ONDER CENSUUR 2
KLAAS VAN DER ZWAAG OPNIEUW VEROORDEELD        
Plaats in winkelmandjeMandje
Uit het Nederlands Dagblad

Van der Zwaag door Gereformeerde Gemeenten opnieuw veroordeeld.

KAMPEN - De Gereformeerde Gemeenten hebben dr. Klaas van der Zwaag opnieuw veroordeeld. De particuliere (regionale) synode Oost stelde gisteren dat de auteur terecht onder censuur staat. Van der Zwaag beraadt zich op zijn positie.

Commentaar (update 2):
Het feit dat dr. K. van der Zwaag gisteren (17-11-2005) opnieuw veroordeeld is vanwege zijn boek: "Afwachten of verwachten?" bewijst dat de Ger. Gem. aan discriminatie doet. Immers, als Van der Zwaag veroordeeld wordt, waarom laat men dan ds. C. Harinck vrij rondlopen? Harinck heeft eveneens de publiciteit gezocht en boeken geschreven die tegen de leer van de Ger. Gem. ingaan, hoewel Harinck er alles aan gedaan heeft om niet uit de Ger. Gem. boot te vallen, maar hij is op zijn minst corrigerend bezig geweest richting zijn eigen kerkverband. Mag dat dan wel? Of durft de Ger. Gem. ds. Harinck niet aan te pakken? Van der Zwaag wordt o.a. veroordeeld omdat hij de kerkelijke weg niet heeft bewandeld, maar dat geldt voor ds. C. Harinck evenzeer. Waarom pakt met ds. Harinck dan niet aan? En waarom pakt men dan ook Ger. Gem. ouderling, drs. I.A. Kole niet aan die destijds het boek "Bijtijds leren geloven", geschreven heeft, een boek dat volledig op een remonstrantse leest is geschoeid? Of zijn Ger. Gem. ambtsdragers diplomatiek onschendbaar? Of is de Ger. Gem. bezig een refo-inquisitie te vormen om alleen mondige leden de mond te snoeren? Dan wel graag op schriftuurlijke gronden!

Mijn hoofdbezwaar tegen het boek van Van der Zwaag is dat zijn voorstelling van het aanbod van genade ten koste gaat van de Wet (de bediening des doods). Dat werkt niet alleen een wetteloos evangelie in de hand, maar ook gaat zo'n voorstelling ten koste van het volbrachte werk van Christus in de toepassing. Gods kinderen ontvangen in het stuk van de rechtvaardigmaking niet een of andere goedkope genade, maar Christus en Zijn volmaakte gerechtigheid (=een vervulde Wet). Een kind van God is daarom volkomen in overeenstemming met de Wet door de volkomen gerechtigheid en heiligheid van Christus. Elk kind van God gaat in het kader van de wedergeboorte/rechtvaardigmaking door de crisis van de dood van Christus (Gal. 2:19). Dat feit mis ik in de visie van Van der Zwaag (ook in de visie van Harinck). Zalig worden is niet een bloot aannemen van de belofte, maar geschiedt in het kader van een rechtshandeling. Sion wordt door recht verlost, door het lieve recht in Christus en dat gaat niet buiten de verloren staat-kennis van de zondaar in kwestie om. De zondaar wordt als een daadwerkelijke goddeloze met God verzoend en niet als een heilzoekende zondaar en zeker niet als een 'bekommerde' vrome, zoals de Ger. Gem. leert. Volgens de leer van de Ger. Gem. kun je wel wedergeboren zijn, terwijl je Christus nog niet kent. Vervolgens kun je wel wedergeboren zijn, maar nog niet gerechtvaardigd, ja, bij God vandaan, zo leert men. Maar dit is een valse leer. Wie dit ontkent weet niets van de Ger. Gem. leer, laat staan van de bijbelse geloofsleer. Omdat de Ger. Gem. de rechtvaardiging van de wedergeborene leert, mag je je afvragen of er in dat kerkverband wel echte gerechtvaardigde dominee's zijn! Van der Zwaag, Blaauwendraad en Harinck hebben -ondanks hun goede bedoelingen?- echter misleidend geschreven, want alle drie stappen in hun boeken over de noodzakelijke geloofsbevinding heen van Galaten 2:19 (Zie boek: "Opdat ik Gode leven zou"). Dat neemt niet weg dat de Ger. Gem. wel degelijk uitpuilt van de dwalingen (Zie boek: "Het water des Levens"), zodat hier een tragisch drama zich aan het voltrekken is namelijk dat de blinden de blinde censureren. En dan nog op een discriminerende wijze! De een wel en de ander niet! Over onkerkelijk gesproken!

GPPB.

PS. Het gaat in dit artikel hoofdzakelijk om de bijbelse heilsleer en de weerlegging van bepaalde ingeburgerde dwalingen en niet om een of ander kerkverband, hoewel namen soms genoemd moeten worden. Immers, we hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:23), maar ik wenste wel dat de volgende tekst veel meer vanuit de geloofsbeleving en op grond van de Schrift het onderwerp van de onderlinge gesprekken zou zijn: "En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is", Rom. 3:24.
Dan zouden al die heilloze discussies over een vervalste toe-eigening van het heil vanzelf verstommen, hoewel de ketterijen altijd zullen blijven zolang deze wereld zal bestaan. De Heilige Geest zegt immers bij monde van Paulus: "Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u", 1 Kor. 11:19.
Och, het is tijd dat de Heere werke, maar er is alle reden dat Hij het niet doet, want rechten hebben we niet. De Heere gedenke aan Zijn vast gestaafd verbond in Christus, want ziende op de ontwikkeling in de huidige kerkverbanden (geen enkele uitgezonderd) is er geen enkele verwachting op een in- en uitwendige terugkeer naar de leer en de bevinding van de rechtvaardiging van de goddeloze.

GPPB.

PS. “Is het met de gemeente zóver gekomen, dat zij Gods Woord prijsgeeft en zich voor de afgoden neerbuigt, dan moge zij de straf verwachten, dat zij door de Heere verkocht wordt onder de macht van mensen ook komt zij niet weer vrij, tenzij dan dat zij zich tot het Woord bekeert en het eeuwig Evangelie aangrijpt. ... Waar mensen zich niet onder het Woord willen buigen, maar zelf willen regeren, daar drukt hun eigen orde hen dood; daar is enkel en alleen gewetensverkrachting, twist, ruzie en tweedracht, en terwijl men aan de bovenkant aan het bouwen is, zinkt het aan de onderkant weg, en is en blijft het een torenbouw van Babel".

Dr. H.F. Kohlbrugge


http://www.derokendevlaswiek.nl