|
|
GIJ ZIJT TE BESTRAFFEN II
| |
|
|
Geachte heer GPPB.,
In het ingezonden stuk "Gij zijt te bestraffen" schrijft u in uw antwoord dat ds. Mallan, ds. Lamain, ds. Van der Poel, enz, fundamenteel gedwaald hebben, maar in de Kanttekeningen van 1 Korinthe 3:15 staat dat degene die dwaalt wel behouden kan zijn, "namelijk omdat hij in zijne leer het fondament nog vast heeft behouden."
Mijn vraag: Hoe kan een leraar fundamenteel dwalen en toch het fondament nog vast houden?
vriendelijke groet,
J.K.
---------------------------------------
Geachte J.K.,
Dank voor uw vraag. We gaan hier vanzelf niet twisten over de geestelijke staat van genoemde leraars. Dat heb ik over ds. Mallan ook niet willen doen, hoewel ik hun verzoende staat in Christus niet betwijfel, terwijl zij wel fundamenteel gedwaald hebben. Het gaat echter niet over de personen als zodanig, maar over het feit wat nu feitelijk valse leraars zijn in het kader van Galaten 1:8-9, nl. die een ander evangelie verkondigen dan het Evangelie van Christus. Genoemde leraars hebben fundamenteel gedwaald, t.a.v. de leer waarmee de Kerk staat of valt, namelijk de leer en de bevinding van de rechtvaardiging van de goddeloze. Dat is op deze website uitvoerig bewezen. Maar hoewel genoemde leraars fundamenteel gedwaald hebben, hebben zij niet de christelijke leerstukken als zodanig verloochend, namelijk in objectieve zin. Zij hebben niet geleerd dat de drie stukken, ellende, verlossing en dankbaarheid niet noodzakelijk zijn. Zij hebben het fondament der zaligheid, Christus en Dien gekruisigd, objectief gezien, vast gehouden, als de enige Weg der zaligheid. Zij hebben in objectieve zin geen ander Evangelie geleerd, hoewel zij in subjectieve zin, dus ten aanzien van de toe-eigening van het heil, fundamenteel gedwaald hebben. Subjectief gezien hebben zij de leer niet zuiver Schriftuurlijk-bevindelijk geleerd, maar zij hebben aan het objectieve geschreven Woord Gods onverkort vastgehouden. En nu komt het: bovendien kunnen we uit het getuigenis van genoemde leraars vaststellen dat zij persoonlijk wel kennis hadden aan de rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten door het geloof. En dat zeg ik op grond van Romeinen 8:16: "Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn." Dat heb ik onder de prediking van genoemde leraars soms wel ervaren. "En de Geest is het, Die getuigt, dat de Geest de Waarheid is", 1 Joh. 5:6b. Genoemde leraars kenden en leerden wel de afsnijding, hetgeen ik bij de huidige (afgescheiden) leraars ten enen male mis en derhalve zou ik niet in hun schoenen durven te reizen. Ds. Mallan, ds. Lamain, ds. Van der Poel, hebben wel het recht Gods en de verzoening in Christus gepreekt in het kader van de rechtvaardigmaking, echter niet als het begin van de wedergeboorte. Dat laatste is wel een fundamentele dwaling, maar het gros huidige predikanten (op een enkele uitzondering na) preekt helemaal buiten het recht om en leraars die een valse wedergeboorte leren EN de zaligheid buiten het recht om preken, vallen absoluut onder het Anathema van Galaten 1:8-9, want buiten het recht om, is er geen Evangelie. Dezulken die de zaligheid in het kader van de toepassing buiten het recht om preken, preken een ANDER evangelie en die zijn krachtens Galaten 1:8-9 vervloekt.
Hopenlijk is het u nu duidelijk en geve de Heere Zelf het geloofsverstaan ervan te kennen.
Hartelijke groet,
GPPB.
|
|
|
|
|
|