|
In dit artikel geven we een paar citaten door van prof. G. C. den Hertog, hoogleraar ethiek aan de christelijke gereformeerde Theologische Universiteit Apeldoorn, die handelen over bijbelse ironie jegens een valse religie en/of valse leraars. Misschien kan het 'reformatorische christendom' er nog wat van leren, want vele christenen rijden met een duizelingwekkende snelheid op een humanistische schaats, hand in hand met Rome. Het westerse christendom bestaat uit twee delen: Het gesekulariseerde deel dat drijft op eigen meningen, en het uiterst 'integere' en 'serieuze' vacuumverpakte deel, dat wel de Belijdenisgeschriften onderschrijft, maar de religie ervan in de praktijk niet in het kader van Efeze 6:12 durft toe te passen, omdat men nog een naam te verliezen heeft.
Note: De SRA heeft in een recente nieuwsbrief gedragsregels omtrent het 9e gebod van de arminiaan(!) John Wesley overgenomen, met welk doel? Antwoord: Om de bijbelse polemiek omtrent valse leraars te veroordelen, om zo een aantal pelagiaanse SRA-sprekers ruim baan te geven!
Niet alle uitspraken in het RD-artikel van prof. Den Hertog onderschrijven wij, maar wel de onderstaande citaten. Tussen de regels door hebben we een aantal kritische kanttekeningen geplaatst. (Voor inzage in het gehele RD-artikel: Klik hier).
Prof. Den Hertog: "In de Bijbel komt spot veelvuldig voor", aldus de hoogleraar. "Denk eens aan Jesaja, die in hoofdstuk 44 zegt dat afgodendienaars de ene helft van een stuk hout vereren en met de andere de kachel aanmaken. In die tijd was dat absoluut schokkend. De dichter van Psalm 115 spot ook met de afgoden, die wel ogen hebben maar niet eens kunnen zien. In het boek Samuël spot God Zelf met de Filistijnse god Dagon, door hoofd en handen af te breken. En Elia maant op de Karmel de priesters wat harder te roepen, omdat Baäl misschien even op het toilet zit. We moeten mensen respecteren, maar hun godsdienst onder kritiek stellen."
GPPB.: Die laatste zin geldt met name voor de 'gereformatoriseerde' dwalingen die in de gereformeerde gezindte welig tieren. Ook voor valse leraars mógen we geen respect hebben, want dat laat Gods Woord duidelijk zien in Galaten 1:8-9: "Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt." En in Titus 3:10-11, zegt Paulus: "Verwerp een kettersen mens na de eerste en tweede vermaning, wetende, dat de zodanige verkeerd is, en zondigt, zijnde bij zichzelf veroordeeld." Ten aanzien van de Farizeeën zegt de Heere Jezus tot Zijn discipelen in Mattheüs 15:14: "Laat hen varen; zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde den blinde leidt, zo zullen zij beiden in den gracht vallen."
RD-verslaggever: Was het van Elia geen nodeloos provoceren?
GPPB.: Wat een goddeloze, schriftkritische vraag is dit! Dat noemt zich R......... D. (Deze humanistische en schriftkritische tendens voltrekt zich over heel kerkelijk Nederland!)
Prof. Den Hertog: "Elia gebruikte de spot om te vragen: "Hoe lang hinken jullie nog op twee gedachten?" Hij richtte zich op het behoud van de ander."
GPPB.: Elia richt zich wel pastoraal tot het volk, maar hij had -geheel naar Gods bevel- niet het behoud van die baälpriesters op het oog, integendeel!
Prof. Den Hertog: Tijdens de Reformatie werd ook veel 'gescholden'. Luther schreef bijvoorbeeld dat Erasmus hem deed denken aan een koe die naar een nieuw hek stond te staren. En een tekenaar beeldde de paus af als een duivel.
GPPB.: Erasmus was een slimme huichelaar, die nooit het hek van de Reformatie is doorgegaan. De paus is wel degelijk dé Antichrist en voor de paus mag men geen respect koesteren, hoewel het wel gedaan wordt tot in de bevindelijke kringen toe en ook door de pro-paus IRS-club, waarvan Hegger architekt is, om nog maar niet te spreken over de pauselijke PKN-kameraden, met name Plaisier.
Prof. Den Hertog: "Men ging toen veel grover met elkaar om. Ik denk dat je nooit mensen belachelijk moet maken. Maar als iemand van Christus wordt weggehouden, kan een spottende spiegel helpen. Wel uit liefde en respect, want anders kun je geen gesprek voeren."
GPPB.: Ten aanzien van de dwaalleraars spreekt Paulus wel veel radicaler als prof. Den Hertog in Galaten 1:8-9. Ook Johannes de Doper gebruikt geen zoetsappige taal jegens de toegelopen schare: "Gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn?" Luk. 3:7. Die prediking droeg vrucht! Omdat de huidige lollyachtige prediking niet meer dit geluid in zich heeft, gaat er ook niets meer van uit. Ook Christus spreekt Zich zeer scherp uit richting het Sanhedrin in bijv. Mattheüs 23:33: "Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?" En Stefanus slingert het Sanhedrin ook de scherpte van het Woord in het gezicht: "Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij. Wien van de profeten hebben uw vaders niet vervolgd? En zij hebben gedood degenen, die te voren verkondigd hebben de komst des Rechtvaardigen, van Welken gijlieden nu verraders en moordenaars geworden zijt. Gij, die de Wet ontvangen hebt door bestellingen der engelen, en hebt ze niet gehouden!", Hand. 7:51-53. Sommigen beweren dat Stefanus dit heel lieflijk heeft gezegd, maar dat maakt de duivel dezulken wijs. Stefanus -vol van de Heilige Geest- heeft bovenstaande woorden met heilige toorn uitgesproken. Dat werkte ook wat uit: "Als zij nu dit hoorden, berstten hun harten, en zij knersten de tanden tegen hem." Aan dit soort 'heilige dynamiet' zijn we totaal vreemd in onze dagen, omdat we niet meer vol zijn van de Heilige Geest. Daarom kan het huidige Refo-Sanhedrin 'ongehinderd' haar gang gaan, totdat God zegt: "Nu is het genoeg, nu is de maat der zonde vol." Nogmaals: Sommigen hebben nog wel een bijbels inzicht in de leer, maar men weet of durft het niet meer toe te passen, omdat dezulken niet radicaal aan de Wet gestorven zijn en dan heb je nog een 'naam' te verliezen. RD-verslaggever: Spot uit liefde en respect; dat lijkt tegenstrijdig.
Prof. Den Hertog: "Dat respect gaat uit naar de persoon. En om die te dienen, is het middel van de spot soms nodig."
RD-verslaggever: Waar ligt de grens?
Prof. Den Hertog: "Als je niet meer het beste voorhebt met de ander. Maar spot met een goed oogmerk is zeker gewettigd."
GPPB.: Nogmaals: Elia spotte met heilige ironie met baäl op de Karmel, maar absoluut niet om de baälpriesters te bekeren.
RD-verslaggever: Hoe ziet u dit in het licht van alles wat "waarachtig, rein en welluidend" is, zoals Paulus zegt in Filippensen 4:8?
Prof. Den Hertog: "Je moet Paulus met Paulus vergelijken. Ook hij maakt in de tweede Korinthebrief opmerkingen waar het sarcasme van afdruipt. Niet alle satire komt voort uit een plezier de ander tot de bodem af te breken."
RD-verslaggever: En het bevorderen van "de eer en het goede gerucht van de naaste", zoals de Heidelbergse Catechismus aantekent bij het negende gebod?
Prof. Den Hertog: "We bevorderen het goede gerucht niet door alles toe te dekken."
GPPB.: En we bevorderen er ook zeker Gods eer niet mee om alle dwalingen en allerhande meningen toe te dekken waaraan de (kerkelijke) publieke opinie de voorkeur geeft. Het negende gebod verbiedt niet om de dwalingen en ook de valse leraars aan de kaak te stellen, integendeel, want dan zouden de Schriftgegevens met elkaar in tegenspraak zijn. We leven in een tijd dat men de waarheid niet meer kan verdragen. Predikanten worden verafgood, ook als zij het volk misleiden. De kerk is een business geworden met een winst en verliesrekening, geen kerkverband uitgezonderd, waarbij de Wet als regel des levens hoog in het vaandel wappert, maar in de praktijk met voeten getreden wordt, om de humanistische refo-kool en de plurale pkn-geit te sparen, het 'standelijk-bevindelijke verstandschristendom' te stijven en het levende Kind te veroordelen. Och, het is allemaal voorzegd....
PS. Lees ook: INGEZONDEN STUKKEN - 'DE WARE LIEFDE'.
|
|