|
|
WIE DURFT LUTHER BOVEN HET WOORD TE STELLEN? ER ZIJN ER DIE DAT AANDURVEN.
| |
|
|
Geachte heer GPPB, Ik heb uw reactie gelezen op mijn laatste mail. Ik had het fijn gevonden als u het antwoord ook naar mij had toegezonden. Ik vind de manier waarop u mijn laatste mails hebt beantwoord verre van de "broederlijke" liefde, waarvan de Schrift getuigt. Ik heb u toch niets misdaan? Waarom verdoemt u mij met th. van der Groe in uw linkerhand, wanneer ik een aantal stukken van hem citeer? U zou er beter aan doen, om in de zachtmoedigheid en nederigheid van Christus mij te woord te staan. Is dat het beeld van Christus, andere bedreigen met de verdoeming die het niet met u eens zijn? Ik ben door het Evangelie aan de wet gestorven, waarvan u melding maakt in uw schrijven, is reeds een uitspaak van Maarten Luther, hetgeen volgens u heel geestelijk klinkt, maar het is de leer der schriften niet, maar de theologie van Jan Klaassen. Deze uitspraak van Luther heeft een hele diepe betekenis, en helaas wordt hij maar zeer weinig verstaan! Ik kreeg van iemand een mail onlangs, met een opmerking van ds. K. Veldman, over een uitgesproken meditatie van Jesaja 9:1. Daarin zei ds. K. Veldman o.a. het volgende: "Een ziel gaat pas sterven, als het licht van het Evangelie gaat schijnen". Als de Heere Zijn kinderen in de weg der ontdekking de gewilligheid van Christus gaat openbaren in het zaligen van verloren zondaren, dan wenen zij zichelf erbuiten, omdat het nu onze zonden waren die Hem aan het kruis genageld hadden. Ik heb toen uitgeroepen met moordenaar: "Deze heeft geen onrecht gedaan!" Bij mij gebeurde dat toen ik voor het eerst in waarheid Jesaja 53 las. Ik wilde op dat moment wel dat Christus van het kruis kwam en dat ik eraan gehangen werd. Wat heeft u bewogen lieve Heere Jezus, om uw eigen leven af te leggen voor beesten zoals mij? Dit was voor mij de doodsteek! Mvg, R.J. Verhoeks
----------------------------------
Beste Verhoeks,
Neem mij niet kwalijk, ik ben het glad vergeten om mijn laatste antwoord naar u toe te zenden. Excuses hiervoor! Het komt door de drukte van het emailverkeer. Aan emailen zit altijd een maar. Ik heb weleens emailen verstuurd die nooit zijn aangekomen en andersom ook. Dat kan verdenking in de hand werken, terwijl er gewoon digitaal iets fout gegaan is. Ik heb dat al zoveel keer meegemaakt, maar ik heb er ook weer van geleerd, dat in zulke gevallen de kinderachtige godsdienst gelijk met verdenkingen strooit. Zo leer je je mensen wel kennen. Enfin, als we onszelf kennen, kennen we iedereen. Maar in uw geval was ik het echt vergeten. Ja, dat kan gebeuren, maar u had het inmiddels al gelezen, dus hebt u niets gemist. O, ik dacht dat ik met u klaar was, maar u wilt nog even verder praten? Dat is best, maar het Woord krijgt ook deze keer het laatste Woord en dat bedoel ik ook letterlijk.
U reageert wel sentimenteel moet ik zeggen en u moet zich ernstig afvragen wie hier aan het oordelen is, u of ik. Het gaat toch om de waarheid van het Evangelie? Welnu, dan laat u ook Galaten 2:19 staan en dan speelt u niet verder poppenkast met Luther. Echte broeders laten zich gezeggen op grond van het Woord. In dat kader kon Paulus Petrus bestraffen toen hij met de Joden veinsde (Gal. 2). Een openbare bestraffing is nog altijd beter dan verborgen liefde, zegt het Woord. Maar in onze dagen noemt men dat liefdeloos en zonder zachtmoedigheid. Johannes de Doper zou door Kleen Schizofreen ook voor een klinkend metaal uitgemaakt worden, en hem uitgescholden hebben voor adderen gebroedsel, terwijl Johannes de Doper met diezelfde woorden niet aan het schelden was, maar het recht Gods hanteerde. Als twee hetzelfde zeggen, is dat nog niet altijd hetzelfde. Maar u bent duidelijk ge-ergerd? Ja, als GPPB. op grond van Gods Woord schrijft, dan staat heel refoland recht overeind. Maar van Luther en Van der Groe neemt men klakkeloos alles aan. Dat boek heb ik uit, want het is afgoderij. Bent u soms van het geslacht dat jegens de prediking van Christus uitriep: "Deze rede is hard, wie kan dezelve horen?" Aan de rede van Christus ergert de godsdienst in onze dagen zich ook dood. Er is niets nieuws onder de zon. Ja, er wordt wat af gebroederd en gezusterd, maar deze is mijn broeder, mijn zuster en mijn moeder, die de wil van God doet (Mark. 3:35).
Zachtmoedigheid en nederigheid mag dus nooit ten koste gaan van de Waarheid, maar bij u blijkbaar wel. Ik verdoem u helemaal niet met Th. van der Groe; ik heb slechts het Woord laten spreken. Het Woord leert dat Gods volk wordt overgezet van de dood in het leven, dus al die voorwegjes voor de WEG is pelagiaans gesjoemel. En omdat u geweld pleegt op de Schrift, doet u dat mij niet zozeer aan, zoals u suggereert, hoewel er wel een zwaard door mijn ziel gaat, maar u doet het God Zelf aan. En zou een hond niet gaan blaffen als zijn baas bedreigd wordt? Welnu, zo ook geestelijk.
Waarom stelt u Luther boven het Woord? De Heilige Geest is bij monde van Paulus toch duidelijk genoeg in Galaten 2:19? Als u Luther in stelling wil brengen, kan ik daartegenover bijv. dr. Kohlbrugge plaatsen, die de uitspraak van Luther op grond van de Schrift veroordeeld, omdat hetgeen Luther zegt, absoluut niet bijbels is. Het klinkt wel geestelijk, maar u moet niet op de klank afgaan, maar op de Waarheid. Kohlbrugge heeft wel meer uitspraken van Luther weerlegd met de grondtekst, omdat Luther weleens te vrij was in zijn vertaling. Dat Luther soms te vrij was in zijn bijbelvertalingen is bovendien algemeen bekend en daar hebben we Kohlbrugge niet eens voor nodig om dat vast te stellen.
De meesten van Gods volk sterven der Wet met een gevoelig aanschouwelijk gezicht op Christus, maar dan nog sterven ze der Wet door de Wet en niet door het Evangelie. U moet maar eens lezen hoe de Moorman Jesaja 53 gelezen heeft. Hij las daarin zijn eigen oordeel, omdat het voor hem nog totaal verborgen was over Wie de profeet schreef. Die man reisde onverlost naar Morenland terug, richting eeuwige ondergang en dat werd zijn hellevaart, zoals Hanna daarvan getuigt (1 Sam. 2:6). Voordat de Moorman Christus geopenbaard kreeg door de prediking van Filippus, was de man reeds der Wet gedood en voor zijn waarneming kon hij nooit meer zalig worden. Omdat het werk der Wet aan die Moorman reeds voltrokken was, verkondigde Filippus hem terstond Jezus. Toen werd die Moorman Christus geopenbaard door Woord en Geest en door Hem uit zijn helleput opgevoerd van onder eeuwige armen. Ik mag het weten uit mijn eigen leven. Geloofd zij God met diepst ontzag!
Het is de Vader die trekt, maar het is de Zoon die de doden opwekt uit hun zondegraf. De rechtvaardiging moet wel altijd gepreekt worden in het kader van een gewillige Christus, want anders wordt het een dode dogma. Er is evenwel een gezichtelijk zien en een zien door het geloof op Jezus. Het gezichtelijke zien gaat aan het zien door het geloof vooraf. Alleen het zien op Jezus door het geloof is zaligmakend, maar ook dat gaat nooit buiten het Woord en de toepassing des Geestes om. Het Woord doet dan kracht en dan moet je toch kunnen zeggen: "Ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord." Christus SPREEKT Zijn volk zalig in de hel van hun bestaan, namelijk door Woord en Geest. Er is dus een sterven door de Wet aan de Wet, waardoor de oude werkheilige mens onder de Wet sterft. En waarvan Paulus getuigt in Galaten 2:19. Dat gaat meestal niet zonder evangelische invloeden des Geestes, maar de Wet geeft de doodsteek en niet het Evangelie, want het Evangelie maakt de ziel levend! Ook de trekking des Vaders die er altijd wel is, gaat niet altijd met zoveel gevoeligheid gepaard, zoals door sommigen wordt gesuggereerd. De Vader weet echter volmaakt wie Hij trekt, maar dat kan de ziel in kwestie niet bekijken, laat staan een naam geven. Als u Christus mag kennen, moet u het hele verhaal vertellen, dus wat eraan vooraf ging, hoe u eronder was en wat erop volgde. Uit uw fragment kan ik niet opmaken of u de vrijspraak in Christus ontvangen hebt. Dat kan best zo zijn. Ik oordeel niet, maar dan kunt u er ook wat van vertellen.
Ja, de heiligen zullen eenmaal de wereld oordelen en dan zal Van der Groe geheel aan Gods kant staan. En dan zal ook Van der Groe (en al de heiligen) met zuivere bijbeltaal spreken. Dat heb ik u duidelijk willen maken, maar nu ben ik -volgens u- gelijk weer aan het verdoemen. Kunt u de toets van Gods Woord dan niet verdragen? Meneer, als ik u nog wat af kan nemen, klopt uw zaak in ieder geval niet. Maar ik verdoem niemand en dat heb ik u ook niet gedaan. Maar als het Woord geweld wordt aangedaan en als Galaten 2:19 vervangen wordt door een onbijbelse uitspraak van Luther, dan krijgt u datzelfde Woord tegen u gekeerd. Daar ben ik niet in, het is niet mijn Woord, maar Gods Woord, maar ik heb dat Woord wel zo liefgekregen, omdat God mij in Christus eerst heeft liefgehad.
Ja, zo ziekelijk is nu het in onze dagen, nl. dat degenen die het Woord het Woord en God God laten, die worden door de sentimentele verwoestende godsdienst gelasterd en gevloekt. Daar is het gevloek van dhr. Kleen -dat ik ter inzage kreeg van broeder Van der Hoeven- en zijn verwoestende website een duidelijk bewijs van. Ik lees echter nergens dat Petrus de bestraffende Paulus negeert, laat staan hem belastert. Petrus boog voor het Woord. Dat mis ik bij u en de uwen.
Ik zal u vertellen dat diezelfde ds. K. Veldman -die ik destijds met al de liefde van mijn hart heb rondgereden om te preken- destijds in Oud Beijerland gezegd heeft, dat als die moordenaar nooit geloofd had, hij toch zalig geworden was, omdat Christus hem zalig gesproken had. Toen heb ik hardop AMEN gezegd in de kerk, maar ik zag de gezichten van de godsdienst wel scheel betrekken. Het is maar voor de verstaander en die het vatte kan die vatte het.
Mvg. en heilbede,
GPPB.
|
|
|
|
|
|