|
|
HET CRITERIUM: DE ENGE POORT
| |
|
|
Geachte heer Burggraaf,
Heel hartelijk dank voor uw reactie. Het is verhelderend wat u zegt: dat je er op bedacht moet zijn dat mensen die zeggen Gods liefde te hebben ervaren,zonder vrijgesproken te zijn van schuld en straf, zichzelf en anderen bedriegen. Wanneer je zulke mensen spreekt, brengt dat zo snel in verwarring. Ze lijken vol te zijn van Gods liefde. En er wordt immers in de gereformeerde theologie wel eens gezegd, dat het erom gaat dat je "de Heere gaat liefkrijgen". En dan ontmoet je zo iemand, die zegt dat hij of zij de Heere liefheeft, en hij leidt een voorbeeldig leven, waarop je niets kunt aanmerken, ja, vaak kan ik er nog een voorbeeld aan nemen als ik zie wat ze voor Gods koninkrijk over hebben - maar wat je inderdaad vaak mist is dat ze werkelijk zondaar voor God zijn geworden. Maar zelfs daar kun je niet werkelijk over spreken, want ze belijden dat ze inderdáád zondaar zijn, en dat ze inderdáád Christus nodig hebben als enige Redmiddel... En er is geen speld tussen te krijgen. En als je dat alles hoort, raak je zo in verwarring. En wanneer je in gedachten of daadwerkelijk tegenwerpt dat een mens eerst zondaar moet worden voor God, wordt er, schijnbaar heel Bijbels op geantwoord, dat God geen voorwaarden zoekt in de mens. "Je hoeft niet aan voorwaarden te voldoen, dat kun je niet, je hoeft niet eerst je ellende te kennen, dat kun je niet, je mag komen zoals je bent. Je mag alles van Hem verwachten. Kom maar tot Hem met je gebrek aan zondekennis, kom maar tot Hem met je hart vol eigengerechtigheid", enz. En in zeker opzicht is het nog waar ook. Maar tegelijkertijd is het ook heel onwaar, want er is verschil tussen het komen van een onbekeerde (zoals de rijke jongeling) en het komen dat door de Heilige Geest wordt gewerkt. Nu gaat het er mij niet in de eerste plaats om, om anderen te beoordelen, maar zolang de mogelijkheid openstaat dat anderen die zo spreken, toch gelijk hebben, heeft dat ernstige consequenties. Als deze mensen gelijk hebben - en ik ken ze in eigen omgeving, hoewel ze lid zijn van de gereformeerde gemeente of van de christelijk gereformeerde kerk bewaar het pand - als deze mensen gelijk hebben, vloeit daaruit logischerwijs voort dat het dus niet beslist nodig is tot kennis van mijn ellende te komen. Als deze mensen gelijk hebben, zou het zelfs van werkheiligheid getuigen om te zoeken naar ontdekking en niet metéén Christus Zelf te zoeken. Wat u vervolgens zegt: "De duivel geeft in onze dagen zeer veel zielen een zalig gevoel dat men voor de liefde Gods verslijt", doet me denken aan wat Edwards zegt in "The Religious Affections". Wanneer je echter zulke mensen daadwerkelijk ontmoet, word je toch in grote verwarring gebracht, zoals ik hierboven schreef. Ze tonen meer liefde tot God dan ik, dus wie ben ik dan om het beter te weten? En wat u vervolgens schrijft, "De enge poort is een benauwd poortje en bekering is een crisis, want dat gaat door de dood van Christus." Ja, dat is Bijbelse taal - maar, en dat is het nadeel als je in aanraking komt met andere meningen waar je gevoelig voor bent - dan hebben die zgn. gelovigen - en zelfs grote theologen - in diezelfde Bijbel een hele rij teksten, die aantonen dat het heus zo'n benauwd poortje niet is. Dat is zo griezelig, dat ze diezelfde Bijbel gebruiken, want wanneer je vervolgens zélf de Bijbel leest, is het dezelfde Bijbel, waarin arminianen en pelagianen lezen en hun dwalingen spinnen, en zelfs oprecht menen dat ze eerlijk Gods Woord onderzoeken. Zo ben ik soms zelfs bang om Gods Woord te onderzoeken, want stel je voor dat ik iets lees wat niet klopt volgens de gereformeerde theologie... Maar goed, ik zal u niet langer vermoeien. Ik wil u nogmaals hartelijk danken voor uw (snelle) reactie. Die website van Edwards, ben ik trouwens zelf aan het maken, omdat ik denk dat we veel van hem kunnen leren, vooral omdat hij zo krachtig tegen het arminianisme heeft gestreden. Edwards zag zelfs het arminianisme als het grootste gevaar voor de Great Awakening...
Vriendelijke groeten,
P.v.d. D.
----------------------------------------
Beste Peter,
Dank God in alles, want ik ben maar een krijtje in Gods hand. Ja, de doorgang door de enge poort is het criterium voor de wedergeboorte en daar ben je bij, hoor, hoewel alleen "lijken" -zoals de jongeling van Nain dat was- worden toegelaten. Die geestelijk doden (aan de wet gestorven) worden in de poort in en door Christus gerechtvaardigd, want doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben, zullen leven (Joh. 5:25). Vele belijders in onze dagen klimmen -met behulp van Ouweneel en Paul Washer- over de muur en dat zijn allemaal onwedergeboren mensen die met een "onvoorwaardelijk" evangelie in de hand en met "liefde" in het vaandel het besluit genomen hebben om te geloven en dat houden zij vol, totdat ze met de rijke man hun ogen opslaan in de eeuwige pijn, als God het niet komt te verhoeden. Ik ben allergisch geworden voor mensen die met de liefde schermen, want 9 van de 10 keer zijn zulke mensen zwanger van de afgunst en van gestolen heilsgoederen. Met deze geest zijn zelfs velen van Gods volk betoverd, omdat zij met de eerste bekering wat geworden zijn. Opvallend is dat mensen die de "liefde" hoog in hun vaandel hebben staan zo onverdraagzaam zijn als de duivel jegens de getuigen van Christus. Ik heb er genoeg van meegemaakt, en de listen van de satan zijn me niet onbekend. Onder de vlag van een onvoorwaardelijk evangelie reizen er duizenden ter helle. Je kunt wat dat betreft lang niet alle oudvaders serieus nemen, en vele refobelijders en dominees(!) gaan in het spoor van de neonomiaan, Richard Baxter. Het arminianisme woekert in onze dagen voort als de kanker en de hele gereformeerde gezindte is er van vergeven, met dat EHBO-evangelie, bedoel ik. Dezulken helpen elkaar in het oplossen van geestelijke vraagstukken en ze komen er altijd uit, want volgens de pelagiaanse rekensom: "besluit x genade = geloof", menen velen de hemel te kunnen aandoen. Je moet echter bedenken, Peter, dat de besluitende godsdienst in onze dagen nog niet eens in de schaduw kan staan bij de bekering van de dwaze maagden en al helemaal niet bij de wijze bouwer, die eerst gegraven heeft, naar de diepte is afgestoken, om zijn huis op de rots (Christus) te kunnen bouwen. Laat je niet verleiden door "het besluitende" naamchristendom dat bedrogen zal uitkomen op de dag van Jezus Christus. Maar bekommer je ook niet of je wel genoeg ellendekennis hebt, want de Heidelberger Catechismus zegt zo schoon in het kader van het stuk van de ellende, namelijk wat nodig is te weten, (niet hoe veel), maar hoe groot mijn zonden en ellenden zijn. Welnu, slechts 1 zondige zucht is al zo groot, dat we alleen daarmee de eeuwige rampzaligheid al verdiend hebben. En als we daarbij de erfzonde rekenen en ons dagelijks Gode-vijandig zondebestaan, dan ben je met jezelf zo aan een eind, namelijk verloren, verloren, voor eeuwig verloren. Die ontdekking groeit echter niet op onze akker, maar het is niet noodzakelijk om in die zondeakker te spitten om te weten of het daar stinkt. Graaf dieper mensenkind, want gij zult meer gruwelen vinden. Laat God het echter doen! De ontdekking door de Heilige Geest gewerkt, brengt zoveel afsnijding en verdoeming met zich mee, dat we onze oude mens verliezen in de dood van Christus en die oude-mens-dood is de grootste verlossing die een mens ondergaan kan aan deze zijde van het graf. Bekommer je dus niet om die doe-het-zelf-godsdienst, die onder de dekmantel van genade zelf het besluit neemt om te geloven. De eis "Bekeert u!" blijft echter volledig staan, maar onder die eis gaat Gods volk verloren, waarbij zij de oude-mens-dood sterven, om in en door Christus -als zijnde het Einde der Wet- te worden gered. Christus heeft de pers alleen getreden en is in onze plaats gaan staan. O, dat is wel zo'n eeuwig Godswonder, dat ik het, na zovele jaren gered te zijn, dikwijls nog niet goed geloven kan. Heere, wat is het dat Gij naar zo'n dode hond hebt om willen zien als ik was..., NEE, als ik BEN! O, en daar blijft de Heere maar mee doorgaan, om deze dode hond, die niets dan zondigen en de dood braken kan, te bevestigen in het allerheiligst geloof. Ik kan het wonder niet op en ik verga dagelijks vanwege de afmakingen, maar ook vanwege Zijn onbezweken trouw voor zo'n trouweloze hoop die ik ben. Beste Peter, Jonathan Edwards was een echte geroepen knecht des Heeren, maar zijn afsnijdende prediking wordt in onze dagen totaal gemist en daarom heerst de verwarring ten top. Zalige verwarring als het je steeds mag uitdrijven tot je Rechter (zoals Job) op genade of ongenade, afgesneden van alle gerechtigheid die uit de Wet is, om alleen door het geloof van Jezus gezaligd en gerechtvaardigd te worden, in en door Hem. O, en toen ik een bekeerde man wilde worden, heeft de Heere mij een engel des satans gegeven, die mij met vuisten slaan zou, opdat ik nooit verder zou komen dan een dode hond voor God, maar Hij heeft tot mij gezegd heeft: "Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht!" Amen, lieve Heere Jezus! Beste Peter, ik wens je een voorspoedige (oude-mens)dood toe om in Christus het Leven te ontvangen in en door Hem en als je Hem kennen mag door het geloof, dan geeft Hij steeds te kennen dat we van Hem gekend zijn. "Want deze God is onze God, Hij is ons Deel ons zalig Lot. Door tijd noch eeuwigheid te scheiden. Ter dood toe zal Hij ons geleiden!"
"In mijn eerste verantwoording is niemand bij mij geweest, maar zij hebben mij allen verlaten. Het worde hun niet toegerekend. Maar de Heere heeft mij bijgestaan, en heeft mij bekrachtigd; opdat men door mij ten volle zou verzekerd zijn van de prediking, en alle heidenen dezelve zouden horen. En ik ben uit den muil des leeuws verlost. En de Heere zal mij verlossen van alle boos werk, en bewaren tot Zijn hemels Koninkrijk; Denwelken zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen", 2 Tim. 4:16-18.
Gode bevolen en de hartelijke groeten,
GPPB. SS.
|
|
|
|
|
|