SPRINGFORD-RCA DRAMA
SPRINGFORD-RCA DRAMA        
Plaats in winkelmandjeMandje
Geachte heer Burggraaf,

We hebben hier in RCA-Springford (u welbekend) een stemmingsvergadering gehad, waarbij ook visitors waren uitgenodigd, om voor of tegen de Belhar-confession te stemmen van de RCA. Afgelopen zondag werd de vergadering pas bekend gemaakt en ook dat niet-leden welkom waren. De kerkenraad is tegen de Belhar-confession en wil de RCA om die reden verlaten. Dat er visitors bij waren, klopt volgens mij niet met de kerkorde. Een stemmingsvergadering is toch altijd besloten en alleen voor leden toegankelijk? Ds. Veldman en de afgescheiden Jan de Wit waren hierbij ook aanwezig en anderen. Ik vond dat niet kloppen. Ook het feit dat de vergadering niet geleid werd door de voorzitter van de kerkenraad, maar door dominee De Groot, klopt niet. Dat er hol over bol gestemd moest worden, riep bij een hoop leden vragen op, die echter niet of nauwelijks door ds. De Groot werden beantwoord. Of het moet zijn dat hij geen Engels verstaat, want van zijn Engels leer ik Nederlands. Zoals u weet is Springford vanouds verdeeld in een zogenaamde linkse groep en een zogenaamde rechtse groep, maar de stemming werd zodanig voorgesteld dat stemmers tegen Belhar voor Christus waren en stemmers voor Belhar waren tegen Christus. Het kwam mij absurd over en er waren ook leden van de Synode bij aanwezig, die op verzoek van enige leden uitgenodigd waren als getuigen. Duidelijk kwam openbaar dat de kerkenraad af wilde van de zogenaamde linkse groep, onder het mom van de stemming. Het politieke oogmerk van de "rechtste groep" was echter om aanspraak te maken op de kerkelijke goederen, en dat de linkse groep zich uit de kerk diende te verwijderen, maar wie tegen de RCA stemt, moet m.i. de kerk en ook de gebouwen verlaten. Hoe ziet u dit? Leden van de zogenaamde rechtse groep maken zich schuldig aan zondagsarbeid, maar toen er een opmerking over gemaakt werd, ging ds. De Groot er niet op in. Ik ben niet voor de linkse groep en ook niet voor de rechtse groep, want het gaat om het belang van heel de gemeente, bekeerd en onbekeerd, maar of er nog bekeerde leden zijn, vraag ik me in alle ernst af. Hoe kan er van bekering sprake zijn als de rechtste groep zich aan zondagsarbeid bezondigd, zonder dat de tucht word uitgeoefend? Ik heb ook geen vertrouwen in de kerkenraad, want nu zij een open vergadering gehouden hebben, mag er ook openlijk over gesproken worden. Ik kan met mijn vragen niet terecht bij de kerkenraad, want dan krijg ik nul op request. Kortom, het is allemaal drama en nog eens drama. Please, als u iets hiervan publiceert, wilt u dan mijn naam onvermeld laten? Bijvoorbaat dank.

Hartelijke groet van uw vriend uit Springford,

NN.

---------------------------

Beste NN.,

Ja, het drama Springford is mij al enige tijd bekend en kwam al openbaar toen wij er nog kerkten, maar mijn fundamentele bezwaren tegen de toemalige prediking en de RCA als zodanig, zijn altijd genegeerd. Ik heb toen het stof van mijn voeten moeten schudden, hun tot een getuigenis.
Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar ik weet wel zoveel van kerkelijk Springford, dat we er wel het een en ander over kunnen zeggen.
Ik heb destijds tegen ds. K. Veldman gezegd dat hij als stichter van de gemeente Springford nooit had mogen aansluiten bij de RCA, want vanaf die tijd is het goed verkeerd gegaan. Dat was volgens ds. Veldman niet waar, maar het is weldegelijk waar gebleken. Uit uw verhaal -en ik heb gelijkluidende berichten gehoord- is op te maken dat het niet een kerkrechtelijke vergadering is geweest, maar een politieke vergadering. Dat iedereen -ook niet leden- welkom waren druist tegen alle kerkregels in. Dit is niet kerkrechtelijk en die stemmingsvergadering is derhalve ongeldig. Ook de abrupte wijze van afkondiging, druist tegen alle normen en regels in. Let wel, ik noem slechts waarheidsfeiten en ik kies zeker geen partij, want het is mij in de loop der tijd wel heel duidelijk geworden dat er van een linkse groep, noch van de rechtste groep sprake is in Springford. Ze vechten allemaal voor hun eigen huis, maar Gods huis wordt woest gelaten. Dat is duidelijk openbaar gekomen toen ik mijn bezwaarbrieven destijds geschreven heb aangaande het nalaten van de bijbelse tucht t.a.v. de kerkelijke bannen, de prediking en het bevestigen van onbekeerde ambtsdragers. Ik had nog een beetje moed op ouderling Arnold de H., maar De H. deed niets anders dan zijn bekering op huisbezoek vertellen, maar bij heikelijke kwesties ten aanzien van de prediking en de tucht waste hij als de onschuldige klaas zijn handen in het badwater van pilatus. Ik geloof dan ook niet dat De H. een roeping tot het ambt had. Dat geloof ik overigens ook niet van de rest van de kerkenraad. Het is allemaal zo liberaal als een kroot geworden in Springford, ten spijt van al die sentimentele geluiden "om terug te keren naar het begin", want dat wordt nu als een dekmantel gebruikt, maar daar is nooit enige geestelijke bereidheid toe gebleken. Het is mij wel opgevallen dat de zogenaamde linkse groep oprechter voor de dag komt met waarheidsfeiten, die de rechtste groep onder de dekmantel wil stoppen. In Springford liggen de bannen opgestapeld tot boven het kerkdak, maar ze hebben mijn getuigenis nooit willen aannemen, terwijl mijn bezwaren op Gods Woord gegrond waren.
Springford is een kerk geworden op een houten wagen, waar nu jut en jool hun Uza- handen naar uitsteken om te redden wat er te redden valt. Het is echter tevergeefs! Ik heb tegen de toenmalige kerkenraad gezegd dat zij niet het recht hadden de leer van de rechtvaardiging van de goddelozen, die ds. Veldman daar gepreekt heeft, te verlaten, hetgeen wel gebeurd is en daar is ook die zogenaamde rechtse groep hoofdschuldig aan. Dat de rechtsen nu de linksen kwijt willen is bijzonder laf en het druist regelrecht in tegen de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze en ook tegen het hervormd kerkbesef: 'heel de kerk, heel het volk'.
Omdat kerkelijk Springford de ambten, de prediking en de sacramenten niet zuiver heeft gehouden, is nu het oordeel van kracht! Er zijn onbekeerde ambtsdragers in het ambt bevestigd en ik heb er uitdrukkelijk tegen gewaarschuwd, maar men wilde niet luisteren. Wat moesten buitenstaanders als Jan de Wit en ds. Veldman trouwens op die vergadering zoeken? Dit is kerkrechtelijk echt illegaal. Let wel, ik ben niet tegen de prediking van ds. Veldman, integendeel, maar van kerkpolitiek ben ik een verklaarde vijand. Bovendien: er is onschuldig bloed gevloeid in Springford en er is daar beslist geen plaats voor het levende Kind, wel voor de neonomianie van gijs gans. Men kan hoog en laag springen, maar het oordeel ligt er op, omdat men weigerde en nog steeds weigert de tucht aan te nemen en de bannen te verdelgen.
Ik heb dat oordeel om die reden in talloze gemeenten zien voltrekken, maar als men politieke oplossingen zoekt te bewerken in de kerk, is Gods Geest de grote Afwezige en ligt het oordeel er dubbel dik op. Ook als de rechtste groep uittreedt, is er nog niets opgelost, want juist de rechtse groep weigert om de tucht toe te passen, aangezien de kerkenraad deel uitmaakt van de rechtse groep en zelf onder de tucht geplaatst moet worden, gezien de grove onbekeerlijkheid van die kerkenraad. Men heeft PROFAAN gesjoemeld met het recht Gods en een tuchtloze kerkenraad is een liefdeloze kerkenraad en derhalve een vloek voor de gemeente. Nu moet men ook maar de wrange gevolgen ervan dragen en ik heb daar ook geen medelijden meer mee, want de kerkenraad van Springford is meer dan genoeg gewaarschuwd. Ik zeg het wenende.
Ook Jan de Wit moet ophouden met kerkje te spelen, want daar heeft de Heere al zodanig in geblazen dat er ook geen spaan van heel gebleven is. Nogmaals, ik heb niet de strijd tegen genoemde personen, maar van dat sektarische kerkspel en die vervloekte kerkpolitiek, moet ik niets hebben en daar is dan ook NIETS van God bij.
Het beste voor Springford is, dat de kerk wordt opgeheven, want een sektarische uittreding baart alleen maar scheuring op scheuring. Derhalve kan ds. De Groot beter zijn biezen pakken en terugkeren naar NL, want het is alles de dood in de pot. Het inzegenen van onbekeerde ambtsdragers wreekt zichzelf en dat heb ik op grond van Gods Woord al zoveel keren gezegd, hoewel ik niets ben, maar men wilde niet NAAR HET WOORD luisteren, ook ds. Pieters destijds niet. Welnu, die niet horen wil, moet maar voelen.

Hartelijke groet,

GPPB.

PS. Voorgangers die van nu af aan in Springford preken, preken in het kader van de Belhar-confessie, omdat de Belhar-confessie al van kracht is. De Groot heeft geen been om op te staan om procesmatig uit de RCA te treden, want dat stinkt naar het riool van eigenbelang en het is niets anders dan een knieval voor de duivel. Krachtens Belhar moet ds. De Groot per direct de RCA verlaten, of hij sjoemelt in de antichristelijke marge. Dat geldt ook voor degenen die in RCA-Springford vanaf heden nog preken. June, 22, 2010.


http://www.derokendevlaswiek.nl