ARMINIAAN, ARJAN BAAN, BLAAST/VALSE/TROMPET/VANAF JIJDAAR-TOREN-VAN-BABEL
ARMINIAAN, OCCULTIST, ARJAN BAAN, BLAAST VALSE TROMPET VANAF JIJDAAR-TOREN VAN BABEL  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Klik hier ARMINIAAN, OCCULTIST, ARJAN BAAN, BLAAST VALSE TROMPET VANAF JIJDAAR-TOREN VAN BABEL !

Arjan Baan ziet dat door corona onze toren van Babel instort: "Gods megafoon schudt ons wakker"


25 maart 2020 door Patrick Simons

https://cip.nl/cip+/78660-volgens-arjan-baan-hebben-we-een-toren-van-babel-gebouwd-die-door-het-coronavirus-instort

Via een livestream van Stichting Jijdaar sprak Baan over het thema "Het coronavirus: Gods megafoon voor een dove wereld."
Baan vertelt dat hij de toehoorders mag toespreken namens de Koning der koningen en ze mag bemoedigen. "Wij komen vanavond samen in een wankele wereld maar met het onwankelbare Woord van God waarvan we weten dat het vast en zeker is. Dat we er op kunnen varen, ook in deze moeilijke tijden. We zijn bij elkaar in de Geest verbonden in de wetenschap dat de Heere der Heeren de hele wereld in Zijn hand heeft. Het zal Hem niet ontglippen. Hij is in beheer. Hij laat niet los en laat niet varen het werk dat zijn Goddelijke hand begon."

-----------------------------------------------

COMMENT
HeartCry en Jijdaar-omroeper, Arjan Baan, staat al jaar en dag te boek als een arminiaanse evangelist die demonisch-occulte sprookjes verkoopt (Klik op afbeelding en lees volgende blokken), en die zich ook nu weer als een "pilgrim father" profileert, en zich bedient van een vals-evangelische stoorzender vanaf de Jijdaar-toren van Babel. Occultist-Arminiaan Baan spelt zijn hoorders zoals gewoonlijk een universalistische toverspreuk op de mouw, zeggende: "in de Geest met elkander verbonden te zijn", terwijl dat alleen geldt voor Gods ware volk onder het heiligend kruis van Christus. Stichtingen HeartCry en Jijdaar, hebben zich reeds vanaf de oprichting geopenbaard als vergaarbakken van allerlei onrein gevogelte, waarin de leer van Christus op alle mogelijke manieren wordt overtreden en verkracht.

Ook hier blaast arminiaan Baan een valse trompet van algemene verzoening, terwijl hij eerst zijn hoorders voorspiegelt "dat hun toren van babel instort door het coronavirus", en vervolgens spreekt hij diezelfde toren-van-babel-hoorders toe in het kader van een veronderstelde gemeenschap-der-heiligen-bijeenkomst. Simon de tovenaar zou de hypnose-taal van Jijdaar-hypnotiseur, Arjan Baan, niet hebben kunnen verbeteren. Alles wat Baan zegt in het kader van het coronavirus is slechts symtoombestrijding, maar van een onvoorwaardelijke strafaanvaarding in de doorgang door de enge poort, hoor je dit soort tovenaars nooit, omdat ze er zelf geen kennis aan hebben.

GPPB. v.d.m.

KLIK OP DE AFBEELDING TER INZAGE PDF-ARTIKEL OVER DEMONISCH-OCCULTE ARJAN-BAAN-KETTERIJEN EN LEES DE ARTIKELEN OP DE VOLGENDE BLOKKEN, WAARVAN WE ER SLECHTS ENKELEN HEBBEN WEERGEGEVEN.

OCCULTISME EN SATANISME VAN ARJAN BAAN (HEARTCRY)  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Klik hier Citaat van Arjan Baan op CIP.nl:

BAAN: "Noach wandelde met God en nam de tijd om persoonlijke omgang met God hebben. Zijn tijdgenoten waren geestelijk zo afgestompt dat Gods waarschuwingen niet meer doordrongen in de harten. Dat leidde toen en nu tot moreel verval. Gevallen engelen hadden seks met mensen, waaruit reuzen geboren werden. Men werd gedreven door seksuele lust en begeerte; het werd demonisch."


link:
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=25489

--------------------------------------

COMMENTAAR
Zoals elke valse leraar zichzelf vroeg of laat openbaart, zo is dhr. Baan diverse keren openbaar gekomen als een volbloed arminiaan, maar nu ook als verleider die satanisme leert en Gods Woord occult interpreteert. Baan heeft duidelijk de waarzegster van Endor geraadpleegd, of wellicht manwijf Cappon?
De vetgedrukte uitspraak van dhr. Baan in het ingezonden citaat hierboven, handelt over Genesis 6:1-4, waar geschreven staat: "En het geschiedde, als de mensen op den aardbodem begonnen te vermenigvuldigen, en hun dochters geboren werden, dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkozen hadden. Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren. In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name."

In vers 3 wordt duidelijk door de HEERE Zelf gezegd dat Hij niet in eeuwigheid zal twisten met de mens. Er wordt in deze context op generlei wijze over gevallen engelen gesproken.

De Kanttekenaren (SV) geven aan deze teksten de juiste verklaring:

vers 2 - 2) Gods zonen
Dat is, de nakomelingen der gelovige voorvaders, die de ware religie beleden, en met hunne huisgezinnen [als zijnde Gods Kerk] van het ongelovig en vleselijk geslacht der Kaïnieten waren afgescheiden. Gelijk daarentegen door de dochters der mensen meest verstaan worden de nakomelingen van Kaïn, plegende afgoderij, en levende naar het vlees. Zie Deut. 14:1; Joh. 1:12; Luk. 17:27; Judas 19.

vers 4 - 9) reuzen
Dat is, mensen van langere statuur en meerdere sterkte dan anderen. Zie Num. 13:33. Het Hebr. woord komt van vallen, omdat zij, van God afvallig zijnde, de mensen met allerlei wrevel en tirannie overvielen, God noch mensen vrezende; waardoor een ieder, die hen zag, het hart als ontviel. Dit wordt hier ook verhaald als een bijzondere oorzaak van Gods toorn.

Engelen zijn geesten en geen mensen met een lichaam en ziel. Hoewel engelen in het O.T. weleens in een menselijke gedaante verschenen (Gen. 18:2 - Gen. 19:1), zijn en blijven engelen totaal onderscheiden van mensen met een onsterfelijke ziel. De krankzinnige uitspraak van dhr. Baan dat gevallen engelen seks bedreven met mensen is derhalve een ernstige vorm van occultisme en satanisme. Baan is zelf demonisch geworden.

De occulte oorsprong van deze BAAN-mythe over de gevallen engelen is namelijk afkomstig uit de wereld van occultisme, satanisme en tovenarij, waarin openlijk geleerd wordt hetgeen Baan beweert. Ook wordt in occulte kringen het krankzinnige sprookje over het bestaan van aliens (buitenaardse wezens) openlijk (op internet) geleerd en gepubliceerd. Baan conformeert zich met demoniserende mensen die puur geestelijk gestoord zijn, ofwel van de duivel bezeten.

Het nageslacht (Gods zonen) van de aartsvaderlijke gelovigen verzwagerden zich met dochteren der mensen (afstammelingen van Kaïn) die met de enige ware God allang hadden afgerekend. Daarover vergramt zich God uitermate en stort Zijn verbondswraak uit over de toenmalige mensheid, uitgezonderd Noach en zijn acht zielen, wat de zondvloed tot gevolg had.

Dhr. Baan heeft zich ingelaten met de duistere machten van occultisme en geen enkel waar kind/knecht van God zal tot deze krankzinnige uitspraken komen die Baan gedaan heeft. Baan heeft zich met zijn occulte sprookjes geconformeerd met de satanische religie a la "De Da Vinci Code."

GPPB. v.d.m.

KLIK OP DE AFBEELDING TER INZAGE OCCULTE SPROOKJES VAN ARJAN BAAN IN PDF-ARTIKEL

OCCULTISME & SATANISME VAN ARJAN BAAN (2)  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Klik hier Geachte heer B.,

Heel interessant dat ingezonden stuk betreffende de demonische uitspraak van Arjan Baan over gevallen engelen. Over die gewraakte uitspraak van heer Baan spreek ik mijn afschuw uit, maar ik zou nog wat willen doorpraten over engelen die de gedaante van een mens aannamen en als mensen verschenen zoals aan Abraham en Lot, zoals u dat ook al aangeeft in uw commentaar.
Dat die drie mannen, die Abraham bezochten, niemand anders waren dan Christus en twee van Zijn engelen, is boven alle twijfel verheven, maar die drie mannen, dus Christus en die twee engelen, aten letterlijk van het geslachte lam dat Abraham voor hen bereid had. Die engelen hadden dus niet alleen een menselijke gedaante aangenomen, maar ook letterlijk een echt menselijk lichaam.
Ik ga nu iets zeggen wat voor die engelen bij Abraham en Lot niet mogelijk was en waar ik ook zelf niet in geloof, maar met hun lichamen, die echt menselijk waren, zou de zonden bedreven kunnen worden waarover heer Baan spreekt, toch?

Mijn vraag is, hoe moeten wij antwoorden op de vraag of gevallen engelen dan ook niet een echt menselijk lichaam aan kunnen nemen en die gruwelijke sexuele zonden met mensen bedrijven?

hartelijke groet,

JTB

---------------------------

Geachte JTB,.
Engelen die in het OT in een menselijk lichaam aan Gods kinderen verschenen, waren zonder enig onderscheid HEILIGE engelen en heilige engelen staan onder de beheersing van de Goddelijke almacht en worden volkomen geregeerd door de Heilige Geest. Dat is de enige reden dat alleen heilige engelen een menselijk lichaam kunnen aannemen om in een visueel menselijke gestalte aan Gods kinderen op aarde te verschijnen.
Engelen zijn gedienstige geesten en hebben geen ziel, ook heilige engelen niet in hun menselijke verschijning. Van Christus geldt dat Hij de menselijke natuur heeft aangenomen en ook een menselijke ziel heeft. Als heilige engelen die in een menselijk lichaam verschenen ook een ziel zouden hebben, zouden zij geen engelen meer zijn en zelfs in zekere zin met Christus kunnen evenaren, hetgeen een absurde en godslasterlijke gedachte is. Alleen Christus is God en Mens tegelijk met een menselijke ziel en krachtens Zijn menselijke natuur heeft Hij als Borg voor de Zijnen geleden, is gestorven en ook opgestaan uit de doden.
Het Woord is vlees geworden (Joh. 1:14) en de geestelijke betekenis daarvan geldt absoluut niet voor heilige engelen in een menselijke gedaante. Heilige engelen zijn gedienstige geesten die Gods Woord doen en Zijn bevelen en oordelen volkomen gehoorzaam uitvoeren.

Gevallen engelen zijn zonder enige uitzondering duivels en de duivel kon/kan wel de gedaante van een slang/draak/gedrocht aannemen (Gen. 3:1 - Jes. 13:21 - Jes. 34:14 - Openb. 20:2), maar niet de gedaante van een mens, laat staan een echt menselijk lichaam van vlees en bloed aannemen. Die bovennatuurlijke verschijning in een menselijk lichaam (zonder ziel) geldt alleen de HEILIGE engelen, maar de gevallen engelen hebben zich van die Goddelijke gave beroofd en zij kunnen dan ook nooit meer zalig worden. Het occulte sekssprookje van Baan leeft derhalve alleen in de harten van geestelijk gestoorde mensen die hun geweten als met een brandijzer hebben toegeschroeid.

Hartelijke groeten,

GPPB. v.d.m.

KLIK OP DE AFBEELDING TER INZAGE OCCULTE SPROOKJES VAN ARJAN BAAN IN PDF-ARTIKEL

DE LEUGENGEEST VAN ARJAN BAAN (HEARTCRY)  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Klik hier ONDERSTAAND FRAGMENT UIT CIP-ARTIKEL (ZIE KLIK HIER LINK) WORDT KEIHARD DOOR HARTKRAAI-DIRECTEUR, DHR. ARJAN BAAN, ONTKEND.

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=20648

"De Dordtse vaderen stelden zich op tegenover de optimistische mening dat een mens uiteindelijk de zonde te boven kan komen," schrijft ds. N. van der Want in het kerkblad van de Hersteld Hervormde Kerk. "Deze opvatting zien wij vandaag onder andere terug in de Heart-Cry beweging, die een zogenaamd overwinningsleven voorstaan. In het kort komt het hier op neer: er wordt gezegd dat de rechtvaardiging van de goddeloze wel noodzakelijk is, maar voor het geestelijk leven niet genoeg blijkt te zijn. Er is meer. Met dat "meer" wordt het werk van de Heilige Geest bedoeld. De Geest geeft meer en wil meer. Dankzij de inwoning van de Heilige Geest is de gelovige in staat het "vallen en opstaan" achter zich te laten."

Volgens Van der Want houdt deze leer verder in dat een gelovige nog wel zondigt, maar dat is incidenteel. Dat wil zeggen: hij zondigt nog maar af en toe. Het zondigen wordt steeds minder. De praktijk van het overwinningsleven is, dat het steeds beter gaat, van de ene naar de nadere overwinning. Zo is het mogelijk en bereikbaar dat men de zonde hier op aarde overwint. Een christen is in staat in dit leven het perfectionisme te bereiken. Het beangstigende is, dat dit gedachtegoed niet alleen te vinden is bij charismatisch ingestelde pinkstergroepen en evangelische gemeenten. Door activiteiten van stichting HeartCry, zoals door geschriften en bijeenkomsten, komen die ideen ook gemeenten van reformatorische signatuur binnen; vooral onder jongeren."

Klik op de Klik hier link ter inzage volledige CIP-artikel

---------------------------------------

COMMENTAAR
HARTKRAAI-DIRECTEUR, ARJAN BAAN IS EEN GESLEPEN LEUGENAAR. Dhr. Baan zit bij manwijf, Cappon op schoot, maar hij is echter niet geslepen genoeg tewerk gegaan, omdat zijn leugens zwart op wit te achterhalen zijn. In de eerste plaats ontkent dhr. Baan ELKE bijbelse weerlegging van de arminiaanse hartkraai-beweging EN de dwalingen van de volbloed pelagiaanse en arminiaanse sprekers die daar optreden, hetgeen op deze website uitvoerig is bewezen (zie onderstaande linken). Baan heeft zichzelf volstrekt ziekelijk en ongeloofwaardig gemaakt, omdat hij elke bijbelse weerlegging van zijn aantoonbare dwalingen als karikaturen van de hand wijst. Baan zou derhalve ook de bijbelse aanklacht van George Whitefield tegen de arminiaanse dwaalleer van John Wesley van de hand wijzen, als zijnde een karikatuur.
De onbijbelse "overwinningsleer" van HeartCry staat HAAKS op de bijbelse heiligmakingsleer zoals Paulus die vanuit zijn eigen zieleleven samenvattend verwoord in Romeinen 7:14, ev.

Baan ontkent ook hetgeen ds. N. van der Want over HeartCry schrijft in het bovenstaande fragment, terwijl dhr. Baan in de Gezins-Gids van 9 oktober 2008 letterlijk gezegd heeft dat hij nog slechts "incidenteel" zondigt en dus wel degelijk in de valse leer van het perfectionisme (of hyperinianisme) verstrikt zit.

Bronlinken:
http://www.derokendevlaswiek.nl/INGEZONDEN_STUKKENBAANznBEKERING_GETOETST.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/INGEZONDEN_STUKKENBAANznBEKERING_II.html

http://www.providencemountainranch.com/ONTMASKERING%20VAN%20HET%20OCCULTE%20SPROOKJE%20OMTRENT%20DE%20ZONEN%20GODS%20EN%20DE%20NEPHILIM.pdf


Ook is op deze website op bijbelse gronden bewezen dat de leer van buitenlandse hartkraai-voorgangers, E. Maritz en Paul Washer, volbloed arminiaans is en zwanger van een pelagiaanse geest.

Bronlinken:
http://www.derokendevlaswiek.nl/PERSBERICHTENHEART_CRY_PAUL_WASHER.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/INGEZONDEN_STUKKENVALSE_DOCTRINE_PAUL_WASHER.html

---------------------------------------------------

Type het woord Heartcry in de zoekoptie van deze website u vindt de onderstaande linken:

VALSE DOCTRINE PAUL WASHER CONFORM HEARTCRY.

JBGG, HEARTCRY, E.O.

HEARTCRY IS EEN ORDINAIRE PINKSTERBEWEGING

NOGMAALS HEARTCRY

HEARTCRY VAN AGAG

CHARISMATISCH GEDACHTENGOED EN HEARTCRY

DUIDELIJK BEWIJS DAT HEARTCRY ARMINIAANS IS

WEDERGEBOORTE DOOR WOORD EN GEEST EN NIET DOOR 'ONMIDDELLIJKE OPENBARING' VAN GOD, MAAR AL HELEMAAL NIET DOOR DE BETOVERING VAN DE JIJ-DAAR & HEARTCRY-IDEOLOGIE ---->

PAAPSE HEARTCRY MISLEIDING

ARMINIAANSE HEARTCRY VISIEDOCUMENT 'RECHTVAARDIGMAKING EN HEILIMAKING' IS ZO ROOMS ALS EN KROOT

ZOETSAPPIG CGK-CRY TO HEARTCRY

ZOETSAPPIG CGK-SIGNAAL RICHTING ARMINIAANS/PELAGIAANSE STICHTING HEARTCRY

HEARTCRY BETOVERING

HEARTCRY BETOVERING

SHOWBUSINESS HEARTCRY

DE SHOWBUSINESS VAN STICHTING HEARTCRY

HEARTCRY KRAAIT OVER SOW 2

HEARTCRY KRAAIT OVER SOW 2 - (HANDREIKING TUSSEN HHK EN PKN)

SRA, HEARTCRY, HGJB, HHJO, JBGG, 1 POT NAT

SRA/HEARTCRY MISLEIDING

HEARTCRY MISLEIDING

ARMINIAANSE HEARTCRY OPWEKKING KROESE DANNE

VALSE HEARTCRY-LEER PAUL WASHER

MISLEIDENDE HEARTCRY-DOCTRINE PAUL WASHER

HEARTCRY IS PINKSTERBEWEGING

INGEZONDEN STUK OVER HEARTCRY

----------------

Type de woorden: heart cry in de zoekoptie en u vindt de volgende linken:

'HEART CRY' - MENNO SIMONS

HET ANTWOORD VAN DR. H.F. KOHLBRUGGE AAN STICHTING HEART CRY EN AANVERWANTE BEWEGINGEN

HEART CRY PAUL WASHER

HEART CRY BEDROG VIA PAUL WASHER

-----------------------------------------------

Type het woord Washer in de zoekoptie en lees gerelateerde artikelen via de onderstaande linken

VALSE DOCTRINE PAUL WASHER

VALSE DOCTRINE PAUL WASHER CONFORM HEARTCRY.

HEILIGMAKINGSTOURNEE PAUL WASHER

HEILIGMAKINGSTOURNEE VAN PAUL WASHER IN NL. 2008/2009

ACTEUR, PAUL WASHER: CHANGE: 'YES, WE CAN!'

P.WASHER, JAKOB & DE HHK

OVER PAUL WASHER, JAKOB, & DE HHK

HEART CRY PAUL WASHER

HEART CRY BEDROG VIA PAUL WASHER

HEILIGMAKINGTOURNEE PAUL WASHER

VALSE HEARTCRY-LEER PAUL WASHER

MISLEIDENDE HEARTCRY-DOCTRINE PAUL WASHER

--------------------------------------------------------------------------

Type het woord Baan in de zoekoptie van deze website en u vindt de volgende linken:

BAAN-BEKERING GETOETST

BAAN-BEKERING GETOETST AAN GODS WOORD

BAAN-BEKERING II

ARJAN BAAN-BEKERING II (SLOT)

BAAN/KAMPHUIS ABUIS +

BAAN EN KAMPHUIS ABUIS

VAN ABT BAAN TOT PRIOR BAAIJENS

HYPEREVANGELISME VAN BAAN

BAAN-BEKERING GETOETST

BAAN-BEKERING GETOETST (SLOT)

-----------------------------------------------

NOG MEER BEWIJS NODIG TEGEN DE VALSE LEER VAN HEARTCRY, ALIAS LEUGENAAR ARJAN BAAN?

ARMINIAAN BAAN EN GELIJKNAMIGE ZUIDAFRIKAAN  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Klik hier "Geloven is actieve daad die van Boven gewerkt wordt"
RD: 11-07-2011 08:59 | Van een medewerker


http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/geloven_is_actieve_daad_die_van_boven_gewerkt_wordt_1_575755

AMBT DELDEN - "Geloven is een actieve daad van de mens. Als iemand een keuze maakt om in God te geloven, doet hij dat als God in zijn hart gewerkt heeft." Dat zei ds. Etienne Maritz zaterdag tijdens de pastorale groeiconferentie van de stichting Heart Cry in Ambt Delden. De conferentie, die 850 deelnemers trok, begon op vrijdagavond en duurde tot vanmorgen. Aansluitend volgt deze week een gezinsconferentie.

MARTIZ: "Sommigen zeggen dat een mens eerst zijn zonde moet kennen, maar dat is niet wat Jezus zegt. Ik lees nergens in de Bijbel dat droefheid over de zonde en belijdenis doen van zonde een mens redden. Alleen het geloof redt. Wie Jezus met de mond belijdt en met het hart gelooft, zal gered worden."

GPPB.: Arminiaan, (wijlen) Maritz, en zijn arminiaanse bloedverwant, Arjan Baan, leren contra de Heilige Schrift, en zij zijn grote MONSANTO-zielebedriegers. Maar dat is al even bekend. Ik ben persoonlijk in Namibie geweest, waar Maritz predikant geweest is van de plaatselijke gemeente Okahandja, een gemeente waar Maritz destijds een opwekking claimde, maar genoemde gemeente bleek zo werelds te zijn als hollywood.
Terzake: ellendekennis is wel-is-waar geen voorwaarde voor het geloof, maar omdat de mens van nature voorwaardelijk is, overtuigt de Heilige Geest de wereld van zonde, gerechtigheid en oordeel, "OMDAT zij in Mij NIET geloven", zegt Christus.
De Wet maakt plaats voor het Evangelie, niet als een instap tot de wedergeboorte, maar als de bediening des doods, waardoor de oude mens sterft en aan het einde van de Wet komt, want het Einde der Wet is Christus, tot rechtvaardigheid, en iegelijk die gelooft.
Arminianen stappen met zeven mijlslaarzen over het vonnis van Gen. 2:17 heen, maar God doet van Zijn recht geen afstand. Christus is derhalve niet gekomen voor mensen die de keuze maken, want dat heeft de mens in het paradijs al gedaan, nl. om nooit meer iets met God te maken te willen hebben, want aan de kennis van Zijn wegen hebben we van nature geen lust. Christus is naar deze aarde gekomen, om te zoeken en te zaligen dat VERLOREN was en niet voor mensen die de keuze doen om te geloven. Baan en Maritz zijn derhalve nog nooit verloren zondaren voor God geworden en hebben hun welverdiende straf nooit aanvaard. Gods Woord weerspreekt de ketterijen van genoemde zielebedriegers uitdrukkelijk: "Zo dan hun onbesneden hart gebogen wordt, en zij dan aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben; dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond met Jakob, en ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik gedenken, en aan het land zal Ik gedenken", Lev. 26:41-42.
Het rasechte kenmerk van een arminiaan, is, dat hij aan de wetsdood volledig voorbijgaat, zoals Paulus daarover bevindelijk spreekt o.a. in Rom. 7:9 en Galaten 2:19.
Baan en Maritz laten de oude mens een keuze maken om te geloven en die keuze schrijven zij dan aan God toe. Simon de Tovenaar zou bij deze zielsbedrieglijke HeartCry--constructie nog verbleken, maar Baan en Maritz staan aan de lopende band van de schijnopwekkingen en het nepgeloof der dwaze maagden hun aanhang een geloof in te pompen waar God niet vanaf weet.

MARITZ: "Als iemand met zijn hart gelooft, is er geen bijzondere ervaring nodig. Het geloof is een actieve daad ?van de mens. Als je de keuze maakt om te geloven, heeft God dat geloof in je hart gewerkt. Zet de stap en zeg: "Ik vertrouw op Uw offer." "Het geloof is echt als hart en denken samenstemmen en als je erop vertrouwt dat Christus voor je gekruisigd is." Hij kan zich niet vinden in preken waarin getwijfeld wordt aan een dergelijk geloof en vindt het beter om te bemoedigen dan om af te breken."

GPPB.: Zonder de wederbarende openbaring van Christus aan het hart, zal er geen sterveling in Christus geloven met een waar zaligmakend geloof. Gods kinderen komen zonder enige uitzondering als uitverkoren doden tot het geloof op de stem van de Zoon van God (Joh. 5:25). Christus spreekt Zijn volk zalig in de toepassing door Woord en Geest en DAAROM geloven zij in Christus. Baan en Maritz gaan gelijk op met meneer ONKUNDE (zie: "De Christenreize naar de eeuwigheid" van Bunyan) die de openbaring van Christus van geen belang achtte. De man vaarde vlak voor de hemelpoort regelrecht ter helle.
Er bestaat geen waar vertrouwen zonder de kennis des geloofs. Te vertrouwen dat Christus voor je gestorven is, dat is alleen mogelijk als Hij Zich eerst zaligmakend laat kennen (openbaart) in de belofte des Evangeliums, toegepast aan het hart. Dat is juist het wonder van de wedergeboorte, die God zonder ons in ons werkt, namelijk door Woord en Geest. Dat wonder geschiedt op het (vrij)spreken van de Borg in het oordeel van ons verdoemelijke adamsbestaan. Daar weten al Gods ware kinderen vanaf, want die hebben de vrijspraak zelf uit Zijne mond gehoord.
Baan en Maritz leren dat mensen de stap moeten zetten om te gaan geloven, maar dat is een stap ter helle, omdat de eerste stap ter helle al gemaakt is in het paradijs.
Ik begrijp heel goed dat Maritz zich niet kan vinden in de prediking waarin er krachtens het Woord radicaal wordt afgerekend met een dergelijk schijn- en dood geloof, die Baan en Maritz voorstaan. De dwaze maagden hadden nogal wat stappen gezet op de smalle weg, maar de Poortwachter des hemels bleek hen niet te kennen, omdat zij niet door de enge poort gegaan waren, maar over de muur geklommen.
De HeartCry-handel in smalle-weg-laddertjes draait schijnbaar goed, want opnieuw hebben 850 bezoekers zich zo'n opstap-laddertje aan laten smeren om met 1 "geloofsstap" over de muur te klimmen, geholpen door de duivel himself.
Mensen, mensen, wat een droomwereld, en wat een simon-de-tovenaars, die in Ambt Delden opnieuw 850 mensen hypnotiseerden! Maar zulke bedriegers worden door het Woord van onze God vervloekt: "Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt", Gal. 1:8-9.

HEARTCRY BETOVERING  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Deze dag -15 juni 2009- ontvingen wij een rondzendbrief van de stichting HeartCry, waarbij het onderstaande getuigenis van "een jonge broeder" was gepubliceerd. Tussen de regels door hebben we gereageerd op het getuigenis van JB ("jonge broeder").

Klik op de 'Klik hier'-link en overtuig uzelf van de godslasterlijke HeartCry-leer.

Klik hier ARJAN BAAN: "Getuigenis van een jonge broeder m.b.t. het volheidsleven en rusten in Christus."

JB.: Zoals ik onlangs jullie heb aangegeven had ik het volheidsleven nog niet ontvangen.

GPPB.: Het getuigenis van die broeder van Arjan Baan, staat gelijk aan het zandgrond-getuigenis van manwijf Cappon (zie afbeelding).
Ze hebben er weer een nieuwe godsdienst bij verzonnen, namelijk "het volheidsleven", dat echter haaks staat op hetgeen de Heilige Geest leert bij monde van Paulus in Romeinen 7:14 (ev): "Want wij weten, dat de Wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde." "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam der zonde en des doods. Ik dank God..." Het "volheidsleven" van HeartCry is ook ver uitgestegen boven het leven van de armen van geest in Christus, zoals geschreven staat in Zefanja 3:12: "Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen."

JB.: Het christen-leven was voor mij nog een worsteling.

GPPB.: Ja, de arminianen worstelen met de heiligmaking, zonder ooit gerechtvaardigd te zijn. Dat is ook de leer van Watchman Nee, waardoor Arjan Baan en JB betoverd is. Anderzijds zal het ware genadeleven altijd een GELOOFS-worsteling blijven, want Paulus zegt net voor zijn sterven: "Ik heb de goede strijd gestreden..." Het leven des geloofs is een strijd op leven en dood, tegen de wereld, de zonde, het vlees, de duivel en de geestelijke boosheden in de lucht. Paulus jaagde naar de prijs van het wit (de volmaakte trap van de wedergeboorte), waartoe hij van Christus Jezus gegrepen was.

JB.: Ik heb al meerdere keren lezingen gehoord over het gekruisigde leven en het opstandingsleven maar ik ben er vanmiddag achter gekomen dat ik het nog nooit werkelijk begrepen heb.

GPPB.: Had JB het maar nooit begrepen, dan was er nog hoop voor hem, want de leer van Christus en de bevinding der heiligen valt niet onder de noemer: "begripsleer", maar onder de geloofsleer en het wonder van zalig worden valt alleen maar te bewonderen, naar het getuigenis der ouden: "We zien het, maar doorgronden het niet."

JB.: Het was zelfs een keer zo dat een spreker een lezing hield over het gekruisigde leven en dat ik dacht dat ik het begrepen had, er stroomde rust en vrede in mijn hart, ik was blij, op dat moment zelfs erg emotioneel maar ik besef nu dat ik het zelfs toen nog totaal niet begrepen had.

GPPB.: Rust en vrede op grond van wat? De ware vrede met God volgt uitsluitend op de rechtvaardigmaking door het geloof, zoals Paulus getuigt in Romeinen 5:1: "Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus."

JB.: Ik ben de afgelopen tijd het boekje "Zitten, wandelen, standhouden" van Watchman Nee aan het bestuderen, en ik las, en ik las nog is, en nog is, en ik maakte een samenvatting maar ik besefte dat ik het nog steeds niet begreep.

GPPB.: "Zitten, wandelen, standhouden", van Watchman Nee, slaat het grote leerstuk, waarmee de Kerk staat of valt, over, namelijk de rechtvaardiging van de goddeloze! Watchman Nee vereenzelvigt de heilsfeiten in Christus met de toepassing van de gerechtigheid van Christus, en hij stapt over de staatverwisseling in het kader van de rechtvaardigmaking heen. Watchman Nee begint met het geloof, maar Gods orde in de verkondiging is: "Bekeert u en gelooft!" Watchman Nee heft de eis der bekering op door een heilsfeitengeloof, ofwel een historisch geloof! JB houdt zich voor een kind van God op grond van een historisch geloof in de heilsfeiten. God is echter een God, Die de goddelozen rechtvaardigt en Zich in Christus bekend maakt aan verloren zielen en hen vrijspreekt van schuld en straf en DAAROM geloven zij zaligmakend in Christus. JB gelooft buiten de rechtvaardigmaking om, ofwel buiten het recht en de vrijspraak om, en hij is als een Barabbas in de vrijheid gekomen. Barabbas' ogen gingen ook open toen hij werd vrijgelaten uit zijn donkere cel, en hij heeft ook op Christus gezien, maar zijn "zien" was niet zaligmakend. De moordenaar had maar 1 ontdekking, namelijk "verloren, verloren, voor eeuwig verloren", maar aan datzelfde kruis kreeg hij zijn ziel gered en in zijn oordeel werd hij vrij- en zaliggesproken door Christus. "Doden zullen horen, de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben, zullen leven", Joh. 5:25. Dat is het criterium van zalig worden en het betreft de doorgang door de enge poort, maar dat ontbreekt ten enenmale in "het getuigenis" van JB.

JB.: En vanmiddag gingen opeens mijn ogen open. Nu zie ik dat ik inderdaad met Christus gekruisigd, begraven, opgestaan en ten hemel ben gevaren, dat ik in Christus zit aan de rechterhand van God. Dat ik niet meer leef, maar Christus leeft in mij. Dit heeft 2009 jaar geleden al plaatsgevonden.

GPPB.: Als God de zondaar zijn ogen opent, ziet hij zich hangen in het oordeel en in het kader van het vonnis der Wet, alvorens hij de verhoogde Christus, zoals de Israelieten op de verhoogde slang zagen toen zij van de slangen gebeten waren, zoals elk mens van nature reeds door de slang gebeten is. JB is nog nooit ontdekt aan de dodelijke slangenbeet in het paradijs en ja, dan is de eis der bekering niet meer relevant en dan hoef je nooit der Wet te sterven, want dan wandel je zo de blije wereld in. JB bedriegt zich voor de eeuwigheid en zijn promotor, Arjan Baan ook.
Borgtochtelijk heeft Christus alles gedaan, hetgeen de uitverkorenen ontvangen in de toerekening, namelijk de gerechtigheid van Christus in het kader van de rechtvaardigmaking, ofwel de vrijspraak in de vergeving der zonden. Daar stapt JB overheen en JB heeft dan ook alle kenmerken de smalle poort omzeild te hebben en over de muur geklommen te zijn, en hij heeft dan ook zelf de toepassing gemaakt.

JB.: Ik hoef het alleen maar in geloof te aanvaardden.

GPPB.: Ja, ja, maar JB maakt een dodelijke vergissing. Gods Woord leert: "Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij", Joh. 3:27. Dus er is een INWENDIGE en KRACHTDADIGE roeping nodig wil er van een 'aannemen des geloofs' sprake zijn. Die inwendige roeping wordt in het verhaal van JB gemist en JB is duidelijk niet in het oordeel gered, zoals de moordenaar aan het kruis, maar heeft zich geheel buiten het recht Gods en de toepassing om, de zaligheid toege-eigend, zoals ook de dwaze maagden hebben gedaan.

JB.: Ik hoef niet meer te proberen te leven zoals Jezus heeft geleefd, maar ik mag vertrouwen dat Hij Zijn leven in mij uitleeft. Wat een bevrijding, wat een opluchting. Eindelijk kan ik al mijn inspanning laten varen, eindelijk hoef ik niets meer te doen. Christus leeft in mij en Hij doet alles in en door mij. Het is zo'n heerlijke bevrijding.

GPPB.: Op grond van een verondersteld vertrouwen, dat ontbloot is van elke belofte in de toepassing in Christus, beeldt JB zich in dat het goed met hem staat. Hij moest er evenwel toch nog wat aan doen, namelijk "aanvaarden", maar van de vrije schenking in Christus en de vrijmaking door Christus lezen we niets.

JB.: Ik was altijd snel geïrriteerd in gesprek met mijn vader. Gisteren was er een goed voorbeeld van het feit dat Christus niet in mij leefde maar dat ikzelf nog springlevend was. Mijn moeder had de belijdenisdienst van een bepaalde afgescheiden kerk geluisterd en de belijdenisvragen opgeschreven. Ik had de belijdenisvragen gelezen, vervolgens ging mijn vader ze lezen en zei: "zo dat is heel anders dan bij ons". Direct sprong ik er bovenop, en zei: "Helemaal niet, de strekking is gewoon hetzelfde, alleen de verwoording anders". Ik schrok van mezelf hoe fel ik was en hoe mijn eigen-ik opsprong.

GPPB.: Ja, dat zijn duidelijk de kunsten en de bokkensprongen van de werkheilige oude mens onder de wet.

JB.: Vanmiddag nadat ik had ontdekt dat "niet meer ik leef, maar Christus in mij leeft" ging ik naar beneden om koffie te drinken.

GPPB.: Een sterk staaltje van de inbeelding der dwaze maagden, want dit soort van droombekering gaat van ontdekking naar ontdekking, waarin de ware ontdekking evenwel ontbreekt, namelijk dat de mens dood is in zonde en misdaden. Ja, en als JB met zevenmijlslaarzen over het stuk der ellende heenspringt, is het niet zo moeilijk om te geloven en dan kun je met een gerust hart koffie gaan drinken, omdat de sterkgewapende zijn hof bewaakt en degenen in die hof een zalig gevoel geeft, net als de rijke man, totdat hij met zijn ingebeeld Cappon-geloof in de hel viel.

JB.: Ik heb van te voren God gedankt dat ik niet meer leef, maar Christus in mij leeft. Dat ik niet meer hoef lief te hebben, maar Christus in en door mij lief zal hebben. Dat ik geen enkele inspanning meer hoef te verrichten maar dat Hij het allemaal zal doen. Ik heb het gebed gebeden dat Watchman Nee beschrijft: "Heere, het is mij eindelijk duidelijk geworden, dat ik mijn vader uit mezelf helemaal niet kan liefhebben; maar ik weet nu dat er een leven in mij is - het leven van Uw Zoon - en dat de wet van dat leven is om lief te hebben. Het kan niet anders dan anderen liefhebben".

GPPB.: Liefhebben ten koste van de waarheid, leert Gods Woord nergens. Liefde tot God betekent echter OOK: "Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan? Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij", Ps. 139:21-22. Deze haat is niet in strijd met het liefhebben van je vijanden, zoals Christus ons leert, maar de liefde tot God staat boven de liefde tot de naaste. Die liefde tot God wordt in het verhaal van JB gemist. De voorgewende liefde van JB is niets anders dan sentiment en met sentimentele mensen ligt de hel gevuld.

JB.: Vervolgens ben ik in het vertrouwen naar beneden gegaan dat Christus door mij heen zou leven. Ik heb geen enkele inspanning geleverd, ik heb gerust in Hem. En ik heb mijn vader liefgehad. Ik heb hem spontaan lief gehad. We hebben heerlijk gekletst. Ik heb dit ook met hem gedeeld, en hij vond het heerlijk om te horen. We hebben zelfs over onderlinge verschillen, waarvan we in ieder geval dachten dat het verschillen waren, gepraat en het leverde geen enkele irritatie op, we hebben elkaar lief gehad. Ik vind het zelfs een raar idee om mijn vader zo te kunnen liefhebben.

GPPB.: Toen Petrus met de Joden veinsde, was er een irritatie, omdat Petrus niet recht wandelde naar het Evangelie. Paulus werd gedreven door de liefde van Christus, maar absoluut niet ten koste van de waarheid van het Evangelie en niet ten koste van het recht Gods. Paulus heeft echter niet "heerlijk zitten kletsen" met Petrus en hij heeft de irritatie van het Antiocheense conflict niet gladgestreken met een HeartCry-betoveringsmiddel a la Simon de Tovenaar, nee, Paulus heeft Petrus in aller tegenwoordigheid scherp bestraft, omdat hij te bestraffen was (Gal. 2). Petrus mocht zich in Christus onderwerpen aan die bestraffing, en hij mocht het beoefenen: "De rechtvaardige sla mij, het zal weldadigheid zijn; en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn, het zal mijn hoofd niet breken; want nog zal ook mijn gebed voor hen zijn in hun tegenspoeden", Ps. 141:5. Bij de heggeriaanse stichting HeartCry, strijkt men de verschillen glad met "de liefde" en dat doet Hegger ook met de Antichrist, de paus, die hij zijn "lieve broeder in Christus" noemt, maar die "liefde" zal in de hel beweend moeten worden, omdat het de liefde van Christus niet is. Hegger, die jegens Rome een ommedraai gemaakt heeft van 180 graden, breekt een lans voor een eenheid "in de levende Christus" die boven de leerverschillen uitstijgt. Maar bij monde van Johannes spreekt Christus het oordeel uit over zulke valse bedriegers: "Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Deze is de verleider en de Antichrist [de paus]. Ziet toe voor uzelven, dat wij niet verliezen, hetgeen wij gearbeid hebben, maar een vol loon mogen ontvangen. Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon. Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet. Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken", 2 Joh. 1:7-11.

JB.: Ik deel dit getuigenis met jullie, met de gezindheid van David in Psalm 9:2 "Ik zal den HEERE loven met mijn ganse hart; ik zal al Uw wonderen vertellen." Heerlijk, wat een bevrijding. Zo vaak gehoord en gelezen, nu eindelijk begrepen en realiteit. Wat een zegen!

GPPB.: God kan een vloek in een zegen veranderen, maar degenen die nooit een vloek voor God geworden zijn en de zegen zich inbeelden, kunnen zich de gezindheid van David wel toe-eigenen, maar met die inbeelding heeft de duivel zijn duizenden reeds verslagen. Ik zeg dit beslist niet om de zwakgelovigen kleinmoedig te maken, o, nee, maar de zwakgelovigen in Christus moeten zo menigmaal de vloek inleven, omdat zij zich zo gewaar worden. JB springt over zijn eigen oordeel heen en dat noemt hij een zegen. JB heeft het "begrepen", maar de vrijspraak ontbreekt en dan ontbreekt alles. Gods Woord leert: "Ziet gij niet een ijdel gezicht, en spreekt een leugenachtige voorzegging, als gij zegt: De HEERE spreekt, daar Ik niet gesproken heb?' Ezech. 13:7.

KLIK OP AFBEELDING TER INZAGE DRV-ARTIKEL "GODSLASTERING SRA" !

ARMINIAANSE HEARTCRY VISIEDOCUMENT 'RECHTVAARDIGMAKING EN HEILIMAKING' IS ZO ROOMS ALS EN KROOT        
Plaats in winkelmandjeMandje
Geachte heer Burggraaf,

Op de website van stichting Heart Cry zijn onder de rubriek "visiedocument" onder andere de drie onderstaande fragmenten te lezen over de rechtvaardigmaking en heiligmaking, waarop ik gaarne van u een reactie zou willen ontvangen.


Link:
http://www.heartcry.nl/visiedocument

Ik ben mij ervan bewust dat ik een beetje naar de bekende weg vraag, omdat u al zoveel tegen de dwaalleer van de Heart Cry beweging gewaarschuwd hebt, maar het gaat mij nu even specifiek om een bijbelse reactie op deze drie fragmenten, omdat ik het visiedocument van Heart Cry door een bekende van mij voor mijn voeten geworpen kreeg, als antwoord op mijn bezwaren tegen de voor mij omstreden leer van evangelist, Paul Washer. Als het u niet teveel is, wacht ik met geduld uw reactie af.

Hartelijke groet, A.D.

1e Fragment: Verhouding rechtvaardigmaking en heiligmaking (volgens HeartCry)
Juist over de macht van de zonde is veel theologisch debat. Daarom willen we daar iets langer bij stilstaan. Van Luther zijn de bekende woorden: "simul iustus et peccator", tegelijkertijd rechtvaardig en tegelijkertijd zondaar. Andere woorden van Luther die vaak worden aangehaald, zijn de laatste woorden die van hem teruggevonden zijn: "Wir sind Bettler, das ist wahr", (wij zijn bedelaars, dat is waar). Beide citaten duiden op een honderd procent afhankelijkheid van God, in de rechtvaardigmaking, maar ook juíst in de heiligmaking. Dit onderstrepen en belijden we als stichting ten volle. Een vervolgvraag kan zijn: hoe verhouden rechtvaardigmaking en heiligmaking zich dan tot elkaar? Zonder twijfel is het heel belangrijk dat we dit scherp voor ogen hebben. Rechtvaardigmaking en heiligmaking zijn onderscheiden zaken, hoewel ze nimmer te scheiden zijn. Er zijn punten waarin ze overeenkomen en er zijn punten waarin ze verschillen. Overeenkomsten zijn: ze komen beiden voort uit vrije genade van God, beiden zijn onderdeel van het grote verlossingswerk van Christus. "Christus is de Fontein van het leven, waaruit zowel de vergeving als de heiligheid vloeien. De wortel van beide is Christus" (J.C. Ryle). Beiden beginnen op hetzelfde tijdstip, beiden worden in een en dezelfde persoon gevonden en beiden zijn even nodig tot de zaligheid, want er staat geschreven: "Jaagt de vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal." (Hebr. 12:14). Maar er zijn ook verschillen: De rechtvaardigmaking is eenmalig en voorgoed, terwijl de heiligmaking een voortgaand proces is. "In de rechtvaardigmaking is er voor onze eigen werken geen enkele plaats; het eenvoudige geloof in Christus is het ene nodige. In de heiligmaking zijn onze eigen werken van zeer groot belang, en God gebiedt ons om te strijden, te waken, te bidden, te worstelen en ons moeite en inspanning te getroosten." (J.C. Ryle) "De rechtvaardigmaking is de daad van God aan ons, de heiligmaking is het werk van God in ons."

GPPB.: Geachte heer D. Ik reageer voor het gemak maar tussen de fragmenten door. Uit bovenstaand fragment blijkt opnieuw dat stichting HeartCry een volbloed arminiaanse beweging is, die de heiligmaking ziet als "een voortgaand proces" en dat proces zelfs noodzakelijk acht voor de zaligheid. Puur rooms, Schriftvervalsend, Godonterend en zielsmisleidend, zoals ook manwijf Cappon zich etaleert! (zie afbeelding)
Kenmerkend voor het arminianisme is, dat alle kritiek en weerleggingen -vanuit de Schrift tegen het arminianisme- van de hand gewezen worden als zijnde "theologische haarkloverij".
Dat is ook een van de leuzen van stichting HeartCry, namelijk dat zij zich niet bezig wil houden met theologische haarkloverij. De adder die onder dergelijke decreten schuilt, is, dat men niet aangesproken wil worden op dwalingen, om eigen geloofsvisies veilig te stellen, omdat die nogal getalsmatig "succes" boeken op de religieuze rijke jongelingsmarkt. Met recht een huis op zandgrond gebouwd!
Wat stichting HeartCry t.a.v. de heilsleer "bijkomstigheden" noemt, waarover zij geen haarkloverij wenst te bezigen, wordt in de Schrift als fundamenteel beschouwd. Duidelijk is -en dat was reeds lang bekend- dat stichting HeartCry een arminiaanse visie eropna houdt zowel t.a.v. de rechtvaardigmaking als de heiligmaking. De HeartCry-beweging is en beweging waarvan de leiders duidelijk niet gefundeerd zijn in de leer des geloofs en fundamentele ontsporingen kunnen dan ook niet uitblijven. Elk kind van God zal staan en uitzien naar een geestelijke herleving, maar nooit via de arminiaanse pretenties van HeartCry.
Ook de "bekeringsgetuigenissen" die HeartCry claimt en publiceert zijn inhoudsloos en staan gelijk aan het zandgrond-getuigenis van E.O.-manwijf Cappon (zie afbeelding). Men pretendeert dat er velen tot het geloof komen binnen het religieuze gemenebest van de HeartCry-beweging, maar nooit heb ik een bijbels getuigenis gehoord van een HeartCry-bekeerling, nl. HOE hij/zij tot het geloof in Christus gekomen is en de bijbelse toets van Galaten 2:19 kon doorstaan. Voor een dwazenmaagden-geloof is men in de HeartCry-kringen niet bevreesd en dat waren de dwazen maagden ook niet, totdat zij de toegang tot de hemelse bruiloftzaal gesloten vonden.
Omtrent HeartCry-bekeringen wordt het stuk van de rechtvaardigmaking wel in de mond genomen, maar HOE dat gaat op grond van de Schriftuurlijke heilstoepassing, is men uiterst vaag en oppervlakkig. Mij is in de loop der tijden wel duidelijk geworden dat arminianen van "genade door recht" niets moeten hebben, aangezien zij het geloof als een hefboom gebruiken om de rechtvaardigmaking op zichzelf toe te passen, alles onder de vlag van genade, met de pretentie als ware het arminiaanse conclusiegeloof "een daad van God aan de mens".
Immers, de uitdrukking: "rechtvaardiging door het geloof" wordt ook door arminianen (en HeartCry) gebruikt en naar de letter in ere gehouden, maar als we nader onderzoek doen hoe zij dat verstaan en toepassen, dan blijkt dat het arminiaanse HeartCry-geloof het zaligmakende geloof niet kan zijn, omdat men de rechtvaardigmaking als een vruchtgevolg van het geloof leert, terwijl Gods Woord leert dat de rechtvaardigverklaring door God in Christus in orde aan het geloof vooraf gaat. De doden uit Johannes 5:25 zijn volgens de arminiaanse geloofsopvatting van stichting HeartCry dus lang zo dood niet als de Schrift ons leert, aangezien HeartCry het geloof als eerste en bewegende oorzaak stelt voor de rechtvaardigmaking, hetgeen de heilige Schrift juist in tegenovergestelde zin leert.
Christus spreekt de doden levend en rechtvaardig en daaruit volgt dat zij in Christus geloven. Arminianen keren deze orde om, zoals ook letterlijke te lezen is in de Remonstrantse Confessie.
Het gevolg van deze arminiaanse geloofsopvatting, is, dat HeartCry ook fundamenteel dwaalt in het stuk van de heiligmaking. De visie van HeartCry op rechtvaardigmaking en heiligmaking sluit naadloos aan op de "Joint Declaration on Justification" tussen Rome en de Lutherse Wereldfederatie, waarin exact hetzelfde geschreven staat als stichting H.Cry leert. HeartCry vereenzelvigt heiligmaking bovendien met goede werken, want heiligmaking beschouwt H.Cry als een eis, waaraan de "gerechtvaardige" mens procesmatig moet voldoen om zalig te worden, terwijl Gods volk door lijden geheiligd wordt wat betreft de praktische kant ervan. Hoever men in het procesmatige à la HeartCry gevorderd moet zijn om de eindstreep te halen, wordt gemakshalve buiten beschouwing gelaten.
Heel dat procesmatige heiligmakingsstreven van HeartCry is zo rooms als de paus himself en een uitvinding van het vrome vlees, dat resulteert in een waslijst rijke jongelings-voorschriften van de oude mens onder de Wet. Gods ware volk is volmaakt rechtvaardig en heilig voor God door de toegerekende gerechtigheid van Christus, ineens en voor altijd (1 Kor. 1:30). Daar komt geen praktische heiligmaking aan te pas. De door HeartCry aangehaalde tekst uit Hebr. 12:14: "Jaagt de vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal", wordt door HeartCry dan ook verroomst en vervalst, omdat zij de heiligmaking die hier genoemd wordt leren als zijnde een procesmatige heiligmaking waaraan de bekeerde mens moet voldoen. Dit is juist een fundamentele pelagiaanse ketterij, waarmee tienduizenden bedrogen zielen reeds ter helle gevaren zijn. De heiligmaking uit Hebr. 12:14 is niet een procesmatige werkheiligheid die HeartCry "heiligmaking" noemt, nee, de heiligmaking uit Hebr. 12:14 slaat op DE heiligmaking van Christus, zonder welke niemand de Heere zien zal. Het jagen naar DE heiligmaking van Christus is geen proces waarin de mens werkheilige vorderingen maakt, laat staan een aanvullende eis voor de zaligheid, zoals HeartCry conform Rome leert, nee, het is een jagen om in DE heiligmaking van Christus gefundeerd te blijven en daarin te volharden door het geloof, gelijk Gods Woord leert in o.a. Kol. 1:23: "Indien gij maar blijft in het geloof, gefondeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hope des Evangelies...", namelijk, omdat Christus de Zijnen verzoend heeft in het lichaam Zijns vleses, door den dood, opdat Hij de Zijnen heilig en onberispelijk en onbeschuldiglijk voor Zich zou stellen (Kol. 1:21-22). Heiligmaking is geen oproep om er mee aan de slag te gaan, laat staan een aanvullende gerechtigheid voor de zaligheid, zoals HeartCry conform Rome leert, nee, de heiligmaking is volkomen gerealiseerd in Christus en op rekening gezet van Gods kinderen (1 Kor. 1:30). Heiligmaking vindt niet een wortel in Christus, Christus IS onze Heiligmaking. Heiligmaking is volgens HeartCry een voortgaand proces, waarin "onze eigen werken van zeer groot belang zijn m.b.t. de zaligheid." De paus zou het niet roomser hebben kunnen formuleren dan HeartCry beschrijft. Op diezelfde zandgrond reisden de dwaze maagden ter helle met een ingebeelde hemel. Ook Ryle is hierin een pietist, die geestelijk overspel bedrijft met de wet.

--------------------------------

2e Fragment: De balans bewaren (volgens HeartCry)
Als we dit onderscheid niet scherp zien en zorgvuldig bewaren, zullen we de klippen van lijdelijkheid en activisme niet kunnen ontwijken. Wie alleen oog heeft voor de rechtvaardiging door het geloof, loopt het gevaar het minder nauw te nemen met Gods eis: "Zijt heilig, want Ik ben heilig." Ook loopt diegene het risico teleurgesteld te worden in het leven met God, omdat met (boezem)zonden maar niet gebroken kan worden, hoewel dat wel het verlangen is. Anderen hebben alleen oog voor de heiligmaking en stappen over de schuldvraag heen en dus over de notie: "Hoe word ik rechtvaardig voor God?" In zijn uiterste consequentie leidt dit tot dwaas activisme van onwedergeboren mensen. Maar ook kinderen van God verstaan soms niet goed wat het zeggen wil dat God hen door het geloof eens en voor altijd rechtvaardig verklaard heeft in Christus. Zij kunnen hierdoor behoorlijk vastlopen in het leven met God en perfectionistische en/of activistische trekken gaan vertonen. Er is hier dus een spanning tussen lijdelijkheid en activisme, waartussen een weg gevonden moet worden.

GPPB.: HeartCry kiest dus duidelijk voor "een gulle middenweg", die gevonden moet worden tussen de klippen van lijdelijkheid en activisme door, dus een soort derde weg, een soort grijs gebied, een geneutraliseerd niemandsland, waarop de rijke jongeling onder de dekmantel van het onderhouden van Gods geboden Christus erbij neemt als aanvulling op zijn werkheilige inspanningen.
Gods ware volk hoeft geen enkele inspanning te doen om een weg te vinden die tussen de klippen van HeartCry-activisme en Stoicijnse lijdelijkheid heenloopt, want zij lopen zonder onderscheid reeds op de smalle weg des levens, waarop de dwaas niet zal dwalen, want er staat geschreven: "En aldaar zal een verheven baan, en een weg zijn, welke de heilige weg zal genaamd worden; de onreine zal er niet doorgaan, maar hij zal voor deze zijn; die dezen weg wandelt, zelfs de dwazen zullen niet dwalen", Jer. 35:8. "Ik zal hen leiden aan de waterbeken, in een rechte weg, waarin zij zich niet zullen stoten; want Ik ben Israël tot een Vader, en Efraim is Mijn eerstgeborene", Jer. 31:9b.
Bovendien is Gods volk volmaakt heilig in Christus, en daarbij het is ONMOGELIJK dat degenen die Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zouden voortbrengen vruchten der bekering waardig", zoals de HC ons op grond van de Schrift leert. HeartCry acht zich in staat om aan de eis van Gods heiligheid gehoor te geven, hetgeen een pretentie is van de oude mens onder de Wet.

-------------------------------------------------

3e Fragment: Heiligmaking (volgens het idee van HeartCry)
Het doel van de heiligmaking vinden we in Rom. 8:29 "Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen." Daar gaat het om, dat we veranderd worden naar het Beeld van Christus, dat we veranderd worden in ons denken, onze gezindheid, ons gedrag, kortom in alles. Daar willen we ons naar uitstrekken. Weliswaar is op deze aarde geen zondeloze volmaaktheid mogelijk voor de gerechtvaardigde zondaar. Dit ontslaat ons echter nimmer van onze verantwoordelijkheid en vraagt ons de gezindheid te hebben die we ook bij Paulus aantreffen in bijvoorbeeld Fil. 3: "Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben. Broeders, ik acht niet, dat ikzelf het gegrepen heb. Maar een ding doe ik, vergetende hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus." (Fil. 3:12-14). Zijn we bereid te jagen naar het wit, of maken we ons er graag gemakkelijk van af met een ongegrond beroep op de ‘rechtvaardiging van de goddeloze?' Het is waar, dat een wedergeboren mens juist in de dagelijkse beleving, de (soms hevige) strijd ervaart tussen vlees en Geest die lijnrecht tegenover elkaar staan, maar het is ook waar dat we in betrekking tot onze positie in Christus een nieuw schepsel zijn. "Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden." (2Kor. 5:17) En daarom mogen we door het geloof en door Gods genade ons steeds weer als een nieuw schepsel zien in Hem. Hierdoor kunnen we meer en meer veranderd worden naar Zijn beeld en worden wie we zijn in Christus. Heiligmaking heeft dan ook niets te maken met eigen slaafse pogingen, maar met de levende gemeenschap met Christus- dood en opstanding door Zijn Geest Die in ons woont. Eén ding omtrent de heiligmaking is vanuit de Schrift heel duidelijk: "Zonder heiligmaking zal niemand de Heere zien." (Hebr. 12:14) Niet na dit leven, maar ook niet in dit leven. Een slordige levenswandel brengt ons altijd in de duisternis en neemt de vrede van God weg, die alle verstand te boven gaat. Is dit ook niet een reden van veel geloofsonzekerheid bij veel christenen? Daarom is het belangrijk de heiliging na te jagen, terwijl we mogen weten dat God ons in de Zoon van Zijn liefde al gegrepen heeft."

GPPB.: Gods volk IS het beeld van Christus gelijkvormig door de toerekening der gerechtigheid van Christus, terwijl HeartCry een werkheilig proces voorschrijft om daartoe te geraken. De toegerekende gerechtigheid van Christus blijft bovendien nooit onvruchtbaar, maar de geloofsvruchtbaarheid komt niet tot stand doordat mensen gehoor geven aan de eis tot een heilige wandel, want Gods kinderen hebben hun vrucht reeds in Christus (Hos. 9:14), nog voordat zij geboren waren.
Door het door HeartCry voorgeschreven arminiaanse stappenplan zijn er al duizenden belijders in de hel beland, omdat men een zichtbare heiligmaking gestalte wil geven op grond van een veronderstelde rechtvaardigmaking. Wat een oudwijfse pretentie!
Natuurlijk slepen de arminianen altijd geinspireerde uitspraken van Paulus erbij om hun arminiaanse visie te kerstenen, zoals HeartCry ook doet, maar hetgeen Paulus schrijft in Fil. 3:12-14, is geen vereiste gezindheid die Gods volk moet ophoesten om hun (ingebeelde) verantwoordelijkheid gestalte te geven, zoals HeartCry dat wel leert, want dat is een volstrekt wettische visie die uitgebroed is door het arminiaanse gemenebest, waarvan Rome, the Lutheran Church en ook HeartCry deel uit maken.
Hetgeen Paulus schrijft in Fil. 3:12-14 slaat niet op praktische heiligmaking, zoals HeartCry dat wel leert, maar op de heerlijkmaking (de volmaakte trap van de wedergeboorte), die de triomferende Kerk volmaakt beoefent in de eeuwige heerlijkheid. Daarnaar jaagde Paulus om tot die volmaakte beoefening van de hemelse volmaaktheid in de eeuwige heerlijkheid te geraken, waartoe hij -en al Gods ware kinderen- door Christus reeds gegrepen en uitverkoren was. Dat jagen naar de hemelse heerlijkmaking, ofwel de prijs der roeping Gods in Christus, was ook de reden dat Paulus wenste om ontbonden te wezen en met Christus te zijn, waarvan hij getuigt in het voorafgaande Filip. 1:23. Waar Paulus van getuigt in Filip. 1:23 ligt ten grondslag aan hetgeen hij schrijft in Filip. 3:12-14. HeartCry rukt dit soort teksten uit hun verband om zich in hun arminiaanse heiligheidsstreven te stijven, maar dat doen zij -zegt Petrus- tot hun eigen verderf (2 Pet. 3:16). De leer en de bevinding van de rechtvaardiging van de goddeloze is juist de kracht van de enige troost in Christus OOK in het leven der heiligmaking. HeartCry weet niet wat zij leert, noch wat zij bevestigt. De HeartCry-religie en geloofsvisie is een slaan in het luchtledige, waarvan God zegt in Zijn Woord: "Een geslacht, dat rein in zijn ogen is, en van zijn drek niet gewassen is", Spr. 30:12.

Hopend u met deze uiteenzetting enigszins in Christus te mogen dienen, verblijven wij met

vriendelijke groet,

GPPB. v.d.m.


http://www.derokendevlaswiek.com