|
|
CENSUUR GER. GEM. WERKT ALS EEN BOEMERANG
| |
|
De ellenlange discussie over het boek van dr. K. van der Zwaag is in en in triest. Het boek van Van der Zwaag verdient die aandacht niet, temeer vanwege het feit dat Van der Zwaag niet met Schriftuurlijk-bevindelijke kennis van zaken spreekt, maar ondertussen wel de ene theologant tegen de andere uitspeelt. De bewijsvoering die de (afgescheiden) predikanten echter geleverd hebben tegen het boek van Van der Zwaag mist elke schriftuurlijke Gal. 2:19-grond. Of het nu Van der Zwaag betreft met zijn (Afwachten/Verwachten), Harinck (Toeleidende weg), Blaauwendraad (Ingewikkeld), Moerkerken (Bethel-Pniel), Eckeveld (zien is nog geen hebben), Mallan (leven voor de rechtvaardigmaking), of Tj. de Jong (positieve recensie preken J. Roos), W. Pieters (=citatendominee, zie: Antinomiaan wie?), dr. Op 't Hof (Teellink) enz. enz., allen beroepen zich steevast op de Nadere Reformatie, terwijl de Nadere Reformatoren juist gefaald hebben in hun (wettische) poging om de Reformatie een noodzakelijke aanvulling te geven, aangezien hun heiligheidsstreven de leer van de Reformatie (de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze) hebben veranderd in de roomse leer van de rechtvaardiging van de 'bekommerde' vrome. Met name Teellink, Voetsius, Comrie, Brakel, Smytegelt, e.a. hebben aan dit fenomeen bijgedragen, of op zijn minst in de hand gewerkt. De leer van de rechtvaardiging van de 'bekommerde' vrome, is in de gevestigde kerken voortgewoekerd als de kanker en heeft onder aanvoering van ds. G.H. Kersten, op de voet gevolgd door ds. A. Moerkeren, nog sterkere impulsen gekregen! Omdat het al lange tijd mis is met de leer van de rechtvaardiging, door mannen van aanzien boven de Schrift te verheffen, dwaalt men ook in de leer van de heiligmaking. Dr. H.F. Kohlbrugge heeft dit fenomeen als ENIGE theoloog in zijn tijd zeer goed ingezien en er scherp tegen gewaarschuwd! Zie de rubriek 'ARTIKELEN/LEZINGEN - KOHLBRUGGE OVER DORDT'
ONTWAAKT GIJ DIE SLAAPT EN STA OP UIT DE DOOD...!
|
|
Vanwege zijn bijbeldikke citatenboek "Afwachten of verwachten?", staat dr. K. van der Zwaag al meer dan twee jaar onder de kerkelijke tucht van de Gereformeerde Gemeente te Barneveld en morgen (17 november) wordt er door de particuliere synode van de GG. beslist over 'het lot' van Van der Zwaag. Welke uitslag die vergadering ook heeft, het is in dit geval belachelijk om een persoon te veroordelen als een recensie met de juiste Schriftweerleggingen tegen zijn boek voldoet. Bovendien geldt hier: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet! Het boek van Van der Zwaag heeft binnen de Ger. Gem. gelederen voor veel commotie gezorgd, deels terecht, deels onterecht en wij hebben er ook een klein boekje aan gewijd: "Consternatie in de Consistorie". Het boek van Van der Zwaag beantwoordt niet aan zijn doel, gewoon vanwege het feit dat de visie van de auteur omtrent de toe-eigening van het heil verdedigd wordt met andermans kalfjes die de toe-eigening van het heil buiten het recht Gods om laten plaatsvinden. Het middel wordt zo dus erger dan de kwaal. Het doel van een theologisch citatenboek mist zowiezo elk doel, hoewel Van der Zwaag ook zijn eigen intentie blootgeeft en promoot. Dat mag in Nederland, maar in de kerk blijkbaar niet. De kerkelijke tucht die Van der Zwaag treft is echter niet wezenlijk, want als de blinden de blinde censureren, vallen ze toch beiden in de gracht! Goed, het feit dat zijn eigen kerkverband hem onder de tucht plaatste, zou nog enigszins te begrijpen zijn als dat kerkverband de leer der Reformatie zou zijn toegedaan en de religie van de belijdenisgeschriften tot uitdrukking zou doen komen in de prediking, hetgeen volstrekt niet het geval is. De leer van de Ger. Gem. is deels ontleend aan de filosofie van de heidense filosoof Aristoteles en de onschriftuurlijke scholastiek van Voetsius. De Ger. Gem. die zelf uitpuilt van de dwalingen, moet dus eerst de sleutel van de kerkelijke tucht op zichzelf toepassen, alvorens een van hun leden te kunnen censureren. Een huis wat tegen zichzelf verdeeld is kan immers niet bestaan... Hoewel ds. H.J. Hegger een zeer loffelijke recensie geschreven heeft over het nieuw verschenen ketterse boek: "Verbond, prediking en geestelijke leven", dat onder verantwoording van de Ger. Gem. is uitgegeven, gaat hij nu in een van zijn rondzendbrieven tegen de kerkenraad van de Ger. Gem. in Barneveld en de particuliere synode tekeer als een blaffende hond, vanwege het feit dat "zijn broeder Klaas" 'al ruim twee jaar in de kerkelijke kerker moet zuchten'. Het zojuist genoemde boek is inhoudelijk gezien nog veel onschriftuurlijker als het boek van Van der Zwaag. Van ds. H.J. Hegger kunnen we echter alles verwachten. Hij schroomt niet om de paus (de antichrist) te prijzen en iedereen die hem naar de mond praat met broeder of zuster in Christus aan te spreken, terwijl hij allen die hem tegenspreken het stempel van 'ultra-calvinistisch' opdrukt. Dat vele ex-leden uit de Ger. Gem. zich aan de pastorale zorgen van ds. Hegger toevertrouwen is goed te begrijpen. Immers, bij Hegger kunnen ze uithuilen, want bij Hegger ben je -net als bij Karl Barth- sowieso bekeerd. Het is echter een en al misleiding! Goed, volgens de psalmist mogen we dezulken geen ingebeelde zegen misgunnen.
Ook wij hebben de kerkenraad van de Ger. Gem. te Barneveld destijds aangeschreven (Zie: Reformatorische Sportverdwazing), maar nooit enig respons ontvangen. Er heerst een ontstellende hierarchie in de Ger. Gem. en het wemelt er van de pausjes, die met de tien woorden van Mozes alle tegensprekers doodzwijgen, alsof zij heiligheidsschennis plegen. Onlangs beweerde een Ger. Gem. predikant dat iemand die geen lid is van de Ger. Gem. zich niet met deze kerk mag bemoeien. U ziet, de Ger. Gem. bevinden zich al zo ver in roomse wateren, dat zij menen dat 'hun geloof' zuiver priveterrein is, waarmee buitenstaanders zich niet mogen bemoeien. Die dominee bevestigde zelf dat zijn kerkverband een sekte is. Over pauselijke dictatuur gesproken! Wij geloven stellig dat deze complete kerkelijke warboel in de Ger. Gem. het begin is van haar ondergang. God verstrooit de hoogmoedigen in de gedachten hunner harten (Luk. 1:51b). God zal Juda's steden herbouwen uit het stof. Dus de kerkelijke hoogmoed van de huidige Afscheiding gaat God tot stof vermalen, de herstelde brokstukken aan puin slaan, de PKN-leerstellingen en kerkorde's verbranden, alvorens Juda's steden te herbouwen naar Zijn gemaakt bestek! Halleluja!
GPPB.
PS. "Wie is er onder ulieden, die den HEERE vreest, die naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt, en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN, en steune op zijn God", Jes. 50:10.
|
|
|
|
|
|