|
"Zalig worden is de boodschap van het Evangelie mijnen." Dat zei ds. A. Simons, PKN-predikant te Vinkeveen onlangs in de Grote Kerk te Alblasserdam. Hij sprak tijdens een appel- en ontmoetingsdag van de Stichting Reformatorisch Appel (SRA).
Simons: "Er zijn jongeren die denken dat ze iets heel bijzonders moeten meemaken om zalig te worden. Het enige dat moet gebeuren is dat je de boodschap van het Evangelie, dat God verzoend is, door een waarachtige geloof mijnt."
GPPB.: Wat hierboven gezegd wordt over het geloof, is een definitie van een historisch geloof. Ds. Simons zegt hier dus dat een historisch geloof genoeg is om zalig te worden. Te geloven dat God verzoend is, is niet het zaligmakende geloof. Het zaligmakende geloof is verenigd met Christus en komt tot stand door de toegerekende gerechtigheid van Christus in de rechtvaardigmaking des zondaars voor God. God SPREEKT Zijn volk zalig door Woord en Geest. "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven", Joh. 5:25. Op het spreken van Christus wordt de zondaar wedergeboren, gerechtvaardigd, geheiligd en krijgt hij het geloof erbij.
Ds. Simons vertelde dat hij veel te maken krijgt met jongeren die geen vrede met God kunnen vinden, omdat ze menen dat er nog veel met hen gebeuren moet, zoals het krijgen van een bijzondere tekst, het in de geest naar Golgotha gaan, of opgetrokken worden in de derde hemel. Anderen willen eerst de zonde overwinnen of ze willen weten of ze wel uitverkoren zijn.
GPPB.: Dus als genoemde jongeren van de dingen afzien die Simons hierboven opsomt en tot andere gedachten komen, dan vinden ze wel vrede met God. Mooi bedacht, maar het is puur pelagianisme!
Ds. Simons voelt zich echter gedrongen de jongeren te waarschuwen voor het wachten op bijzondere dingen. Simons: "Zalig worden heeft in de eerste plaats niet met jezelf te maken. Het is Pasen geweest. Op Golgotha gebeurde iets tussen God de Vader en God de Zoon. Daar heeft de Heere Jezus het in orde gemaakt met God de Vader. God is verzoend. Deze boodschap moet aan je hart gedrukt worden en door een waarachtig geloof gemijnd worden. De deur van je hart zit nog op slot. Je kunt alleen deel krijgen aan het heil door het geloof. Het geloof is eenvoudig vertrouwen dat de lieve Borg ook voor mij de prijs betaalde."
GPPB.: O, dus Pasen in de toepassing is reeds achterhaald. Vergeet het maar! Elk kind van God kent Pasen in de toepassing, omdat niet het geloof, maar Christus Zich aan de ziel openbaart tot vergeving der zonden, en dat is het bijzonderste wat een mens ooit kan ontvangen en beleven aan deze zijde van het graf. Zalig worden is altijd nog een eeuwig onbegrijpelijk Godswonder en als het zo niet gelooft en ervaren wordt, verbeeldt de mens zich maar wat. Opnieuw stelt Simons een historisch geloof voor als zijnde het waar zaligmakende geloof en maakt van het geloof ook nog een soort christus. Bovendien bestaat het geloof niet uit een bloot vertrouwen dat Christus voor mij de prijs betaalde. Dat te leren is algemene verzoening. Het ware geloof is niet "eenvoudig vertrouwen dat de lieve Borg ook voor mij de prijs betaalde." Dat is heggeriaans bedrog en nu ook simonsiaanse misleiding. Het ware geloof bestaat uit kennis, toestemmen en vertrouwen, namelijk: Geheiligde Schriftkennis, Godskennis, Christuskennis, kennis van de Heilige Geest, zelfkennis, zondekennis, paradijskennis, kennis aan de vergeving der zonde (belofte-vrijspraak), toestemmen (geloven) van het onfeilbare Goddelijke gezag van het geïnspireerde Woord Gods, toestemmen van de Goddelijke Drie-eenheid, toestemmen van de soevereiniteit Gods, toestemmen van mijn verloren staat, toestemmen van het vonnis der Wet, toestemmen van het recht Gods, toestemmen van hel en verdoemenis, toestemmen van de Godheid van Christus, toestemmen van de vleeswording des Woords, toestemmen van het volkomen borgwerk van Christus, van Zijn lijden en sterven, Zijn opstanding, Zijn hemelvaart, Zijn wederkomst, enz., toestemmen van de opstanding der doden, vertrouwen in God als Vader, vertrouwen in de weg van recht- en vrijspraak dat al mijn zonden omwille van Christus' verdienste vergeven zijn van verleden, heden en toekomst, vertrouwen in Gods voorzienigheid, vertrouwen het eigendom van Christus te zijn naar ziel en lichaam beide, voor tijd een eeuwigheid, zoals vervat in HC. Zondag 1 en de Twaalf Artikelen des geloofs. Simons: Is het werkelijk zo eenvoudig? Als je nu zegt: Jezus, U bent voor mij naar Golgotha gegaan, dan breekt er iets. Druk de Heere Jezus aan je hart en stamel: "Heere, ik geloof." Ik verkondig je dat je dan met God verzoend bent."
GPPB.: Simons is een arminiaan. Hij leert: De mens beslist en zegt tot Christus: "U bent voor mij...." Dat Christus altijd het eerste Woord heeft, daarvan wil een arminiaan niets weten. Nee, want de arminiaan grijpt Jezus aan: "Ik grijp en ik geloof...." En dan word men zalig gesproken niet door de Heilige Geest, maar door Simons. Het is dus niet alleen de paus die zaligverklaringen afgeeft, nee, ook PKN-er Simons heeft zich deze macht -die alleen God de Vader en God de Zoon hebben- toebedeeld. Simons is bij machte om -volgens zijn eigen zeggen- Christus in het hart en in de schoot van de zondaar te leggen. Zijn pelagiaanse optreden wordt tijdens een bijeenkomst van stichting "jijdaar" (die wordt ingeluid met gitaaraal E.O.-gekrijs) live op een babelgroot filmscherm opgenomen en vastgelegd. Afschuwelijk! Pauselijker kan niet. Volgens zijn voorstelling doet de mens alles en Jezus doet NIETS. Het is een leer uit de hel, want zalig worden is NIETS doen en je laten zaligen, omdat God in Christus het ganse werk der zaligheid alleen gedaan heeft en ook in de toepassing alleen doet. Daar komt geen mens en ook geen geloof als bewegende oorzaak aan te pas. Amen. Voorzitter van de SRA, A. Baan: "Wedergeboorte is een mentaliteitsverandering. Genade is niet goedkoop, omdat christenen samen met Christus gekruisigd zijn. De Heere Jezus roept op Hem dagelijks na te volgen naar Golgotha. Dan ontstaat er strijd tussen Gods wil en de eigen wil van de mens. Het grootste probleem is het eigen ik, dat van de troon moet. Geestelijke groei betekent steeds meer leven uit de opstandingkracht van Christus. Jezus wil na ontvangen genade steeds weer kracht geven om in de kracht van Hem zonde te overwinnen." GPPB.: 1. Als de wedergeboorte bestaat uit een mentaliteitsverandering, zoals dhr. Baan stelt, is heel de wereld bekeerd, want elk mens verandert met de dag. 2. Christenen zijn niet SAMEN met Christus gekruisigd, zoals Baan beweert, maar met Hem. Dat is niet hetzelfde, wie het verstaat, die weet het.
Baan: "De Heere Jezus roept op Hem dagelijks na te volgen naar Golgotha?"
GPPB.: Dat is een rooms conventikel. Christus navolgen geschiedt NA Golgotha, NA de vergeving der zonden, niet ervoor.
Baan: "En dan ontstaat er strijd tussen Gods wil en de eigen wil van de mens."
GPPB.: De geestelijke strijd is een geloofsstrijd, een goede strijd, een strijd die reeds gestreden is door de Voleinder des geloofs. Gods volk IS gestorven aan de wil van de oude mens, want het willen is wel bij mij -zegt Paulus- maar het goede te doen dat vind ik niet (Rom. 7:18). Gods volk is niet in de race om een nieuw mens te worden, want dat is zij reeds volmaakt in Christus. Na ontvangen genade ontstaat er niet een strijd tussen Gods wil en de wil van de mens, maar een strijd tussen vlees en Geest, dat is heel iets anders. De wil van de oude mens IS vernietigd in de dood van Christus, maar het vlees onderwerpt zich der Wet Gods niet. Het eigen 'ik' IS onttroond en ontkroond doordat Christus Zijn Eigen IK eraan gegeven heeft als Plaatsbekleder voor de Zijnen! Vlees wil Geest zijn, maar want uit het vlees geboren is, is en blijft vlees, maar wat uit Geest geboren is, is en blijft Geest. Vlees wordt nooit Geest en andersom ook niet. Het vlees is niet nut, wordt nooit bekeerd. De strijd tussen vlees en Geest is geen competitie die op een winnaar wacht, welnee, Gods kinderen die enkel vlees zijn, zijn reeds meer dan overwinnaars in de grote Overwinnaar over zonde, dood, graf en hel, namelijk in Hem die ons liefgehad heeft, ja, van voor de grondlegging der wereld.
Baan: "Jezus wil steeds meer kracht geven om in de kracht van Hem de zonde te overwinnen." GPPB.: Dus de genade is een soort hefboom waarmee de mens de zonden het hoofd biedt. Nee, mijnheer Baan, Gods ware volk heeft geen vlees, zij IS een brok vlees, geheel vleselijk dus, verkocht onder de zonde en zij gaat niet met ingestorte krachten de zonden overwinnen, want dan breken de zonden uit als nooit tevoren. Niet de mens door genade, maar Zijn genade alleen overwint de zondaar, die ook na ontvangen genade geheel vleselijk is en blijft. Met welke kracht heeft Paulus die engel des satans overwonnen die hem met vuisten sloeg? Met de genadehefboom a la SRA? Nee, want die vloekende duivel bleef zijn vlees pijnigen onder de toelating van Christus. De overwinning van de zonde is gelegen in de persoonlijke toezegging van Christus dat Zijn genade mij genoeg is en de grond daarvan ligt in Zijn dood en opstanding. AMEN. Wég met dat werkheilig christendom! De procesmatige voorstelling van dhr. Baan is afkomstig uit het Vaticaan. De paus kan weer in zijn handen wrijven en tevreden zijn. Ja, maar die in de hemel zit zal lachen; God zal hen bespotten als hun vreze komt.
De derde spreker, evangelist W. A. den Hertog: "Wedergeboorte wordt gewerkt door het geloof. God wil de gave van het geloof geven aan ieder die Hem zoekt."
GPPB.: Nee, de wedergeboorte wordt gewerkt door Woord en Geest en het geloof is de ontvanger, niet de bewerker.
Den Hertog: "Daarna waren er de eerste discipelen van Jezus, die Hem achternaliepen. Geloof is onvoorwaardelijk volgen, niet redeneren. Als je Jezus wilt volgen, dan zal Hij Zich naar je omdraaien. Hij is geïnteresseerd in je leven en zal je laten zien dat Hij er is."
GPPB.: Hier worden Wet en Evangelie gemengd. Eerst spreekt dhr. Den Hertog over de discipelen die hij vervolgens vereenzelvigt met de SRA-jongeren in de zaal. "Als je Jezus wilt volgen...., dan..." Dus eerst Jezus volgen en dan draait Hij Zich om. Ja, zo redeneert de arminiaan. Maar Christus draaide Zich niet om omdat de discipelen Hem volgden, nee Hij draaide de discipelen om en trok hen onwederstandelijk tot Zich. Wij leren geen meewerkende genade, maar vrije genade. Christus draaide Zich niet om omdat Levi Hem volgde, nee, Levi werd omgedraaid in het tolhuis (een voorportaal der hel) en volgde Christus op Zijn levendmakend bevel: "Volg Mij!". Christus is altijd de Eerste, ja, want Hij is de Eerste en de Laatste, het Begin en het Einde, de Alpha en de Omega. De SRA-voorgangers leren een evangelie van beneden naar boven en laten de jongeren hun beste beentje voorzetten met een verondersteld geloof en dan..., ja, dan gebeurt het...., maar niet heus.
Den Hertog: Een andere volgeling was Zacheüs, een "kleine crimineel." "Zacheüs zoekt Jezus, Jezus zoekt Zacheüs. Zoek je Jezus, Jezus zoekt jou."
GPPB.: Welja, het roomse coöperatieverband draait nog steeds op volle toeren en is nog boordevol activiteit. De mens doet wat en God doet wat en omdat de mens wat doet, daarom doet Christus ook wat. Ja, dat klinkt wel vleesstrelend en het zal er ook wel als koek ingaan, maar het heeft met vrije genade niets te maken. Ik denk dat de paus weer lachvoer voor een jaar of tien aangereikt krijgt met deze roomse voorstelling van zaken. Waarde heer Den Hertog, wie zocht er: het verloren schaap of de Herder? De penning of de vrouw? De verloren zoon of de Vader? Christus of het verlorene? Ik zal het u zeggen en ik weet het uit mijn eigen verloren bestaan, ja, tot op de huidige dag. Christus zoekt, Hij vindt en Hij brengt ook naar Huis. "Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was", Luk. 19:10.
Den Hertog: "Als je maar doorsnurkt en niet wilt accepteren dat Jezus het slot van het hart heeft ontsloten, dan ben je ongelovig. Ga naar Hem toe Die klopt op de deur van je hart."
GPPB.: O, dus al die zielen die de sterkgewapende in zijn hof onder zijn heerschappij gevangen houdt en bewaakt, kunnen zo bij hem weglopen, want het slot is er allang af. O ja, het slot is er al af. Wat ben ik dan toch voor een ongelukkig mens geweest om me zo verloren te ervaren, zodat ik ervan overtuigd was nooit meer zalig te kunnen worden. Dom mens, die je bent, GPPB., want het slot was er allang af. Die kermende psalmdichter die gekneld lag in banden van de dood is dan blijkbaar ook een aanstellende snurker geweest. O, dus het slot van je stenen hart is er al af, terwijl je nog in satans macht bent, onder de Wet, verstrikt in je ongeloof en met handen, voeten, ziel, geest, wil, lijf en leden gevangen bent onder zijn wil. Nou, ik zal je vertellen dat toen ik gewaar werd een gevangene van de duivel te zijn, werd ik ook gewaar dat er op mijn stenen hart een slot zat zo groot als de duivel zelf. Ik had geen macht, geen geloof, geen kracht, alleen maar zonde, dood, hel en verdoemenis. Ja, en toen ik onder dat heilige recht Gods verloren ging, toen heeft de Heere Jezus de sleutels van de hel en van de dood aan mij getoond, en toen viel het zo vlak, mensen, toen moest de duivel -die mij ter helle sleepte- mij loslaten, want de Heere Jezus bleek sterker dan de sterkgewapende, de duivel, die mij met ijzeren klauwen had vastgenageld en mij met een koperen ketting aan zichzelf geklonken had. Maar toen de Heere Jezus zijn pad kruiste als de Sleuteldrager van de hel en van de dood, ja, toen moest die hellehond het veld ruimen en mij loslaten. "Wanneer een sterke gewapende zijn hof bewaart, zo is al wat hij heeft in vrede. Maar als Een daarover komt, Die sterker is dan hij, en hem overwint, Die neemt zijn gehele wapenrusting, daar hij op vertrouwde, en deelt zijn roof uit", Luk. 11:20-22. Ja, en toen dat gebeurde, viel ik als een dode hond onvoorwaardelijk aan Zijn voeten op genade of ongenade en het was me goed wat Hij ook met me zou doen. O, en toen begon de Heere Jezus in mijn oordeel en dood te spreken van vrede in Zijn bloed. Ja, want ik heb er alles aan gedaan om verloren te gaan en dat is nog niet veranderd. Ik heb Christus niet gegrepen, nee, Hij heeft mij als een helleling gegrepen van voor de poorten der hel, die ook na ontvangen genade geen goed werk voort kan brengen. Ja, en toen ik als opnieuw daaronder verloren ging, toen heeft Hij tot mij gezegd dat Zijn genade mij genoeg is. Sindsdien loop ik als een kaleb (hond) achter die meerdere Jozua aan, want Zijn liefdekoorden zijn sterker dan mijn dode en godevijandige vlees. Amen, lieve Heere Jezus! Mensen, je mag van mij je zakken vol hebben met al dat vleselijke activisme van volgen, zoeken, geloven, groeien en bloeien om Jezus te bewegen, maar daar kom je dan toch eenmaal bedrogen mee uit. Ik heb maar één beweging, namelijk ter helle, maar Christus is mijn hel tot een hel geworden en zo is Hij mijn Hemel. Ik wil niet gaan preken, maar weet u waarmee Gods kinderen het zo druk hebben? Met het werpen van de kronen aan Zijn gezegende voeten. Hier al door het geloof, straks door aanschouwen. Je zou ervan gaan zingen: Want eeuwig bloeit de gloriekroon, op 't Hoofd van Davids grote Zoon! Amen.
GPPB.
|
|