|
RD.NL PUBLICEERT ENQUETE-DISCUSSIE OVER DE HEL (2)
2. Ds. H. H. Romkes wijst erop dat de Heere Jezus Zelf duidelijk spreekt over twee wegen. Lees er de Bergrede in Mattheus 5-7 maar op na. De Heere Jezus heeft ontzaglijk veel over de hel gesproken. Zouden wij dat dan moeten laten rusten? Hij sprak over twee wegen - en waarschuwde tegelijkertijd dat de weg die naar het verderf leidt, breed is. Daarom moet het ook in iedere preek duidelijk gaan over twee wegen.
GPPB.: OGG-Romkes vergeet erbij te zeggen dat zijn OGG-kameraden, RD-chief-of-staff, Steef de Bruijn en SGPlayer Van der Staaij, de twee-wegen-leer hebben vervalst in een drie-wegen-leer, namelijk de politiek-derde weg van de SGP en een refomedia-derde weg van het RD. Ter illustratie: Steef de Bruijn twitterde een grove vloek: "De SGP gelooft niet in aantallen, maar in de almacht van God!" Steef de Bruijn vloekt met deze duivelse leugen als een ketellapper! De politiek van de SGP is uitsluitend gebaseerd op het aantal stemmen die zij door hun afgodische verkiezingscampagnes uitdrukkelijk wensen te handhaven en te vermeerderen, omdat zij steunen op de aantallen en totaal geen geloof hechten aan het bijbelse feit dat 1 man met God de Meerderheid is, en dus geen waar geloof hebben! Sabbatsschender, Van der Staaij, zit zelfs politieke debatten en verkiezingsuitslagen op de dag des Heeren te bekijken en te volgen, hetgeen hij zelf letterlijk zegt op een youtube-video.
KLIK OP DE AFBEELDING TER BELUISTERING VAN DE VIDEOCLIP: "SGP-VERKIEZINGSCAMPAGNER EN SABBATSSCHENDER, VAN DER STAAIJ"
Vervolg GPPB.: Het RD plaatst niets anders dan Schriftverkrachtende artikelen en bizarre klimaatsprookjes, en de SGP voert een witgepleisterde graf-politiek die wedijvert met de satanische deepstate-praktijken overeenkomstig de deepstate-Agenda 2030. Begin dus eerst je eigen huis maar eens op orde te stellen, meneer Romkes, want ook u maakt de zaak van Christus alleen maar belachelijk!
Ds. Romkes: Het spreken over de hel is echter niet makkelijk, voegt de predikant van de oud gereformeerde gemeente in Nederland te Rouveen er direct aan toe. Het is eigenlijk onmogelijk. Van de hel geldt, net als van de hemel, dat het iets is wat het oog niet heeft gezien, het oor niet heeft gehoord en wat niet in het hart van een mens is opgekomen. We kunnen alleen maar stamelen over de hemel en stamelen over de hel.
GPPB.: Romkes bazelt maar wat! De apostelen en profeten stamelden niet over de hemel en van de hel en ook Hanna stamelt niet over de hel, noch over de hemel, want zij jubelt het met de Kerk van alle tijden en plaatsen uit: "De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen, en Hij doet weder opkomen", 1 Sam. 2:6. Zowel de hel als de hemel is pure geloofsrealiteit voor Gods ware volk, terwijl Romkes volledig in het duister tast, zoals het spreekwoord zegt: Hij heeft de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.
Ds. Romkes: Dat neemt niet weg dat de Bijbel er duidelijk over is dat er een oordeelsdag zal komen, stelt ds. Romkes. "De apostel Paulus schrijft in 2 Korinthe 5 dat alle mensen voor de rechterstoel van Christus geopenbaard moeten worden. Dan wordt duidelijk wat wij als mensen in ons leven hebben gedaan, hetzij goed, hetzij kwaad. Daarna zegt hij: "Wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof..." Paulus had de schrik des Heeren gezien. Dat is wat voor die man geweest.
GPPB.: "Dat is wat voor die man geweest" ?? Al Gods ware volk weet van de schrik des Heeren, namelijk in het kader van de oude-mens-dood, want de wet is de bediening des doods, welks bediening zij allemaal hebben ondergaan (Rom. 7:9 - Gal. 2:19). Met de uitspraak "wetende de schrik des Heeren" deed Paulus geen beroep op mensen, laat staan om hen in beweging te zetten, integendeel, hij plaatst met deze uitspraak zijn hoorders voor Gods rechterstoel, opdat zij zich zouden bekeren, dat is: ter helle zouden varen met hun geloof, opdat zij als hellevaarders uit louter genade zouden behouden worden door Woord en Geest, zoals Hanna daarvan getuigenis geeft, hetgeen een exemplarisch getuigenis is voor de ware bekering en volledig overeenstemt met de leer der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus de uiterste Hoeksteen is.
Ds. Romkes: Als predikant zie je de leden van je gemeente dan niet langer voor je als Jan, Piet of Klaas of als rijken of armen, maar als zielen die op weg en reis zijn naar de eeuwigheid. Dan zie je ook het gevaar waarin degenen verkeren die onbekeerd zijn. Als je daarmee door een kracht van boven bewogen wordt in je hart, kun je hun dat toch niet onthouden? De ene keer komt dat meer op je af dan de andere, maar het is de liefde die vooropstaat. Paulus schrijft immers ook: "De liefde van Christus dringt ons." Van daaruit wil je de mensen bewegen tot het geloof, tot de redding. Dat is een belangrijk element in de prediking."
GPPB.: De liefde gaat niet voorop, maar Christus gaat Zijn volk en geroepen getuigen in alles voor. De liefde gaat niet voorop, maar is een drijfveer en een drijfveer loopt niet voorop. Drijven is niet vooruitlopen, maar de wagen van Gods vrijwillig volk in beweging houden. Degenen die door de liefde van Christus gedreven worden, volgen het Lam na, waar Hij ook heengaat. "Mensen bewegen tot het geloof" is geen beroep op de vrije wil, ook niet een beroep op de vrije geloofswil, omdat de mens daar niet over beschikt, ook niet na ontvangen genade. Dat bewegen van mensen tot het geloof, is niet gelegen in de dringende mens, maar in de ontfermende God Die in Zichzelf bewogen is om verloren zondaren zalig te maken. De liefde als drijfveer is niet in staat om mensen te bewegen tot het geloof, want dat is louter het werk van een Drie-enig God, maar de liefde van Christus dringt Gods ware knechten om het Woord recht te snijden: De Wet tot verdoemenis en het Evangelie tot bevrijding van de heerschappij des duivels en der zonde, want de rechte prediking wordt door de Heere aangewend om zielen te bekeren, gelijk geschreven is: "Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven", 1 Kor. 1:21.
Ds. Romkes: Het is belangrijk om harmonie in de prediking over hemel en hel te houden, stelt de Rouveense predikant. Je mag er nooit klakkeloos over beginnen. Een predikant moet het juiste moment afwachten. Dat vraagt om een goede gelegenheid en genegenheid. Dan kan hij met heilige bewogenheid over de hel spreken, vanuit liefde tot zijn hoorders.
GPPB.: De profeten, de apostelen, Johannes de Doper en de Heere Jezus Zelf, hebben zich niet bediend van de harmonische filosofie van Romkes, maar zijn bij al hun hoorders met hun prediking met de deur in huis gevallen en dat is altijd het juiste moment, aangezien God Zich nooit 1 seconde vergist, nooit te laat en nooit te vroeg komt. Ook heb ik van Christus geleerd dat het preken over de hel lang niet altijd met bewogenheid moet geschieden, maar dikwijls ook met heilige toorn, zeker in onze kerk-sodomitische dagen! Hebt gij dan nog nooit, heer Romkes, over de hel gepreekt zoals Christus dat heeft gedaan, zeggende: "Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?" Matth. 23:33. En zoals de heilige Stefanus met heilige toorn des Heiligen Geestes het Sanhedrin hun de woorden Gods in het gezicht slingerde, zeggende: "Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij. Wien van de profeten hebben uw vaders niet vervolgd? En zij hebben gedood degenen, die te voren verkondigd hebben de komst des Rechtvaardigen, van Welken gijlieden nu verraders en moordenaars geworden zijt. Gij, die de wet ontvangen hebt door bestellingen der engelen, en hebt ze niet gehouden! ", Hand. 7:51-53, waarop hunne harten barstten van de haat jegens het levende Kind! En hebt gij dan nooit gelezen, heer Romkes, dat de Joodse refoschare Heere Jezus gaarne hoorde, zolang Hij bewogen en aangename woorden sprak, maar toen Hij ging separeren tussen zijn en schijn, sleepten zij Hem naar de steilte om Hem in de diepte te pletter te gooien (Luk. 4:29). Heer Romkes, u kunt zich gevoeglijk bij die moordende schare voegen, aangezien u "het aangename en de bewogenheid" als ijkmeter stelt voor de prediking, terwijl Christus, de profeten, de apostelen en al Zijn geroepen getuigen in de eerste plaats door de ijver des Heiligen Geestes gedreven werden/worden omwille van het recht en de ere Gods. Dat is niet in strijd met de liefde, want de liefde is niet op al die hoorders gericht in de eerste plaats, maar op God, op Zijn eer, Zijn Naam en Zijn leer en als de leer van Christus in het geding is, verbergt de liefde zich in de plooien van Gods recht, want dan moet er afsnijdend en censurerend worden gepreekt jegens de valse ketters die met de liefde vlaggen, ten koste van Gods recht, leer en eer.
3. Theoloog en classicus prof. dr. Benno Zuiddam, verbonden aan de faculteit theologie van de Noord-West Universiteit in Potchefstroom, Zuid-Afrika, wijst erop dat de hel "echt" is. Hij was oorspronkelijk bereid voor de duivel en zijn engelen, maar het tragische gevolg van de zondeval is dat er ook mensen in terechtkomen. Onze tijd kenmerkt zich door postmodern denken, waarin we zelf willen uitmaken hoe onze godsdienst en god eruitzien. Dat leidt tot zelfbedrog.
GPPB.: Dr. Zuiddam is al als een rijke jongeling (als een vrome kwast) uit de kast gekomen, die zich wel integer voordoet, maar zich voluit bedient van politieke correctheid, waarbij de roepende zonden van kerk, land en volk nooit publiek ter sprake komen, laat staan publiek bestraft en bestreden worden. Zuiddam wijst erop dat de hel "echt" is. De vraag die hier gesteld kan worden, is: Hoe bent u erachter gekomen dat de hel "echt" is, heer Zuiddam? Vertel eens vanuit uw eigen leven de redding in uw hellevaart, zoals o.a. Hanna ervan spreekt in 1 Sam. 2:6. Of staat de wagen dan ineens stil, bij gebrek aan kennis aan echtheid der hel? U ziet, ook Zuiddam doet de strop om eigen nek, aangezien het al duidelijk is gebleken dat hij onder diegenen te scharen is, die zelf uitmaken hoe de godsdienst en de god van hun eigen inbeelding eruitziet. Zolang Zuiddam de duivel in de kaart speelt, het RD naar de mond spreekt en zich niet publiek-bijbels vrijmaakt van de sodomitische refokerken, komt alles wat hij zegt voort uit de kerkpolitiek-correcte toverdoos, hetgeen enkel vijandschap is jegens God.
Dr. Zuiddam: De hel is echter ook een trooststuk voor mensen die nu hongeren en dorsten naar gerechtigheid, vervolgt prof. Zuiddam. God straft uiteindelijk waar het onrecht heerste op aarde en de leugen triomfeerde. Maar ook de keerzijde is waar. Prof. Zuiddam:God beloont de arme Lazarus na diens lijden op aarde. Wie geleden heeft omwille van het Evangelie, wordt gekroond en zal met Christus als koning heersen over een schepping die niet meer zucht en waarvan de dood is weggevlucht."
GPPB.: Mensen die in der waarheid hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, kennen Christus als hun Borg en Zaligmaker en hebben Zijn vlees gegeten en Zijn bloed gedronken, in geestelijke zin, aangezien er geen hongeren en dorsten naar de gerechtigheid bestaat die niet voortkomt vanuit de geloofsgemeenschap met Christus. We willen dit benadrukken, aangezien refobreed het hongeren en dorsten naar de gerechtigheid vals gepreekt wordt, namelijk zonder de kennis aan Christus en de vergeving der zonden. Zuiddam brengt de arme Lazarus in stelling, maar hij gedraagt zich in zijn schrijven aan derden en in zijn artikelen als de rijke man, die de getuigende Lazarus volledig negeert en Lazarus wegzet als een lastervink. Je kunt diaboliseren wat je wilt, Zuiddam, maar straks sta je voor God met al die vroomklinkende schijn-integerheid. Als klap op de vuurpijl leert Zuiddam dat "degenen die geleden hebben omwille van het Evangelie", gekroond zullen worden, maar zelf loopt hij nog vrij rond en wordt helemaal NIET vervolgd, zoals er geen enkele refo-dominee vervolgd wordt. Gods Woord imiteren, ja, daar is de satan ook goed in bedreven en zijn navolgers ook, maar Gods Woord recht snijden kan alleen door de bediening des Geestes. In dit artikel komt duidelijk openbaar dat het trio scribenten met hun vrome praatjes over de hel vijanden zijn van de absolute bediening der wet als de bediening des doods, want als de wet inkomt, wordt de oude mens met al zijn vrome praatjes glad afgesneden, maar daaraan heeft het trio "bewogen" scribenten volstrekt geen kennis. Het trio scribenten houdt een voorwerpelijk praatje over de hel, maar het zijn geen hellevaarders, die Christus als hun Hemel hebben leren kennen, zoals Hanna ervan spreekt en zoals al Gods ware kinderen als een vuurbrand uit het vuur gerukt zijn, dat kan een kind verstaan.
Dr. Zuiddam: Volgens prof. Zuiddam is het belangrijk om in de preek over de hel te spreken, zoals de kerk van alle tijden dat deed. De weg naar de hel is niet geplaveid met goede voornemens, maar met zeven hoofdzonden: arrogantie, hebzucht, wellust, afgunst, onmatigheid, wraakzucht en nalatigheid. Wie daarin leeft, zal het Koninkrijk van God niet be-erven, tenzij hij zich verootmoedigt en bekeert.
GPPB.: Wel, de rijke jongeling Zuiddam schijnt wat ernstiger te worden, maar het is slechts schijn. Recent beweerde hij nog dat het beleefd en geduldig in de rij staan om met de bus mee te gaan, tot de goede werken behoort, maar nu zegt hij dat "de hel niet is geplaveid met goede voornemens, maar met zeven hoofdzonden: arrogantie, hebzucht, wellust, afgunst, onmatigheid, wraakzucht en nalatigheid." Zuiddam is een vrome kwast! De brede weg (naar de hel) is absoluut wel geplaveid met "goede voornemens" en de hel ligt vol met belijders met goede voornemens, aangezien goede voornemens wrange vruchten zijn van de oude mens onder de wet. Vrouwkens die altijd leren, altijd vol zitten met goede voornemens, maar nooit tot de kennis der waarheid komen. Welnu, daarmee is de vrome-kwasten-leer van dr. Zuiddam getekend. Verder haalt hij de woorden uit mijn mond, want met de zeven hoofdzonden die hij opsomt, zijn zijn eigen artikelen gevuld. "Zuiddam-arrogantie" om de roepende zonden van kerk, land en volk te laten voor wat ze zijn. "Zuiddam-hebzucht" om een naam te maken onder de tien godgeleerden uit de ongecensureerde refo-ketterkast, die we onlangs hebben ontleed. "Zuiddam-wellust", om de refobreed geaccepteerde kerksodomie glad te strijken. "Zuiddam-afgunst" jegens Gods geroepen getuigen, door hen te negeren en te smaden. "Zuiddam-onmatigheid", om zich al direct op te werpen als een klinkende stem binnen het Refodom, terwijl Gods Woord duidelijk zegt: "Geen nieuweling!" (1 Tim. 3:6). "Zuiddam-wraakzucht" jegens de goeden, door hen dood te negeren, zoals de rijke man de arme Lazarus bejegend heeft. De laatste van de zeven hoofdzonde noemt Zuiddam "nalatigheid." Wel, heer Zuiddam, u mag uw zonderegister nog wel eens nakijken, want u stempelt uw pad met nalatigheid in het kwadraat, terwijl de onnutte dienstknechten Christi doen hetgeen ze slechts schuldig zijn te doen. Op dat pad van de nalatigheid wordt er alles gedaan wat op de brede weg des verderfs gedaan wordt, namelijk voorwerpelijke en oppervlakkige praatjes houden, met goede voornemens de indruk wekken alsof het waar geloof is, terwijl door zulke vrome kwasten de ergernis van het kruis doorlopend teniet gedaan wordt, want op de brede weg worden geen belijders vervolgd, en u dus ook niet, heer Zuiddam, dus weet iedereen op welke weg gij voortgaat!
Dr. Zuiddam: Bij Luther en Calvijn was "sola fide" iets anders dan wat het consumptiechristendom er tegenwoordig van maakt. Het geloof dat rechtvaardigt, komt nooit alleen. Echt geloof leidt tot zonden opbiechten en bekering. Wie meent een vriend van de Bruidegom te kunnen zijn zonder te doen wat de Meester gebiedt, wacht een onaangename verrassing. Zonder bruiloftskleed komen we niet binnen. Volgens de Schrift staat onze eeuwige toekomst op het spel. De kerk spreekt in dat verband al eeuwenlang over "de vier laatste dingen": onze dood, Gods oordeel over ons leven en de realiteit van hemel en hel.
GPPB.: Zuiddam noemt Luther wel, maar dat deed Erasmus ook en veelvuldig zelfs. Erasmus is echter uit de kast gekomen als een vrije-wils-drijver en bleef de Antichrist trouw. Erasmus was gelijk de rijke jongeling die van zijn drek niet gewassen wilde zijn. Erasmus zou evenwel in alle refokerken welkom zijn, als rector aangesteld worden, en dr. Zuiddam kan dan ook zijn biografie vinden in het leven van Erasmus, aangezien hij zich als een Erasmus openbaart en de papegaai speelt als hij Luther aanhaalt, terwijl Luther het volgende getuigenis afgeeft jegens al die over-de-hel-sprekende en water-bij-de-wijn-doende dominees. Luther: "Wanneer het nu de artikelen van het geloof betreft, dan geve God maar geen ootmoed! Want het komt er dan niet op aan, dat men omwille van de liefde of de vrede of de eenheid wil wijken; ook niet omdat anders de kerk verwoest werd of dat men uit liefde tot de keizerlijke majesteit een weinig wijkt. Zo klagen de sekten- en scheurmakers over ons, als ware er bij ons geen ootmoed en liefde. Maar wij antwoorden hen: Verwijder eerst het Woord, de leer en het geloof; want hierin willen wij voor u geen handbreed wijken, al zouden ook de hemel en aarde erdoor uit hun voegen raken." Citaat van Luther uit: Preek over de voetenwassing, Joh. 13:1-20. "Sola fide" betekent trouwens niet dat het geloof rechtvaardigt, want alleen GOD is het Die de goddeloze rechtvaardigt. Waar geloof omhelst de Verlosser, Christus, Die Zich in de ziel openbaart als het Einde der wet, tot vrijmaking en vergeving der zonden, want als de Zoon ons vrijmaakt, zullen we waarlijk vrij zijn en niet meer zuchten onder de heerschappij der zonden, die we dan -volgens Zuiddam- noodzakelijkerwijs "door het geloof" moeten opbiechten. Gods volk komt in de doorgang door de enge poort openbaar als een brandhout voor de hel met de strop van zelfveroordeling om de hals en dan valt er niets meer op te biechten, want zulke hellevaarders zijn reeds een open boek voor God. Zuiddam rept met geen woord over de geestelijke vrijmaking door Christus, maar schermt met de symptomen van een vals geloof alsof hij het heeft over een waar geloof. Christus geeft Zijn volk geen opdrachten om ermee aan de slag te gaan, Hij spreekt en het is er; Hij gebiedt en het staat er! Het gebieden van Christus is de toepassing zelf, ook als Hij zegt: "Doe wat Ik u gebied", want dan geschiedt wat Hij beveelt. Zonder bruiloftskleed komen we niet binnen, dat is juist, maar wat Zuiddam onder een bruiloftskleed verstaat, is volstrekt duister. Zuiddam komt ook in dit artikel niet veel verder dan de rijke jongeling met zijn religie van doetjes en datjes, waaraan het recht Gods, de oude-mens-dood en de bijbelse doorgang door de enge poort volledig ontbreekt.
Dr. Zuiddam: Als een predikant in het pastoraat vragen krijgt over de hel, moet hij beseffen dat hij ook dan een dienaar is van het Woord, aldus prof. Zuiddam. Volgens de Schrift wacht de hel zowel op overspelers als op roddeltantes en kerkmensen die hun broeder niet liefhebben of professioneel in de rug steken. Dat is geen populaire boodschap, maar wel een nodige. Mensen moeten Christus en het werk van Zijn Geest leren nodig krijgen.
GPPB.: Hier bedient Zuiddam zich opnieuw van kerkpolitieke correctheid, zoals Christus de farizeeen ontmaskerde, met de woorden: "Zij zeggen wel, maar doen het niet" (Matth. 23:3). Als Zuiddam werkelijk door de liefde van Christus zou gedreven worden, had hij niet naar een werkgelegenheid gezocht, niet naar een sodomitisch kerklidmaatschap, maar de eer en de kroonrechten van Christus en de roepende zonden van kerk, land en volk zich aangetrokken in het publiek bestraffen ervan. Zolang Zuiddam blijft veinzen met het deepstate-krant, het RD en de sodomitische HHK, is alles wat hij zegt rijke jongelingstaal en hetgeen de rijke jongeling ophoest, is het toppunt van kerkpolitieke correctheid, waarbij de vijandige aap pas uit zijn mouw komt, als Christus hem de pas afsnijdt en hem met het kruis en het lijden confronteert, want dan barst de man in Orpa-tranen uit! Rijke jongelingen hebben ook hun broeders lief, daarom ging de man heen, omdat hij vele doe-dat broeders had en Jezus kreeg van Hem een professionele dolksteek in de rug, want hij haatte de bestraffende Man in de poort, omdat hij Hem niet kon wederstaan met zijn vlijt-en-gedrag religie, zodat hij jankend van vijandschap heenging. Dat de eigenwillige godsdienst het getuigenis van Gods geroepen getuigen niet kan wederstaan geldt ook voor ondergetekende, gelijk de Heere het mij gezegd heeft. "Want Ik heb u tegen dit volk gesteld tot een koperen vasten muur; zij zullen wel tegen u strijden, maar u niet overmogen; want Ik ben met u, om u te behouden en om u uit te rukken, spreekt de HEERE", Jer. 15:20.
Dr. Zuiddam: Ook prof. Zuiddam wijst op het appel van 2 Korinthe 5:14. Laat de liefde van Christus voor zondaren drijven in ons spreken over de toekomende toorn. Vermijd manipulatie of ik-gericht consumptiechristendom; alsof alles om ons en onze redding zou gaan. Echte bevindelijkheid gaat over God en Zijn eer.
GPPB.: Hier komt de vijandige aap pas goed voor de dag, aangezien er geen enkele refo-kerk, geen enkele refo-dominee zich druk maakt om de ere Gods, alleen om eigen eer, kerk-business en kerkpolitieke spelletjes. Ook Zuiddam bedient zich van de vlag der liefde die alle ongerechtigheid moet bedekken, maar het is een valse voorstelling van zaken, want dit soort huurlingen haten de prediking van het recht Gods, haten de ijver des Heiligen Geestes die de gesel van Christus hanteert (het zwaard des Woords), haten de bestraffende man in de poort en citeren wel Luther en Calvijn vromelijk, maar moeten NIETS, maar dan ook niets hebben van de Reformatoren, die de wet in zijn absoluutheid hebben laten donderen over alle afvalligen, huichelaars en Schriftverkrachters. Valse leraren gebruiken dikwijls de taal van Gods geroepen getuigen, maar Christus neemt er niets van aan, zeggende: "Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij zijt den witgepleisterden graven gelijk, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen zijn zij vol doodsbeenderen en alle onreinigheid", Matth. 23:27.
|
|