VRAAG OVER DE HOOFDBEDEKKING VOOR DE VROUW
VRAAG OVER DE HOOFDBEDEKKING VOOR DE VROUW  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Klik hier VRAAG OVER DE HOOFDBEDEKKING VOOR DE VROUW

Inzender: Uw artikel gelezen over de leertolerantie van dr. M. Klaassen over de hoofdbedekking voor de vrouw. Uw zwart-witte reactie op de preek van ds. M. Klaassen heeft mij wel aan het denken gezet. Mijn vraag is: moeten alle vrouwen die in de kerk komen een hoed op? Ik bedoel, er zijn toch altijd wel onkerkelijke (vrouwelijke) bezoekers die van buitenaf komen en ergens een kerkdienst bijwonen.

Antwoord: Dank voor uw inzending. Paulus bedoelt in 1 Korinthe 11 de vrouwen der gemeente. Naar onze tijd vertaald zijn dat de vrouwen die door kerkelijk lidmaatschap tot de betreffende kerkelijke gemeente behoren. In dat kader heeft dr. M. Klaassen gepreekt en in datzelfde kader heb ik daarop gereageerd.

Nu is het zo, dat "de kerk" een open deur naar de wereld dient te hebben, zodat de kerkdeuren ook openstaan voor wereldlingen en degenen die zich in de zonde uitleven, anders is de kerk geen kerk meer, maar een sekte. Toen we in NHK-Harskamp woonden, kwamen soms schaarsgeklede en hoedloze vrouwen uit de plaatselijke camping een NHK-kerkdienst bijwonen. De toenmalige koster wilde die vrouwen een keer naar de achterste bank dirigeren, waarop ik hem aanzei, dat die mensen juist voorin de kerk een plaats moesten worden toegewezen, omdat juist die mensen voor het Evangelie in aanmerking komen. Anders wordt het in geval die campingvrouwen zich als lidmaat hadden willen aansluiten bij NHK-Harskamp, want daarmee zouden ze zich ook onder de censuur stellen, ook t.a.v. het hoofddeksel voor de vrouw.

Toen ik onder de heidense Himba's in Namibie verkeerde om hen met het Evangelie in aanraking te brengen, heb ik die halfnaakte heidense vrouwen niet geboden om een reformatorische jurk aan te trekken en een refohoed van 1000 dollar op te zetten, want als de prediking onder de heidenen kracht mag doen, dan zal ook die buitenkant wel veranderen, maar als je in het kader van de heidenzending met de buitenkant BEGINT, schep je alleen maar een ijdele farizese godsdienst, ofwel koude harten en hete hoofden, en ja, dat is de werkwijze van het farizese gemenebest.

Dat men binnen de huidige refokerken bijna totaal heeft afgerekend met hetgeen Paulus o.a. leert in 1 Korinthe 11 t.a.v. het hoofddeksel voor de vrouw tijdens de erediensten, betekent niet dat 1 Korinthe 11 zich aanpast aan de afval der refokerken. Ook niet als die kerkwijven op de bondsdag van de Ger. Gem. allemaal zonder hoofddeksel onder het Woord verkeren en door al die dominees wordt goedgekeurd. Heel die kerkelijke hoedloze vrouwen-emancipatie binnen het Refodom is van God vervloekt en het betreft pure afval in alles !

Paulus laat in 1 Korinthe 11 zijn eigen mening niet gelden, maar de zin en mening des Heiligen Geestes. Ook ds. Klaassen maakt 1 Korinthe 11 belachelijk door de apostolische leer over het hoofddeksel voor de vrouw over te laten aan de willekeur van de mens, met name als hij beweert dat hij "twee godvrezende vrouwen kent die geen hoofddeksel dragen tijdens de Woordbediening". Met die legalisering van die kaalkoppige zoutpilaren-vrouwen, die absoluut geen godvrezende vrouwen betreffen, gooit Klaassen het gezaghebbende Woord van 1 Korinthe 11 overboord en geeft hij de vrouwen in zijn gemeente een valse vrijbrief om zonder hoofdbedekking in de kerk te komen. Degenen die 1 onderdeel van de leer van Christus tolerant maken, zoals Klaassen dat doet, verwerpen het gehele gezaghebbende Woord.

Kerken, dominees, belijders die in leer en leven afwijken van het Goddelijke gezag van Gods Woord, ook t.a.v. 1 Korinthe 11, en zich darvan niet bekeren, moeten zien waar zij blijven als God die afvallige kerkmassa ter verantwoording roept.

zegen,

GPPB. v.d.m.

(PS. PDF-versie van het vorige artikel uitgebreid met dit artikeltje - Klik op de afbeelding ter inzage updated PDF-doc.).


http://www.providencemountainranch.com