staan op de zandgrond van de rijke jongeling. Alleen degenen die in Christus geloven en door de ongelovige partner verlaten zijn OMDAT men niet (langer) met een gelovige partner wil getrouwd zijn, die mogen hertrouwen OM CHRISTUS' WIL. In dat geval is de verlaten gelovige onschuldig IN CHRISTUS, en hoeft om die reden niet dienstbaar te blijven aan de wet des mans en mag hertrouwen.

hartelijke groet,

GPPB.

HERTROUWEN NA ECHTSCHEIDING????        
Plaats in winkelmandjeMandje
Beste meneer Burggraaf,

Ik weet van een huwelijk waar de vrouw bijna elke dag door haar man werd mishandeld. Het was een ware vechtgemeenschap. Ze zijn inmiddels gescheiden. Hoe denkt u daarover?

groet,

H.vd.B.

------------------------------------------

Beste H v.d. B.,

Hoe ik daarover denk is niet van belang. Ik ben maar een stemmetje des roepende in de woestijn. Wat leert Gods Woord? Dat telt! Er zijn er ook die op grond van wat oudvaders zeggen, zich een onbijbelse echtscheiding veroorloven. Gods Woord is het begin en het einde van alle tegenspraak. Als er sprake is van zo'n "vechtgemeenschap" waarin de vrouw wordt afgetakeld, dan zou ik als onpartijdige buitenstaander in de eerste plaats zo'n laffe kerel eens met mijn blote handen eigenhandig willen afdrogen, bij wijze van spreken. Niet uit wraakgevoelens, maar met rechtvaardigheidsgevoelens uit liefde tot de naaste. De ware liefde bestaat niet uit liefdoen, maar uit rechtvaardigheid en waarheid en dan kan een straffe aframmeling goed op zijn plaats zijn, met gunstige gevolgen. Nou, goed, in het kader van de wetgeving kan dat niet, maar het zou een probaat middel kunnen zijn in zo'n geval. We moeten echter Gods Woord laten spreken en niet met het zwaard van Petrus gaan zwaaien, want dan loopt heel RefoNL straks geheel zonder oortjes.
Wat die vechtgemeenschap betreft, leert Gods Woord, dat we kruisdragers dienen te zijn in Christus. Ik heb geen oplossingen voor slechte huwelijken waarin van het ware geloof geen sprake is. Ja, dit: "BEKEERT U!" Maar over het kruisdragen in Christus rept de Synode van de Ger. Gem. MET GEEN WOORD. Ze redeneren op grond van eigengemaakte conclusies.
Over dat kruisdragen in het huwelijk zal ik u een verhaal doorgeven, wellicht worden dan al die (overspelige) (synode)monden gestopt.

WAARACHTIGE LIEFDE
Aan de avond van een hete zomerdag reed ik de stad uit naar een dorp, dat bij mijn gemeente hoorde, en waar ik enkele bezoeken af wilde leggen. Het lag in de duinen en werd vooral bewoond door vissers en zeelieden. Dat zijn over het algemeen geen onontwikkelde mensen, en verdienen dan ook genoeg om hun gezinnen te onderhouden. Sommigen van hen kwamen geregeld naar de kerk en in hun woningen was ik geen vreemde gast meer.
Toen ik het dorp naderde zag ik in de verte bij een kleine, zeer schamele woning, een vrouw in de deur staan die met een doek wenkte, zodat ik meende dat ze mij riep. Dit was echter niet het geval. Maar nauwelijks hield ik mijn paard stil voor haar woning of ik hoorde geroep uit de deur van een hut die tegen de hare gebouwd was.
"Hé! Hola...!"
Ik keek om en zag een grote kerel in de deur staan met een versleten broek aan, gemaakt van zeildoek, en een blauw verschoten en gescheurd hemd. Geen scheermes was er over zijn kin gegaan en zijn wild, ruw uiterlijk liet zien dat hij een man met een slecht levensgedrag moest zijn.
"Hola! Hierheen!" riep hij weer, op bevelende toon. "Jij bent immers de bootsman van die hoge bark met die lange mast daarginds of niet?" riep hij verder en wees daarbij naar de toren van de kerk waarvan ik de predikant ben."Wenst u mij te spreken, mijn vriend?" vroeg ik hem bescheiden, zonder acht te slaan op de ruwe schipperstaal, waarmee hij zijn verachting voor een predikant probeerde te verbergen.
"Nee, ik niet", riep hij onverschillig, "maar het ouwe wijf daarbinnen heeft een woord tot jou te zeggen. Ze gaat op reis en wil van een dominee weten of al haar papieren wel in orde zijn."
"Spreekt u over uw vrouw?" vroeg ik en keek hem daarbij medelijdend aan.
"Ja, als je wilt; het loopt met haar op het einde. Zij wou dat ik jou ging halen, maar het is voor een christenmens te heet om de kop buiten de deur te steken, daarom heb ik je maar geroepen toen ik je zag."
"Een christenmens? Ben je dan een christen, mijn vriend?" vroeg ik hem op een toon die hem geheel van zijn stuk bracht."Nou, daar zal 'k maar niets van zeggen. 't Zijn allemaal huichelaars, die orthodoxen! Ik zou niet graag de naam hebben van bij ze te horen. Hoe minder dominees er in de wereld zijn, hoe beter. Dat zeg ik er van!"
"Is uw vrouw gevaarlijk ziek?" vroeg ik toen ik hem voorbijging om zijn huis in te gaan, waar ik de zieke vond, liggende in een hangmat.De vrouw keek me aan, lachte me vriendelijk toe en stak haar hand naar me uit. "God zij geprezen voor deze genade!" sprak ze met de stem van een stervende. Ik had gedacht daar een van die ruwe vrouwen te zullen vinden, met wie zulke mannen gewoonlijk trouwen, en was zeer verwonderd een vrouw voor mij te zien, die er verstandig en beschaafd uitzag. Ze scheen niet meer dan dertig jaar oud te zijn, haar man was waarschijnlijk tien jaar ouder. Het was voor mij onbegrijpelijk hoe zo'n lieftallig schepsel zich ooit had kunnen verbinden aan zo'n goddeloos en ruw wezen! Ik had haar direct herkend als iemand die ik vaak in de kerk had gezien, maar van wie ik niet wist waar ze woonde.
"Ik wilde zo graag nog eens met u spreken eer ik sterf", zei ze, terwijl ze mijn hand greep en hartelijk drukte. "God heeft mijn gebed verhoord en u naar mij toegestuurd. O, bid toch voor mijn man!" Bij deze woorden keek ze naar hem; hij stond bij de deur en luisterde naar wat in de kamer gezegd werd, hoewel zijn ogen op een schip waren gericht.
"Greta! Als je de dominee hebt geroepen om voor mij te bidden, dan hadden jullie allebei die moeite kunnen besparen. Als je voor mij bidden wilt, heer dokter", riep hij mij lachend toe, "dan moet je tot de duivel bidden!"
De stervende liet mijn hand los en sloot haar ogen, terwijl haar lippen zich in gebed bewogen.
Op haar gezicht lag een geduldige uitdrukking, die liet zien dat haar hart zich al lang geoefend had in het lijdzaam verdragen van de spotternijen van haar man.
"Ik wil niets van je godsdienst weten!" voegde hij er met een vloek nog aan toe. Ik keerde mij om en zei met nadruk: "Je bent een mens!""Ja, ik geloof wel dat ik geen hond ben!" riep hij grijnzend.
"Goed", antwoordde ik, "maar als je een mens bent, dan heb je ook behoefte aan de christelijke godsdienst met al de zegeningen die daaraan verbonden zijn. Er zijn maar twee soorten wezens die geen behoefte hebben aan de godsdienst, en dat zijn de engelen die niet gezondigd hebben, en de beesten. Maar de mens heeft een Verlosser nodig, want hij heeft tegen God gezondigd. Als jij nu geen godsdienst nodig hebt, dan sta je dus boven of onder de mensen. Dan ben je of een engel of een beest."
De man keek me veelbetekenend aan. "Dat is harde taal voor een mens", zei hij, terwijl hij probeerde me bang te maken met zijn gebaren. "Je erkent dus dat je een mens bent", antwoordde ik en keek hem recht in zijn onverschillige groene ogen. "God beveelt alle mensen boete te doen. De harde taal die ik spreek, is de stem van Gods Woord, dat alle mensen zonder God en godsdienst..."
Woedend balde hij de vuist en wist niet of hij die op mij zou laten neerkomen of niet.
"Jacob", riep zijn vrouw huilend, "Jacob, sla niet!"
"Nee, wees maar gerust. Ik wil geen mens neerslaan omdat hij de Bijbel aanhaalt. Maar ze moeten een beetje voorzichtig zijn, Greta, en mij zulke brokken niet in het gezicht gooien! 't Is geen gekheid, vee genoemd te worden!"
"Nee, mijnheer", antwoordde ik bedaard, "ik heb u geen vee genoemd. Die gevolgtrekking heeft u zelf gemaakt. Ik zei alleen dat mensen godsdienst nodig hebben; alleen de engelen en het vee hebben die niet nodig."
De kerel antwoordde niet. Hij keerde zich om en liep voor de deur heen en weer. De ogen van zijn vrouw volgden hem.
"God zegene u, mijnheer, dat u zo oprecht met hem gepraat hebt. Hij was zo'n goede man, maar ach! slecht gezelschap en het drinken zijn z'n ongeluk geworden. U wilt toch wel voor hem bidden, hem bezoeken en vermanen, als ik er niet meer zal zijn? Hij heeft toch een onsterfelijke ziel en Christus is ook voor hem aan het kruis gestorven. Hij is wel een goddeloos mens, maar het bloed van Christus is toch machtiger dan de zonde. Eens was hij goed en zachtaardig, maar ach, de herberg heeft hem bedorven. Hij is dezelfde man niet meer met wie ik getrouwd ben."
"Ik beloof u, dat ik alles voor hem zal doen, wat ik als zielverzorger kan doen", antwoordde ik.
Ze kon niet verder spreken, want de emoties verstikten haar woorden. De naderende dood was zichtbaar op haar gezicht, dat nu voor een ogenblik weer verlevendigd werd door mijn aanwezigheid. Ik knielde bij haar bed en beval haar scheidende ziel aan de genade van haar Verlosser. En toen ik "Amen!" zei, opende zij haar ogen, die schitterden als van een hemels licht. Ze lachte met een soort hemelse vreugde en zei toen met duidelijk verstaanbare stem: "Ik weet dat mijn Verlosser leeft, en al zal mijn lichaam verteerd worden, toch zal ik mijn God zien. Jacob, man! Kom nog eens hier! Ik ga nu van je weg. Laat mij afscheid van je nemen!"
De ruwe zeeman was onder het bidden bij de deur blijven staan. Nu kwam hij aan het sterfbed van zijn vrouw. Daar stond hij met gekruiste armen en keek schijnbaar onverschillig naar de grond.
"Jacob, kom wat dichterbij! Kijk me eens aan, geef me een hand!"
Aarzelend legde hij zijn zware ruwe hand in de hare en scheen diep ontroerd te zijn. De aanblik van zijn stervende vrouw had toch een snaar van dat goddeloze hart getroffen. Hij was dan toch geen dier maar een mens, in wiens hart de zonde wel Gods evenbeeld had verwoest, maar voor wie er toch nog genade bij God was. Een hemelse glans lag op het gezicht van de vrouw, toen zij hem aankeek en met bevende stem zei: "Jacob, vaarwel, ik sterf! Ik ga naar de eeuwige heerlijkheid, een hoop die mij al zo lang met vreugde vervulde. Nu zal ik het aangezicht van mijn beminde Heiland zien, Die ik heb liefgehad en Die stierf om voor mij een plaats in de hemel te bereiden. Ik ga naar die wereld waar geen zonde, geen tranen, geen leed, geen dood meer zullen zijn. Dat leven en die zaligheid zullen zonder einde zijn. Maar mijn lieve man, ik wil je in mijn laatste ogenblik nog zeggen, dat er voor mij in dit stervensuur geen andere troost is dan in dat Evangelie, waarvan je me zo vaak hebt willen weghouden. Maar ik wil je geen verwijten maken. Kom, geef me nog een kus, lieve man!"
Tot mijn verwondering boog hij zich over haar heen, terwijl hij op zijn knieën viel en kuste haar op het voorhoofd. Zij lachte dankbaar, legde haar hoofd tegen zijn hoofd en bad: "Vader, verheerlijk Uw naam en maak mijn man tot Uw kind! Bij U is toch niets onmogelijk!"
Op het gezicht van de zeeman was geen spoor van ontroering te zien. Hij scheen elke zenuw te kunnen bedwingen, om niet te verraden wat hij in zijn hart voelde. Maar juist daardoor openbaarde hij wat er in zijn binnenste omging. Nog hield hij haar lieve hand vast en het leek of hij aan haar zijde was geketend. Iedere seconde werd zij zwakker en de glans in haar ogen doofde zichtbaar."Mijnheer", zei ze nog eenmaal, terwijl ze haar ogen met moeite op mij richtte, "Vaarwel! Dat we in de hemel elkaar terug mogen zien! Nogmaals hartelijk dank voor uw troostvolle onderwijs en voor uw bezoek aan mijn sterfbed." Daarbij reikte ze mij de hand.
"Vaarwel, lieve Jacob! Ik kan niet meer bij jou komen, maar jij kunt wel bij mij komen. Lieve man, mocht ik je aan Zijn rechterhand zien op de Grote Dag, waarop allen voor de rechterstoel van Christus zullen verschijnen! Vaarwel! Laat het toch geen vaarwel voor eeuwig zijn."
De zachte, plechtige manier en de liefdevolle toon, waarop ze deze woorden zei en nog meer haar ijzige koude hand, de voorbode van de dood, verbrijzelden het hart van die goddeloze man. Toen zij ophield met spreken, zag ik hoe zijn ruwe harige kin beefde en hoe hij zijn lippen krampachtig op elkaar klemde om de ontroering van zijn hart te verbergen.
Plotseling brak hij in luid snikken uit. Eindelijk was de ijskorst gebroken. Hij leunde met zijn hoofd op het kussen en huilde als een kind. De pen van een engel zou nodig zijn om de uitdrukking van zaligheid te beschrijven, die nu op het gezicht van de stervende te lezen stond.
Een glimlach speelde om haar lippen, een glimlach van hemelse vreugde. Gelukkiger, zaliger kan men zich een verloste in de hemel nauwelijks voorstellen. Ze trok zijn hoofd naar zich toe en kuste hem."Jacob, wat ben ik blij met deze tranen! Ze laten me zien dat je van me houdt. Wil je mij beloven, Jacob, God te bidden mij in de hemel te ontmoeten?"
"Greta, ik beloof het je, God helpe mij!"
"Nu, dan sterf ik in vrede. Heere, in Uw handen beveel ik mijn geest! U overlaadt mij met zegen!" Een ogenblik lag zij stil en roerloos.
Wij dachten dat ze heengegaan was. Jacob keek haar oplettend aan, luisterde of ze nog ademde, boog zich toen over haar heen, kuste haar en bromde: "Ik ben een ellendeling. Ik ben een beest! Ik ben het niet waard om zo dicht bij iemand te zijn, die zo dicht bij God is. Greta, vergeef me al het onrecht dat ik je heb aangedaan!
Ik wist niet dat er waarheid is in de godsdienst. Nu zie ik waarom je zoveel geduld met mij hebt gehad. O God, vergeef mij! Ik ben niet waard te leven. O, kon ik maar met haar sterven!
Ik haat, verafschuw mijzelf."
Plotseling, terwijl hij haar in zijn angst zo aansprak, bewogen haar lippen. Zij opende haar ogen en riep met een verrassend heldere stem, en met een uitdrukking van hemelse schoonheid: "Wie zijn ze die aan 's hemels poorten staan?"
Haar stem begaf haar. Nu zong ik het lied verder: "Zij gaan door de poort van het zalig hemelrijk. Rein door het bloed van het Lam."
"O ja, van het Lam...Jezus, mijn Heiland, mijn Hope,...daar zal ik...u vinden...Jacob!"
Dit waren haar laatste woorden.
Nog steeds lag Jacob geknield voor haar bed. Met eerbiedige blik staarde hij naar het lijk van zijn vrouw. Nog een keer kuste hij haar voorhoofd en bleef een poosje als in gedachten verzonken zitten. Toen stond hij op.
"Nu zie je hoe een christen sterft", zei ik.
"Ja mijnheer", antwoordde hij met tranen in de ogen. "Ik heb ook gezien hoe een christen leeft. Deze vrouw was een engel van God voor mij. Nu voel ik dat. Haar christendom was het wat haar kracht gaf om met mij te leven. Ik noemde het domheid. Zie je mijnheer, ik ben een beest. Ik behandelde haar als een dier en toch zei ze nooit een onvriendelijk woord tegen mij. Die lippen, die nu gesloten zijn, spraken nooit anders dan vol liefde, goedheid en waarheid. Ik verachtte en haatte haar, omdat zij zo goed was. Haar heilige leven hinderde mij. Zij was met haar bidden een hinderpaal voor mijn goddeloze leven. God vergeve het mij!"
Ik zorgde zoveel mogelijk voor de begrafenis en de onkosten. Toen de kille aarde op de doodskist neerviel, kon de zeeman zich niet bedwingen. Hij bedekte zijn gezicht met beide handen en huilde als een kind. Alle ogen waren op Jacob gericht; want hij stond bekend als de meest goddeloze zeeman. Maar alles werd nu anders bij deze man. Bij het sterfbed van zijn vrouw waren zijn ogen opengegaan. Hij vond in Christus' bloed de reiniging van zijn vroegere zonden, en de verlossing van en de bewaring voor de overal aanwezige verleiding. Hij werd een christen, leefde tot eer van God en tot zegen voor veel van zijn medemensen. God zij geprezen voor de macht der genade die in deze goddeloze openbaar is geworden.

"Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet", Matth. 19:6 - Mark. 10:9.

hartelijke groet,

GPPB.

OVERSPEL LEGITIMEERT HERTROUWEN NA ECHTSCHEIDING NIET; CHRISTUS ZEGT: 'HET IS HOERERIJ' !  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Gereformeerde Bond komt met brochure over scheiden
RD: 21-01-2011 20:11 | Kerkredactie

APELDOORN – De Gereformeerde Bond (GB) in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) heeft deze week een brochure uitgegeven over het thema "Echtscheiding en hertrouwen". Daarin staat dat een huwelijk alleen ontbonden mag worden als er sprake is van overspel of als een van de partners omwille van het geloof het huwelijk verbreekt.

De brochure, geschreven door ds. J. Belder uit Dordrecht, is als bijlage bijgevoegd bij De Waarheidsvriend. Hij is ook te downloaden op de website van de Gereformeerde Bond. Volgens de brochure is het huwelijk, op Bijbelse gronden, „onontbindbaar", tenzij een derde het huwelijk binnendringt en bij verlating omwille van het geloof.

Alleen als het huwelijk om deze redenen ontbonden is, kan er een kerkelijke inzegening zijn van een nieuw huwelijk van een van de partners.

Bron:
http://www.refdag.nl/nieuws/gereformeerde_bond_komt_met_brochure_over_scheiden_1_529612

-----------------------------------------------

Brochure Gereformeerde Bond en waarom Maartje niet mag scheiden
RD: 04-02-2011 10:19 | gewijzigd 04-02-2011 10:25 | Janita van Hoeven-ten Voorde

Fragment 1:
Volgens de Bijbel is het huwelijk onontbindbaar, tenzij een derde het binnendringt en bij verlating omwille van het geloof (vijandschap tegen het Evangelie), schrijft ds. Belder in de brochure.

Fragment 2
Ds. W. Silfhout, predikant van de gereformeerde gemeente in Capelle aan den IJssel, is blij met de brochure van de Gereformeerde Bond. „De inhoud ervan sluit nauw aan bij het rapport dat de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten in het voorjaar van 2008 heeft aanvaard."

In dat rapport "De heilige huwelijkse staat. Een Bijbelse visie op trouwen en scheiden" –dat 91 pagina's telt– wordt geconcludeerd dat overspel de enige Bijbelse grond is voor echtscheiding. Alleen zij die op grond van overspel van hun partner zijn gescheiden, mogen hertrouwen. Kwaadwillige verlating op grond van godsdienstige redenen kan alleen een geoorloofde grond voor scheiding zijn als er sprake is van een situatie zoals in 1 Korinthe 7

Klik op de Klik hier link ter inzage volledige Schriftvervalsende RD-artikel van ds. J. Belder (PKN) en ds. W. Silfhout (GG).

-------------------------------------------

COMMENTAAR
Het gaat in dit commentaar hoofdzakelijk over de twee gewraakte vetgedrukte en vergrootte zinssneden uit beide RD-artikelen. Dat ds. J. Belder namens de GB als PKN-predikant een brochure over huwelijk en echtscheiding geschreven heeft is al puur onwettig, aangezien hij lid is van een sodomitische kerk, waarvan hij de kerkorde heeft ondertekend en deel uit maakt van het geheel der valse PKN.
In de tweede plaats is de brochure van ds. Belder Schriftvervalsend, omdat in geval van echtscheiding na overspel het hertrouwen van de verlaten partij wordt gelegitimeerd. Christus leert uitdrukkelijk geheel wat anders in de onderstaande bijbelteksten:

Mattheus 5:32: "Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel."

Mattheus 19:9: "Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel , en die de verlatene trouwt, doet ook overspel."

Markus 10:11 "En Hij zeide tot hen: Zo wie zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel tegen haar."

Markus 10:12: "En indien een vrouw haar man zal verlaten, en met een anderen trouwen, die doet overspel."

Lukas 16:18: "Een iegelijk, die zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk, die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel."

Hertrouwen na een echtscheiding als gevolg van overspel wordt door Christus duidelijk verboden voor beide partijen. Zowel ds. Belder als ds. Silfhout maken deel uit van kerkelijke bordelen, omdat zij het genoemde hertrouwverbod van Christus negeren en overtreden. Echtscheiding als gevolg van overspel is bijbels geoorloofd, hertrouwen NIET, noch voor de verlatene, noch voor de overspeler. Dat leert de Mond der Waarheid Zelf.

Dat de PKN een sodomitisch en vals kerkverband is, was al even bekend, maar nu maakt ds. Belder -namens de GB!- van de PKN ook een kerkelijk bordeel, zoals ook de GG een kerkelijk bordeel is, krachtens het GG-rapport, genaamd: "De heilige huwelijkse staat. Een Bijbelse visie op trouwen en scheiden."

In genoemde bijbelteksten veroordeelt Christus de brochure van Belder en de """Bijbelse visie""" van de GG op trouwen en scheiden als zijnde pure hoererij!

"En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt", Openb. 18:4.

GPPB.


http://www.derokendevlaswiek.nl