|
|
SAMENSPRAAK MET EEN EX-NHK-er
| |
|
|
Ex-NHK-er: Geachte heer Burggraaf. Met meer dan gewone belangstelling heb ik uw artikel over Achaz' altaar gelezen. U maakt allerhande toepassingen, daarbij scherpe taal gebruikend. Dat staat u uiteraard vrij, het komt niet (bij mij) erg 'bewogen' over. Dat kan natuurlijk aan mij liggen.
GPPB.: Scherpe taal is per definitie niet onbijbels. Integendeel, de apostelen en profeten en de grote Leraar der gerechtigheid, Christus, hebben zich ervan bediend door de Heilige Geest, als het nodig was. Zij spraken het Woord en het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten (Hebr. 4:12). De scherpe bewoordingen in mijn artikelen moet u echter verstaan in het kader van Jer. 9:1. Daar heb ik in diverse artikelen ook getuigenis van gegeven. Soms geef ik ook blijk van heilige verontwaardiging, want mijn schrijven is niet gericht aan het heidendom, maar aan godsdienstig Nederland met haar Reformatie-verleden. Als men de Reformatie met opgeheven hand verloochent -wat op grote schaal gebeurt- dan zijn wij verplicht de scherpte van het Woord er tegenover te stellen, of men het hoort of niet hoort en hoé men het opvat daarvoor zijn we niet verantwoordelijk.
Ex-NHK-er: Inhoudelijk heb ik vragen die ik u wil voorleggen. Ik ben sinds vorig jaar tot ouderling in de Hervormde Gemeente van NN (inmiddels behorend tot de PKN) verkozen. Mede op grond van artikel 31 (eerste deel) uit de NGB kon ik niet bedanken: uit het feit dat je wettig verkozen bent, is de roeping van Gods wege. Dat heb ik zo ook (mogen) ervaren.
GPPB.: Artikel 31 van de NGB leert op grond van Gods Woord dat men schuldig is den tijd te verwachten dat men van God beroepen wordt. Voor het ambt moet men dus een inwendige roeping hebben van Godswege, "OPDAT hij getuigenis hebbe van zijn beroeping (van de Kerk), OM van haar verzekerd en gewis te zijn, dat zij van de Heere is" (NBG -31). U roeping mist de inwendige en in dat geval bent u door mensen in het ambt gezet. Een ambtsdrager zonder goddelijke inwendige roeping mogen we niet eens als ambtsdrager erkennen, gewoon vanwege het feit dat dezulken niet tot de dienst en het werk in Gods wijngaard geroepen zijn. Uw ervaring, van welke aard ook, doet aan dit feit niets toe of af.
Ex-NHK-er: Volgens u mag/kun je geen lid zijn van de PKN. O.a. de geschiedenis van Achaz voert u daarvoor aan. Echter, hoewel er heel veel mis was (afgodsaltaar naast het altaar aan God gewijd; dat laatste werd N.B.!! letterlijk terzijde geschoven) is het opmerkelijk dat geen enkele godsgezant oproept de tempel te mijden! M.a.w. ware gelovigen wordt niet verboden naar de tempel te (blijven) gaan!
GPPB.: We moeten altijd onderscheid maken tussen de dingen die in de praktijk gebeuren en de grondslag van de Kerk. Hoeveel er soms ook mis was in de oudtestamentische kerk, de grondslag was gegrond op de vier boeken van Mozes, en was door God Zelf ingesteld. De oudtestamentische kerk was dus niet een valse kerk en dat is met de PKN helaas wel het geval.
Ex-NHK-er: Deze lijn meen ik ook aan te treffen in Openb. 2:18-29 in de brief aan de gemeente van Thyatire. Daar was ook e.e.a. grondig mis met de aldaar lerende en hoererende Jezabel. E.e.a. wordt de gemeente namelijk verweten. Toch ontbreekt ook hier de oproep om met de gemeente van Thyatire te breken. Vers 24: "Tot u die te Thyatire zijt..... en.... zovelen, als er deze leer niet hebben"
GPPB.: Hier hebben we weer hetzelfde geval. Ondanks dat er veel mis was in de gemeente van Thyatire, stond zij toch op het fundament van de leer van de apostelen en profeten waarvan Jezus Christus de uiterste Hoeksteen is. Dat is met de PKN niet het geval, want die kerk staat niet op het enige bijbelse fundament der Kerk.
Ex-NHK-er: De lijn die ik in de Schrift meen tegen te komen is dat wel met de zonde (zondige praktijken) van de kerk moet worden gebroken, maar niet met de kerk zelf!
GPPB.: De Schrift leert ons dat we een wereldse kerk moeten verlaten (Openb. 18:4 e.a.) en dus had u nooit lid van de valse PKN mogen worden. De PKN is een vergaarbak van de valse oecumene.
Ex-NHK-er: Natuurlijk zeg ik hier niet mee dat ik blij ben met de komst van de PKN, die heeft veel verdriet gebracht, niet slechts op materieelgebied, maar vooral op geestelijk terrein. Wat dat betreft ben ik huiverig voor de toekomst, tegelijkertijd geloof ik dat je op de plaats moet blijven die God me gaf! Hij deed mij geboren worden in de NHK, verstrekte mij daarin de sacramenten en genademiddelen: de prediking van het Woord. Ik ben nog steeds lid van dezelfde gemeente waarin ik het grootste deel van mijn leven doorbracht. Genoeg voor nu. Ik zie uw (eventuele) reactie met belangstelling tegemoet.
GPPB.: De plaats die God u gaf, was in de NHK en niet in de PKN, want dat is een totaal nieuwe onhervormde en valse kerk. U bent dus geen lid meer van dezelfde NHK-gemeente, zoals u suggereert, want die gemeente heeft haar NHK-roeping verloochend en is een totaal andere gemeente geworden, namelijk een PKN-gemeente die op een valse grondslag staat. Hopenlijk mag u dit alles nu inzien, hoewel ik terdege besef dat ik geen mens kan overtuigen, want dat is Gods werk, maar ik mag u van deze plaats wel oproepen om te breken met een valse kerk en terug te (be)keren tot het geloof van onze NHK-vaderen.
|
|
|
|
|
|