|
|
2b. COMMENTAAR OP REDE VAN DS. C. STELWAGEN
| |
|
|
In dit artikel wil ik ingaan op hetgeen ds. C. Stelwagen ten aanzien van de PKN gezegd heeft in zijn rede op 4 Februari 2004, in de NHK te Elspeet. U mag het van mij weten dat het mijn hart doorsteekt(!) dat een dominee als ds. C. Stelwagen mee wenst te gaan met SOW.
De argumenten die ds. C. Stelwagen in zijn rede aanvoert, zijn voor mij verbijsterend en niet op de Schrift gegrond. Ds. C. Stelwagen werpt in zijn rede een vraag op, namelijk deze: “Dominee, waarom durft u niet weg te gaan? Of anders gesteld: Waarom kan en mag ik me niet onttrekken aan de kerk wanneer per 1 mei de fusie een feit wordt?” Ds. Stelwagen begint al direct met het verdraaien van de feiten. Hij zegt namelijk dat hij niet weg durft te gaan, maar degenen die meegaan met SOW verlaten de Kerk der Reformatie en degenen die niet meegaan met SOW blijven staan op de plaats waar ze gesteld zijn. Wie verlaten dus de kerk der vaderen? Die met SOW meegaan! Vervolgens zegt ds. Stelwagen in zijn rede: “Wij staan in een fusieproces waar ik mij altijd voor honderd procent tegen verzet heb. Dat mag bekend zijn.” Mij is niet duidelijk waarin dat verzet ooit gebleken is, of is dat verzet bij ds. Stelwagen beperkt tot een inwendig verzet waarvan niemand iets weet? Zijn artikelen in de Veluwse Kerkbode, inzake SOW, geven niet duidelijk blijk van een bijbels verzet, want als ds. Stelwagen zegt voor honderd procent tegen SOW te zijn en vervolgens zijn toekomstige SOW-lidmaatschap wil rechtvaardigen met uit-verband-gerukte citaten van wijlen hervormde predikanten, moet je je echt afvragen of de visie van ds. Stelwagen nog enig hervormd hout snijdt. Verder wil ds. Stelwagen zijn toekomstige PKN-lidmaatschap rechtvaardigen door Jesaja als voorbeeld te stellen. Ik citeer: “Jesaja, die is ook zo geroepen, om in alle diep verval het de mensen toe te roepen. En, wat zegt hij dan? Hoe spreekt hij de mensen aan in de kerk? Hij zegt: Hoort, gij oversten van Sodom en gij volk van Gomorra! In die diep gezonken kerk zet de Heere God een Jesaja omdat die kerk zo diep gezonken was. Om de kerk van die dagen terug te roepen tot het Woord van God. En al de door God gezonden profeten bleven staan op hun plaats. Ze weken niet.“ Hier misbruikt ds. Stelwagen Gods Woord, want in het Oude Testament is er geen sprake van enige vergelijkbaarheid met SOW. Immers, hoe diep vervallen het met de oudtestamentische kerk ook gesteld was in de dagen van Jesaja, haar fundament was onveranderd vervat in de door God ingestelde ceremoniële wetgeving. De tempeldienst, was en bleef Gods onveranderlijke instelling van de bediening der verzoening. Dat is met de PKN niet het geval. Het fundament van de PKN is niet meer op de drie SOLA’S gegrond, dus is het een valse kerk en vertegenwoordigt niet de Kerk der Reformatie. Voor de Bijbel is ‘plaats’, echter met handhaving van de boeken van de duivel. Typisch een Dagons-religie! De Kerk der Reformatie is trouwens niet tot stand gekomen door een menselijke verkiezing - zoals dat bij SOW het geval is - maar is de planting Gods in Nederland op grond van het nationale verbond ‘God-Nederland-Oranje’ dat in de Tachtigjarige Oorlog bezegeld is geworden met duizenden levens die omwille van de nije leer(!) hun leven gegeven hebben en waarvoor nog eens duizenden martelaren hun bloed gelaten hebben. Onze vaderen hebben voor de waarheid van het Evangelie in de bressen gestaan, maar al dat gespot(!) dat men binnen het PKN-verband de waarheid nog kan preken en de kerk tot haar belijdenis (WELKE??) terug kan te roepen, is een eigenwillige schijnbeweging waarover de duivel schaterlacht, hoewel sidderend... Ook het voorbeeld van het ontuchtige Korinthe -wat ds. Stelwagen ter bewijs aanvoert - snijdt geen hout, want met al de misstanden in Korinthe, was haar fundament onveranderd gebouwd op de leer van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus de uiterste hoeksteen is. Dat is met de PKN-kerkorde en haar belijdenissen geenszins het geval. Het PKN-fundament is gebouwd op zandgrond, en is dus een belialskerk. Een belialskerk kan nooit de gemeenten van Christus vertegenwoordigen. Dat zien we duidelijk als Christus in de zeven brieven aan Klein-Azië spreekt over de synagoge des satans, die Hij onderscheidt van Zijn gemeenten! Dat de NHK na 1816 leervrijheid toestond, betekent niet dat de kerk op een vals fundament stond, want dat fundament is tot op de dag van vandaag gegrond op Gods Woord ALLEEN, zoals verwoord in de Drie Formulieren van Enigheid. Daarvan is geen sprake bij de PKN, want die kerk is niet meer gefundeerd op Gods Woord ALLEEN; daarvan getuigen haar blasfemische kerkorde en gelijkluidende belijdenissen duidelijk. Ds. Stelwagen: “Toch bleven onze hervormde vaderen in die kerk om haar weer terug te roepen naar haar belijdenis. Ds. Callenbach, een van hen, die bleven na de afscheiding, die heeft gezegd: Al gedraagt je moeder zich als een hoer het is toch je moeder.” Wat ds. Callenbach gezegd heeft is waar, maar de PKN is niet mijn moeder! Mijn moeder is vermoord door de PKN-killers en hebben haar eigendommen weggevoerd, zoals de Filistijnen de ark wegvoerden in de dagen van Eli! Dat de NHK na 1951 zich niet meer gebonden voelde aan haar belijdenis, wil echter niet zeggen dat die belijdenis aan kracht en gezag heeft ingeboet in het licht van Gods Woord. Ds. Stelwagen suggereert van wel, maar dat is weer een verdraaiing van de feiten, want de NHK is tot op de dag van vandaag op de grondslag van haar gereformeerde belijdenis gebleven. De PKN is niet nóg verder afgedwaald van de huidige belijdenis, maar is een totaal niéuwe kerk (één van de velen) met een totaal nieuwe belijdenis en kerkorde die niet meer gegrond zijn op Gods Woord alléén. De PKN is daarom niet meer de Staatskerk VAN Nederland, maar een kerk IN Nederland, één van de velen. Bovendien is duidelijk bewezen dat de PKN een valse kerk is, een synagoge des satans met een duivelse religie. Gods Woord verbiedt ons daarvan lid te zijn (Openb. 18:4). Ook suggereert ds. Stelwagen hervormd predikant te kunnen blijven binnen de PKN, maar ook dat is een sprookje. De predikanten die meegaan met SOW, zijn per 1 Mei 2004 voor honderd procent PKN-predikant en kunnen noch hervormd, noch gereformeerd, noch luthers meer zijn. Ze zijn predikant van een valse oecumenische vergaarbak dat zich op valse gronden de naam ‘protestantse kerk’ heeft toegeëigend. Ds. Stelwagen: “De synode heeft verklaard, zwart op wit, in haar uitleg van het grondslagartikel, van hoe moet je dat verstaan, ze hebben daar een uitleg aan gegeven; elke bezwaarde predikant, elke bezwaarde kerkenraad en elke bezwaarde gemeente en gemeentelid (mocht iedere hervormde gemeente dat zijn) die heeft het volste recht om zich strikt te binden, en strikt betekent hetzelfde als exclusief, geen enkele afwijking daaraan toelatend (Van Dale, Groot Woordenboek der NLD taal), om zich strikt gebonden te weten aan de gereformeerde belijdenis, om alles in de gemeente en in de kerk te weren wat dat belijden weerspreekt. Dus wij zullen en in de gemeente en in het geheel van de kerk, alles weerspreken, en weren wat met de Schrift en daarom met de gereformeerde belijdenis in strijd is. De kerk heeft gezegd: Daartoe heeft u het volste recht, u strikt gebonden te weten aan de gereformeerde belijdenis.” Wat ds. Stelwagen hier zegt, klopt alweer niet met de feiten. In de eerste plaats, waarom is hetgeen hij hier zegt te willen gaan doen binnen het PKN-verband nooit gepraktiseerd in de NHK waar men zich al jaar en dag niet gebonden voelt aan Schrift en Belijdenis? Waaruit moet ik uit opmaken dat men in de bressen is gaan staan die in de NHK al lange tijd geslagen zijn? Ds. Stelwagen (en velen met hem) zouden eerlijk zijn als zij gezegd hadden dat zij nagelaten hebben in de bressen te gaan staan, want dan zou het niet tot een fusie gekomen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ds. Stelwagen binnen het PKN-verband nu opeens wél in de bressen zal gaan staan, die er trouwens in die kerk niet zijn. In de PKN is er namelijk geen sprake van bressen, immers, héél de PKN-beweging is één geslagen bres in de NHK-muur, waarvan nu ook de brokstukken zijn weggenomen. Ds. Stelwagen: “En daarom begeer ik hervormd predikant te blijven, op deze grondslag en de drie formulieren van enigheid met de oud-christelijke belijdenis en de catechismus van Geneve. Daarom aanvaard ik de nieuwe kerkorde alleen in zoverre zij met deze grondslag niet in strijd is.” Ik kan me een ‘hervormde kapel’ binnen de muren van het Vaticaan niet voorstellen, net zomin er van een ‘independent hervormde dependance’ binnen het PKN-gebeuren sprake kan zijn. Ds. Stelwagen beroept zich op de ‘zwart-wit beloften’ die door de PKN gedaan zijn. Je kunt net zo goed je vertrouwen op de duivel stellen als je oren naar het PKN-gepraat laat hangen en aan hun documenten nog enige waarde hecht. Hoewel ds. Stelwagen zegt voor honderd procent tegen SOW te zijn, hecht hij toch waarde aan de Achitofel-beloften van de PKN-Synode. Maar daarmee zal de PKN straks elke ‘gereformeerde’ belijder ‘de nek omdraaien’. Ds. Stelwagen zegt ook dat een ieder zich voor God te verantwoorden heeft en dat is maar al te waar. Maar hij vergeet erbij te zeggen dat bevindelijk-gereformeerde predikanten - die meegaan met SOW - al vele gewetens beschadigd hebben, schuldig staan aan de scheuringen die zich ook in vele gezinnnen en families voltrekt en in vele gevallen de kudde die hen is toebetrouwd aan hun lot overlaten. Gods Woord zegt ons dat dezulken huurlingen zijn die de kudde verlaten. “Maar de huurling, en die geen herder is, wien de schapen niet eigen zijn, ziet den wolf komen, en verlaat de schapen, en vliedt; en de wolf grijpt ze, en verstrooit de schapen. En de huurling vliedt, overmits hij een huurling is, en heeft geen zorg voor de schapen”, Joh. 10:12-13. Bovendien, als PKN-predikant is het onmogelijk een gemeente te dienen die niet met SOW is meegegaan. Kortom, een SOW-lidmaatschap is verraad aan de Kerk der Reformatie.
NHK KERKTUCHT NHK-predikanten die met SOW meegaan zijn vanaf 12 december 2003 onderworpen aan de tucht der NHK-kerk, zoals die op grond van Gods Woord in het bevestigingsformulier voor leraars is vastgelegd en zullen op grond daarvan NU al onder de tucht moeten worden gezet, omdat zij desertie plegen tegen de Staat(skerk). Als het SOW-verraad niet censurabel meer is, wat is het dan eigenlijk nog wel? Men kan er kort en lang over praten, maar degenen die straks op één van de hobbelpaarden van de SOW-kermis plaatsnemen, zullen voluit als kermisklanten van het SOW-gebeuren worden aangemerkt, want men maakt deel uit van het geheel van de SOW-draaimolen. Ook is de houding van ds. Stelwagen (en allen die met SOW meegaan) niet te vergelijken met Simson in Dagons tempel, want Simson werd - hoewel door eigen schuld - met grof geweld gedwóngen daarin te gaan, maar dat is met ds. Stelwagen (en al degenen die meegaan met SOW) niet het geval. Zij gaan vrijwillig mee met dit sodomitische kerkverband en dat kan nooit de roeping van Godswege zijn. De Heere vraagt niemand om lid te worden van een valse kerk, wel? Integendeel, God verbiedt het, zoals ik reeds vanuit Gods Woord heb bewezen. Ds. Stelwagen wenst in de weg van Gods gerichten te buigen. Daarin gaan we naast hem zitten, maar de weg waarin hij dat wenst te doen, staat haaks op Gods Woord en Gods Naam wordt er op een niet geringe wijze door gelasterd. Dat de Heere Juda’s steden herbouwen zal uit het stof, is onbetwist, niet omdat ds. Van der Groe dat gezegd heeft, maar omdat Gods Woord het mij zegt! Dat feit maakt een SOW-lidmaatschap echter niet bijbels legitiem en verantwoord; integendeel, Gods Naam en eer worden erdoor aangetast. Degenen die meegaan met het SOW-verraad, hebben hun respect en vertrouwen -die sommigen nog hadden- volledig aan de SOW-golven prijsgegeven en stellen zichzelf in dienst van een kerk, waarvan de duivel architect is. De Heere ontferme Zich over Zijn Kerk en herbouwe Juda’s steden uit het stof.
Maart 2004 Stolwijk, G.P.P. Burggraaf
|
|
|
|
|
|