VERVOLG PREDIKING GER.GEM.
VERVOLG PREDIKING GER. GEM.         
Plaats in winkelmandjeMandje
Beste heer Burgraaf,

Hartelijk dank voor de lectuur die u mij toegezonden heeft. De meeste boekjes heb ik zondag tussen de kerkdiensten kunnen lezen. Ik kan alleen maar getuigen dat het dezelfde klanken waren. De ochtenddienst ging over 1 Petrus 3:18: Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen. Daar wordt dat onuitsprekelijke Godswonder beleeft. Maar ook die eeuwige liefde van God de Vader, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft voor helwaardige zondaren. Uw boekje de kus van Jezus mond, vond ik heel erg mooi. Eenvoudig en eerlijk, ja dat was het. Maar ik heb wel een vraag over het boekje de Kus van Jezus mond. U stelt dat het beginpunt met Christus beleefd wordt. Wat bedoelt u daar precies mee? Is dat de vergeving der zonden, is dat de eerste kus van Jezus mond? Mocht dat zo zijn dan zit er in die kus ook de rechtvaardigmaking als ik het goed begrijp? Maar zoals u het al zei: het moet beleefd worden. Fijn als u hier nog op in wilt gaan en nogmaals bedankt voor de boekjes.

Mvg,
een student


Beste student,

Ja, de eerste kus van Jezus' mond in de toepassing is de rechtvaardigmaking ofwel de vergeving der zonden. De eerste kus van Jezus' mond is dus het begin van het geestelijke leven, want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf, hoewel de overtuiging van zonden door de Wet die ingekomen is, hieraan vooraf gaat, totdat we aan de Wet gestorven zijn, want het einde van de Wet is Christus tot rechtvaardigheid, een iegelijk die gelooft. De vergeving der zonden, ofwel de eerste kus van Jezus' mond, gaat altijd gepaard met een verbondsbelofte in de toepassing en de liefde des Vaders die dan in het hart wordt uitgestort door de Heilige Geest, maar dan wel altijd in de hel van ons verdoemelijke adamsbestaan voor God, zodat we ons niet hoeven afvragen: Is dit nu wel of niet van de Vader en/of van Christus? Zowel de Vader als de Zoon kunnen de betreffende zondaar vrijspreken van schuld en straf, maar als de Vader vrijspreekt, spreekt Hij altijd op grond van Christus verdienste en een kus des Vaders is gelijk aan een kus des Zoons.
De eerste kus van Jezus' mond is krachtdadig, zielsbevrijdend en werkt aanbidding, eer en dankbare lofgezangen. We zien dit ook bij de psalmist: "Gij hebt o HEER' in dood'lijkst tijdsgewricht, mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen!" Dit is echter doorgaans niet de leer van de Ger. Gem., want in de Ger. Gem. wordt de levendmaking gescheiden van de rechtvaardigmaking in de vierschaar van het geweten en dat is rooms, maar er kunnen uitzonderingen zijn. Als dat zo is, dan juich ik dat toe! En als we kennis hebben aan een kus van Jezus' mond, dan heeft ook de Vader ons lief met een eeuwige liefde, zodat Hij zal zwijgen in Zijn liefde (Zef. 3:17b) over ons, gelijk ook Christus gezegd heeft in Johannes 16:27. O, die verkiezende liefde des Vaders, o, die verlossende liefde des Zoons en o, die toepassende liefde des Heiligen Geestes, doet naar God verlangen, om altijd bij Hem te zijn, Hem al onze liefde waardig te schatten, wijl Hij mijn rechterhand gevat heeft. Lof zij de Vader, lof zij het Lam en lof zij de Heilige Geest, ja, tot in alle eeuwigheid. Gelukkig gerechtvaardigd volk, dat geloven mag het eigendom te zijn van God in Christus. Zij zullen de Heere lieven en loven voor Zijn troon en hier beneden, omdat Hij het heeft gedaan! Ik wens je dit leven in Christus van ganser harte toe! Indien gij Zijn stem dan HEDEN hoort, verhardt u niet, maar laat u leiden, laat u zaligen, laat u met God verzoenen! Er is nog plaats!

Hartelijke groeten van een saved sinner,

GPP. Burggraaf


http://www.derokendevlaswiek.nl