|
|
HOE DENKT U OVER DE GER. GEM. PREDIKING?
| |
|
|
Geachte heer Burggraaf,
U veronderstelt dat er in deze tijd waarin wij nu leven nog maar weinig godvruchtige predikanten zijn. Wanneer is iemand een godvruchtig predikant in uw ogen? Ik kom zelf uit de Ger.Gem. En dat u veronderstelt dat het een sekte is dat baat mij wel ernstige zorgen. Zo ik het kan beoordelen blijft de prediking binnnen de Ger.Gem. bij de eenvoud van Gods Woord. Schriftuurlijk bevindelijke prediking, waar wordt deze nog in de hedendaagse kerken gehoord? Ik geloof zeker dat de Heere er nog werkt door Zijn Geest. Maar er is veel vorm, dat moet ik toe geven. Ik heb ook wel eens gedacht, wanneer komt er weer eens een echte tollenaar of een hoer binnen. Zoals u veronderstelt dat er nu weinig -u spreekt zelfs over enkelingen- door God bekeerd worden, is dat niet te negatief? Persoonlijk geloof ik niet meer in een nationale opwekking, maar dat het er nog maar een paar betreft, dat geloof ik ook niet. De Heere gaat door met zijn werk dat geloof ik wel. Maar zal Ik ook geloof vinden zegt de Heere Jezus als Hij terugkomt. Hoe staat u nu zelf tegenover de prediking binnen de Ger. Gem.? Wordt er volgens u een ander juk verkondigd dan het zachte juk van Christus?
Mvg, een student
Beste student,
Hartelijk dank voor je email. De Afscheiding (met name de Ger. Gem.) is inderdaad sektarisch geworden. Men koestert vele dwalingen die met de Roomse dwalingen kunnen evenaren en men verschuilt zich achter eigen(gemaakte) identiteit. Vele dominees en jeugdleiders (met name uit de Ger. Gem.) durven een gesprek over de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze niet aan, omdat ze dikwijls zelf geen geloofsbeen hebben om op te staan. Over de leer heb ik nogal wat geschreven. Ook over de Ger. Gem. leer. Je kunt dat in verschillende artikelen lezen. (zie o.a.: 'KORT BEGRIP ONT'KERSTEN'D', 'VRAGEN BIJ DS. G.H. KERSTEN', 'WEERLEGGING', 'EMBRYOFILOSOFIE VAN COMRIE', 'WIE ZIJN DE ARMEN VAN GEEST?', UIT 'DE SAAMBINDER', enz. enz.). Ook hebben de afgescheiden kerken (dus alle kerken!) geen open deur meer naar de wereld, omdat de bijbelse leer van de rechtvaardiging van de goddeloze is ingewisseld voor de rechtvaardiging van de vrome ofwel de wedergeborene. Bovendien zijn (op z'n best gesproken) 95% procent van de ambtsdragers (inclusief dominees) niet gerechtvaardigd, dus niet wedergeboren. Ik vel geen ongenuanceerd oordeeel, noch doe ik een schatting, want ik ben in talloze gemeenten lid geweest en heb ook achter de schermen gekeken. Ook heb ik honderden briefwisselingen gehad, maar daaruit is gebleken dat er zeer weinigen door recht verlost zijn. Er is schrikbarend veel godsdienst waar God niet vanaf weet. Natuurlijk, de Heere kent degenen die de Zijnen zijn en God gaat door met het zaligen van zondaren tot de voleinding der wereld. Maar de bloeitijd voor de westerse kerken lijkt voorbij. De leer is verbasterd, de tucht is weg, het Avondmaal wordt op grote schaal ontheiligd. God heeft de kerken een kracht der dwaling gezonden, opdat zij de leugenleer zouden geloven. Dat is voor mij geen vraag meer. Dat betekent niet dat de Heere helemaal niet meer werkt in de kerken. Dat heb ik ook nergens gezegd, maar in vergelijk wat het geweest is, bijv. in mijn jeugd, toen de Heere nog krachtig werkte en er nog velen daadwerkelijk tot bekering kwamen, dan is het nu een zeer schrale tijd. Veel geschreeuw maar weinig wol en de dwalingen worden niet meer bestreden, of men bestrijdt de dwaling met de dwaling en zo wordt men zeven keer erger. Ik heb zelf in de opleiding gezeten, talloze dominees en ambsdragers ondervraagd, en ik ben er achtergekomen dat zeer veel dominees en ouderlingen geen bijbelse bekering hebben, hoewel ik niet over harten oordeel. Velen, ja, zeer velen, ook binnen de Ger. Gem. houden de gemene werkingen des Geestes echter voor zaligmakend werk. Het gevolg daarvan is, dat vele avondmaalgangers niet kunnen wedijveren met de 'bekering' van de rijke jongeling en het 'geloof' van de dwaze maagden. En dezulken worden door de huidige prediking in hun waan gestijfd, uitzonderingen daargelaten. De bijbelse separatie, waarbij de Wet doodt en verdoemt en het Evangelie vrijspreekt, is weg, op een hoge uitzondering na. Velen maken van de Wet een deugd, namelijk een regel om die te doen, maar weten niet dat zij zonder de Wet leven, zoals Paulus in zijn eertijds. Daarentegen maken dezulken van het Evangelie een nieuwe wet, dus is genade geen genade meer, maar een co-operatieverband: God wat en de mens wat. Die neonomiaanse leer kweekt kerken vol vrome en uiterst serieuze mensen die echter van hun drek niet gewassen zijn. Met name de Ger. Gem. is ver afgeweken van de Schriftuurlijk bevindelijke prediking. Ik heb zelf vele malen onder de diverse prediking van de Ger. Gem. verkeerd, maar onder de doornsee prediking kun je honderd jaar worden, zonder dat je het ooit van God hoeft te verliezen. Als we van nature vijanden van God zijn, en dat zijn we, dan zullen we als een vijand geveld moeten worden, want vijanden worden met God verzoend. Die prediking is weg. De woorden zijn er soms nog, maar de kracht is weg uit veler religie, ook bij Gods volk, de enkelingen uitgezonderd. Ik zal je wat gratis lektuur opsturen, met de bede of de Heere je ogen zou willen openen. Ten eerste voor je eigen ziel en zaligheid en ten tweede voor het preekbedrog in de gevestigde kerken, waarin de kerkpolitiek hoogtij viert, hoewel ik niet wil generaliseren. De Heere houdt altijd Zijn kinderen en knechten, maar Gods ware geroepen en gerechtvaardigde knechten zijn zeer dun gezaaid. God zal er evenwel nog velen uit de heggen en stegen halen, want Zijn huis moet vol worden. Ik sta dus op grond van Gods Woord zeer afwijzend tegenover de huidige prediking van de Ger. Gem., hoewel ik er ook enkele vrienden in heb die door recht verlost zijn. God volvoert Zijn raad en vergadert Zijn Kerk uit alle geslachten, natien en tongen. Ik zal het eens eenvoudig ruim zeggen: Zorg dat je erbij komt door vrije gunst in Christus, die eeuwig God bewoog.
Gode bevolen,
GPP. Burggraaf
|
|
|
|
|
|