ZUURDESEM DER FARIZEEËN
WACHT U VOOR HET ZUURDESEM DER FARIZEEËN        
Plaats in winkelmandjeMandje
"Ziet toe en wacht u van de zuurdesem der Farizeeën."

Het is gemakkelijk [ten aanzien van de dwalingen] de oren te stoppen en te zeggen: "ik hoor niets" en omdat we niets horen, geen alarm voelen. Maar we weten wel wie ze zijn die zich verheugen over de stand van zaken, over welke wij rouw dragen ten opzichte van de kerk. We wetén wat de roomse kerk denkt, we weten wat de sociniaan denkt. Beider leringen ten opzichte van Christus' verzoening en de inspiratie van Gods Woord zijn vergif en valse lering. Ik weet wel dat zo te spreken omtrent valse leringen impopulair is en dat de spreker betiteld wordt als erg onvriendelijk, nauw in de ingewanden en een beroerder Israëls. Duizenden mensen kunnen de verschillen in de godsdienst niet meer onderscheiden. Een dominee is een dominee en een preek is een preek. Dezulken hebben geen oren om het verschil te beluisteren tussen de ene predikant en de andere, de ene leerstelling en de andere. Ze zijn geheel onbekwaam om het te verstaan. En van dezulken kan ik niet verwachten dat ze de waarschuwingen tegen valse leringen goedkeuren.

Maar ik wil elke eerlijke en onbevooroordeelde bijbellezer vragen om het Nieuwe Testament te onderzoeken en wat hij dan daar in vindt. Hij zal vele waarschuwingen vinden tegen valse leringen: "Ziet toe en wacht u.... Ziet toe dat niemand u vervoere door filosofie en ijdel bedrog..., wordt niet afgevoerd door vreemde leringen." "Geloof niet iedere geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn."
Hij zal uit verschillende geïnspireerde of apostolische brieven de verklaringen vernemen van de ware leer en de waarschuwingen tegen valse orderwijzingen.
Ik vraag of het mogelijk is voor een dienaar, die Gods Woord heeft als regel van zijn geloof en praktijk, of hij de waarschuwing tegen valse leringen kan vermijden. Ik vraag of het niet waar is dat honderden predikanten niet beter zijn dan roomse? Ik vraag weer of het niet waar is dat een menigte van jonge mensen beide in Oxford en in Cambridge (denk hier ook aan de hogescholen in Holland) zijn bedorven door de invloed van scepticisme en hebben alle positieve stellingen in de religie verloren.

Velen zullen zeggen: "U zegt het te scherp, houdt hiermee op!"
Maar ik kán hierover niet zwijgen. Het geloof in het Woord van God, de liefde tot de zielen van mensen, de belofte gedaan bij mijn bevestiging, dit alles dringt mij om te getuigen tegen de [valse] leringen van onze dagen. En daarom geloof ik dat wat de Heere Jezus sprak, een waarheid is, ook voor onze tijden van zo diep verval: "Ziet toe en wacht u van de zuurdesem van de Farizeeën en Sadduceeën."

3. De derde zaak waar wij uw aandacht voorvragen is de bijzondere naam door welke de Heere Jezus spreekt van de kringen der Farizeeën en Sadduceeën. De woorden welke onze Heere gebruikte, waren altijd de wijste en de beste die gebruikt kunnen worden. Hij mocht gezegd hebben: ziet toe en wacht u van de leringen of onderwijzingen of opinies van de Farizeeën en Sadduceeën. Maar nee, Hij zegt het zo; Hij gebruikt een woord van bijzondere natuur. Hij zegt: "Ziet toe en wacht u van de zuurdesem van de Farizeeën en Schriftgeleerden."

Nu weten wij allen wat de ware bedoeling is van het woord 'zuurdeeg'. Het is wat wij gewoonlijk noemen gist -de gist wordt toegevoegd tot het deeg voor het bakken van een brood. Deze gist is maar een klein portie in verhouding tot het geheel waaraan het is toegedaan. En zo laat de Heere ons weten, wat het eerste begin is van valse leer. Het is maar klein, vergeleken bij het gehele lichaam der theologie -het werkt rustig en geruisloos. Dus onze Heere onderwijst ons: de valse leringen werken in het geheim in het hart, waar het is ingebracht. Het verandert ongemerkt het geheel, waarmee het is vermengd. En dus onderwijst ons de Heere dat de leringen van de Farizeeën en Sadduceeën alles omkeren wanneer het ingang heeft gevonden in de kerk en in 's mensen hart. Laat ons deze dingen opmerken, ze werpen licht op vele dingen die we in onze dagen zien. Het is van veel belang de wijze lessen te ontvangen ten aanzien van dit woord deeg, wat dit in zichzelf betekent. Valse leringen ontmoeten we meestal ongemerkt en worden niet als vals verkondigd. Zij naderen tot ons geheimzinnig, rustig, onhoorbaar, en trekken de mens af van waakzaamheid. Het is de wolf in schaapskleding en de duivel in de gedaante van een engel des lichts. En deze hebben altijd betoond het meest gevaarlijk te zijn voor de Kerk van Christus.

Ik geloof dat de krachtigste kampioen voor de Farizeeën niet is de man, die eerlijk en open uitkomt voor de kerk van Rome. Het is de man die zegt dat hij overeenkomt in alle punten van de leer die u belijdt. Hij wil niets wegnemen van de evangelische gezichtspunten, hij wil niet enige verandering aanbrengen. Hij vraagt alléén maar een weinig eraan toe te voegen aan uw geloof, teneinde uw christelijke belijdenis te volmaken. "Geloof me", zo zegt hij, "we wensen niet dat u iets van uw geloof afdoet. Alleen wensen we dat u klaardere gezichtspunten mag hebben in kerk en sacramenten. We wensen iets toe te voegen tot de tegenwoordige opinies, een weinig meer omtrent de bediening, kerkvormen en liturgie. We wensen alleen maar een weinig meer tot het systeem van godsdienst bij te voegen."
Maar wanneer alzo tot u gesproken wordt, dan is het hoog tijd te herinneren wat de Heere sprak: "Zie toe en wacht u". Dit is de zuurdesem der Farizeeën, waarvoor we op onze wacht behoren te staan.

Waarom we deze dingen zeggen? Ik zeg het daarom, omdat we niet zeker zijn tegen de leringen van de Farizeeën te zijn, tenzij wij in den beginne het principe tegenstaan. Beginnende met een weinig meer omtrent de kerk, dat eindigt met de kerk te plaatsen in de plaats van Christus. Beginnende niet een weinig meer omtrent de bediening, u zult de dienaars op zekere dag achten als de middelaar tussen God en mensen. Beginnende met een weinig meer omtrent de sacramenten, we zullen eindigen met de leer aangaande de rechtvaardigmaking door geloof zonder de werken der wet, op te geven. Beginnende met een weinig meer omtrent de wet en het eindigt in wetteloosheid en losbandigheid.
Ik vertel u een oude historie. Ik merk slechts aan de wegen die door honderden van de kerk in de laatste jaren betreden zijn. Zij begonnen dan de hervormers enigermate te verdenken, en zijn geëindigd in het inzwelgen van de leringen van het concilie van Trente. Ik geloof dat wanneer we mensen ons horen vragen: voeg een weinig meer toe tot onze goede eenvoudige evangelische gezichtspunten, dan hebben we op onze wacht te staan, en worden herinnerd aan de waarschuwing van Christus: "Ziet toe en wacht u van de zuurdesem der Farizeeën."

De meest gevaarlijke kampioen van de school der Farizeeën is niet de man die u openlijk vertelt dat hij u wenst af te voeren van de waarheid en een vrijdenker of een scepticus te worden. Neen het is de man, die begint met rustig twijfelingen te zaaien twijfelingen of we positief kunnen zeggen: Dit is wáár en dat is een leugen. -Het is de man die ons vertelt, dat we niemand hebben te veroordelen omtrent zijn gezichtspunten, want dan betrachten we de liefde niet - het is de man die altijd begint met in een vage weg te spreken, omtrent het wezen Gods als een God van liefde en dat alle mensen, wat lering ze ook belijden, gezaligd zullen worden. Het is de man die ons altijd opmerkzaam wil maken om te zorgen dat we niet lichtvaardig denken over mensen van een krachtige geest en van groot verstand, ofschoon zij deïsten of scepticisten zijn, die niet denken als wij en toch in mindere of meerdere mate grote geesten zijn, van God onderwezen. Het is de man die altijd moeilijkheden opwekt ten opzichte van inspiratie en vragen opwerpt of alle mensen tenslotte zalig worden en recht zijn in 't gezicht van God. Het is de man die altijd bezig is om te spreken van zekere ouderwetse inzichten en engere theologische gezichten en die in onze dagen vrijheid en liefde wenst. Doch wanneer men in zulk een weg tot ons begint te spreken, dan is het tijd op onze hoede te zijn. Dan is het tijd om te bedenken de woorden van de Heere Jezus: "Ziet toe en wacht u van de zuurdesem".

Nog eens, waarom zeg ik dit? Ik zeg dit omdat er geen zekerheid is tegen de Sadduceeën en Farizeeën, tenzij we ze tegenstaan in hun eerste begin. Beginnende met een weinig vaag spreken over liefde en eindigende in de leer van algemene verzoening met een gemengde menigte van goddelozen zowel als goeden en verloochenende het bestaan van een hel. Beginnende met een weinig hoogklinkende frasen omtrent intellect en het inwendige licht der mensen en eindigende in de verloochening van de Heilige Geest en handhavende dat Homerus of Shakespeare of wie u meer wilt noemen, zo goed zijn geïnspireerd als Paulus. En dus kunt u praktisch uw Bijbel terzijde leggen.

Laten we ons wachten voor valse leringen. Laat de vrucht van welke Adam en Eva aten, schoon schijnen en begerig voor de ogen. Daar is niet op geschreven dat het vergif was en ze er bevreesd voor waren. Gelijk een nagemaakt sieraad waar geen stempel op is dat het slecht is, zo is het ook ten opzichte van deze dingen. Een schijngeloof dat zich aandient als recht. Laat ons toezien ten opzichte van een klein begin van valse lering. Iedere ketterij begon met een kleine afwijking van de waarheid. Daar is maar een klein zaad van dwaling nodig, waaruit een grote boom kan voortkomen. Het zijn maar kleine stenen, waaruit een machtig gebouw tot stand kan komen. Het is maar één schakel in de ketting die in staal; is om het schip te doen vergaan, waardoor het volk verdrinkt. Het is de nalating of toevoeging van een klein iets in het voorschrift van een dokter dat het gehele medicijn bederft en het in vergif verandert. Laat ons nooit denken ten opzichte van valse lering: "Het is maar een weinig en daarom zal het ons geen kwaad doen." De Galaten schenen niets te doen dat zeer gevaarlijk was wanneer zij "onderhielden dagen en maanden en tijden en jaren", Gal. 4:10-11, wanneer Paulus zegt: "Ik vrees voor u..."

Tenslotte, laat ons toezien om te veronderstellen dat we in geen opzicht in gevaar zijn voor deze dingen. Onze inzichten zijn gezond, onze voet staat sterk, anderen mogen wegvallen, maar wij zijn veilig! Honderden hebben hetzelfde gedacht, maar kwamen tot een droevig einde. In hun zelfvertrouwen namen zij het niet zo nauw met kleine verzoekingen en kleine vormen van valse leringen. Zij kwamen op de rand van het gevaar en schijnen voor altijd verloren te zijn. Zeer treffend is het visioen in Bunyans pelgrimsreize, die de heuvel Dwaling beschrijft als zeer steil aan de verste zijde. Wanneer Christen en Hopende neerzagen van deze steile hoogte, zagen ze op de bodem verschillenden die in stukken gevallen waren van de steile top. Laat ons nooit vergeten de waarschuwing: "Ziet toe en wacht u van de zuurdesem." En indien wij denken te staan, ziet toe dat u niet valt. (Citaat uit: "Waarschuwing aan de kerken").

J.C. Ryle


http://www.derokendevlaswiek.nl