VRAAG ALGEMENE LIEFDE
VRAAG OVER ALGEMENE LIEFDE        
Plaats in winkelmandjeMandje
Anonieme inzender:
'k Heb uw artikel over algemene liefde gelezen en ik heb een vraagje. Kan een kind van God ook nog de algemene liefde houden voor de liefde van God, ten nadele van zijn naaste?

mvg. NN.

---------------------------------------------------

Geachte NN,

Hartelijk dank voor uw vraag, hoewel ik anonieme brieven/emails niet zo erg op prijs stel, wil ik ingaan op uw vraag. Ja, het kan gebeuren dat een kind van God de algemene liefde houdt voor de liefde van God, of hij laat de algemene liefde overheersen om zijn vlees te strelen, maar dan is hij/zij wel van zijn/haar plaats. Natuurlijke liefde tussen mensen onderling is ten aanzien van de intermenselijke verhoudingen nog een groot goed, maar ten aanzien van het geestelijke leven doet natuurlijke liefde niet mee. Dat Gods kinderen soms met de algemene liefde werken en die verwisslen voor de liefde van God, daarvan geef ik u een bijbels voorbeeld en welke gevolgen dat heeft.
Ik wil u wijzen op de aartsvader Izak, die een natuurlijke voorkeur had voor Ezau boven Jakob. Die natuurlijke voorliefde voor Ezau ging zover dat Izak Ezau met de eerstgeboortezegen wilde bedelen, terwijl hij wist dat Jakob de erfgenaam in Christus was, zoals Izak dat zelf ook was en niet Ismaël. De voorliefde van Izak voor Ezau boven Jakob was beslist geen vrucht van de liefde Gods, hoewel Izak dat wellicht gemeend heeft, aangezien hij Ezau de eerstgeboortezegen toebedacht had, maar zijn voorliefde voor Ezau was zelfs puur vleselijk en kwam voort uit algemene liefde, vanwege het wildbraad dat zijn tong streelde. Die algemene liefde van Izak had tot gevolg dat Jakob d.m.v. leugen en bedrog de eerstgeboortezegen in ontvangst nam, terwijl Izak met zijn natuurlijke voorliefde voor Ezau feitelijk zelf daar de oorzaak van was, hoewel Jakob voor zijn bedrog zelf verantwoordelijk was. U ziet, als natuurlijke liefde de boventoon voert in het leven van Gods kinderen, dat zij het dan kunnen opnemen voor verrot vlees, ten koste van het levende Kind, of veel beter gezegd: ten koste van de ere Gods.
We kunnen dat ook terugvinden in het leven van David. Als David de leugen van Ziba over Mefiboseth gelooft (2 Sam. 16:4), zondigt David tegen de liefde Gods, ja, tegen God Zelf. David geloofde de leugen van Ziba, terwijl Mefiboseth een oprecht kind van God en een trouwe aanhanger van koning David was. David laat zich in deze zaak niet bewegen door de liefde Gods, maar door zijn vlees en aan zijn vleselijk oordeel in deze zaak lag de algemene liefde ten grondslag. David handelde hier ten nadele van het levende Kind en even daarna wordt hij door Simeï gevloekt, hetgeen David ziet als een bezoeking Gods.
Zo kunnen we nog meer voorbeelden geven uit Gods Woord. Koning Salomo's natuurlijke liefde resulteerde in 700 vrouwen en de nodige bijwijven. U ziet dat als de natuurlijke liefde overheerst in het leven van een kind Gods, dat de zondige vruchtgevolgen daarvan niet uitblijven, en ook dat God de daaruit voortvloeiende zonden komt te bezoeken. De algemene liefde behoort niet bij de nieuwe mens in Christus, maar bij het lichaam der zonde. Een onbekeerd mens heeft echter alleen maar natuurlijke liefde, maar met die liefde kan hij nooit God en de naaste behagen. De liefde uit God is een reine liefde en die liefde is ook onpartijdig en handelt zonder aanzien des persoons. Zo is dan de liefde uit God de vervulling der Wet. Met de algemene liefde is het ONMOGELIJK om elkaars lasten te dragen, want algemene liefde is een verzondigde liefde, het is pure zelfliefde en een vleselijke liefde, waarmee de mens voor eeuwig verloren gaat. Gods kinderen leggen deze vleselijke liefde voorgoed af, als zij hun lichaam der zonde afleggen in het graf. In Christus is de vleselijke liefde reeds afgelegd, omdat Christus met één Offerande de zonde veroordeeld heeft in het vlees. Gods kinderen hebben derhalve geen oude mens meer, omdat die gedood is in de dood van Christus en die bevindelijk verliezen door de wetsdood zoals genoemd in Galaten 2:19a. Het stoffelijke overschot van de oude mens is het lichaam der zonde, het vlees, inclusief de algemene liefde, maar het vlees onderwerpt zich der Wet Gods niet. Dat feit komt in het leven van de bijbelheiligen niet zelden openbaar, en al Gods kinderen weten daarvan en daar zucht de levende Kerk onder, want het vlees is een last, soms niet te dragen en drukt mijn schouders naar beneen. Natuurlijke liefde komt voort uit het verdorven vlees en vlees kan God niet behagen (Lees Romeinen 7:14-25). Daartegenover mag Gods gerechtvaardigde volk alleen roemen in Christus, Die hen gegrepen heeft van voor de poorten der hel, ja, van eeuwigheid. "Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven", Rom. 5:6.

Gode bevolen,
GPPB.


http://www.derokendevlaswiek.nl