|
|
EEN HERSTELD HERVORMDE OUDERLING BOUWT DE MUREN VAN ROME
| |
|
|
In het familieblad Terdege (27 juli 2005) wordt een ouderling van een hersteld hervormde gemeente geinterviewd, omdat hij directeur geworden is van het roomse Domicanen Klooster te Zwolle. De kersverse directeur wordt door de kloosterlingen een 'oercalvinist' genoemd, een benaming waarmee de nieuwe directeur erg ingenomen schijnt te zijn en zich er zelfs op beroemt. Het schokkende van dit alles is dat de kerverse kloosterdirecteur ook nog ouderling is in een hersteld hervormde gemeente. Hier hebben we dus een herstelde hervormde 'oercalvinist' in dienst van Rome. Ja, in onze dagen hoef je nergens meer vreemd van op te kijken. Met de gereformeerde belijdenis op de lippen kun je tegenwoordig van alles zijn en als een kameleon door het leven gaan. De naam 'reformatorisch' schijnt tegenwoordig alle ladingen zo'n beetje te dekken. Je kunt dan als vrouw in de politiek, zoals we in hetzelfde Terdegenummer kunnen lezen. Ook is het geen enkel probleem om in dienst van een refoschool sportverdwazing te reformatoriseren (zie: reformatorische sportverdwazing). En nu is het ook mogelijk om zonder kerkelijke tuchtmaatregelen directeur te worden van een rooms klooster en tegelijk hersteld hervormd ouderling te zijn. Uitdrukkelijk wordt in het stuk gezegd dat de nieuwe directeur, de heer Bayense, formeel niet verantwoordelijk is voor de inhoud van de kloosteractiviteiten, maar de kloosternonnen zullen wel stiekem schaterlachen om deze onzin, want een kind kan begrijpen dat een directeur hoofdverantwoordelijk is voor het totale beleid van de business waarover hij is gezet! Dat leert Gods Woord duidelijk in Kol. 3:22 en Matth. 24:45 (zie ook Ef. 6:5 - Rom. 6:16). De kloosterdirecteur neemt echter t.a.v. zijn verantwoordelijkheid een pilatushouding aan, maar indien hij zich niet bekeert, zal die pilatushouding hem vroeg of laat fataal worden, want elk mens staat voor God, Die de harten weegt en de nieren proeft. Het christelijke gehalte verseculariseert schrikbarend snel in onze dagen. Het zal wel niet al te lang duren dat men als gereformeerd ambtsdrager ook directeur kan zijn van een bordeel, om het verschil in denkwijze tussen de klanten en de bordeelbewoners te overbruggen, zodat de bordeelbaas zich in de nabije toekomst kan verheugen op een uitgebreide 'reformatorische' klantenkring. Immers, een bordeeldirecteur is niet verantwoordelijk voor de bordeelactiviteiten, zoals directeur Bayense ook niet verantwoordelijk is voor de kloosteractiviteiten, tenminste zo heet het dan. Op de vraag of de heer Bayense de Reformatoren nazegt dat de paus de personificatie is van de Antichrist, valt de 'oercalvinist' door de mand en komt hij als een 'oerpapist' openbaar. Zijn antwoord op de vraag spreekt namelijk boekdelen, want omtrent dit feit zegt hij desgevraagd 'te moeten manouvreren tussen de reformatorische gezindte en zijn roomse vrienden'. Bayense wil de paus namelijk niet de Antichrist noemen, maar noemt slechts zijn gedrag 'antichristelijk'. Een hersteld hervormde 'oerpapist' als onderdirecteur in dienst van de paus kan dus vrij en tuchtloos rondlopen in onze dagen. De tucht in de HHK is dus even ver zoek als in de PKN! Over 'hersteld' gesproken! God is echter geen ledig Toeschouwer...
GPPB.
|
|
|
|
|
|