CONGRES SOLIDAMENT..UM
DS. HEEMSKERK OP CONGRES SOLIDAMENTUM CONTRA LUTHER  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Tijdens een congres van Solidamentum, een interkerkelijke reformatorische studentenvereniging sprak ds. Heemskerk (HHK) voor ongeveer 90 leden van de genoemde vereniging over "De meerwaarde van het christelijk geloof voor ieder individu." Voor inzage van het gehele artikel verwijzen wij naar: Klik hier.

Ds. Heemskerk hield zijn toehoorders voor om in contacten met andersdenkenden groot van God te spreken, ook al voel je dat zelf niet zo. "We moeten niet uitgaan van hoe we het zelf op dat moment beleven. De Schrift moet ons uitgangspunt zijn."

Commentaar (1)
Dat is een loffelijk advies, om groot van God te spreken, want daartoe zijn we immers geschapen. Ds. Heemskerk sprak echter in de "wij-vorm" en ging er dus vanuit dat al zijn toehoorders behoorden tot de ware gelovigen die God in Christus kennen. Zo spreekt de Schrift echter niet. Gods Woord gaat er niet vanuit dat al degenen die zich 'christen' noemen dat ook daadwerkelijk zijn. Christus legt dan ook diverse keren het onderscheid aan de dag tussen schijn en zijn. Denk alleen maar aan de gelijkenis van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden. In het gemeleerde gezelschap op het genoemde studentencongres, had Heemskerk niet mogen veralgemeniseren hetgeen alleen Gods volk betreft. Ten aanzien van het onderwerp had Heemskerk niet de "wij-vorm" mogen gebruiken, maar separerend moeten zeggen: "Volk van God, als u..." enz. Voor de onbekeerde en godsdienstige rest geldt: "Wel heeft Jesaja, van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij", Mark. 7:6.

Ds. Heemskerk zei (o.a.) het onjuist te vinden om de kerkelijke discussies en leergeschillen naar buiten te brengen, omdat dit schade doet. Hij verwees naar het voorbeeld van de Samaritaanse vrouw, die met de Heere Jezus een theologische discussie wilde beginnen. Hij ging daar niet op in, Hij sprak haar aan over haar hart.

Commentaar (2)
De Roomse kerk leert exact hetzelfde als ds. Heemskerk, met dien verstande -zeker ten tijde van de Reformatie- dat Rome geen interne leergeschillen duldt. God gebruikte Luther om dit Roomse keurslijf te doorbreken. Luther stelde de leergeschillen met Rome publiek aan de kaak en spijkerde de 95 stellingen op de slotkapel te Wittenberg. Ook verbrande hij de pauselijk bul in het openbaar. Waar zijn die getrouwe wachters op Sions muren??? Heemskerk wil de leergeschillen binnen de kerkelijke muren houden, maar daarvoor is totaal geen plaats, want als we interne brieven schrijven richting kerkenraden, dominees en synoden over een heersende dwaalleer wordt er NOOIT op gerageerd. De kerkelijke weg bewandelen omtrent leerverschillen is absoluut niet begaanbaar, maar wordt doorlopend door de dominees zelf (ook door Heemskerk) en genoemde kerkelijke instanties geblokkeerd en genegeerd, zodat iedere communicatie over bepaalde leerverschillen totaal onmogelijk is. Het negeren van brieven door de kerk over fundamentele zaken is trouwens een ernstige vorm van vervolging en daaraan maakt ook ds. Heemskerk zich schuldig!
Bovendien maakt Heemskerk er zelf geen probleem van om via de media middels allerlei interviewen de fundamentele leergeschillen met de PKN publiek te maken. Wat is dit voor pauselijke en leugenachtige tweeslachtigheid? De leken de mond stoppen en zelf wel publiek optreden omtrent leerverschillen? Elk kerklid heeft het recht om op zijn (schriftelijke) vragen en opmerkingen antwoord te krijgen, maar dat werkt absoluut niet door de heersende pauselijke hiërarchie in de huidige rechtzinnige kerken. Als de kerk de communicatie met de leden onmogelijk maakt, of op een goedkope manier met een kluitje in het riet stuurt, dan is er geen andere weg dan Luther bewandeld heeft, namelijk om in de publiciteit te treden. Trouwens, de huidige kerkelijke (leer)dwalingen zijn dermate publiek bekend, dat er geen sprake is van verborgen geschillen. Heimelijke zaken moeten achter gesloten deuren behandeld worden, tenminste als dat mogelijk is, maar publieke zaken moeten in het openbaar behandeld worden, naar het Woord des Heeren: "Bestraf die zondigen in tegenwoordigheid van allen, opdat ook de anderen vreze mogen hebben", 1 Tim. 5:20. Paulus bestreed Petrus in aller tegenwoordigheid, toen hij in Antiochië met de Joden veinsde (Gal. 2:14). Als de waarheid van het Evangelie in het geding is, moet dat in het openbaar bestreden worden. Ds. Heemskerk leert dus een drogreden. De verwijzing van Heemskerk naar het gesprek tussen de Heere Jezus en de Samaritaanse vrouw snijdt geen hout, want het ging de Heere Jezus alleen om haar bekering en niet om theologie met haar te bedrijven. Bovendien gaat Christus wel in op hetgeen de Samaritaanse vrouw zegt over de Samaritaanse godsdienst, want Hij gaat op haar opmerking in en wijst haar vervolgens op de ware godsdienst (Joh. 4:22). Gezien het toenemende aantal PERSBERICHTEN op onze website over dit soort bedrieglijke referaten, vragen we ons weleens af, of er nooit eens bij een of andere oprechte rechtzinnige dominee een lichtje gaat branden? Of zijn er geen oprechte dominees meer? Is dan alles en iedereen aan de kerkpolitiek verslaafd? VRAAG: Wie is uw Meester? Christus of de 'reformatorische' pauselijke opinie? WIE?? Is Christus uw Meester? Welnu, "Geeft dan den keizer, dat des keizers is, en Gode, dat Gods is", Mark. 12:17. Daar hoort dus ook het openbaar aan de kaak stellen van de heersende dwalingen bij! We wachten dus met lijdzaamheid af... Of is dat wachten tevergeefs? Werkt de Heere het getuigenis van deze dingen nu meer buiten de kerk om? Het lijkt er niet alleen op, het is zo. Paulus getuigt ervan in 1 Korinthe 1:19: "Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan , en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken." Er is dus niets nieuws onder de zon. Mag ik u erop attent maken dat de geboorte van Christus totaal onbekend was bij de toenmalige rechtzinnigheid, dus in de toenmalige gevestigde kerk? Zo gaat het nu nog! Christus werkt in onze dagen meer buiten Jeruzalem dan erin, want Hij verkiest het onedele, het verachte, hetgeen niets is, namelijk een stelletje onkerkelijke en verachte schaapherders uit Efratha's velden, waarvoor geen plaats was in de toenmalige kerkelijke herberg, maar wel in de beestenstal van Christus. "En zij gingen met haast...." Weet u wat die herders toen hebben uitgeroepen? "Welkom lieve Heere Jezus in de beestenstal van mijn hart!" De ontmoeting met andersdenkenden gaat dus niet van de mens, maar van CHRISTUS uit. "En als zij Het [Kindeke] gezien hadden, maakten zij alom bekend het woord, dat hun van dit Kindeken gezegd was." ZO GAAT HET NOG! Dus dit is de orde: eerst het Kindeke zien in de toepassing en dan van Hem getuigen, tenminste, zo werkt de Heilige Geest het in de harten der Zijnen en niet zoals Heemskerk beweert. Zijn werkheilige referaat zet de mens alleen maar aan het werk. Het Evangelie is geen 'aan-de slag-regel', maar geloofsregel en dan alleen voor Gods ware volk. De godsdienstige rest is aan de Wet gebonden, om die te doen zonder enige gebrek, op straffe des drievoudigen doods. De Emmausgangers konden trouwens niet meer getuigen, want alles was voor hen in de dood uitgelopen, maar toen zij de Heere gezien hadden in de breking des Broods, gingen zij met haast naar Jeruzalem, naar de broeders, om van Hem te getuigen: "DE HEERE IS WAARLIJK OPGESTAAN!" Ja, en Hij is ook van mij, als van een ontijdig geborene gezien. Geprezen zij Zijn heilige Naam... Geloofd zij God met diepst ontzag...!

GPPB.


http://www.derokendevlaswiek.nl