|
|
KAN DAT: MOSLIMS OP REFO-SCHOOL?
| |
|
|
Beste meneer Burggraaf,
Aangezien u een scala van uiteenlopende onderwerpen aankaart op uw website, zou ik u willen vragen om in te gaan op het volgende.
Directeur E. Klein van de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap heeft in het verleden een pleidooi gehouden om allochtonen, waaronder moslims, individueel toe te laten op de reformatorische scholen, om de integratie van allochtonen te bevorderen. Dhr. Klein vindt echter niet dat zijn school een evangelisatie-instituut is. Hoe moeten we hier tegenaan kijken? Kan dat, volgens u, moslimkinderen op een Refo-school? Ds. W. Visscher (ger.gem) vindt het juist onverstandig om moslims op een christelijke school toe te laten. Wat vindt u daarvan?
Met vriendelijke groet,
Dhr. C.L. M.
--------------------------------------------------
Geachte heer C.L. M.,
Weet uw eigen predikant op deze vragen geen raad, meneer? Ik ben maar een eenvoudig leketheoloogje, ziet u, en mijn stem wordt niet op prijs gesteld in de godgeleerde sferen van het huidige refo-intellectualisme, hoewel ze wel alles stiekem van mij lezen volgens de berichtgeving in de reformatorische wandelgangen. Goed, terzake. Laat ik meteen duidelijk zijn: Ik zie niets in een integratie van allochtonen via chr. scholen los van de enige ware bijbelse godsdienst. In 'refo-scholen' zie ik trouwens ook niets, want refo-scholen zijn dolerende vruchten van Abraham Kuyper. Van dat soort schoolsektarisme moet ik NIETS hebben. De kerken zijn erdoor verscheurd en verdeeld geworden als de beenderen aan het graf. Al had men als één man bij de NHK en bij de bestaande christelijke scholen gebleven, dan had er geen Afscheiding geweest en geen PKN gekomen en dan hadden er ook geen Refo-scholen bestaan. Al dit soort "problematiek" (bah, wat een viswijverig woord) heeft men zelf in het leven geroepen en nu komen de kerkelijke- en refoschool-kaders OP ZIJN BEST GESPROKEN niet verder dan symptoombestrijding OP ALLE GEBIED! We gaan verder met uw vraag of er op een christelijke school moslimkinderen mogen worden toegelaten. Wel, als er niets aan het toelatingsbeleid van een christelijke en/of reformatorische school veranderd wordt en als moslim-ouders van het betreffende kind(eren) de grondslag van de school, Gods Woord en de Drie Formulieren van Enigheid, ondertekenen, dan is er geen enkel bezwaar om moslimkinderen op een christelijke school toe te laten. Als moslims die bijbelse schoolgrondslag ondertekenen, zijn het feitelijk wel geen moslims meer, maar geseculariseerde moslims zouden die stap wel kunnen maken, dunkt me. Die genoemde ondertekening houdt dus wel in dat moslims zich volledig overeenkomstig de bijbelse grondslag en de schoolregels moeten gedragen, ook in de kleding (meisjes geen boerka's, geen hoofddoekjes en geen broeken), en dat zij, net als alle andere kinderen, christelijk onderwijs ontvangen en niets van de moslimreligie mogen uitdragen noch beoefenen tijdens schooltijd. Geen vermenging van godsdiensten dus. Daarbij moet het ten alle tijde uitgesloten zijn dat moslim-ouders in schoolbesturen en/of schoolraden gekozen worden. Moslimkinderen zijn welkom, maar moslim-ouders kunnen geen lid van een chr. school worden, ook niet als zij de chr. grondslag ondertekenen, want dan begeef je je op het gladde ijs van valse godsdienstvermenging en dan vraag je ook om juridische problemen bij mogelijke geschillen. Medezeggenschap voor, en frontvorming met moslims, is helemaal uit den boze. Maar als men onder genoemde voorwaarden moslimkinderen christelijk onderwijs kan bieden, dan is dat juist bijbels geboden! De uitspraak van dhr. Klein "dat zijn school geen evangelisatie-instituut is", is een puur rationeel onchristelijke uitspraak en ik vraag me af waarom dhr. Klein dan directeur van een reformatorische school geworden is. Als het niet één van de doelstellingen van de christelijke school is, namelijk om bijbels onderwijs toegankelijk te stellen voor kinderen uit allerlei lagen van de samenleving, ongeacht ras, huidskleur en religie, dan is men de naam "christelijke/reformatorische school" niet eens waardig en dan begint het aardig naar judaïstisch farizeïsme te stinken. Daar moet ik dus niets van hebben. Dhr. Klein moet zich vuurrood schamen voor zo'n atheïstische uitspraak. Wat het standpunt van ds. Visscher betreft, is het uitsluitsel daarop met het beantwoorden van de eerste vraag al duidelijk geworden, lijkt me. Visscher wil wel de Staat graag als neutraal beschouwen, maar zijn eigen refo-zuiltje NIET. Ds. Visscher moet eens ophouden om de palen der vaderen te verzetten, want onder zijn politieke neutrale anti-theocratische ideeën gaat een grote kuyperiaans, sektarisch dolerende adder schuil, die alleen maar lijfsbehoud op het oog heeft in eigen refo-territorium/aquarium. En dat soort anti-theocratische dominees loopt tuchtloos rond in onze dagen. Ds. Moerkerken is het iets te heet geworden onder de voeten en heeft onder een dekmantel als redacteur van de Saambinder bedankt. Het wordt tijd dat ds. Visscher -wil hij zijn ds.gezicht niet verliezen-, zich ook een of andere dekmantel aanmeet, want anders moet hij straks rennen voor zijn leven als de wrange vruchten van zijn politieke neutraliteitstelsels zich wreken en als een boemerang op zijn eigen hoofd zullen neerkomen. Als God doet wat Hij gezegd heeft (en dat doet Hij altijd), namelijk, dat Hij de wijsheid der wijzen zal doen vergaan, dan kunnen we er in ieder geval zeker van zijn, dat de wijsheid van de huidige godgeleerdheid reeds is vergaan. Ik voel me dan ook welgelukzalig dat God het onedele, hetgeen niets is, uitverkoren heeft, want anders liep ik misschien ook wel rond met een godgeleerd leeghoofd die aan de enig geldende Wijsheid uit 1 Korinthe 1:30 geen kennis had. Aan al dat refo-rationalisme heb ik geen boodschap, want ik heb geen mensenverstand, maar aan de Wijsheid uit 1 Kor. 1:30 heb ik meer dan genoeg, Gode de eer.
Hartelijke groet,
GPPB.
|
|
|
|
|
|