GEVOEL VERSUS JEZUS! ??
GELOOFSGEVOEL IS TOTAAL IETS ANDERS DAN ONGELOOFSGEVOEL         
Plaats in winkelmandjeMandje
Van een inzendster:
Van de SRA-beweging kreeg ik de volgende discussie in mijn mailbox. Is hier geen sprake van een psygologische voorstelling van zaken?

Gevoel versus Jezus
Gevoel zegt: Kijk eens om je heen
Jezus zegt: Zie op Mij
Gevoel zegt: Hier kom je nooit uit
Jezus zegt: Ik maak je vrij
Gevoel zegt: Je struikelt telkens weer
Jezus zegt: Ik hou je vast
Gevoel zegt: Je hebt ook zoveel zorgen
Jezus zegt: Geef Mij dan je last
Gevoel zegt: Jij schiet altijd te kort
Jezus zegt: In Mij ben je volmaakt
Gevoel zegt: Je woorden zijn zonder kracht
Jezus zegt: Ik ben het die harten raakt
Gevoel zegt: Jij kan alleen maar huilen
Jezus zegt: Verblijdt je ten alle tijden
Gevoel zegt: Trek maar een muur op
Jezus zegt: Niets kan je van Mij liefde scheiden
Gevoel zegt: Je bent onzeker en angstig
Jezus zegt: Vrees niet je bent van Mij
Gevoel zegt: De mensen mogen mij niet
Jezus zegt: Ik ben voor jou, wie zal tegen je zijn
Gevoel zegt: Je bent zo minderwaardig
Jezus zegt: Je bent kostbaar in Mijn ogen
Gevoel zegt: Ga maar heel diep gebukt
Jezus zegt: Hef je hoofd omhoog
Gevoel zegt: Jij bent zo zwak
Jezus zegt: Zo openbaar je Mijn kracht
Gevoel zegt: Hoe kun je nu volhouden
Jezus zegt: Als je Mij maar verwacht
Gevoel zegt: Je hebt weer te weinig gebeden
Jezus zegt: Slaap nu maar, rust maar in mijn vrede



Geachte inzendster,
U hebt volkomen gelijk. Ook in mijn mailbox lag hetzelfde bericht. Met dit soort psygologische poppenkast-voorstellingen, ofwel EHBO-evangelie, spant men Jezus voor de kar van het aanbod der genade met Van der Groe op de bok. Met de meest klinkende namen heeft men voor elke zere duim een doekje voor het bloeden. Van een arminiaanse beweging als de SRA kunt u dit soort dingen verwachten. Het is een EO-stripverhaal, zo lek als een zeef en zo bedrieglijk als de duivel zelf. Hetgeen men "Jezus" hier laat zeggen heeft niets te maken met hetgeen de Christus der Schriften spreekt in Zijn Woord. Bovendien spreekt de Christus der Schriften nergens in de jij-vorm, zelfs niet tot Zijn kinderen. De SRA degradeert 'Jezus' met bovenstaande discussie tot een speelkameraad van een vleselijke karikatuur.

Ook de titel "Gevoel versus Jezus" deugt van geen kant. Het is misleidende psygologie om gevoel te verzelfstandigen en tegenover Jezus te plaatsen, alsof het gevoel een persoon is. Niet het gevoel, maar de mens is versus Jezus. God kijkt niet naar kenmerken, maar naar Waarheid in het binnenste, namelijk Christus. Bovendien is het geloofsgevoel in het hart van een kind Gods niet versus Christus.

Er zijn namelijk drie soorten gevoel.
Het gevoel is óf gemengd met kleingeloof, óf een vrucht van het geloof, óf een vrucht van ongeloof.

Kleingeloof is een mengsel van gevoel en geloof, waarbij het gevoel doorgaans de doorslag geeft. Dat zien we duidelijk verklaard bij de 'ongelovige gelovige' Thomas. Hij wil Christus' wonden eerst zien, tasten en dan geloven. Het voelen en tasten van Thomas is wel ongeloof, echter niet bedreven door een ongelovige, maar door een kleingelovige. Kleingelovigen worden dikwijls vermaand vanwege hun ongeloof, maar niet hardelijk bestraft, omdat hun ongeloof voorkomt uit zwakheid. "Want wij hebben geen Hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde", Hebr. 4:15.

Het geloofsgevoel is echter geestelijk van aard en wordt dan ook gewerkt door de Heilige Geest. De Psalmen (Davids) zijn daar een sprekend bewijs van. Het verlangen van de levende Kerk naar Christus bestaat uit één en al liefdesgevoel door de Heilige Geest gewerkt. Ook in het Hooglied lezen wij dat de Bruid van Christus vol van gevoel is, namelijk die van de liefde, die uitgestort is in haar hart door de Heilige Geest Die al Gods volk gegeven is (Rom. 5:5). Dat zien we ook duidelijk bij de Emmaüsgangers, wiens harten brandende waren toen Jezus met hen ging op de weg. Hun harten waren vervuld met een geestelijk gevoel van brandende liefde jegens hun Liefste. Christus onderhoudt Zijn Kerk met de kussen Zijns monds (Hoogl. 1:2) en het gevolg daarvan is evangelisch berouw (die voornamelijk uit gevoel bestaat) en blijdschap des Geestes. Het tweede gevolg van de kussen van Jezus' mond is een droefheid (heimwee) naar God, die een onberouwlijke bekering werkt tot zaligheid. Anderzijds gelooft een gelovige ook dwars tegen allerlei tegenstrijdige gevoelens en gelijknamige omstandigheden. Het ware geloof is een beproefd geloof en dat geloof is niet aller. Niet allen die Jezus op de lippen hebben geloven in Hem, nee, want velen als hun geloof beproefd wordt, worden terstond geërgerd (Joh. 6:66). Als God de boog van Zijn heilig recht gaat spannen, dan verdort het wonderboomgeloof terstond, omdat het een tijdgeloof blijkt te zijn dat op commando van een valse prediker is aangepraat. Van die arminiaanse geest is ook de SRA zwanger, vandaar al die schijnpraat en schijnbekeringen.

Het profane ongeloof, waarmee het fundamentalistische naamchristendom vervuld is, heeft ook een gevoel tot gevolg. Dat zien we o.a. duidelijk in Handelingen 13:45: "Doch de Joden, de scharen ziende, werden met nijdigheid vervuld, en wederspraken, hetgeen van Paulus gezegd werd, wedersprekende en lasterende."
Hetzelfde zien we bij de Farizeeën, die vervuld waren met wrevel en haat jegens de Zone Gods.
Het ongeloofsgevoel is echter niet altijd zo bruut van aard, zoals we hier boven aangegeven hebben. Het ongeloofsgevoel komt dikwijls ook openbaar onder de dekmantel der liefde. Dat zien we duidelijk verklaard in Psalm 12:3: "Zij spreken valsheid, een ieder met zijn naaste, met vleiende lippen; zij spreken met een dubbel hart." "En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts", zegt Paulus in 2 Korinthe 11:14.
Zulke verleiders hebben de Naam van Jezus wel op de lippen, maar zij zijn het die met Jezus werken, met het Woord werken, met hun geloof werken. Gods ware volk kan niet werken, ook niet met haar geloof. Gods kinderen vorderen in de lijdzaamheid van Jezus en in heilige geloofspassiviteit. Het is de Geest die hen drijft uit de wereld, hen leidt in al de waarheid en hen voert naar de wederopstanding aller dingen, ja, naar het Jeruzalem dat boven is, hetwelk is ons aller Moeder. "Hoe dichter ik nader bij het huis van mijn Vader, hoe meer dat ik hijg, naar het einde van de krijg." Ik schrijf de dood op alle gevoel behalve het gevoelen dat in Christus Jezus is.

"Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was; die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn; maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden; en in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises. Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is; opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn. En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders", Filip. 2:5-11.

GPPB.

PS. Kanttekeningen bij Filippenzen 2:5:
16) dat gevoelen
Grieks: hetzelve worde gevoeld.


http://www.derokendevlaswiek.nl