VALSE DOCTRINE PAUL WASHER
VALSE DOCTRINE PAUL WASHER CONFORM HEARTCRY.  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
N.a.v. een opmerking: De doorlink naar www.jesus-is-savior.com via de `Klik hier`-link` betekent niet dat we alle leerstellingen van deze website-schrijvers voor onze rekening nemen. Hetgeen zij over Paul Washer schrijven is waar en daar ging het me om - GPPB.

Geachte heer Burggraaf,

Ik las op uw website onderstaande zinsnede:

"Paul Washer beveelt bovendien de Amerikaanse volbloed ketterse en valse prediker, Billy Graham, aan. Graham die Christus als de enige Weg der Zaligheid loochent!"

bron:
http://www.derokendevlaswiek.nl/PERSBERICHTENHEART_CRY_PAUL_WASHER.html

Ik heb daarover de volgende opmerking ter uwer overweging:
1. Op mij maakt Washer de indruk dat hij in zijn toespraak rekening houdt met de mensen die hij voor zich heeft:
- Jongeren uit de SBC (Southern Baptist Convention) die denken dat ze wedergeboren zijn volgens de door Washer aangevallen opvattingen in ook de SBC.
- Hij wil ze de spiegel voorhouden en laten zien dat als ze werkelijk rekenschap geven van wat in hun harten leeft en wat prioriteit heeft in hun leven ze wantrouwig en uiteindelijk wanhopig omtrent zichzelf zouden moeten worden omdat ze min of meer in de wereld leven.
- Dat hij een uitspraak van Graham aanhaalt dat maar 5% van de Grahamhoorders zalig worden oid heeft voor mij meer het karakter van: jullie vinden mij (Washer) maar een zwartkijker met mijn uitspraak dat over 100 jaar de meesten van ons in de hel zullen zijn, maar kijk eens wat een "lichte" prediker als Graham zegt? Verontrust je dat niet? ( Dit soort redeneren komt wel meer voor: denk aan Paulus op de Areopagus).

2. Ik ken de leeruitspraken niet van de SBC, maar weet wel dat Washer daar niet "erg" gezien is. Wat denkt u dat Kohlbrugge wist over de door Koning Willem 1 gerestaureerde kerk van 1816? Hij wilde er zelfs bij komen! Zou Washer dan weglopen uit een kerk waarvan hij zegt dat de prediking geheel anders en vals is i.verg.m. een eeuw geleden? Als hij doorgaat in een rechte weg zal hij er vast wel eens uit verwijderd worden. Laten we zien.

3. Heb ook kennisgenomen van de lezingen van Washer in Nederland (althans 1) waarin hij ook de worsteling die hij kennelijk gemerkt had bij sommige mensen gedurende een of ander weekend. Heb het idee dat hij daarop niet adequaat inspeelt met zijn opmerkingen en niet goed peilt wat er onder deze mensen leeft. Overigens begon hij die toespraak met de uitspraak dat God alleen tot zijn eigen glorie mensen zaligmaakt. Als je dit in alle gevallen de mens voorhoudt zul je wel merken of er verbrokenheid en verslagenheid is of dat men nog geen "onwaardige" is.

4. N.a.v. van mijn opmerking 1 het volgende. Herinner me een uitspraak waarin Washer iemand, die van haar leven een zooitje gemaakt had en bij hem kwam, telkens naar huis stuurde omdat hij haar niet kon helpen maar dat zij haar nood bij God moest klagen. Hij zei over de predikanten van nu: They peace peace where is no peace. Hij kon haar niet troosten en ik kreeg de indruk dat hij haar zich voor Gods' aangezicht wilde laten plaatsen met haar belijdenis en het aan de Heilige Geest wilde overlaten te werken. Zo zie ik niet dat hij vruchten en boom verwisselt. Wel zie ik hem mensen laten verontrusten door hen te laten zien dat zij niet vernieuwd zijn als zij in de zonden blijven liggen en er niet door de Geest van Christus uit opgericht worden (Psalm 51). Dat deze aanpak soms geheel verkeerd kan uitpakken door inbeelding van de mens ben ik wel met u eens. Ik ben echter nog niet tegengekomen dat hij beweert dat de mens niet als goddeloze, vijand, onwaardige gerechtvaardigd wordt.

Slotopmerking. U hoeft geen antwoord te geven en kunt het naast u neerleggen. Maar wees voorzichtig met te zijn een allotreioepiscopos (1Petrus 4:15)

Met welgemeende groet
J.K.

----------------------------------------------------

Geachte heer K,

Meedenken waardeer ik, maar hetgeen u schrijft n.a.v. een citaat van mijn hand over Paul Washer kan moeilijk serieus genomen worden.
-Op grond van het beluisteren van diverse preken van de Amerikaanse HeartCry-evangelist, Paul Washer, heb ik mijn persbericht over Washer geschreven. Dat is dus niet gebeurd op grond van lukrake conclusies, noch 'van horen zeggen'. En juist omdat er veel waarheid verweven is in zijn preken is Washer dubbel gevaarlijk. Washer kadert -net als Rome- 'de impartation of a new life' in bij de 'imputation of the righteousness of Christ' als grond voor de zaligheid. (Lees ook artikel via Klik hier-link).
Het gaat dus over een fundamentele zaak waarmee de kerk staat of valt. Aardige voorvallen er tegenover zetten, zoals u doet, maakt zijn dwaling niet gereformeerd. Het is waar dat Washer niet gezien is in zijn eigen kerk, omdat hij waarschuwt tegen het puur wereldgelijkvormige Amerikaanse antinomiaanse christendom, maar Washer leert wel de hoofdketterij conform de SBC, zoals we die hierboven aangeven in vetgedrukte zin.
-Washer haalt niet zomaar even een citaat van Graham aan, nee, hij zegt dat Graham zijn vriend is.
"Zeg mij wie uw vrienden zijn, dan zal ik zeggen wie gij zijt", luidt het spreekwoord.
-En als u in uw slotzin het bijbels gegeven 'beproef de geesten of zij uit God zijn' (zoals we de preken van Washer getoetst hebben) vereenzelvigt met 1 Pet. 4:15, dan bedrijft u zelf waartegen Petrus met zoveel waarschuwende woorden 1 Pet. 4:15 ageert. En de heler is erger dan de steler. Uw argumentatie maakt helaas geen common sense.

Regards,
GPPB.


http://www.derokendevlaswiek.nl