IN GESPREK MET EEN SRA-JONGERE
BRIEFWISSELING MET EEN SRA-JONGERE        
Plaats in winkelmandjeMandje
De SRA-jongere, schrijft als volgt:

Dag meneer Burggraaf,
Ik heb uw site met belangstelling gelezen. Nu kan ik een heel eind meekomen alleen begrijp ik niet uw weerstand tegen de jongerenavonden. Ik heb het idee dat God juist daar met zijn Geest werkt, temeer vanwege de interkerkelijke of beter gezegd, de onkerkelijke achtergrond. Kunt u uw stellingen vanuit het Woord motiveren? Ook ik weet af en toe niet waar ik het zoeken moet. In de Gereformeerde Gemeente loop ik tegen een muur van onbegrip en onkunde op, ik dacht op de SRA een thuis gevonden te hebben. Ook geloof ik dat God mij daar meerdere keren een zegen heeft gegeven. Uw afkeer van de jongerenavonden onthutst me daarom nogal. Ondanks uw nogal harde toon (wat liefdeloos overkomt (sorry)) moet ik veel van uw inzichten beamen. Ik wist niet dat het zo slecht gesteld was met de kerk en de Gemeenten in Nederland.
Ik wens u wijsheid en liefde van boven.
vr. gr. SRA-jongere

Mijn antwoord:

Beste SRA-jongere,
Hartelijk dank voor je brief. Ik geloof dat je positief ingesteld bent. Ik wil je graag te woord staan. Je begrijpt mijn weerstand niet tegen de jongerenavonden en je zegt het idee te hebben dat God er met Zijn Geest werkt. In de eerste plaats moet ik je zeggen dat ik absoluut geen bezwaar heb tegen jongerenavonden als zodanig, al zou de volle raad Gods er gepreekt worden, wat helaas niet het geval is. Jongeren hebben mijn hart, maar zielen bedriegen is niet mijn roeping. Mijn bezwaar is, dat heb je ook kunnen lezen, dat er op de SRA-avonden doorgaans een zeer eenzijdige aanbod-van-genade prediking heerst (ik heb ze zelf beluisterd en bijna alle lezingen gelezen, enz.), waarmee zielen buiten het recht om zalig gesproken worden. Dat is een levensgevaarlijke leer en het is ook een rijke jongelings-leer. Je moet niet vergeten dat de SRA begonnen is met predikanten die (uitsluitend) het aanbod van genade preken, echter ten koste van de Wet en dat gaat dan ook ten koste van het Evangelie. Anderen worden niet gevraagd, of als er andere predikant(en) de Wet wat te scherp en te afsnijdend preken en veel nadruk leggen op de ware bevinding, doen ze intrede en afscheid tegelijk, en het is wel gebeurd dat er onder zo'n prediking meer dan de helft jongeren na de pauze verdwenen was. Dat valt dus wel op. Hoewel ik de doelstelling van de SRA onderschrijf, is het SRA-uitgangspunt glad verkeerd. Ik begrijp wel wat men bedoelt ten aanzien van de verstarring in de generale prediking, die er inderdaad heerst, maar de SRA slaat doorlopend door naar de andere kant van de medaille en dat leidt onherroepelijk tot ontsporingen. Ook vraag ik me sterk af, of bepaalde predikanten zelf wel iets van de zaak in Christus afweten. Ik weet dat SRA-predikanten boeken onderschrijven zoals "Afwachten of verwachten?" van dr. K. van der Zwaag en dat men bij de boeken van ds. C. Harinck en Blaauwendraad zweert. In genoemde boeken gaat de toepassing van het heil echter buiten het recht om. We zijn er uitvoerig op ingegaan in "Consternatie in de Consistorie". Ik weet dus niet wat erger is: zielen bedriegen met een surrogaat evangelie, zoals o.a. bij de pinksterkringen, evangelische kringen en ook bij de SRA met genoemde boeken geschiedt, of het ware werk Gods verdacht houden, wat in de meest 'rechts bevindelijke' kringen gebeurd. Het is beiden van de duivel. Ook weet ik bij ondervinding dat een groot deel van de kerkelijke jongeren die de SRA-avonden bezoeken, bittere vijanden zijn van de ware bevinding en daarom op de kerk en hun eigen gemeente schelden, maar alleen omdat ze op een makkelijke manier zalig gesproken willen worden. Op de SRA ontbreekt de noodzakelijke separatie tussen 'schijn en zijn' en de ergernis van het kruis wordt ook wegvertaald. Laat je er niet door verleiden, want er kan zo veel blinken onder de vrome schijn wat het toch niet is. Natuurlijk is er een aanbod van vrije genade, en ik zeg niet dat de Heere niet kan werken op de SRA, maar altijd moet de volle raad Gods gepreekt worden, namelijk: Christus en Dien gekruisigd. Dat laatste wordt wegvertaald, want anders zou men niet zweren bij de SRA.
Nog een ding: De SRA kan nooit de plaats van de kerk innemen en dat wordt -bewust of onbewust- wel in de hand gewerkt. Je zei al: "Ik heb daar een thuis." Ik hoop dat je een ander Thuis mag leren kennen. Bovendien -en dat is een van mijn grootste bezwaren- laat de SRA PKN-predikanten optreden, die dus lid zijn van een sodomitische kerk, een kerk waarover je genoeg op onze site kunt lezen. Ook zitten er PKN-ers in het SRA-bestuur. Beste NN., je wilt toch niet graag bedrogen worden voor de eeuwigheid, wel? In de tweede plaats: wat versta je onder de werkingen van Gods Geest? Daarover kun je geen vaag 'idee' opna houden. Probeer dat eens uit te leggen. Wat bedoel je met: "Kunt u uw stellingen vanuit het Woord motiveren?" Welke stellingen bedoel je? Beste SRA-jongeman, vertel me nu ook eens klaar en eenvoudig wat jij als zegeningen voor jou persoonlijk ervaren hebt op de jongerenavonden. Ik hoop er oprecht op te reageren. Vervolgens heb je het over een harde toon die ik zou bezigen. Wat versta je onder een harde toon? Wist je niet dat de ware liefde -in geval van heersende dwalingen- scherp kan/moet zijn (lees bijv. Hebr. 4:12). Ik ben in ieder geval verheugd dat je ogen een beetje open gegaan zijn voor de algemene kerkelijke wantoestand, hoewel ik me er niet boven verhef, maar zwijgen kan ik niet. In geval van correspondentie, plaats ik lang niet alle correspondentie op mijn site, alleen als het zinvol is voor anderen. Ik respecteer je aangegeven anonimiteit. Probeer eens terug te reageren op genoemde punten.

Hartelijk groet en Gode bevolen, GPPB.

Antwoord van SRA-jongere:

Dag meneer Burggraaf,
Over de SRA wens ik niet verder te discussiëren. De diverse beschuldiging en diverse suggestieven deel ik niet met u, het is me mede duidelijk waarom u nu een beschuldigende vinger wijst naar de SRA. Onder de werkingen van Gods Geest geloof ik o.a. te verstaan dat er met kracht geloof gewerkt wordt op het gepredikte Woord waardoor we de beloften mogen mijnen als onverdiende zegen voor ellendelingen zoals ik en wij zijn. Ik bedoel hier in het bijzonder de krachtige werkingen van de Geest tijdens de Evangelie verkondiging.
>Ik vroeg u vanuit het Woord de jongerenavonden inhoudelijk te weerleggen. Ik heb niet alles van u gelezen, maar het kwam mij over dat er dwalingen gebracht werden. N.a.v. uw commentaar is mij duidelijk waarom u ageert tegen de sprekers en het bestuur van de SRA, en trek ik deze vraag in.
>Zegeningen die ik mocht krijgen waren divers. Vele geestelijke lessen zoals b.v. het gezicht op de Wet in oud- en nieuwtestamentische functie aangaande de on- en wedergeboren mens. Ik mocht er mede vele malen de bevrijding vinden in het bloed van Jezus Christus in uren waar ik het niet meer zag zitten vanwege zonden afwijking ect.
>Of de harde toon geoorloofd is, en of het vanuit de liefde is laat ik in het midden. Ik pleit alleen voor wat meer tactiek. Nu komt uw betoog hardvochtig en gefrustreerd (en soms vermakelijk) over. Ik geloof dat u daardoor niet erg serieus genomen wordt. Zelf heb ik moeite met mensen als u. Ik wil geen profeten doden, daarom probeer ik biddende uw artikelen te lezen en er eerlijk mee om te gaan. Wat mij bezig houd is de tekst van Paulus die zegt niets waard te zijn zonder de liefde al had hij alle gaven. Het kost mij moeite om de liefde in uw stukken te proeven als u op een vaak spottende manier de huidige gang van zaken beschrijft. Ik hoop niet dat u zich in deze achter Elia verschuilt.

vr. gr. SRA-jongere

IN GESPREK MET DE SRA-JONGERE        
Plaats in winkelmandjeMandje
Schrijver: Goedendag, SRA-jongeman, kom binnen en ga zitten. Nog bedankt voor je tweede briefje. Je bent daarin wat aangescherpt, merk ik, en dat is de reden dat ik je uitgenodigd heb voor een gesprek. Wat je in je tweede briefje als antwoord op mijn vraag over de werkingen van Gods Geest beschrijft, zit waarheid in, maar t.a.v. de toepassing van het heil, mis ik de noodzakelijke Geesteswerking van Johannes 16:8 en Galaten 1:16 in je verhaal, en ook in de doorsnee (SRA)-prediking.

SRA-jongere: Ik ben er niet vanuitgegaan dat u mijn volledige bekering wilde weten. Wat wilt u horen? U noemt Joh. 16:8. Ik zal toestemmen dat ik nog niet half weet hoe mijn hart is naar het vlees. Had ik moeten zeggen dat ik overtuigd ben van mijn zonden en ongerechtigheden, hoeveel ellende wilt u horen? Wilt u weten wat ik in mijn 'leven voor de satan' gedaan hebt? Interessert het u echt? Ik heb u gezegd dat ik de belofte mocht mijnen, de verlossing weer mocht zien in het bloed van Jezus Christus als ik het niet meer zag zitten vanwege mijn zonden etc. Als ik mezelf zover in zonden had geholpen dat ik het in mijn hart uitschreeuwde van ellende. Wat wilt u meer weten?

Schrijver: Ik had gehoopt dat je vertelde HOE je de Heere hebt leren kennen. Dat is me nu nog niet helemaal duidelijk. Nee, ik ben echt niet benieuwd naar je verleden, want daarmee kan je mij weinig nieuws vertellen, maar wel naar het moment van je overzetting in Christus en aan de overzetting in Christus gaat Johannes 16:8 vooraf.

SRA-jongere: Moet ik dan eerst terug naar de Wet van Mozes alvorens ik Christus kan ontmoeten?

Schrijver: Terug naar de Wet van Mozes als je van nature reeds onder zijn Wet verkeert? Die redenering klopt niet erg. Terugkeren naar een plaats waar je reeds bent, is niet mogelijk. God brengt Zijn volk wel terug in het paradijs, waar de ellende begonnen is. Christus ontmoet de Zijnen in de hel van hun bestaan en daar haalt Hij hen ondervandaan, namelijk van onder het vonnis der Wet door in hun plaats te gaan staan en brengt hen onder de genade.

SRA-jongere: Ik meen dat zondekennis een aanvang neemt na de wedergeboorte, en dat het na verloop verdiept wordt.

Schrijver: Dat is nu de dwaalleer waarmee heel kerkelijk Nederland zo'n beetje besmet is. De zondekennis begint niet ná de wedergeboorte, maar vóór de wedergeboorte (bewijs: Joh. 16:8), want de wedergeborenen zijn uit hun ellendestaat verlost. Ja, de ellendekennis gaat wel door na ontvangen genade, maar dat is een ander onderwerp.

SRA-jongere: Als het over de Wet gaat als tuchtmeester, geloof ik dat onder wettische mensen de verschrikkingen van de Wet naar ratio meer is, omdat wettische mensen eerst van hun eigengerechtigheid bekeerd moeten worden naar hun ongerechtigheid, alvorens tot God bekeerd te moeten worden.

Schrijver: Mee eens, maar de Wet der zeden is geen tuchtmeester tot Christus, want evangelische eigenschappen heeft de Wet niet. Als Paulus in Galaten 3:24 schrijft over de Wet als een tuchtmeester, heeft hij het over de ceremoniële Wet.

SRA-jongere: Als men over een toeleidende weg wil spreken geloof ik dat een overtuiging van Godsgemis, overtuiging van hopeloze ellende, overtuiging dat de mens zelf niets beginnen kan, genoeg is om heerlijkheid in het Koninkrijk van God te zien, wat natuurlijk God Zelf laat zien.

Schrijver: Hoe diep en hoe ver de ontdekking gaan moet, kunnen we rustig aan God overlaten, maar Gods Woord en de Heidelberger zijn niet onduidelijk, als het gaat over de drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid. De ware bevinding gaat gepaard met hetgeen Paulus schrijft in Galaten 2:19. Het gestorven zijn aan de Wet is HET waarachtige kenmerk voor het ware geloof in Christus. Je sprak over de toeleidende weg. De toeleidende weg is hooguit een wegversmalling op de brede weg, want er zijn al zoveel mensen op die weg het ravijn in gevallen, zodat men op die weg wel veel kan beleven, maar er geen zaligmaking op kan vinden. Alleen binnen de muren van de Vrijstad, Christus, is men voor eeuwig gered en beveiligd voor de bloedwreker, de Wet.

SRA-jongere: En de schat in de akker dan, die plotseling door die man gevonden werd?

Schrijver: Jawel, maar die man moest wel eerst al zijn goederen verkopen, alvorens hij EIGENAAR van die akker en die schat werd.

SRA-jongere: Ik weet niet precies hoe God werkt. Christus zegt dat we niet weten waar de wind vandaan komt en waar die henen gaat. Ik wil niet in allerlei theologische spagaten vervallen om het zo nauwkeurig mogelijk te moeten weten. Dergelijke verborgenheden laat ik liggen.

Schrijver: We mogen de Heere zeker niet voorschrijven hoe Hij werken moet. God laat Zich niet aan menselijke bekeringssystemen binden, maar dat betekent niet dat Gods Woord leert dat de mens het dan allemaal zelf maar moet uitzoeken. God werkt wel ordelijk in de waarachtige bekering en dat is ook wat ik in de doorsnee SRA-prediking mis.
Verder had je het over 'de belofte mijnen', maar dat kan alleen wanneer die persoonlijk geschonken wordt, zodat de ziel zeggen kan/mag: "Ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord." Hopenlijk mag je dat ook in je eigen leven (her)kennen, hoewel ik dat niet direct uit je antwoorden kan opmaken. Ik heb soms correspondenties waarin sommigen mogen vertellen wat God aan hun ziel gedaan heeft. Dat had ik eigenlijk ook een beetje van jou verwacht, maar dat is geen verplichting, hoor, en ik vroeg je het een en ander uit louter geestelijk belang, omdat het zo weinig gehoord wordt in onze dagen. Toen ik destijds van mijn aandeel in Christus onder het oude volk van God getuigen mocht, werd mij gevraagd: 1. Wat ging eraan vooraf? 2. Hoe was je eronder? 3. En wat volgde erop? Allemaal vragen vanuit de liefde gesteld, en ik ben de Heere nog dankbaar dat er ook afsnijdende vragen en opmerkingen destijds aan mij gesteld en gezegd zijn, want dat heeft me in de middellijke weg voor veel doorvloeien en dwalingen bewaard. Er is zoveel nabijkomend werk wat het niet is, ook bij Gods volk, en dat onderscheid wordt in onze dagen bijna niet meer onderkend, zeker niet op de SRA.

SRA-jongere: Wat u over 'het mijnen van de beloften' zegt, ben ik het eens, maar ik begrijp even niet uw onderscheid tussen het huidige en het oude volk van God. Is dat het volk van God wat oud geworden is, of het volk wat u vroeger sprak, lang geleden? Ik meen dat God zeker ook in deze tijd op bepaalde plaatsen relatief veel mensen tot het geloof brengt. Ik begrijp wederom niet uw angst voor het nabijkomend werk binnen kringen als de SRA. Uw mening dat er kerkhaters naar de SRA komen deel ik absoluut niet.

Schrijver: Onder het oude volk van God bedoel ik dat volk dat geoefend is in de genade, dus de vaders in de genade en de moeders in Israël. Ik wil niet zeggen dat ze er helemaal niet meer zijn, maar dat er niet veel zijn, bewijst de kerkelijke puinhoop duidelijk. Het woord 'kerkhaters' heb ik niet gebezigd, ik zei dat ik weet dat er veel jongeren zijn die van de Schriftuurlijke bevinding niets moeten hebben, hoewel die bevinding in hun eigen kerken ontspoort kan zijn, maar dat feit wordt niet zelden als een stok gebruikt om de hond te slaan. Je kunt dat ontkennen, maar dat helpt niet. Ik heb er praktische voorbeelden genoeg van.

SRA-jongere: Dat kunt u niet weten want u leest alleen de SRA-lezingen op internet.

Schrijver: Beste SRA-jongeman, nu suggereer je iets wat jij niet kunt weten. Ik ben namelijk vele keren zelf op een jongerenavond geweest en ik weet heus wel wat er te koop is. Ook heb ik nogal wat contacten gehad met bestuursleden van de SRA. Meerdere malen met SRA-dominees gesproken.

SRA-jongere: Ik raad u aan om ook eens te luisteren naar de vragenbeantwoordingen die bijvoorbeeld op jongerenavonden.com (dat is geen SRA maar wat anders) te beluisteren zijn.

Schrijver: Dat hoop ik te doen. (zie: Nabericht)

SRA-jongere: Weet u wie ik tegenkom op de jongerenavonden? Jonge kinderen van God die door hun eigen gemeente niet geaccepteerd worden, die niet serieus genomen worden en met allerlei dwaze voorwendselen in het duister gehouden worden. Ik heb het dan met name over jongeren uit de afgescheiden kerken. Kerken waar amper Evangelie is, of een voorwaardelijk Evangelie.

Schrijver: Dat laatste geloof ik graag, want de doorsnee kerkelijke situatie is inderdaad helaas zo, hoewel ik niet wil generaliseren.

SRA-jongere: Ik begrijp daarom uw afkeer van de SRA niet. Ik las ergens op uw site dat de SRA arminiaanse trekken had.... Pfoei, dat is nogal wat. Kunt u dat duidelijk maken?

Schrijver: Arminiaanse trekken? Ja, dat is waar. Dat de SRA de volbloed arminiaan in de persoon van ds. Hegger laat optreden, spreekt al boekdelen, niet? Als je de E.O.-leer van ds. Hegger ook nog glad wil strijken, scheiden onze wegen. Op de dwaalleer van Hegger is al vele malen publiek tegen geageerd en daarin sta ik zeker niet alleen, hoewel ik geen medestanders zoek. Beste SRA-jongeman, zeg me wie je vrienden zijn, dan zal ik zeggen wie gij zijt, zegt een spreekwoord. Daar moet het SRA-bestuur ook maar eens over nadenken. Verder vond je de toon in mijn artikelen wat aan de harde kant. Ik kan dat verstaan, want de Wet is geestelijk...

SRA-jongere: Wat heeft de Wet er mee te maken?

Schrijver: ALLES! Als de Wet geestelijk wordt in je leven, spreek je niet meer over een harde rede, want dan val je het Woord bij, al is het nog zo scherp. De rede van Christus was niet hard, maar wel scherp en dat is ook een fundamentele eigenschap van de ware liefde als het vrome vlees zich wil handhaven. Ik kan nu eenmaal niet mijn roeping verloochenen (al veel te veel gedaan). Ik schrijf niet uit willekeur, maar omdat de Heere me ertoe riep. Mag allemaal aan getwijfeld worden, maar dat zal de eeuwigheid dan wel openbaren. Je beweerde zelfs dat ik hardvochtig/gefrustreerd/vermakelijk ben, maar je bent helaas niet concreet. Uit liefde: Vraag je zelf eens concreet af aan wiens kant je zou staan toen velen van Christus' discipelen uitriepen: "Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?" Joh. 6:60, waarop ze voorgoed afhaakten. En wat zou je op die "hardvochtige" vraag van de Heere Jezus aan Zijn discipelen: "Wilt gijlieden ook niet weggaan?" geantwoord hebben? Moet je niet te lichtvaardig beantwoorden, want er is zeer weinig beproefd geloof dat metterdaad aan Gods zijde valt, zoals Petrus dat mocht doen bij de Vader vandaan. Als we dan de gang en de prediking van Christus, de beste Prediker aller tijden, bezien en beluisteren, is Christus dan ook niet tactisch genoeg geweest, beste G.? Hij is nogal eens naar de steilte gedreven, omdat het 'aangename christendom' Hem zo hardvochtig vond en Hem daarom dan ook 'met alle liefde' te pletter wilde gooien.... Christus werd namelijk ook niet serieus genomen door de toenmalige godsdienst en ik denk dat dat nog niet veranderd is. Wat dat betreft is een dienstknecht niet meerder dan zijn Heer'.

SRA-jongere: Ja, ik zou niet durven om aan de hand van deze geschiedenissen erop los te foeteren, ik ben Christus niet dus vanwaar rechtvaardig ik mijn oordeel als onwetend en beperkt mens.

Schrijver: Je kunt je nooit op je onkunde beroepen en het Woord laten liggen. Het Woord is OF een reuke des doods ten dode, OF een reuke des levens ten leven. Nou, Gods volk doe je er geen kwaad mee, hoor, al is de waarheid nog zo scherp. Ik weet me door de Heere geroepen, door Hem in deze dingen bevestigt en door de liefde Christi gedreven, maar veel respect voor de (pkn-sra)-godsdienst zal je bij mij niet aantreffen, nee, daar spot ik in zekere zin zeker mee en God zal lachen in hun verderf als hun vreze komt, als men zich niet bekeerd van een dwaze maagden en/of pkn-bekering, daar ben ik ook zeker van. Wellicht val je dit gesprek ook 'hard'?

SRA-jongere: Ach, het valt me inderdaad hard, het stemt me verdrietig als u veroordelend en veralgemeniserend over de SRA spreekt.

Schrijver: Wat je hier zegt, riekt naar rijke jongelingstaal. Die rijke jongeling werd ook bedroefd om het 'harde' onderwijs van Christus. Ik heb me gesteld tegen de eenzijdige tendens in de prediking van de SRA, niet over de personen die er onder zitten, hoewel ik wel met hen begaan ben. In sommige van mijn boekjes schrijf ik concreet welke dwalingen er door de SRA geleerd worden. Het is inderdaad een verdrietige ontwikkeling die SRA-ontwikkeling, maar ik wil niet het kind met het badwater wegwerpen. Ik geloof zeker -omdat er bijna geen kerkelijke alternatieven zijn- dat ontwaakte jongeren de toevlucht tot de SRA nemen, maar ze worden er doorlopend verkeerd gebakerd en dikwijls een 'surfplankgeloof' aangesmeerd. En dat is waar ik me intens mee wil bemoeien en niet de houding kan aannemen van Kaïn: "Ben ik mijns broeders hoeder?"

SRA-jongere: Ik wil u toch ernstig vemanen om wat voorzichtig over de (doelstellingen van de) SRA te spreken, en uit te kijken Gods werk niet uit te maken voor (indirect) werk van de satan.

Schrijver: De doelstelling van de SRA onderschrijf ik, maar de INVULLING die men eraan geeft, daartegen heb ik op grond van Gods Woord grote bezwaren. Zoals de SRA het doet, is de opwekkingsprediker, George Whitefield, -bij wie de SRA zweert- niet tewerk gegaan. Zijn prediking was evangelisch agressief, maar de SRA-prediking is generaal gesproken wettisch-sentimenteel. Ik heb SRA-lezingen op CD gehoord, waarin de sprekers voor 100% op het gevoel van de hoorders werkten en dat is vals. Iedereen mocht naar voren komen; de ene emotie na de andere werd ten beste gegeven, maar er was niets van God bij. Nee, daar worden zielen mee bedrogen voor de eeuwigheid.

SRA-jongere: Ik ben het met u eens dat er ongetwijfeld heel veel fout gaat, dat al het mensenwerk vol zonden is, en vol van ongerechtigheid. Ook wil ik toegeven dat er wel eens eenzijdige lezingen gehouden zijn. Laten we bidden voor mensen waarvan we vermoeden dat ze de waarheid niet zuiver brengen i.p.v. ze ongezouten te bekritiseren.

Schrijver: Beste SRA-jongeman, het gaat er mij niet om om mensen ongezouten te bekritiseren, het gaat om de ere Gods en de zaligheid van kostbare zielen. En dan is er al heel veel gewaarschuwd, niet alleen door mij, maar ook door anderen (o.a. door ds. A. Kort), maar men gaat gewoon door. Goed, iedereen heeft zijn eenzijdigheden, ik nog meer dan een ander, maar als het gaat over de prediking, met name over de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze, dan heeft de SRA het Woord niet aan haar kant, want wat er op de SRA geleerd wordt t.a.v. deze leer, is het niet! En wat moeten godvrezende kinderen wel niet denken nu de SRA PKN-predikanten voor laat gaan? Die begrijpen daar absoluut niets van (ik ook niet)! Dat sticht ook van geen kant, want de wereld kan nog wel op haar klompen aanvoelen dat de PKN een valse kerk is. Niets om jaloers op te worden, dus.
Verder: je had het over de 'hardheid' van mijn schrijven, maar er is dan toch ook nog een volk waarvoor deze 'hardheid' -zoals jij het brandmerkt- in Christus gezegend mag worden. Als dat niet zo was, had ik er allang de brui aan gegeven, want zo'n volgzaam schaap ben ik niet. Nee, ik heb geen Evangelie voor rijke jongelingen; ik zit meer in de vuile Jordaan naar verloren zonen en dochters te vissen en ik moet zeggen dat ik daar meer beet heb, dan in de godsdienstige vijvers van het sectarische christendom. Het gaat er altijd maar weer om of God van ons afweet en of we niet ijdel bezig zijn, hoewel ik enkel ijdelheid ben. Ik hoop echter nooit een Evangelie te verkondigen naar de mens en dat zet inderdaad veel kwaad bloed onder het huidige naamchristendom, want men hoort liever van zachte dingen spreken (Jes. 30:8-10) en kussens onder de oksels zit ook prettig voor het vlees, maar dat is er dan ook een bewijs van dat de ergernis van het kruis in de huidige prediking generaal wegvertaald is, om over de ware bevinding nog maar niet te spreken. Als het hierover gaat, heb ik al een hele schare rijke jongelingen in mijn leven ontmoet die wel op (een valse) grond van algemene liefde in Christus roemen, maar toch bedroefd heengaan als het gaat over de toepassing van bijv. Jesaja 1:27 en Galaten 2:19. Ik hoop van ganser harte dat het met jou anders gesteld mag zijn, G., maar dat blijkt zo nog niet direct uit je antwoorden en begrijp me goed: Alles kan ook niet in een paar emailen gezegd worden en ik stel het niet zonder meer in twijfel, maar de huizen kunnen exact hetzelfde lijken en toch in het fundament verschillen.

SRA-jongere: Kunt u de term algemene liefde van Christus definiëren? Dat begrijp ik niet helemaal.

Schrijver: Ik sprak niet over de algemene liefde van Christus, maar alleen over 'de algemene liefde' waarmee mensen in Christus roemen. Algemene liefde heeft met de liefde van Christus niets uit te staan. Algemene liefde voor de Waarheid huisvest alleen in het verstand, maar dat is te kort voor de eeuwigheid en als mensen met algemene liefde in Christus roemen, is dat hels bedrog van de satan. De leer van de rechtvaardiging van de goddeloze is me echter liever dan alle menselijke meningen bij elkaar. Liever alle mensen tegen dan Gods Woord tegen. Amen.
Je zei ook nog aan het eind van je tweede brief dat ik me niet achter Elia moest verschuilen. Nou, wees ervan verzekerd dat ik me niet achter Elia verschuil, want dan heb ik toch een betere Schuilplaats, namelijk die van Psalm 91:1.
Hopelijk geeft dit gesprek je te denken en kom je er nog een keer op terug. Het is in ieder geval geen verplichting, voor anderen is het soms een verlichting, als de Heere maar enigszins licht en genade wil geven. Ik wens je de zegen des Heeren toe en tot ziens, hopen we.

SLOTBESCHOUWING (1) PLUS (2) T.A.V. SRA        
Plaats in winkelmandjeMandje
Op dit nabericht volgt nog een nabericht(2), waarin de bekeringen van Zacheus, Lydia, Levi, de stokbewaarder en Timotheus in het kort besproken worden, om de horizontale godsdienst, die deze geijkte personen altijd misbruikt om hun zandgrondgeloof te rechtvaardigen, de mond te snoeren en hun wapens uit handen te slaan, kon en mocht het zijn tot hun waarachtige bekering, dat geve de Heere!

Beste SRA-jongere,

SLOTBESCHOUWING (1)
Ik reageer nog even op www.jongerenavonden.com, zoals beloofd. Ik zie daar helaas dezelfde sprekers op staan als op de SRA-site. Geen verschil in prediking dus, nee, "de mens moet komen", "je mag komen zoals je bent", het is alles komen, komen, komen, wat de klok slaat, ja, maar wie komt er nu eigenlijk? De mens? Arm evangelie, nee, weet je wat het wonder is? Christus komt tot de zondaar, als die zondaar uitgewerkt is, uitgelopen is, uitgezocht is, uitgerangeerd is, verloren ligt op het vlakke des velds, van mensenhulp ontbloot, van predikanten ontbloot, van de kerk ontbloot, van Gods volk ontbloot, van het Evangelie ontbloot, het oordeel in zijn ziel, een schuldenlast die tot aan de hemel reikt, eigen schuld, eigen schuld, verloren, verloren, voor eeuwig verloren, en dat rechtvaardig! PUNT. Ja, dan komt Hij, tenminste zo lees ik het in de Bijbel (En Ik zeide in uwen bloede...) en zo is het ook in mijn leven gegaan, geprezen zij Zijn heilige Naam! Ik heb er alles aan gedaan om verloren te gaan, maar Christus heeft er daadwerkelijk alles aan gedaan om mij als een dode, als een goddeloze, op te rapen van voor de poorten der hel, waarbij Hij mij de graveerselen in Zijn beide handpalmen toonde (Jes. 49:16). Eeuwig leven, eeuwig leven, eeuwig wonder, eeuwig wonder. Dat noem ik, nee, dat is het Evangelie van vrije genade, tenminste zo ondervond ik dat door het geloof, en al dat SRA-gedoe is mij te wettisch, hoe evangelisch het ook klinkt, want "de mens moet komen", "hij mag komen", "kom maar zoals je bent", "jahoor, en dan komt het allemaal voor elkaar" (maar niet heus). Zo maakt men van het Evangelie een nieuwe wet. Hegger leert letterlijk: "De keuze is aan u!" en stapt met zevenmijlslaarzen over de paradijsbreuk heen, doet aan algemene verzoening, want iedereen die hem naar de mond spreekt noemt hij zijn 'lieve broeder/zuster in Christus', enz. enz. Die E.O.-leer van Hegger is een ZIELSMISLEIDENDE LEER! (Zie: Persberichten).
Beste NN., bij zo'n 'kom maar', 'geloof maar' en 'ga maar' evangelie gebeurt er gewoon niets. Vanzelf mag de mens komen zoals hij is, maar de mens komt niet en hij gaat niet, nee, absoluut niet. Er kan veel beweging zijn op godsdienstig gebied, een hoop kabaal, een emotionele boel, allemaal lieve mensen, allemaal zoekende mensen, allemaal kinderen van één vader, ja, maar zo werkt God niet, nee! God is een God Die de goddeloze rechtvaardigt. Dat is een mens die niet alleen de grootheid van zijn kwaad gevoelt, die het niet alleen uitschreeuwt vanwege zijn zonde, want dat kan allemaal nog eigenbehoud zijn, maar een daadwerkelijke goddeloze is, een mens die inleeft dat hij nooit meer zalig kan worden, want de Wet zegt hem dat goddelozen het Koninkrijk der hemelen niet zullen be-erven. "Ja maar", zeg je misschien, "er is toch een Evangelie?" Ja, voor mensen die erachter gekomen zijn dat ze van de duivel bezeten zijn, zoals wij van nature allemaal zijn, maar er van nature niet de minste last van hebben. Zolang een mens dat niet gelooft, de Wet niet gelooft, God voor een leugenaar houdt, komt Christus -met eerbied gesproken- niet in beweging. Dat is geen voorwaarde, zoals men op de SRA beweert, maar het eigenlijke werk van de Heilige Geest (Joh. 16:8). God is echter in Zichzelf bewogen, om wat? Om te zoeken en te zaligen dat verloren was. Nou, dat is een mens zomaar nog niet; hij is het wel, maar de mens gelooft er niets van. Nee, het gros belijders gelooft evenwel dat ze naar de hemel gaan, ook op de SRA, maar ik vrees dat er weinigen zullen aankomen. De weg is smal die ten leven leidt. Door de enge poort kunnen namelijk alleen lijken doorheen. "Doden zullen horen, de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben, zullen leven." Is dat geen ruim Evangelie? Dan wordt het uitverkiezende Evangelie in Rom. 5:6 zo'n eeuwig Godswonder, met geen pen te beschrijven... Ja, want dan vallen verloren zonen en dochters door de Deur (Christus) naar binnen. Maar het gros belijders vindt dat te eng, te diep, te nauw, te voorwaardelijk, nee, men neemt de beslissing om tot Jezus te gaan en de Heere moet wel blij zijn met zulke mensen, want anders zou Hij werkeloos blijven... Maar dat is nu juist het evangelie van de rijke jongeling, hoewel ik geloof dat het gros belijders nog niet in de schaduw kan staan van die rijke jongeling, want ze zijn al bedroefd als ik zeg dat het niet zo moeilijk is om te geloven als je geen ellendekennis hebt. Die mensen willen willens en wetens bedrogen worden met een evangelie van jan klaassen. Ik moet daar niets van hebben, nee, want het is allemaal hels bedrog. Christus is Zaligmaker! en Hij doet dat werk ALLEEN. Weet je wat er gebeurd als de Heere Jezus een door de zonden vermoeide en beladen zondaar tot Zich nodigt? Dan is Hij er al voordat ik een been kan verzetten. Lieve Heere Jezus, he? Mensen, mensen, hoe had ik er anders moeten komen? Ik had geen handen om aan te nemen, geen voeten om tot Christus te gaan, geen oren om Zijn stem te horen, geen ogen om op Hem te zien. Ik heb Hem niet aangenomen; Hij heeft mij aangenomen, als een lijk, als een goddeloze (Rom. 5:6), moet het nog ruimer? Als Christus Zich aan de ziel openbaart, neemt Hij alles mee. Hij neemt Zichzelf mee (dat is Alles), Hij neemt ogenzalf mee voor blinden, Hij neemt geloof mee voor ongelovigen, Hij neemt liefde mee voor liefdelozen, Hij neemt Evangelie mee voor criminelen, Hij neemt Bloed mee voor degene die doodgebloed is, Hij neemt gerechtigheid mee voor ongerechtigen, Hij neemt heiligmaking mee voor onheiligen, Hij neemt zaligheid mee voor verdoemden en Hij neemt levendmaking en rechtvaardigmaking mee voor brandhout voor de hel. Moet het nog ruimer? Christus neemt ook de Vader mee, ja, dat is voor velen een vraag, maar voor weinigen een weet. Nee, ik bedank voor al die "je mag komen zoals je bent" godsdienst, want er is geen sterveling die komt, behalve degenen die door de Vader tot Christus getrokken worden. De mens van nature heeft er een DODELIJKE afkeer van om tot Christus te komen, want dan moet hij alles kwijt, met alles de dood in, met Christus het graf in. Dacht je dat SRA-jongeren daarvoor in de rij staan? Geloof maar van niet, want het is niet de waarheid van Gods Woord en het is ook niet de bevinding der heiligen. God verschéén aan Abraham, aan Izak, aan Jakob, aan de profeten, aan de apostelen, ja, aan al degenen die Hij van eeuwigheid uitverkoren heeft, want anders had Abraham nu nog bij de vleespotten in het Ur der Chaldeën gezeten, anders had Izak nu nog Ezau verkozen boven Jakob, anders had Jakob nu nog steeds met schapenvellen over zijn armen rondgelopen om zijn vader te bedriegen, en dan had ondergetekende nu nog in de goot gelegen. Hoor die 'klagende' profeet, Jeremia, toch eens zingen: "De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid", Jer. 31:3. Amen, ja, amen!

Vr. gr. GPP. Burggraaf

PS. 1. Die SRA-jongere heeft echter te kennen gegeven nu opeens helemaal niet meer met mijn artikelen eens te zijn, terwijl hij die in zijn eerste reactie nog tamelijk onderschreef. Ja, de mens is net zo veranderlijk als het weerbericht. Vandaag is hij voor, en morgen is hij tegen. Vandaag roept hij: 'Hosanna, hosanna'; morgen schreeuwt hij: 'kruist hem, kruist hem'. Ja, en dan denkt men ook nog dat Gods volk denkt dat haar iets vreemds overkomt.... Och, we hebben dezulken maar te vergeven, want zij weten niet wat ze doen.

PS. 2. De SRA-jongere gaf namelijk te kennen dat ik een voorwaardelijk Evangelie bracht, hypercalvinistisch en dopers was (och, het is allemaal nog veel erger - GPPB), en dat bijbelheiligen zoals, Lydia, Levi, de stokbewaarder, Johannes de Doper, Zacheus, enz. met 'mijn theologie' in de hel zouden belanden. Het is wel opvallend als men niets kan vinden dat men dan niets anders doet dan vallen over bepaalde zinsnedes, die de geplastificeerde godsdienst zogenaamd grof vinden. Ook viel de SRA-jongere viel mij herhaaldelijk aan op bepaalde taalkundige 'grove' zinssneden in mijn artikelen, waarvan hij dan een kapstok maakte. Och, het maakt me allemaal niet zoveel uit, maar de Farizeeërs waren daar ook voortdurend mee bezig, maar het lijkt me toch een naar werk om de Heere Jezus op scherpe woorden te vangen om daarmee Zijn Naam belachelijk te maken. Bij een 'verwijfde' godsdienst moet alles gezegd worden in een engelengewaad en het liefst nog vacuum verpakt... Nou, vergeleken bij Luther en Calvijn valt mijn scherpe taalgebruik helemaal in het niet. Maar ja, bij het gros belijders is de punt van een zakdoek al te scherp. Enfin, in het harnas van Saul kon David niet gaan en ik ook niet. Ik voel me wat dat betreft nauw verwant met mannen, zoals Johannes de Doper, want die man sprak als een os, met Amos, de koeiendrijver, met de ongestudeerde doch van God geleerde ds. W. Huntington, met William Gadsby en dat soort mannen. En wat dunkt u van de taal van Christus? Hij zei toch ook niet tegen Herodus: "Zegt die beste meneer Herodus...", niets van dat alles, Hij zei: "Zegt dien vos..." Luk. 13:32. En wat dacht u van de taal die Christus tegen de Farizeeërs bezigde toen Hij hen het oordeel aanzegde? En Paulus met zijn 'gewitte wand'? Nee, de godsdienst wil zogenaamd 'deftig' zijn in hun taalgebruik, en ik ben daar niet tegen, maar je moet dezulken eens op hun vrome tenen trappen, dan berst er ineens een adder uit. Ze moeten daarom maar nooit proberen om mij in een neonomiaans harnas te steken, want dat zal nooit lukken. Velen, waaronder die SRA-jongere, hebben dat bij mij geprobeerd, net als Isaac Da Costa dat bij Kohlbrugge geprobeerd heeft, maar het is meneer Da Costa niet gelukt, want Kohlbrugge bleef bij hetgeen God hem geleerd had door de Heilige Geest. Amen! Die SRA-jongere was aanvankelijk een aardige jongen, maar is helaas een neonomiaanse muggenzifter gebleken, zoals er zovelen in onze dagen zich openbaren. Tenslotte liet die SRA-jongere ook nog eens blijken de hij de Wet als zijn lijfregel beschouwde, zoals de rijke jongeling dat ook meende.... En ik weet dat ook Gods volk in deze strik gevangen kan zitten, zelfs tot hun dood toe... Ach, hoevelen van het volk van God hebben zich laten betoveren door de ingeslopen valse broederen? God weet het, maar het zal niet altijd zo blijven, want Hij zal Juda's steden herbouwen uit het stof, op Zijn tijd.

Slotbriefje aan SRA-jongere:
Beste SRA-jongere,
Je doorsnee antwoorden zijn helaas op menselijke meningen gebaseerd en niet op Gods Woord, om over de bevinding der heiligen nog maar niet te spreken. Ik val alleen voor Gods Woord, maar jij wederstaat dat Woord, want het zit allemaal een voet te hoog bij je, dat is me nu wel duidelijk, hoewel ik over je staat niet wens te oordelen. Je speelt een spelletje, het lijkt wel een wedstrijd, en je hebt een strijd tegen vlees en bloed. Muggenziften over 'gewraakte zinsneden' deden de farizeeërs ook bij Christus, en daar doe jij ook aan mee. Arme ziel! Ik had gehoopt dat je wat geestelijke diepte kende, daarom heb ik een stukje met je mee gewandeld. Onze wegen gaan echter weer uiteen, ik zie er absoluut geen heil in. Wat ik je als laatste mag aanraden: Lees het gedeelte van 'Bunyan over Onkunde' op mijn site, en laat dan een klein kind, die van God geleerd is, oordelen aan welke kant jij staat. Ook haak je af als het gaat over het getuigenis afleggen van de hoop die Gods volk in zich heeft en geeft. Dat is geen verwijt, maar het spreekt voor mij boekdelen. Ik heb je in ieder geval uit liefde willen waarschuwen voor een eenzijdige zielsmisleidende heilsverkondiging, vooral met mijn reactie op www.jongerenavonden.com., waar jij niet op reageert. Je eerste reactie vloekt trouwens aardig met je laatste reactie; je spreekt jezelf doorlopend tegen en je concludeert maar wat raak. Nee, ik stuur je geen lectuur op, want het soort lectuur wat ik je op wilde sturen, stuur ik alleen naar degenen die de Wet verstaan (Rom. 7:1). Als jij je lekker voelt bij de Wet als je lijfregel, zit je helaas nog onder de Wet. Gods volk is aan de Wet gestorven en haar geloofsregel is niet de Wet, maar het Evangelie van Christus en Dien gekruisigd (Gal. 6:12-17) en die regel ligt veel nauwer dan de Wet. Goed, jouw regel is dus de Wet, maar dan zal je straks ook naar de Wet geoordeeld worden en dat zal niet meevallen. Als je dan het Evangelie van Vrije genade niet ter harte wilt nemen, moet je mij straks ook niets verwijten als we voor de rechterstoel van Christus staan. Met je opmerking: "Met uw theologie zijn Timotheüs en Johannes de Doper naar de hel, Lydia, Zacheüs, Levi, de stokbewaarder ect. ect.", daarvan is God ook Getuige, en ik moet je zeggen dat zelfs de duivel mij dat verwijt nog nooit heeft durven maken. De bekeringen van genoemde personen heb ik namelijk in bepaalde boeken op grond van Gods Woord uitgebreid mogen beschrijven, waarbij de Heilige Geest mij leidde in de heilgeheimen van Gods Getuigenis. Ik weet zeker dat je je ziel schade doet met je grove beschuldigingen en dat heb ik -ik spreek in tegenwoordigheid Gods- absoluut niet begeerd.

G.P.P. Burggraaf

SLOTBESCHOUWING 2.
T.a.v. de bekeringen van Zacheus, Lydia, Levi, de stokbewaarder, Timotheus enz. heb ik het een en ander al geschreven in mijn boeken, maar ik wil er nog wel wat over zeggen. Heel veel predikanten, en ook die SRA-jongere, menen dat bovengenoemde personen zonder enige kennis der ellende tot het geloof gekomen zijn, maar dat is een grove pelagiaanse misvatting.

1. Zacheus
Zacheus was een tollenaar en als Jood wist hij dat hij door de Wet Gods vervloekt was, dus moet het voor die man wat geweest zijn, dat Jezus het van God vervloekte Jericho betrad. Er staat van Zacheus dat hij Christus wilde zien, niet wat Hij deed, maar WIE HIJ WAS. Het ging Zacheus dus om de Persoon van Christus en niet om wat Hij deed. Daar ligt ellendekennis aan ten grondslag, want iemand zonder ellendekennis is nooit zodanig in Christus geïnteresseerd zoals Zacheus dat was. Nee, volgens de horizontale godsdienst zat Zacheus uit louter nieuwsgierigheid met zijn blokfluit en zijn gitaar in de boom op Jezus te wachten. Ik geloof zeker dat de duivel om deze waanvoorstelling schaterlacht, want hij weet wel beter...

2. Lydia
Ja, het zijn altijd weer die geijkte personen, zoals Lydia, waarmee de horizontale godsdienst hun eigen zaligheid willen indekken. Ze zullen echter bedrogen uitkomen. Van Lydia staat er dat de Heere haar hart opende. Dus dat mens had een gesloten hart en weet u wat een gesloten hart is? De hel van binnen. Als u dit ontkent, weet u nergens van en dan kent u Lydia, noch Christus. Lydia kwam dus van de hel in de hemel, toen de Heere haar hart opende...

3. Levi
Levi was ook al een tollenaar en toen Christus hem riep zat hij in het tolhuis. Weet u wat een tolhuis was voor een Jood? Een voorportaal van de hel! Zo zat Levi in het tolhuis, want hij was een Jood en wist de Wet als geen ander. Christus riep Levi dus van voor de poorten der hel tot Zijn gemeenschap!

4. De stokbewaarder
Ja, en de stokbewaarder zou -volgens zeggen- ook zonder enige ellendekennis tot het geloof gekomen zijn. Nou, de Schrift bewijst het tegendeel. Toen de stokbewaarder vanwege zijn doodstraf in het verschiet een einde aan zijn leven wilde maken, riep Paulus de man toe zichzelf geen kwaad te doen. Die man zat dus verstrikt in de klauwen van de duivel, want toen het doodvonnis absoluut geworden was voor die man, zei de duivel in zijn hart: "Maak er maar een einde aan, want er is toch geen hoop meer voor jou!" De stokbewaarder geloofde dat hij daadwerkelijk verloren was en zette het zwaard op zijn keel. Toen sprak God door de mond van Paulus: "Doe uzelven geen kwaad...", waarop de man uitriep: "Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?" Dus die man was wel degelijk bewust van zijn verlorenheid! Op dat moment ontrukte Christus die man aan de hel, d.m.v. de mond van Paulus: "Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis", waarop de man daadwerkelijk tot het geloof in Christus en de christelijke vrijheid kwam.

5. Timotheus
Timotheus zou dus -volgens zeggen- helemaal van geen ellendekennis weten, omdat hij vanaf zijn jeugd de Heere vreesde, maar Paulus zegt in 2 Timotheus 3:15: "En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is." Timotheus kende dus de Thora en de Decaloog als geen ander, niet alleen met zijn verstand, maar met zijn hart, bevindelijk. Daar hoort ook het vonnis bij, wat God in Genesis 2:17 uitgesproken heeft, en vanzelf ook de vloek der Wet. Timotheus wist dat bij ondervinding, hoewel wedergeboren kinderen dikwijls gevrijwaard zijn van wettische wetswerkingen, omdat de liefde Gods al in hun harten uitgestort is. Maar de horizontale godsdienst, misbruik makende van de bekering van Timotheus, wil wel als een zogenaamde Timotheus door het leven, de dood der oprechten sterven, maar van de geheiligde kennis die Timotheus van de Schriften had, moeten dezulken NIETS hebben, want dan houden ze opeens niets meer over. Och, het zou uw gelukkigste dag zijn, mijn onbekeerde reisgenoot, om niets meer over te houden, dan alleen uw verdoemenis, want Christus is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat VERLOREN was. Amen.

GPPB.


http://www.derokendevlaswiek.nl