VRAGEN OVER DE DOODSTAAT
VRAGEN OVER DE DOODSTAAT...        
Plaats in winkelmandjeMandje
RvD.: Beste heer Burggraaf,
Hier ben ik weer met een theologisch vraagstuk…
U heeft mij veel zaken uitgelegd en dat waardeer ik zeer. Al ben ik wellicht niet de gemakkelijkste.

GPPB.: Beste R.,
Dank God in alles, onderzoekt de Schriften en stel op prinsen maar geen betrouwen...

RvD.: Ik heb nog steeds niet duidelijk voor ogen waar nu precies de 'doodstaat' vandaan komt.

GPPB.: De doodstaat is in de wereld gekomen door onze diepe val in Adam, hetgeen we kunnen lezen in Genesis 3 en dat komt dan ook in de praktijk van het dagelijkse leven van een onverzoend mens duidelijk openbaar. (2 Tim. 3:1-9). In Efeze 2:1 herinnert Paulus Gods volk aan die doodstaat: "En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden."

RvD.: Ik lees hier dat de mens zonder geloof dood is, dat lijkt mij ook. En God maakt mensen weer levend, natuurlijk. Ik lees nog niet dat de mens daar geen invloed op heeft.

GPPB.: Let op, ik maak geen verwijt, maar ik stel feiten vast. Als de volgende tekst voor jou geen boekdelen spreekt t.a.v. de wedergeboorte, dan ben je een volbloed arminiaan. "Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn", Joh. 1:13. Menselijke invloed t.a.v. de wedergeboorte is ten ene male uitgesloten, anders is genade geen genade meer.

RvD.: Met andere woorden, waar staat in de Bijbel dat wij mensen niets meer te 'kiezen' hebben.

GPPB.: Omdat we sinds Genesis 3 al gekozen hebben voor de zonde en voor de drievoudige dood, terwijl God ons uitdrukkelijk voor de gevolgen daarvan gewaarschuwd heeft in Genesis 2:17. Al hetgeen waarvoor wij van nature kiezen, maakt de breuk tussen God en onze ziel steeds groter. Die breuk die we sinds Gen. 3 geslagen hebben tussen God en onze ziel is namelijk definitief, tenzij we van nieuws geboren worden. De mens van nature is actief dood, d.w.z. dat hij in vijandschap met God leeft.

RvD.: Tot zover zie ik het wel duidelijk terug in de Bijbel.

GPPB.: Van nature kunnen wij dus niet voor het eeuwige leven kiezen, want van het eeuwige leven hebben we onszelf beroofd in het paradijs. Toch worden er mensen zalig, niet omdat zij kiezen, maar vanwege Góds eeuwige uitverkiezing op grond van Christus genoegdoening. Lees Romeinen 9:16: "Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods."

RvD.: Hier liggen mijn vragen. Deze tekst zie ik toch echt dat het inderdaad niet uitmaakt of je wil, het is enkel genade, een éénzijdig Godswerk, natuurlijk! Maar: Dat is Gods kant, Hij heeft alles voorbereid, dankzij Zijn werk mogen we komen. Dus zonder Zijn werk kunnen we niet komen. Het is volbracht dus nu kunnen we komen door het wonder van het werk van Christus de Verlosser! We moeten nu dus nog wel willen komen….

GPPB.: Je verstaat er niets van (geen verwijt, maar een feit), je redeneert arminiaans. Gods Woord is geen begripsleer, het is geloofsleer. Ik dacht dat ik je daar al eens eerder op gewezen heb. Er is namelijk geen sterveling die reageert op het volbrachte werk van Christus en er is ook geen sterveling die naar God vraagt. "Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe", Rom. 3:11-12. Ik kan nog tal van teksten citeren die hetzelfde bevestigen, maar bovenstaande tekst is duidelijk genoeg en leert 's mensen totale onwil en onmacht.

RvD.: Een éénzijdig Godswerk, maar mensen moeten toch ook 'komen'?

GPPB.: Mensen moeten komen, ja, dat is het gebod, maar niemand komt, totdat God de zondaar tot Christus trekt. Christus zegt: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage", Joh. 6:44. We zijn van nature onwillig en onmachtig om te komen. Dat zegt Jezus Zelf: "En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben", Joh. 5:40.

RvD.: Ja, dat herken ik ook, we willen eigenlijk niet onze eigen wil opgeven om zijn wil te doen. Maar er zijn natuurlijk heel veel mensen die iets 'zoeken' in deze wereld. Ik ken ook mensen die wel uit 'interesse' God willen zoeken. Als ze dan ik de kerk komen en het Woord horen kunnen ze niet veel verder komen tenzij God hen trekke. Gods Geest overtuigt. Maar in 2 Petrus 3:9 staat ook: "De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen."

GPPB.: Welnu, je erkent dat we onze eigen wil niet prijs willen geven, maar tevens leer je in dezelfde alinea algemene verzoening. Gods Woord leert geen algemene verzoening en ook 2 Pet. 3:9 leert dat niet. Petrus heeft het hier over Gods uitverkoren volk. Niet één uitverkorene gaat verloren, integendeel, ze komen allen tot bekering. Dat wordt hier bedoeld. Gods Woord leert geen algemene verzoening. Hoe kom je daarbij? (zie ook: Joh. 17:9).

RvD.: Dus als je echt zoekt zul je toch vinden? M.a.w. God wil wel dat je een 'stap' zet.

GPPB.: En... heb je al gevonden? Wat je vervolgens schrijft: "God wil wel dat je een stap zet", is alweer volbloed arminiaans. God eist geen stap in de goede richting, maar volmaakte gehoorzaamheid in Zijn Wet. Er is echter geen sterveling die de Wet gehoorzaamt, integendeel de mens van nature houdt de waarheid in ongerechtigheid ten onder (Rom. 1:18), niemand uitgezonderd. Lees ook: Psalm 14:2; Psalm 53:2; Rom. 3:11, enz.

RvD.: Veel teksten gaan hierover en dan is het net alsof wij mensen niets met Gods uitverkiezing te maken hebben maar enkel dienen te komen…

GPPB.: Mijn beste, je vermengt constant de Wet met het Evangelie, ook de door jou geciteerde teksten versta je niet. Hoewel wij niet met de uitverkiezing kunnen werken, kunnen wij evenmin met het gebod werken. Het gebod eist bekering, want God eist Zijn beeld van ons terug. Hij heeft ons immers goed geschapen, in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid. Dus Hij mag van ons eisen wat we niet willen en kunnen. Dat doet Hij ook door middel van de Wet. "Gij zult...." en: "Gij zult niet..." Wat leert nu de Wet? Dat wij moeten gehoorzamen aan Gods bevelen, maar er is geen sterveling die het doet (Rom. 3:11). Ook op het Evangelie slaan wij van nature geen acht. Het Evangelie is niet voor zoekende mensen, maar voor daadwerkelijk verloren zondaren. Zeg mij, wat heeft het verloren schaap aan zoeken gedaan? Ik zal het je zeggen: NIETS! Want hij had geen benen meer om te lopen en geen weg meer om te gaan. Wie zocht er dan? De Goede HERDER! Het feit dat Christus de Wet voldaan heeft en aan de eisende gerechtigheid Gods genoeg gedaan heeft, maakt -opzich genomen- nog niet zalig. Daar is een bovennatuurlijke geboorte voor nodig. "Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien", Joh. 3:3. En wil jij nu buiten de wedergeboorte om een stap in de goede richting doen? Of veronderstel je dat je wedergeboren bent en dat je dan stappen kunt ondernemen richting de hemel? Beste R. dit is een zielsfatale vergissing en een misverstaan van Gods Woord.

RvD.: Er staat: "Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve?" (Ezech.18:23)

GPPB.: De teksten die je aanhaalt maken een mens dubbel verdoemelijk, want hij bekeert zich niet en nooit, tenzij God de mens bekeert en levendmaakt door de Heilige Geest. God heeft geen lust in onze dood, nee zeker niet, maar de mens van nature wel, want van nature léven we in de dood en zijn daarmee tevreden (Luk. 11:21).

RvD.: Er staat: "Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft" (Ezech.18:32).

GPPB.: Ben je dan al bekeert? Leef je al in Christus?

RvD.: Er staat toch: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve (verloren gaat), maar het eeuwige leven hebbe (Joh.3:16)?

GPPB.: Ben je dan ooit wereld voor God geworden, dus verdoemelijk voor God? God heeft echt geen mensen lief die voor Hem in de rij staan, want Christus is alleen en uitsluitend voor de (uitverkoren) goddelozen gestorven (Rom. 5:6).

RvD.: Ik lees in Matth. 14:14: "En Jezus uitgaande, zag een grote schare, en werd innerlijk met ontferming over hen bewogen, en genas hun kranken."

GPPB.: Alweer een waarheid, maar ben je ooit weleens een doodschuldige kranke voor God geweest, en een voorwerp van de opzoekende zondaarsliefde van Christus?

RvD.: En er staat ook: "En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben." (Matt. 9:36)

GPPB.: Heb je dan ooit de bewogenheid van Christus geloofd en ervaren in je totale verlorenheid? Vertel me dan eens hoe jij als een verloren schaap door de Goede Herder bent gevonden...

RvD.: Maar de mens kan komen, want er staat: "Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer." (Jes.45:22)

GPPB.: Ben je ooit weleens aan 'het einde der aarde' van je God-hatende bestaan gekomen, omdat de spiegel der Wet het eeuwige vloekvonnis in je ziel openbaarde, zodat je nooit meer bekeerd kon worden? En heb je ooit Gods stem in Christus in je totaal verloren ziel gehoord en geloofd?

RvD.: Ik lees: "Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was. Alzo is de wil niet uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga" (Matt. 18: 11, 14).

GPPB.: Ben je ooit een verloren mens geweest, een dode hond, een groot beest voor God, die maar een recht heeft: de eeuwige rampzaligheid?
Note: Matth. 18:14 spreekt over de kleinen in het geloof, dus het eigendom van Christus, wedergeboren, gerechtvaardigd en geheiligd in Hem. Vraag: Behoor je reeds tot die kleinen in het geloof?

RvD.: Maar er staat toch in Joh. 3:17: "Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden"?

GPPB.: Deze tekst handelt over de uitverkorenen in die wereld, want Christus bidt niet voor alle mensen in de wereld, maar alleen voor degenen die de Vader Hem gegeven heeft (Joh. 17:9).

RvD.: Ik lees: "Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker; Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen." (1 Tim.2:3, 4).

GPPB.: 'Alle mensen', betekent in de grondtaal hier: 'allerlei mensen'. Christus bidt absoluut niet of alle mensen zalig worden (Joh. 17:9) en dat is ook Zijn wil niet. Hij heeft Zijn bloed alleen en uitsluitend voor de uitverkorenen gegeven.
Ik geef je een paar voorbeelden t.a.v. sommige absoluut klinkende woorden in de Bijbel:
Joh. 12:19: "Ziet, de gehele wereld gaat Hem na." Liepen alle mensen in de wereld Christus na? Nee, het is een Joodse wijze van uitdrukken.
Lukas 2:1: "En het geschiedde in diezelfde dagen, dat er een gebod uitging van den Keizer Augustus, dat de gehele wereld beschreven zou worden." Zijn alle mensen in de wereld beschreven? Nee, de Indianen in Noord Amerika niet en de Eskimo's ook niet...., moet ik doorgaan? De woorden "wereld" en "geheel" worden in de Schrift op zeven of acht manieren gebruikt, en maar zelden betekent "alles" alle individuele mensen zonder uitzondering. In het algemeen worden deze woorden gebruikt om aan te duiden dat Christus sommigen van alle soorten verlost heeft, sommige Joden, sommige heidenen, sommige rijken, sommige armen, en dat Zijn verlossing niet beperkt is tot Joden of heidenen...

RvD.: Jezus nodigt ons, dan moeten we toch ook komen, zal Hij ons afwijzen?

GPPB.: Kijk beste R., zalig worden is geen coöperatieverband, zo van: 'De mens doet wat en God doet wat', nee, je schrijft zelf al: 'Een éénzijdig Godswerk' en dat is het ook letterlijk. Ja, Jezus nodigt ons, maar we komen nooit van en uit onszelf (Joh. 6:44). Hij komt, Hij trekt, Hij zoekt, Hij zaligt, namelijk verloren en goddeloze zondaren (Luk. 19:10)! Ja, Hij doet het werk der zaligheid helemaal ALLEEN! En als God de Vader zondaren tot Christus trekt, trekt Hij onwederstandelijk, want Gods uitverkoren volk MOET zalig worden, omdat God het wil en anders nergens om. De mens van nature kiest alleen maar voor de rampzaligheid en bevestigt die keuze elke dag men zijn anti-genade-gedrag. Duizenden (kerk)mensen in onze dagen kiezen voor Jezus, tenminste, zo heet het dan, maar al dat menselijke kiezen eindigt in de hel (Spr. 14:12), als God het niet verhoedt. Gód verkiest en doet naderen, daar komt geen mens aan te pas. De zondaar die door de Vader tot Christus getrokken wordt, zal het daarom gewis van God verliezen, want zo'n zondaar wordt niet alleen ingewonnen om zijn doodvonnis te ondertekenen, maar ook overwonnen (Jer. 20:7), met Christus verenigd en met God verzoend. Maar degenen die God trekt, zijn zonder enige uitzondering dode, goddeloze en verloren zondaren. Als Christus tot zulke door de Wet gedode zondaren bijv. spreekt: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven", Matth. 11:28, dan zijn ze levend, gerechtvaardigd en eeuwig zalig in Hem. "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven", Joh. 5:25. God maakt dus doden levend. Welnu, kunnen doden enige zaligmakende keuzes maken? GELUKKIG NIET! De Heilige Geest leert bij monde van de apostel Paulus: "Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; niet uit de werken, opdat niemand roeme", Ef. 2:8-9. Matth. 11:28 is dus een roeping, maar alleen degenen die inwendig geroepen worden, door de wederbarende kracht van de Heilige Geest, zullen horen en leven, ja eeuwig leven. Dezulken zijn gewillig gemaakt en hebben met Maria het goede deel uitgekozen (Luk. 10:42), op grond van Gods soevereine verkiezende genade. Gods Woord leert dus geen vrije-wils-keuze t.a.v. de zaligheid, zoals de arminianen leren. Maar degenen die in Christus levend gemaakt en gerechtvaardigd zijn gaan wel willen wat God wil, namelijk: verkiezende liever met het volk van God kwalijk behandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben (Hebr. 11:25).
Ik stel je een vraag: Herken je dit in je leven? Ken je Hem? Is Hij je ooit verschenen van verre tijden en plaatsen in de hel van je bestaan? Ik wens en bid het je in ieder geval van harte toe, namelijk dat je Christus mag kennen en de kracht van Zijn opstanding op grond van Romeinen 5:6.

RvD.: De mens is dood en kan niet meer kiezen… Dat vind ik dus interessant. Adam en Eva konden kiezen, toch? De mens is geschapen naar Gods beeld, bijna goddelijk. God wilde een mens om gemeenschap mee te hebben. Hij wilde dat de mens hem liefhad. En dat kan natuurlijk alleen als de mens echt vanuit zichzelf verlangt naar zijn Heer. De consequentie was helaas dat de mens echt de macht wilde grijpen waardoor er zonde kwam tussen God en de mens, waardoor hij werd gestraft en buiten het paradijs moest leven met alle gevolgen van dien.
Wat ik opmerkelijk vind is dat er niets schijnt af te zijn gedaan aan de vrije keus van de mens. Natuurlijk kon de mens met zijn keuze niets meer verdienen totdat God Zijn Zoon offerde voor de zonde van de mens en een ieder die dat aanneemt is behouden…

GPPB.: Adam en Eva voor de val zijn niet te vergelijken met gevallen zondaren na de val. Voor de val kon een mens vallen en eenmaal gevallen zijnde, de duivel toegevallen zijnde, heeft de mens Gods beeld verloren en doet niets anders dan opvolgen wat de duivel en zijn eigen verdorven verstand hem ingeeft. De keuze die Adam en Eva gemaakt hebben heeft het hele mensdom namelijk in een totale doodstaat gebracht. Kan een lijk nog enig goeds kiezen? Neem me niet kwalijk voor de volgende uitspraak: Je moet maar eens naar een begraafplaats gaan en dan kijken of al die lijken je aangeboden pepermuntjes aanpakken...

RvD.: Ik kies toch om naar de kerk te gaan, mijn verantwoordelijkheid. Maar veel meer dan zoeken kan de mens niet. God Geest zal overtuigen.

GPPB.: Je verantwoordelijkheid heb je in het paradijs al verzondigd, dus dat helpt je niet. Naar de kerk gaan is je plicht, maar je kunt er je verdoemenis mee verzwaren als je volhardt in je ongeloof. Het zoeken van een natuurlijk onverzoend mens leidt onherroepelijk naar de hel, dus dat helpt ook niet. Je schrijft: "Gods Geest zal overtuigen", maar God moet niets en is niets aan een mens verplicht. Gods Woord leert dat de mens om eigen schuld verloren gaat (is) en als God een mens bekeert, die mens louter en alleen uit vrije soevereine genade behouden wordt.

RvD.: Ik mis nog dat er in de Bijbel staat dat mens niet vanuit zichzelf kan kiezen om God te zoeken.

GPPB.: Ik heb je meer dan genoeg bijbels bewijs gegeven dat de mens van nature niet wil en niets kan om God te zoeken, laat staan om Hem te vinden. Christus is Het Die het verlorene zoekt, vindt en naar huis draagt. Het gebod om God te zoeken blijft evenwel staan. De mens is ten volle verantwoordelijk voor zijn daden, ook al kan hij nog niet 1% van zijn verantwoordelijkheid waar maken. Daarentegen is Christus verantwoordelijk voor Zijn volk en Hij heeft het allemaal en alleen voor de uitverkorenen waar gemaakt. Geprezen zij Zijn heilige Naam!

RvD.: Dit staat er wel: Openbaringen 3:20 "Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij."

GPPB.: Deze tekst geldt uitsluitend voor Gods ware volk en niet voor de onbekeerden. Bovendien is Christus Zelf de Deur (Joh. 10:9). Hij opent het hart van Zijn volk en verschaft Zich toegang tot haar hart, ja, Hij komt door gesloten deuren (Joh. 20:19 - 20:26).

RvD.: Er staat in: Deut. 30:19: "Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad."

GPPB.: Ja, het gebod blijft altijd staan, maar in onze natuurstaat blijven we de dood boven het leven verkiezen, zo ook de Israëlieten in de woestijn. Ik zal het je uit de Schrift bewijzen.
Jozua zegt tot het volk: "Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult...", Joz. 24:15.
"Toen antwoordde het volk en zeide: Het zij verre van ons, dat wij den HEERE verlaten zouden, om andere goden te dienen", Joz. 24:16. "Wij zullen ook den HEERE dienen, want Hij is onze God....", Joz. 24:18.
"Toen zeide Jozua tot het volk: Gij zult den HEERE niet kunnen dienen, want Hij is een heilig God; Hij is een ijverig God; Hij zal uw overtredingen en uw zonden niet vergeven", Joz. 24:19.
"Toen zeide het volk tot Jozua: Neen, maar wij zullen den HEERE dienen", Joz. 24:21.
Het volk Israël redeneerde dus zoals jij, maar van hun dienen is niets, maar dan ook niets terechtgekomen. Ze zijn gestorven in de woestijn vanwege ongeloof, want in het merendeel van hen had God geen welgevallen (1 Kor. 10:5). Weet je dan niet van het eeuwige wonder dat Christus niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen?

RvD.: Er staat toch in Matt. 11:28 "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."?

GPPB.: Ben je al tot Hem gekomen als een ter dood veroordeelde en vermoeide zondaar? Lees er meer over in: "KOMT HERWAARTS TOT MIJ..." Bijbels Dagboek - ISBN 9076100446 te bestellen bij Uitgeverij "De rokende Vlaswiek".

Vr. gr. GPPB.


http://www.derokendevlaswiek.nl