|
|
DS. M. van KOOTEN, DIK TROM en de AMISH
| |
|
|
Onlangs bracht mijn zoon een stapeltje Terdege's met zich mee en al bladerende ontdekte we dat ds. M. van Kooten (PKN) regelmatig in de Terdege een bijdrage levert. Toen ds. Van Kooten nog NHK-predikant was te Monfoort heb ik met ds. K. Veldman -die daar een preekbeurt had te vervullen- weleens koffie gedronken in de pastorietuin. Ik herinner me die pastorietuin nog heel goed. Het leek op een soort kinderboerderij waarin we voortdurend belaagd werden door een zwerm laag overvliegende kippen en allerlei rondstuivend pluimage. Toen we weggingen leken we wel wat op gesprenkelde vogels met een laag kippeveren bedekt. Ja, toen kon je op een gezonde manier nog weleens lachen met die dominees. Maar sinds de komst van de PKN is er een heel andere geest gaan waaien, vooral onder de ex-NHK-dominees, die PKN geworden zijn. Men gelooft niet dat Gods Geest geweken is uit Neerlands kerken, generaal gesproken. Afgelopen zondag lazen we nog een preek van dr. P. Laan (1696-1743) over Ezech. 9, waarin de Heere Zich uit het Heilige der heilige vanonder de cherubim terugtrok tot op de dorpel van het huis, om Jeruzalem te verlaten en de inwoners van stad en tempel met de oordelen te bezoeken vanwege de hardigheid des harten en de zonden des volks. Ds. Laan betrok het wijken van de Goddelijke en genadige inwoning uit het midden van een land of volk op de toestand der kerk en als de man de kerkelijke (wan)toestand in onze dagen in ogenschouw had kunnen nemen, zou hij er getuige van zijn geweest dat zijn toepasselijke verklaring omtrent het gezicht van Ezechiël volledig is uitgekomen. Ds. Laan heeft de oordelen Gods al in zijn dagen zien voltrekken, met name dat de herders onvernuftig geworden waren, allen zijn zij stomme honden die niet bassen kunnen (Jer. 8:11). Als Gods knechten niet meer bassen (waarschuwen en separeren) bij naderend onheil, dan is dat een erger oordeel dan een dodelijke hongersnood en/of een verwoestende oorlog.
Ook ds. Van Kooten is geen bassende dominee meer, en dat kan ook niet, want ook hij heeft zich ingelaten met een valse kerk en de belijdenissen der kerk geofferd op het afgodsaltaar van de PKN-Achab. Het rechtvaardig oordeel dat God Zijn handen afgetrokken heeft van de NHK, laat zich nimmer oplossen door een PKN-lidmaatschap. Degenen die dat suggereren, zijn stomme honden gelijk, waarvan Jeremia melding maakt in Jeremia 8:11. Het sprookje dat blaffende honden niet bijten, moet men derhalve maar aan ds. J.A. v/d Berg vragen, want die heeft de littekens van de trouwe(!) hondebeten nog in zijn achterwerk staan.
In het nummer van 7 dec. 2008, nummer 6/7 schreef ds. Van Kooten iets over kerstverhalen. Vrije kerstvertellingen moeten volgens Van Kooten waar gebeurd zijn en zeker geen verzonnen bekeringen bevatten. Is dat wel het geval, dan kun je -volgens Van Kooten- beter Dik Trom lezen. Toch laat van Kooten de deur nog op een kier staan en ontkent niet dat er mooie fictieve verhalen zijn geschreven met een inhoudelijke boodschap. Desondanks pleit ds. Van Kooten niet voor fictie, maar voor feiten t.a.v. van vrije kerstvertellingen. Het kerstverhaal moet historisch betrouwbaar zijn. Een mooi verhaal zou volgens van Kooten verteld kunnen worden over de roomse pastoor, Martin Boos, die tot bekering gekomen is, maar toch in de Roomse kerk is gebleven. Het mooie van dit verhaal is volgens Van Kooten dat de bekende ds. Robert McCheyne deze bekeerde pastoor gerust voor zich had willen laten preken.
Commentaar Hoewel zuiver fictieve verhalen een bijbelse boodschap kunnen bevatten, krijgt het verhaal meer waarde als het op historische feiten gegrond is. Dat zal niemand ontkennen, denk ik, maar de link van Van Kooten dat je beter Dik Trom kan lezen dan niet echt gebeurde bekeringen in een (kerst)verhaal, zullen we eens tegen het licht houden. Van Kooten hecht dan blijkbaar ook geen enkele waarde aan de gelijkenissen van Christus, waarin ook bekeringen worden getekend die niet echt gebeurd zijn. Denk maar aan de bekering van de verloren zoon en aan het zalige sterven van de arme Lazarus. Volgens Van Kooten kun je beter Dik Trom lezen dan een gelijkenis uit de Bijbel, want gelijkenissen zijn fictieve verhalen die niet echt gebeurd zijn. Christus bediende Zich van gelijkenissen om het Koninkrijk der hemelen te preken op een voor de Joden onverstaanbare wijze, opdat zij zich niet te enigertijd zouden bekeren. Volgens Van Kooten zijn de boeken van Dik Trom inhoudelijker dan de gelijkenissen van Christus. Van Kooten spreekt WARTAAL, want als geschreven of gesproken verhalen een duidelijk bijbels geestelijke boodschap in zich hebben, is dat nooit te verwerpen. Daarvan bediende Christus Zich immers ook en zolang de beeldvorming in een verhaal bedoeld is om geestelijke zaken te illustreren in overeenstemming met Gods Woord, is daar niets op tegen. Dat geldt ook voor niet echt gebeurde bekeringsfragmenten die in een verhaal verweven zijn, met het doel om de lezer te stichten, met een heenwijzing naar Gods Woord en Koninkrijk. Van Kooten leest echter liever Dik Trom dan de niet echt gebeurde gelijkenissen, inclusief de niet echt gebeurde bekeringsfragmenten die Christus daarin opgenomen heeft. Dat er veel "christelijke" verhalen in omloop zijn die de waarheid van Gods Woord geweld aandoen, wil echter niet zeggen dat er geen stichtelijke verhalen bestaan waarvan de strekking zuiver bijbels is. Het feit dat McCheyne die bekeerde pastoor wel in zijn kerk had willen laten preken, gebruikt Van Kooten als alibi voor zijn PKN-lidmaatschap. Bovendien was McCeyne daarin volledig mis en zou grote verdeeldheid hebben teweeggebracht in zijn eigen gemeente. Omdat padre H.J. Hegger de paus "zijn lieve broeder in Christus" noemt, zou de paus DE ANTICHRIST op die grond ook uitgenodigd kunnen worden in de de reformatorische kerken. Het zou de PKN echt niet misstaan, want dat is immers een zusterkerk van Rome. Waarom Bin Laden dan ook niet laten preken?
Het tweede wat we willen aankaarten is, dat ds. Van Kooten zich uitgelaten heeft over de Amish (mennonieten) in het Terdegenummer van 7 januari 2009. In zijn bijdrage maakt Van Kooten een dubieus vergelijk tussen het aantal leden die in ons land de kerk per jaar verlaten en de verdubbeling van het aantal Amish binnen een tijdsbestek van 16 jaar. Kerkverlating komt volgens Van Kooten onder de Amish nauwelijks voor. Omtrent de sobere levensstijl en de godsdienst van de Amish spreekt Van Kooten uiterst positief en houdt de moderne en geseculariseerde gereformeerde gezindte hiermee een spiegel voor..., een lachspiegel welteverstaan!
Commentaar Ds. Van Kooten weet niet waarover hij spreekt en het is dan ook niet de waarheid wat hij beweert. Aangezien we zelf midden tussen de Amish (in Ontario) gewoond hebben, weten we ook van nabij hoe het er bij de Amish in werkelijkheid aan toe gaat. Krachtens een grootschalig onderzoek is gebleken dat incest percentueel het hoogste is onder de Amish-bevolking in Noord Amerika. Ook inteelt is gemeengoed onder de Amish. De Amish vormen een sekte die met de ware godsdienst nauwelijks enige relatie heeft. De bizarre bewering van Van Kooten dat het gezag van de Bijbel en nederigheid centraal staan bij de Amish is dan ook klinkklare onzin. De godsdienst van de Amish is puur wettisch en hun bijbelkennis is uiterst nihil. Meer dan eens hebben we getracht de Amish groepsgewijs en persoonlijk aan te spreken op grond van Gods Woord, maar de vrije genadeleer van Gods Woord werpen ze uiterst vijandig van zich af. Vooral de oudere Amish-mannen domineren op een wettische wijze de jongere garde en zijn absoluut niet aanspreekbaar op de heilsleer van Gods Woord. Wat dat betreft zijn de Amish in vele opzichten roomser dan Rome en ze houden zich uitsluitend bezig met goede werken, en in dat kader staat hun gehele gemeenschapsleven, ook hun onderlinge behulpzaamheid. Als het over de leer en het wonder van zalig worden gaat, zijn ze niet thuis. Van het begrip 'genade' willen ze niets weten, want hun godsdienst is vastgelegd en bepaald namelijk dat men door goede werken de zaligheid kan verdienen en wie daarvan afwijkt, wordt uit de gemeenschap verstoten. In feite verschillen de Amish kwa godsdienst niet met de moslims; in de godsdienst van de Amish is beslist geen plaats voor de schuldvraag, laat staan voor het wonder van vrije genade. Het vergelijk dat Van Kooten maakt tussen de Amish en de Rechabieten is uiterst bizar. De Rechabieten waren godvrezende en bijbelvaste mensen, hetgeen van de Amish absoluut niet gezegd kan worden. Zeker, er zijn aardige jongens onder, en als buren zijn ze niet onaardig, maar hun godsdienst is bijbels gezien puur verwerpelijk. En wat hun non-electrische en antieke levensstijl betreft wedijveren ze met Luther in zijn eertijds toen hij zich geselde in zijn kloostercel om de zonden eruit te rammen, hetgeen juist de kracht der zonden bij Luther deed vermenigvuldigen, hetgeen bij de Amish dan ook niet verborgen blijft. Het spijt me te zeggen, maar het stripverhaal van Van Kooten over de Amish is onwezenlijk refo-roman-tisch voorgesteld, terwijl Van Kooten juist beweert anti fictief te zijn, maar zijn Amish-verhaal is louter fictief, in strijd is met de werkelijkheid en is dan ook niet meer dan commerciële bladvulling voor Terdege, alias RD-Holding.
GPPB.
|
|
|
|
|
|