|
|
DE PREDIKING VAN PAULUS GETOETST AAN GODS WOORD
| |
|
|
"En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren", Hand. 17:11.
Tijdens zijn zendingsreizen werd Paulus dikwijls gelasterd en vervolgd door de godsdienstige Joden uit de diaspora. Men haatte de prediking van Paulus, omdat Paulus Christus en Dien gekruisigd predikte, de Joden wel een ergernis en de Grieken dwaasheid, terwijl de Joden naast Christus de Wet handhaafden, om die te doen in inzettingen bestaande. Paulus preekte Christus en Dien gekruisigd alléén. Die prediking is door de ganse historie heen verdacht gehouden tot op de dag van vandaag. Men wil wel Christus preken, maar daarnaast de gewillige mens. Men wil wel Christus prediken, maar met behoud van de oude mens, met behoud van een goed zedelijk gedrag. Paulus sneed dit alles af, want Christus, het Woord, is vlees geworden en het vlees is gekruisigd. De vrome mens doet niet meer mee, is niet meer in tel, is gedood in de dood van Christus. De Joden wilde het vrome vlees echter handhaven in de vorm van allerlei ceremoniën, besnijdenis, handen wassen, vasten, netjes leven, belijdenis doen van de joodse 'waarheid', en nog duizend andere regels. Bij het uitsterven van het geslacht der oudtestamentische Joden zou je toch zeggen dat al die judaïstische vijandschap tegen vrije genade wel aan een einde gekomen is, maar die gedachte is echter een illusie en berust slechts op inbeelding. Als je verwaardigd wordt waartoe Paulus verwaardigd was, namelijk om Christus en Dien gekruisigd te verkondigen, dan wordt de godsdienst venijnig, net als de ongehoorzame Joden in Thessalonica, die ook in Berea een oproer veroorzaakte en wel via-via-via. Maar als Christus en Dien gekruisigd recht wordt gepredikt, dan is het onmogelijk dat mensen voor zichzelf nog een gunstige toepassing kunnen maken buiten het recht om. Onder een rechte prediking van Christus en Dien gekruisigd krijgt het vrome vlees de doodsteek en verloren zondaren die God vrijverklaren in hun doem, vallen door de genadedeur naar binnen. Onder zo'n prediking wordt de godsdienstige mens er dus finaal buiten gezet, en dat haten we van nature. Die vijandschap komt in onze dagen meer en meer openbaar. Ik kreeg vandaag nog een brief van een vriend uit Hardegarijp, waar de voorganger V.L. als een huurling de kudde verlaten heeft, vanwege het vast willen houden aan een fundamentele dwaling. De HHK-kerkenraad aldaar gaat ondanks haar schuldbelijdenis jegens haar nalatigheid gewoon door met preken lezen die dezelfde dwalingen bevatten. Diezelfde kerkenraad kan niet verdragen dat zij keer op keer gewezen wordt op het feit dat de (gelezen) prediking niet naar de Schrift is, maar de reactie van die betreffende kerkenraad kunt u vinden in Johannes 9:34. Die reactie is gemeengoed in onze betoverde dagen. Er is dus niets nieuws onder de zon. Toen Christus in de synagoge preekte hingen de toehoorders aan Zijn lippen, want Hij sprak aangename woorden (Luk. 4:22). Toen Christus echter ging separeren tussen 'schijn en zijn', werd de liefdevolle gemeente te Nazareth briesend van woede, omdat zij erbuiten gezet werden met heel hun vrome godsdienst, en sleepte Christus naar de steilte om Hem in de diepte te pletter te gooien. Maar Hij in het midden van hen doorgegaan zijnde, ging weg.
In onze dagen wordt beweerd dat gewone leden der gemeente en/of vogelvrijverklaarde schapen Christi, de prediking niet aan de Schrift mogen toetsen, laat staan in geval van een dwaling zulks aan de kerkenraad/predikant bekend te maken. Zo leert Rome dat ook, en wee degenen die dat toch doen, want die kwamen in het verleden in de gevangenis, moesten voor de bloedraad verschijnen en velen eindigden hun aardse leven met medebewerking van valse getuigen op de brandstapel. Wat die valse getuigen betreft, die zijn nog springlevend in onze dagen, op en onder de kansel, en dezulken zijn constant in de weer om het getuigenis tegen de dwaalleer te bestempelen als zijnde 'liefdeloos' en 'seperatisme'. Nu zijn er in onze dagen personen waarvan dat zeker gezegd kan worden, met name ds. H.J. Hegger en Mr. A. A. Bart, die ook nog eens de dwaling met de dwaling bestrijden. Ook mensen zoals ds. C. Harinck, dr. K. van der Zwaag, maken met hun verweerschriften het middel erger dan de kwaal. Genoemde personen bestrijden de dwaalleer met een leer die eveneens buiten het recht Gods omgaat en het stuk der ellende al zijn gepasseerd, nog voordat Galaten 2:19 gekend wordt, dus nog voordat men gestorven is aan de oude mens onder de Wet. Dat kan op twee manieren, namelijk uiterst rechtzinnig, zeggende dat men nog "voor de zaak" staat, maar toch claimen wedergeboren te zijn. Dat bedrog viert hoogtij in de GG, OGG, GGinNed, HHK, maar in genoemde kerkverbanden kan het ook op een arminiaanse manier en dat zijn degenen die de belofte des Evangelies zich toe-eigenen, zonder dat die ooit werd toegepast bij God in Christus vandaan in de hel van hun dode adamsbestaan. Aangezien de Drie Formulieren van Enigheid niet in staat is gebleken de eenheid der kerk te bewaren, wordt het hoogtijd voor de huidige leraars en ouderlingen om in de leer te gaan bij de Bereërs, waarvan geschreven staat dat zij edeler waren, dan de vijandige Joden te Thessalonica. De ouderlingen in Berea ontvingen het Woord met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren (Hand. 17:11). De Bereërs waren van een edele inborst, dat wil zeggen dat zij nuchter, oprecht en zakelijk waren, juist op geestelijk gebied, niet afgingen op lasterpraat en zich niet schuldig maakten aan achterklap, zoals het huidige korps ambtsdragers zich aan deze zonde massaal schuldig maakt om de getuigen van Christus in een kwaad daglicht te stellen en eigen verdoemelijke kerkpositie veilig te stellen. Een kind kan verstaan dat het huidige ambtsdragerskorps niet in dienst is van God, maar van een kerk, en om die reden wordt er massaal kerkpolitiek bedreven om de stemmen die van Christus ALLEEN en tegen de schijngodsdienst getuigen de mond te snoeren en in een kwaad daglicht te stellen. We willen echter niet generaliseren. Ook in onze dagen heeft God Zijn knechten en oprecht gemaakte kinderen.
De kerkenraad in Berea was evenwel van een geheel andere geest en had geen vooroordeel tegen de vleesverterende en separerende preken en gelijknamige brieven van Paulus, maar beluisterde en lazen die aandachtig en toetsten Paulus' prediking dagelijks aan de Schriften. Ze slikte de prediking dus niet voor zoete koek, maar toetste die aan de Schrift. Dat laatste kan in onze dagen niet meer lijden en dat is niet verwonderlijk, want de kerken zijn hopeloos verscheurd en verdeeld en iedereen is een paus van zijn eigen kerkverband onder de vlag van 'liefde en ootmoed' en 'de zuivere waarheid'. Alles wat zich daartegen verheft wordt de grond ingetrapt en/of doodgezwegen, of via-via-via belasterd en vooral ambtsdragers maken zich hieraan massaal schuldig en wassen de handen in onschuld. Men wil koste wat het kost voorkomen om niet naar "Bass Rock" verbannen te worden, laat staan om onder het kruis van Christus van allen gehaat en gesmaad te worden. Nee, men wil vrede, vrede en geen gevaar! Een dominee, die hier op de preektoer is, beweerde de strijd tegen de dwaalleer overgroeid te zijn en zich alleen aan het 'preken' te houden, maar hij verblikte en verbloosde niet om de vreedzamen uit Matth. 5:9 te vereenzelvigen met de valse vredestichters uit Jeremia 6:14; 8:11. Nou, dat deed Paulus niet, daarvan akte o.a. in Galaten 1:8-9. En de kerkenraad in Berea kon tegen een stootje en was vanwege de afsnijdende prediking van Paulus in het geheel niet op haar tenen getrapt, zoals het huidige christendom in onze dagen bij het minste en geringste prikje van de Wet op hun vrome tenen getrapt is en als beledigd vlees de zaak waar het om gaat 180 graden verdraaien tot hun eigen verderf. Ik krijg gedurig -via-via-via- verwijten te incasseren, waarmee men niet mijn schrijven aan de Schrift toetst, maar het geschrevene lasteren en verdraaien, ook nog dikwijls 'van horen zeggen', met het doel dat schrijvertje in Canada als een pest te brandmerken. Hartelijk dank overigens voor al die medailles... Om echter een voorbeeld te noemen: Ouderling V. uit Hardegarijp, die vanwege zijn ambtelijke veinzerij en nalatigheid wenend aan de kerktafel zat toen de HHK-commisie van geschillen de gemeentechaos aldaar recht kwam te zetten vanwege een rechtmatige klacht omtrent de valse prediking aldaar, schroomt niet om ondergetekende middels brieven aan gemeenteleden uit te maken voor alles en nog wat en dus een houding hanteert die haaks staat op de edele inborst van de ouderlingen te Berea, die zich niet schuldig maakten aan achterklap en laster, maar de Thora onderzochten of de prediking van Paulus wel de toets van Gods Woord kon doorstaan, aangezien de prediking van Paulus GANS anders was dan de toenmalige prediking in de synagogen en ook GANS anders dan de huidige prediking. Maar de ouderlingen te Berea gingen hierover niet te rade met vlees en bloed, maar onderzochten de Schrift of het alzo was wat Paulus preekte, inclusief de vervloekingen waarmee Paulus de dwaalleraars aanpakte (Gal. 1:8-9), en zelfs de hooggeplaatste apostel Petrus in aller tegenwoordigheid bestrafte, toen deze veinsde met de Joden uit de besnijdenis. De kerkenraad in Berea kon echter op grond van hun onderzoek in de Schrift, de prediking van Paulus volmondig be-amen en die mensen zullen zich na zoveel banden en gevangenissen verheugd hebben in de vrijheid die er in Christus is.
Een zeker predikant die beweerde dat hij deze strijd -die Paulus tegen de Joden te strijden had- allang overgroeid was, is dus bepaald geen vriend van Paulus, noch van Rutherford, Huntington, Van der Groe, en noem al die getrouwe strijders maar op, daar hij zich scheel ergert aan de bestraffende man in de poort. En zo zijn er nogal wat, die zich verschrikkelijk ergeren aan de leer van Christus, Die geen snippertje leven voor de rechtvaardigmaking leerde en geen zedelijke gedragscode heeft uitgegeven om door ingestorte kwaliteiten goed voor de dag te komen en te vorderen in zelfheiliging, maar daarentegen de vleselijk vervroomde godsdienst de tempel uitknuppelde. Geliefde lezers, Christus eet met hoeren en tollenaars en redt verloren zondaars -waarvan ik de voornaamste ben- als een vuurbrand uit het vuur om eeuwig bruiloft met Hem te vieren. Maar om deze Christus en Dien gekruisigd te verkondigen, moet je persoonlijk van God geroepen zijn, geoefend (in de inleving ongeoefend en een beginneling) en gezonden zijn, en je bekering verloren hebben in de dood van Christus, om Hem als je enige Bekering over te houden. De huidige kerken zitten echter tot de nok toe gevuld met degenen die het anders proberen en leren, vandaar dat het sektarisme, de valse verdraagzaamheid en de schijnliefde en de gelijknamige ootmoed toeneemt in het kwadraat, maar God gaat door, en laat de huidige kerken links liggen, want er zijn nog tal van andere schapen die ook toegebracht moeten worden. Vijanden van Christus! U kunt een vrome preek houden, en degenen verketteren die op Gods bevel de wacht moeten houden en hun naaste (geloofsgenoten) hebben te waarschuwen voor de wolven in schaapsklederen, maar wat denkt u tegen die God in te brengen, Die tot mij gezegd heeft: "Vrees niet, want Ik ben met u; zijt niet verbaasd, want Ik ben uw God; Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid. Ziet, zij zullen beschaamd en te schande worden, allen, die tegen u ontstoken zijn; zij zullen worden als niet, en die lieden, die met u twisten, zullen vergaan. Gij zult hen zoeken, maar zult hen niet vinden; de lieden, die met u kijven, zullen worden als niet, en die lieden, die met u oorlogen, als een nietig ding. Want Ik, de HEERE, uw God, grijp uw rechterhand aan, Die tot u zeg: Vrees niet, Ik help u. Vrees niet, gij wormpje Jakobs, gij volkje Israels! Ik help u, spreekt de HEERE, en uw Verlosser is de Heilige Israels! Ziet, Ik heb u tot een scherpe nieuwe dorsslede gesteld, die scherpe pinnen heeft; gij zult bergen dorsen en vermalen, en heuvelen zult gij stellen gelijk kaf. Gij zult ze wannen, en de wind zal ze wegnemen, en de stormwind zal ze verstrooien; maar gij zult u verheugen in den HEERE; in den Heilige Israels zult gij u roemen", Jes. 41:10-16.
Gods ware volk kan dit schrijven makkelijk verdragen, want wat het vlees betreft is het altijd nog talloze malen erger als we hier geschreven hebben. En... degenen die zich verloren hebben in de dood van Christus en Hem als hun Bekering hebben overgehouden en Hem ALLEEN, kunnen elkander geen kwaad meer doen, want het beest van binnen overtreft altijd het vlees van de broeders. Maar in onze dagen zijn we ver verwijderd van het: "Ai ziet hoe goed, hoe lieflijk is dat zonen. Van 't zelfde kruis als broeders samenwonen, waar 't liefdevuur niet wordt gedoofd", want die liefde ligt in het recht verklaard en wordt op grond van recht geschonken. Maar met de liefde ben je NIET gerechtvaardigd, nee, dat geschiedt enkel en alleen door het geloof vanwege de toegerekende gerechtigheid van Christus. Kent u Hem, die Zich vanachter het recht des Vaders openbaart aan ter dood verklaarden? Zo ja, schrijf me dan eens een broederlijk briefje hoe Hij Zich aan u bekend kwam te maken. Dat wordt namelijk veel te weinig gedaan, deels uit valse schaamte en deels uit alom heersende betovering. Och, de schuld ligt alleen hier, achter mijn vest, maar de Heere verzoent EN zuivert en als dat toepassing is, voor het eerst of opnieuw, dan kun je niet meer zwijgen over Hem, de schoonste aller mensenkinderen, Die in onze plaats ging staan, gewillig en vrijwillig vanwege Zijn eeuwige liefde voor doden en goddelozen, waarvoor Hij te Zijner tijd gestorven is.
GPPB.
|
|
|
|
|
|