|
|
'DE WET IS GEESTELIJK, MAAR IK BEN VLESELIJK'
| |
|
NIET MEER BESCHIKBAAR ---------------------------------------------------------
De preek over Romeinen 7:14 van Kohlbrugge is opnieuw uitgegeven, omdat Kohlbrugge zelden wordt rechtgedaan. Zelfs sommige ‘Kohlbrugge-kenners' maken zich hieraan schuldig. Zij schilderen Kohlbrugge zodanig ‘evangelisch' af, alsof hij in de schoenen van Karl Barth staat. Barth dacht volstrekt vanuit het Evangelie en benaderde de werkelijkheid exclusief vanuit dit standpunt! De gevolgen daarvan waren enorm groot, in de protestantse kerken, in de theologie en vooral óók op staatkundig gebied. In kerkelijke kringen oogstte zijn prediking veel bijval. Barths leer streelde het gemoed van veel mensen: "God is sowieso genadig, want het Evangelie verliest zijn geldingskracht nooit, wat men ook doet." Velen ervoeren Barths prediking als een bevrijding van de last van de Wet. Dit fenomeen herhaalt zich ook in onze dagen, met name op de z.g. ‘jongerenavonden'. Kohlbrugge was echter een bijbels theoloog en zijn leer staat haaks op de leer van Karl Barth. Geve de Heere dat middels deze preek veler ogen geopend mogen worden voor de leer van vrije genade, die Kohlbrugge op een haast onnavolgbare wijze vertolkt, maar die uitsluitend door vleselijken -zoals Paulus zichzelf kende- kan worden verstaan. -GPPB.
|
|
"DE WET IS GEESTELIJK, MAAR IK BEN VLESELIJK"
Auteur: dr. H.F. Kohlbrugge
De theologie van dr. H.F. Kohlbrugge is een zuivere vertolking van de leer van de Reformatie en is ten aanzien van de leer der heiligmaking bijbels uniek te noemen. De preek van Kohlbrugge over Romeinen 7:14 is beroemd geworden o.a. vanwege het feit dat de tegenstanders voor de publiciteit ervan zorgden. Met name Isaac da Costa heeft zich er fel tegen verzet en Kohlbrugge antinomianisme verweten. Ds. W. Pieters heeft destijds in het blad 'Om Sions Wil' ondergetekende hetzelfde verweten hetgeen Da Costa Kohlbrugge verweet. Er is echter niets nieuws onder de zon. Door alle tijden heen is de leer van de plaatsbekleding van Christus verdacht gemaakt en dat was reeds de ervaring van de grote apostel Paulus. Paulus ondervond de meeste tegenstand van de rechtzinnige Joden, omdat zij meenden dat Paulus de Wet teniet deed. Vele biblicisten in onze dagen proberen met oudvader-citaten en 'conclusiegeloof' de leer van de plaatsbekleding dood te zwijgen, terwijl deze leer de grondslag uitmaakt van de leer der zaligheid. Praktische heiligmaking doet niet mee in het rechtvaardig zijn voor God. Er komt niets van de mens in aanmerking. Deze bijbelse leer is daarom nooit de oorzaak van het feit dat er zoveel misbruik van gemaakt wordt, maar ze houdt stand in eeuwigheid. Petrus maakt reeds melding van het feit dat ongeleerde en onvaste mensen de waarheid verdraaien tot hun eigen verderf. Zelfs 'de vrienden van Kohlbrugge' in onze dagen misbruiken Kohlbrugge maar al te vaak, omdat zij alleen de 'evangelische Kohlbrugge' wensen te consumeren, maar de bevinding van Kohlbrugge veelal blijken te missen. Zelfs sommige 'Kohlbrugge-kenners' maken karikaturen van Kohlbrugge door o.a. te beweren dat Kohlbrugge de bevinding van weinig betekenis achtte. "Bij Kohlbrugge is het alles Christus", zo zegt men. Dezulken doen Kohlbrugge geen recht en drijven hem in de richting van Karl Barth, die leerde dat God sowieso genadig is. Het gaat Kohlbrugge echter altijd om de heilsnoodzakelijke bevinding van het sterven aan de Wet. De toepassing van het heil gaat ook bij Kohlbrugge onvoorwaardelijk door de crisis van de dood van Christus en is er alleen voor verloren zondaren. Vanwege het feit dat Kohlbrugge -net als Paulus- radicaal aan de Wet gestorven was en daarom de onmetelijke ruimte in Christus zo radicaal proclameert, wordt hij om die reden dikwijls eenzijdig misbruikt, uit zijn verband geciteerd en zelfs antinomianisme verweten. Als we niet aan de Wet gestorven zijn, verstaan we noch Paulus noch Kohlbrugge. Daar helpt geen studeren aan. Als we niet aan de Wet gestorven zijn, kennen we ook het Einde van de Wet, Christus, niet en zijn derhalve ook niet gerechtvaardigd. Degenen die bij Kohlbrugge zweren of zelfs op hem afgestudeerd zijn, doch zijn bevinding -ten aanzien van het gestorven zijn aan de Wet- missen, leven nog voor eigen rekening en weten niets. Ook degenen die Kohlbrugge 'niet mee kunnen maken' en Da Costa bijvallen met zijn kritiek op Kohlbrugge, weten niet wat zij leren, noch wat zij bevestigen. Deze preek van Kohlbrugge is een van de zuiverste verklaringen hetgeen Paulus door de inspiratie van de Heilige Geest heeft geschreven ten aanzien van de geestelijkheid van de Wet. Deze preek is in brochurevorm bij onze uitgeverij opnieuw uitgegeven. Ik zou zeggen: Tolle Lege! Geve de Heere de toepassing van het geschrevene en een hernieuwde Reformatie, opdat er weer eer in onze land wone.
Gebrocheerd, 28 pag.
|
|
|
|
|
|