VERKLARING VOOR RECHT
VERKLARING VOOR RECHT, RECHT?  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Klik hier VdH: Geachte broeder Burggraaf, in het artikel http://www.derokendevlaswiek.nl/PERSBERICHTENPLAISIER_ANTICHRIST_.html noemt u de verklaring voor rechtprocedure een anti-christelijke zaak. Graag zou ik u het volgende willen voorleggen:
Paulus beroept zich op de keizer omdat hem onrecht was aangedaan door de kerk (Joodse kerk), toch was dat maar een aanleiding. Hij moest gelijk te Jeruzalem ook te Rome getuigen van het Recht van de Koning der Koningen, Hand 23:11. Het ging hem niet om leven of dood, bezit of geen bezit. Hij getuigt: "Ik houdt mijn leven niet dierbaar voor mijzelf...... om te betuigen het Evangelie der genade Gods." Hand. 20:24.

GPPB.: Waarde broeder. Paulus' beroep op de keizer is van een geheel andere orde dan de gang naar de aardse rechter door de HHK om een 'verklaring voor recht'. Paulus werd voor de Romeinse rechtbank gesleept! Dat is het fundamentele verschil met de gang van de HHK naar de aardse rechter om een verklaring voor recht. De HHK is niet voor de rechter gedaagd, maar is zelf gegaan. Bovendien was Paulus als Romeins staatsburger door Festus in strijd met de Romeinse wet behandeld. Toen Paulus voor Festus gedagvaard werd, stond hij voor de Romeinse rechtbank als Romein. Festus handelde volledig in strijd met de Romeinse wet toen hij Paulus aan de Joden wilde uitleveren. In het kader van dat onrecht beriep Paulus zich op de keizer, want hij was reeds een gedagvaarde. Dat is met de HHK niet het geval.

VdH: De Heere gebruikt ook een voorbeeld van een vrouw met een onrechtvaardige rechter maar ze hield aan dag en nacht en haar werd tenslotte recht gedaan. Hij keurt het gaan naar de rechter niet geheel af zoals de mennonieten doen. De rechter is overheid en dienaresse Gods. Ze is er om de wetten, welke de wetten Gods behoren te zijn, te handhaven, ons ten goede.

GPPB.: De gelijkenis van de onrechtvaardige rechter is BEELDSPRAAK voor het geestelijke leven. Bijbelse beeldspraak mag nooit op een biblicistische wijze uitgelegd worden en op kerkelijke zaken worden toegepast. Dat is puur vleselijk. Als Paulus het beeld van de Olympische spelen gebruikt (1 Kor. 9:24), geeft hij dan een goddelijk fiat om er letterlijk aan mee te doen? Een biblicistische gedachte hieromtrent is al absurd. In het kader van het burgerlijke en/of maatschappelijke leven is de aardse rechter Gods dienaresse, daar kan niemand op tegen zijn, ik ook niet. Ook dient de overheid overeenkomstig artikel 36 van de NGB te handelen, maar noch de overheid, noch de aardse rechter hebben op grond van Gods Woord geen enkele beslissingsbevoegdheid in geestelijke zaken. Christus is de Koning der Kerk en Hij heeft het alleenzeggenschap in Zijn gemeente. De gang naar een aardse rechter in geestelijke zaken, is een miskenning van de kroonrechten van Christus en een bewijs van puur ongeloof.

VdH: Het 'liever schade lijden', is een persoonlijke zaak, maar het gaat om het Recht Gods op iedere kansel, die kansels die ons onrechtmatig zijn afgenomen. Het gaat hier om het beginsel. "Een Hervormde Kerk in een Nederlandse Gereformeerde staat."

GPPB.: Het recht Gods op iedere kansel? Om dat recht heeft de HHK zich nooit bekommerd. Om het veilig stellen van tractementen wel! Het recht van de erve der vaderen heeft de HHK als een valse Naboth allang verspeeld aan de onderhandelingstafel van de PKN-Achab. Dat heb ik u al eens eerder geschreven, niet? De HHK heeft het NHK-recht (de erve der vaderen) aan de antichristelijke PKN verkocht voor een schotel linzemoes. De HHK kan om die reden op geen enkele manier de voortzetting van de Nederland Hervormde Kerk meer zijn. Naboth weigerde pertinent om met Achab over de erve der vaderen te onderhandelen. Dat kostte hem zijn leven.

VdH: Wij hebben roeping en de genade gekregen te getuigen en we hebben gekregen Hem te belijden als Koning der Koningen en Heere der Heeren.

GPPB.: Van die roeping is bij de HHK totaal niets gebleken, waarde broeder. Als de HHK haar roeping had verstaan, dan had zij nooit en te nimmer met de PKN onderhandeld over het recht Gods. Luther was van een geheel andere geest. Hij verbrandde publiek de banbul van de paus. En toen Luther voor de keizer gedaagd werd over GEESTELIJKE zaken, toen beriep hij zich enkel op GOD. Dat geluid ontbreekt ten enenmale bij de HHK. Men zeurt om een PKN-zorgplicht, men zeurt bij een antichrist-kerk om gebouwen, maar men had als één man moeten zeggen: "De sleutel van dit Godsgebouw kunt u alleen met geweld nemen!"

VdH: Onze Vaderen beriepen zich op de Staten Generaal, de overheid, die tenslotte een synode faciliteerden inzake het geding met de remonstranten, en de Heere zegende ons met de belijdenis der waarheid, de Dordtse leerregels (hetwelk weer in het geding is binnen de PKN) en de vertaling van de Schrift, de zuivere Statenvertaling. Daarom: Zijt dan standvastig en onbewegelijk altijd overvloedig in het werk des Heeren. Alle dingen zijn mogelijk bij de Heere wat bij ons mensen onmogelijk is.

GPPB.: Niet de Staten Generaal, maar de Dordtse Synode heeft de Remonstranten de deur gewezen. Dat had Maurits reeds eerder gedaan door aan de zijde van de contra-remonstranten te gaan staan. Het geschil tussen de remonstranten en de contra-remonstranten was een geestelijke kwestie en de beslissingsbevoegdheid lag niet in handen van de aardse rechter. Het besluit omtrent de Remonstranten is dan ook niet genomen door een aardse rechter, noch door de Staten Generaal, maar door de Dordtse Synode zelf.

VdH: Het blijft staan dat we het niet van aardse rechters mogen verwachten, maar dat onze verwachting van de hemelse Rechter dient te zijn.

GPPB.: Uit niets blijkt dat de HHK haar vertrouwen op de hemelse Rechter stelt, want aan de vruchten kent men de boom. Die valse Naboth-houding heeft in Gods Woord geen enkele grond.

VdH: Toch blijft staan dat de overheid en dus ook de rechtspraak, dienaresse van God is. Waarbij tevens geldt dat we Gode meer gehoorzaam moeten zijn dan de mensen, ook al is het de overheid of een uitspraak van de rechtbank. (Hand. 5)

GPPB.: Als de HHK Gode meer gehoorzaam was geweest dan eigen vonden, dan had zij NIMMER met de PKN onderhandeld. Dan had zij ook niet naar de notaris hoeven stappen om als rechtspersoon te worden ingeschreven. Waar staat dat trouwens in Gods Woord? God is Rechter en Christus is Koning der Kerk. Als dat niet genoeg is en men wil er nog van alles bij en naast vastleggen, is het allemaal mensenwerk. Ds. Ledeboer is er voor God DIEP mee in de schuld gekomen, toen hij zelf aan het kerk-organiseren ging. De brief van ds. Ledeboer had ik al enige tijd geplaatst. Als de NHK-predikanten -die toen niet met de PKN van doen wilde hebben- de brief van Ledeboer voor Gods aangezicht hadden gelezen (zie Klik hier-link), dan had men niet aan het organiseren geslagen, maar op hun plaats blijven staan, zoals Luther te Worms.
BOVENDIEN: Als we Gode meer gehoorzaam hadden geweest dan eigen vleselijke vonden en schandelijke verlating van de Dordtse kerkorde, (al in de NHK) had er nooit een PKN gekomen. De HHK is wellicht een kerkelijk alternatief, maar beslist geen wettige voortzetting van de NHK. Dat recht heeft men zelf verspeeld.

VdH: Wat vindt u verder van het artikel uit het Hervormd Kerkblad m.b.t. de kerkelijke situatie in Schotland, begin vorige eeuw? (zie bijlage).

GPPB.: Toen de fusie 'United Free Church' een feit was, is de voortgezette Free Church NIET in onderhandeling gegaan met de United Church, maar heeft zich onverkort aan haar beginsel vastgehouden. De voortgezette Free Church heeft haar eerstgeboorterecht NIET verspeeld, ook niet toen de United Free Church met 50.000 pond op tafel kwam, als men alle aanspraken op zou geven dat men de wettige voortzetting van de oude Free Church was. De voortgezette Free Church weigerde echter op dit aanbod in te gaan, omdat ze zichzelf zag als de wettige voortzetting van de oude Free Church. Daarom eiste ze ook de goederen op die waren overgedragen aan de United Free Church. Die houding wordt bij de HHK ten enenmale gemist, want men heeft allang onderhandeld, reeds grote geldsommen in ontvangst genomen(!), kortom, men heeft de NHK-kaarten verspeeld. De HHK is niet de NHK, terwijl de voortgezette Free Church toen wel de oude Free Church is gebleven. Het beroep op de aardse rechter is financieel wel voordeling geweest voor de Free Church, maar of dat ook geldt voor het geestelijke gehalte, is zeer de vraag. Een orgel wordt bij de FCS verdoemd en een televisie vindt men geen probleem. Ik sprak eens een domineesvrouw, die volgens haar eigen zeggen bij de FP-kerk tot bekering gekomen was. Ik zei haar: "Vertel er eens wat van." Enfin, het verhaal kwam hier op neer dat zij vanwege enige consientieknepen haar sportfiets had ingeruild voor een zwarte hallelujafiets uit grootmoeders tijd, en dat was het. Dus zo geestelijk kan die Free Church nooit zijn. Bovendien is de Free Church of Scotland is in 2000 uiteen gescheurd en de FCS is weer.... naar de rechter gestapt. En dat allemaal onder de dekmantel van 'geloof'. Ik geloof er echter NIETS van, want de Kerke Gods is vanouds nooit een rechtspersoon geweest in burgerlijk opzicht. Dat alle NL-kerken zich hebben laten registreren bij de overheid, is een miskenning van de kroonrechten van Christus, om over een onbijbelse democratische kerkvorm nog maar niet te spreken! De Joden echter zeiden: "Wij hebben een wet, en naar onze wet moet Hij sterven, want Hij heeft Zichzelven Gods Zoon gemaakt", Joh. 19:7. En die Wet was door God gegeven (Lev. 24:16), maar zij misbruikten die Wet. En omdat de Joden de Wet Gods misbruikten, liepen ze ook naar de aardse rechter om Jezus veroordeeld te krijgen. Als we Gode door het geloof meer gehoorzaam zijn dan mensen, dan zullen we ten aanzien van geestelijke en/of kerkzaken de gang naar een aardse rechter nooit maken, of het moet zijn dat we voor de rechter gedaagd worden, zoals bij Paulus het geval was. Als het Gods zaak is, dan had men het in Gods handen moeten overgeven en pal moeten staan voor de kroonrechten van Christus..
Tenslotte: Als er Eén geweest is die het recht had om naar de aardse rechter te stappen, dan is het Christus wel geweest, maar Hij deed het niet. Hij was een Gedagvaarde. Van Hem staat immers geschreven: "Die geen zonde gedaan heeft, en er is geen bedrog in Zijn mond gevonden; die, als Hij gescholden werd, niet wederschold, en als Hij leed, niet dreigde, maar Hij gaf het over aan Dien, Die rechtvaardiglijk oordeelt", 1 Pet. 2:22-23. Ik meen dat Gods Woord leert dat we in Zijn voetstappen dienen te gaan (1 Pet. 2:21). Of maakt Gods Woord voor de HHK een uitzondering?

Hopend u hiermee van dienst te zijn geweest, verblijven wij met hoogachting.

Gode bevolen en hartelijke groet,

GPPB.


http://www.providencemountainranch.com