|
|
|
SAT.: Dag meneer Burggraaf. U had in uw vorige email de hoop uitgesproken dat ik mijn geborgen zou mogen weten in Christus dat was op dat moment een moeilijke en bestreden vraag want ik maakte me erg druk over het feit dat er ook een dwaze-maagden-geloof bestaat waarbij de Heilige Geest ook in een mens werkt maar dan niet zaligmakend. Maar ik geloof dat ik van de Heere ben en dat ik me zelf daarover niet bedrieg omdat Hij het Zelf bevestigd heeft. Vandaar dat ik niet zo een haast had om te reageren want het belangrijkste in de tijd is, of we door recht verlost zijn. GPPB.: Dag beste vriend, dank voor je nuchtere briefje, maar dat je de Heere mag toebehoren is wel het heerlijkste in je brief. Looft den Heere want Hij is goed! Ik reageer maar tussen je regels door, want dan hoef ik niet zoveel te citeren. Ja, zegt dat wel, die geloven haasten niet.
SAT.: Ik moet u eerst even vragen hoe het met u gaat? U hebt het vast wel eens zwaar, denk ik, het lijkt soms één man tegen de wereld, maar u hebt een almachtige God aan uw zijde, dus als u dat ziet, dan is het goed, al lijkt het ook van niet. GPPB.: Hoe het met mij gaat? Ik ben vleselijk, verkocht onder de zonden, maar ik dank God in Christus Jezus, onze Heere. Het is zakken, zinken en toch niet verdrinken. God doet Zijn Eigen werk en de rest is ballast, maar ik verheug me wel intens over hetgeen Hij gedaan heeft en nog doet en nog doen zal, want Zijn Huis moet vol worden en daar staat Hij Zelf voor in, ten spijt van mijn ongeloof, moedeloosheid, rebellie, enz. Hij doet het, de genade doet het; de mens eruit en God erin.
SAT.: Ik mocht u rustig alles schrijven als ik wat op m’n hart had, nou ik heb een heleboel. Eerst zou ik u willen vragen of u een artikel zou kunnen/willen schrijven over drie verschillende soorten genade die u noemt in het artikel: "Jezus alleen" http://www.derokendevlaswiek.nl/index.html?target=ARCHIEF_2004zn2007ARTIKELEN_EN_LEZINGEN_zi2zjJEZUS_ALLEENzb.html Namelijk: voorkomende genade, onderhoudende genade en indalende genade. En ook in het artikel: "vierderlei hoorders" http://ww.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007ARTIKELEN_EN_LEZINGEN_zi2zjVIERDERLEI_HOORDERS.html Namelijk: voorkomende, achtervolgende en indalende waarheden. Ik neem aan dat u hetzelfde bedoelde in die artikelen en u gaat er ook wel op in, maar ik zou graag eens een wat duidelijker beschrijving willen hebben wat het wel is en wat het niet is en wat de onderlinge verschillen zijn en het liefst praktijkvoorbeelden er bij. Maar ja, ik kan natuurlijk veel willen maar het is maar een verzoek. GPPB.: Voorkomende genade en een voorkomende waarheid betekenen ongeveer hetzelfde, daarmee wordt bedoeld, dat je vanuit Gods Woord een aanwijzing krijgt op je levenspad, of voor je geestelijke leven, of in zaken waarin je de Heere nodig hebt. Voorkomende waarheden geschieden echter niet met kracht, zijn dus niet zaligmakend, dus daarin moet je wel voorzichtig zijn en de Heere altijd om een bevestiging vragen. Achtervolgende waarheden vanuit het Woord kunnen zo’n bevestiging zijn, die blijven je bij, zonder dat je daar eigenlijk naar zoekt of naar vraagt. Achtervolgende genade werkt meer verborgen, zodat je niet bezwijkt in de beproeving. Indalende genade is zaligmakend, want dat spreekt de Heere met kracht in je ziel en altijd in de verlorenheid van je bestaan, ook na ontvangen genade. Indalende waarheden kunnen onderscheiden liggen van indalende genade, maar bij een indalende waarheid vanuit het Woord, dat weet je zeker wat de Heere van je wil, of wat Hij bedoelt (bijv. als Hij je roept in Zijn dienst), omdat het op het juiste moment geschiedt, dikwijls als je niet meer verder kunt. Ter illustratie: Eliëzer had de Heere gevraagd dat de vrouw die hem water zou geven EN zijn kamelen, dat die vrouw voor Izak bestemd zou zijn. En zo geschiedde het. Dat geschiedde in het kader van de voorkomende, ofwel voorzienige genade. De roeping des Heeren van bijv. Gideon: "Ga heen, in deze uw kracht", staat in het kader van een indalende waarheid. En in het kader van indalende genade moet je de belofte Gods in Christus lezen, want die ontvang je met kracht in je verloren bestaan. Achtervolgende genade kun je aantreffen als Christus de Emmaüsgangers achterop komt, waarin zij Hem eerst niet kennen. Dat is verborgen ondersteunende genade en dan ga je hart branden, net zoals bij de Emmaüsgangers, maar je kunt er op dat moment niet zo’n verklaring aan geven, hoewel de Heere dat zeker niet in het ongewisse laat, zoals we ook zien bij de Emmaüsgangers, als Christus Zichzelf aan hen openbaart tijdens de breking des broods. De rechtvaardigmaking staat altijd in het kader van indalende genade en zo moet je ook de zaligsprekingen lezen, waarin Christus Zijn discipelen in hun zalige staat bevestigt, wat dat herhaalt zich in het leven der genade en dat heeft de Heere -zo je zelf schreef- ook in jouw leven gedaan.
SAT.: Ik heb soms zo’n last van godslasteringen van binnen, dat ik denk dat ik zelf een duivel ben ze zijn zo gruwelijk dat ik ze absoluut niet zou willen spreken of schrijven dat ik dacht dat ik de zonde tegen de Heilige Geest gedaan had en dan weet ik het echt niet meer. Maar ik had ergens, waar weet ik niet meer, gelezen dat Spurgeon -zijn knecht of wat ook- daar ook last van had, en dat Spurgeon tegen hem zei: "Maak ze nooit de jouwe." En ook na rond gezocht te hebben op het internet een boekje in pdf op theologienet van Simon Oomius genaamd "Satans vuistslagen" en ook bij Huntington in de vertelling van zijn bekering. Als de Heere dan toch weer doorwerkt in mijn leven en spreekt door de prediking met kracht, dan mag ik weer zeggen dat ‘ie (de duivel) het mis heeft en dat ‘ie kan vloeken wat ‘ie wil, maar dat niemand mij uit de hand van Jezus Christus kan rukken. O ja, en heel vaak komt dat op de moeilijkste momenten en dan wordt het dubbel erg. GPPB.: Geliefde vriend, als ik je moet vertellen met welke inwendige godslasteringen de duivel mij bestookt heeft, dan kan ik naast je komen zitten, maar het geschiedde volstrekt tegen mijn wil in, hoewel ik -toen ik er midden in zat- vreselijk wanhopig was en dacht, dat ik het zelf was die de zonde tegen de Heilige Geest had bedreven. Maar de Heere heeft mij bewaard en verlost en mij laten zien dat het de duivel was om mij in de wanhoop te brengen en er een eind aan te maken. Vooral degenen die een roeping ontvangen om het Woord te verkondigen, krijgen min of meer met deze godslasterlijke duivel van doen. Nou, zijn listen, raadslagen en aanslagen zijn me niet onbekend. En de Heere laat het een tijdje toe, opdat je zou onderkennen wie de duivel is en wat hij doet, maar in die wegen kom je er ook achter wat je aan je God hebt. Hij is getrouw, de Bron van alle Goed.
SAT.: Wat zou ik u nog meer willen vertellen, is, dat toen u het audio verhaal op de website zette van tante Lena en ome Jan, toen dacht ik: waarom zou die man geen preken maken al was ‘ie zo schor as een kraai, als het maar de waarheid is en als die maar kracht doet. Dus daar had ik dan de Heere om gevraagd, maar ja, misschien had u de opdracht al gehad, ik weet het niet. Ik ben er in ieder geval blij mee. U denkt misschien dat u het voor niks doet en u dacht er maar mee op te houden, zei u pas in een preek, maar het is heel vaak zo, dat u net preekt waar ik mee geworsteld heb en ook wat u schrijft bijvoorbeeld: dat we op de Catechisatie het over die tekst hadden uit Jesaja "dat de jongelingen gewisselijk zullen vallen, maar die de Heere verwachten die zullen de kracht vernieuwen" en dat dat zo uit werd gelegd, dat het laatste op het eerste sloeg, terwijl u het juist tegen over elkaar zet, en ik de juiste betekenis leerde. En bijvoorbeeld toen ik doopaangifte deed en de ouderling leerde dat de jonggestorven kinderen van de ware gelovigen naar de hemel gingen, terwijl ik dacht dat ik niet voor m’n kinderen bekeerd kon wezen, en dat een ieder z’n eigen pak heeft te dragen, en dat u er dan net een artikel over plaatste, waar in mijn gevoelen daarover werden bevestigd. Dus u ziet maar u doet het allemaal niet voor niks (en ik weet wel waar ik de dank moet brengen daarvoor). GPPB.: Dank God in alles! Over jonggestorven kinderen heb ik ooit een artikel geschreven. (Klik op de Klik hier link).
SAT.: Ik heb nog wat meer. Er word op de kansel beweerd dat het ongeloof is als je naar het verval van kerk en staat en het wegzinkend vaderland kijkt, want de Heere gaat door met het redden van zondaren, wordt er gezegd, maar het is juist dat we dat door het geloof gaan zien, want voor die tijd heb je daar totaal geen oog voor en doet het je het ook niks en heb je er geen last van, dus het is juist een vrucht en kenmerk van een waar geloof, natuurlijk geen grond, zoals u het ook zei in de preek over "Zalig zijn zij die treuren." GPPB.: Ja, met die eerste kanselopmerking wil de huidige godgeleerdheid hun stand ophouden en de algehele kerkelijke afval in de doofpot stoppen, net zoals de politieke leiders dat doen omtrent de economische crisis, door de aandacht af te leiden van hun wanbeleid en het mensdom te manipuleren met een grieppandemie, waarvan het virus in een laboratorium aangemaakt is en verspreid.
SAT.: En pas hadden we een dominee, die beweerde dat we net als Noach een ark moesten bouwen van goede werken, opdat de mensen door onze godzalige wandel behouden zou mogen worden. En even later in diezelfde preek wordt er gezegd dat de ark ook wel op de Heere Jezus zag. Maar een paar maanden daarvoor hadden we een dominee die juist beweerde dat we vooral niet zelf aan de slag moesten om een ark te bouwen. Nou, lekker tegenstrijdig, maar ik denk dat die ark van goeie werken zich te pletter zal varen op de ware Ark.
GPPB.: Ja, inclusief de tuchtloze, kerkpolitieke kerken en de arminiaanse afknappingsbewegingen a la HeartCry.
SAT.: O ja, en wat ik ook wilde vragen, is, over de bekering van Jakob. In de Kanttekening van Genesis 25:27 staat bij "oprecht" een verwijzing naar Genesis 6:9, waar dan vermeld wordt: 23) oprecht Dat is, die in het ware geloof en in de vroomheid des levens, ongeveinsd en zonder valsheid was. Zie onder Gen. 17:1, Gen. 25:27; Job 1:1. En waar ook naar wordt verwezen, is, naar Job en Abraham. Moet ik dan daaruit concluderen dat Jakob al bekeerd was vóór Bethel, of dat de bekering van Jakob niet in de Bijbel vermeld staat? Of dat die ‘oprechtheid’ enkel de uitwendige godsdienst betreft, omdat ook de wandel (de vroomheid des levens) apart genoemd word. Ik vind het een beetje moeilijk. Misschien hebt u deze vraag al honderd keer gehad, dat weet ik niet. GPPB.: Ja, Jakob hè? Nou, zit over Jakob niet in de war, want Jakob is begraven en Israël is Boven. Bethel en Pniël zijn typen van respectievelijk de eerste en tweede bekering en dat is nuttig om te preken, namelijk in Christus, en niet in Jakob. Ook de oprechtheid van Jakob is met Jakob het graf ingegaan, want toen Jakob zijn benen strekte op zijn sterfbed zei hij: "Op UW zaligheid wacht ik, HEERE!" (Gen. 49:18).
SAT.: O ja, u had er pas ook over dat u veel contacten had, maar weinig ware gemeenschap der heiligen. Volgens een dominee was de gemeenschap der heiligen alleen in de kerk, maar ik dacht dat het daar is, waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn. Kunt u er eens wat over zeggen over wat dat inhoud?
GPPB.: Je hebt volkomen gelijk, vriend. Die dominee spreekt wartaal, want waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn, daar is Christus in het midden en als Hij in het Midden is, is er ook gemeenschap der heiligen. Gemeenschap der heiligen kan ook beoefend worden als er geen mens bij je is, namelijk door het geloof en door de Heilige Geest. Gemeenschap met de triomferende Kerk, gemeenschap met de lijdende Kerk, gemeenschap met de bijbelheiligen. Het komt allemaal voort uit de gemeenschap met Christus, de Vader en de Heilige Geest. David en Jonathan waren eensgeestes en hadden elkaar lief met de liefde van Christus die sterker is dan de liefde der vrouwen. Dat is zeer zeldzaam in onze dagen. Bovendien, Henoch wandelde met God en het volk krijg je er maar bij, als het Hem belieft.
SAT.: O ja, over Paul Washer nog effe. Ik was eerst ook onder de indruk van die man, maar het is echt niks. Daar ben ik wel achter (allang), mede dankzij de artikelen op uw website. In een van z’n films -want dat zijn het- valt ‘ie die bekering aan van "the sinners prayer" dat die niet deugt, maar in plaats dat ‘ie dan verteld hoe het wel gaat en is, gaat ‘ie de verkeerde vrucht van de verkeerde bekering aanpakken. Het is eigenlijk heel krom en je kan het heel moeilijk grijpen, omdat ‘ie geen bijbelteksten op dat moment gebruikt, om uit te leggen wat ‘ie bedoeld. Dat slaat ‘ie over, en dan gaat ‘ie over het stuk der dankbaarheid/heiligmaking praten en dan gebruikt ‘ie weer wel bijbelteksten, maar hij legt ze verkeerd uit. Hij springt er in de evangelische kringen alleen maar uit, omdat ‘ie zo geweldig emotioneel doet en omdat ‘ie geweldig "zwaar" preekt voor hun doen. Wat ook schokkend is, als je dat gebed van hem leest die hij gedaan heeft in die bewuste ‘shocking youth message’ waar hij bidt om vuur van de hemel om de beenderen levend te maken. Nou vuur van de hemel daar lees je niks van bij Ezechiël in het dal van dorre beenderen. Wel bij Elia en bij Sodom en Gomorra, maar dat was verterend vuur en niet levendmakend. GPPB.: Paul Washer is een acteur-evangelist en met zijn HYSTERISCHE televisie/video-optreden zet hij zichzelf in de schijnwerpers en dan is de betoverde massa onder de indruk van een verrot vleselijk mens en niet van Christus. Washer’s leer is niet veel meer dan een nieuwe levensstijl, maar daarmee zijn alle bijbelheiligen in de dood uitgekomen en je kunt er dan ook beslist niet mee voor God verschijnen, want alleen de gerechtigheid van Christus redt van de dood. Ter illustratie: Abraham de vader aller gelovigen, was ook de vader der ongelovigen, want hij loog omtrent Sara. Izak beminde Ezau boven Jakob, vanwege het wildbraad dat naar zijn mond was. Jakob de bedrieger is ook niet veel van overgebleven. Noach lag stomdronken en spiernakend in zijn tent, De zachtmoedige Mozes knalde van boosheid zijn stok op de rots, Simson lag bij Delila, David bij Bathseba, de vloekende en eedzwerende Petrus jegens zijn Meester, Johannes valt afgodisch neer voor een engel, en waar moet ik beginnen en waar eindigen? MAAR, zij hebben allen door het geloof geleefd en zijn allen in Christus ontslapen, want zij waren allen bekleed met de mantel der gerechtigheid van Christus. En dat is het Enige wat voor God telt, maar het is wel Alles. SAT.: En dan hebben we bij ons in de gemeente een persoon (in opleiding bij de HHK-theologie) met een website stampvol met de hele HeartCry beweging. Maar als je er rekenschap van vraagt en er op wijst dat ze een andere leer leren die niet naar de Schrift is, dan wil ‘ie inhoudelijk niet reageren (net als de Arminianen op de Dordtse Synode en steeds uitstelden met smoezen). Dan komen ze met lasterpraatjes over mensen die ik niet eens ken en dan beweert die man: "Binnen de gehele Hersteld Hervormde Kerk zal door iedere prediker worden erkend dat mannen als Washer, Piper, Noblitt, Van Vlastuin en MacArthur bijbelgetrouwe predikers zijn. Diverse predikanten uit de PKN en HHK hebben lezingen van Paul Washer bezocht en hebben met grote instemming geluisterd. Ook onze kerkenraad heeft met instemming kennis genomen van de prediking van Paul Washer." GPPB.: Al die genoemde predikers zijn arminiaans tot op het bot. Als het waar is wat die HeartCry-propagandist beweert, zijn al die HHK-predikanten en HHK-kerkenraden -die overeenstemmen met hetgeen Paul Washer leert- zo blind als een mol; niet van hun drek gewassen en zijn zondermeer censurabel. De HHK is dan ook geen reformatorische kerk te noemen, maar een evangelische. In de HHK is er ook leervrijheid en dat was de reden waarom de NHK door God is uitgerukt geworden. HHK is -net als alle afgescheiden kerken- een IKABOD-kerk. Verder: Paul Washer leert absoluut NIET de leer en de bevinding van de rechtvaardiging van de goddeloze, en dat is juist DE leer waarmee de kerk staat of valt. Washer hamert hysterisch (met popmuziek) op de vruchten van de wedergeboorte als een circusclown. Aangezien de HHK dit soort Amerikaanse clownen toevalt, zal de HHK vervallen tot een liberale kerk, met name omdat zij de ware leer afvallen en de dwaalleer toevallen en de kerkjeugd via hun jeugdbond ter helle jagen, net als de Ger. Gem. De HHK is puur mensenwerk en mensenwerk is geen geldige munt voor God.
SAT.: Ik zal u vertellen meneer Burggraaf toen ik nog in de PKN zat, omdat de kerk het werd, en ik me heb laten overschrijven naar de HHK op aandrang van me moeder, want ik zat voor de show ‘s avonds 1 keer in de kerk in die tijd en voor de rest leefde ik me uit en wist nergens van. Maar sinds ik tot geloof gekomen ben zijn m’n ogen geopend en nu kom ik er steeds meer achter wat voor een slangennest het eigenlijk is. Ik heb heel weinig vertrouwen in de hele boel als je zondags in de kerk zit. Als er een beetje zuiver wordt gepreekt lijkt het allemaal zo godzalig als wat, maar goed, ik ben niks beter, dat is vanzelf. Dus het SOW-proces gaat onverminderd door, want de HHK wordt door HeartCry aan de PKN gelijmd en andersom. En degenen die er nu helemaal gek zijn van die stichting met instemming van de leraren en de leer, en nu studeren, die komen straks op de kansel. Nou, u weet er meer van dan ik, dus de gevolgen laten zich raden.
GPPB.: Ja, ten koste van de leer van Christus en ten koste van het levende Kind.
SAT.: Ja, nu leest u natuurlijk dat ik in de HHK zit, maar goed ik dacht dat dit de weg was die u zelf hebt gewezen, totdat ze me er uitgooien, of als de Heere mij zegt: "Schudt het stof van uw voeten." GPPB.: Niet ik, maar de Heere alleen kan je de weg wijzen die je gaan moet, ook kerkelijk.
SAT.: Ik heb me dit keer redelijk leeg geschreven, meneer Burggraaf. Ik wens u Gods zegen toe en daar bid ik voor. GPPB.: Dank, beste S.A.T., voor het mogelijk maken dit stuk te plaatsen, in de hoop dat vele ogen zullen opengaan voor het bederf in de huidige theologie, in kerk en staat, en de vreselijke gevolgen daarvan, opdat men zich tot God zou bekeren. Hartelijke groet, Gode bevolen en tot horens.
|
|
|
|
|
|