|
|
WEDERGEBOORTE DOOR WOORD EN GEEST EN NIET DOOR 'ONMIDDELLIJKE OPENBARING' VAN GOD, MAAR AL HELEMAAL NIET DOOR DE BETOVERING VAN DE JIJ-DAAR & HEARTCRY-IDEOLOGIE ---->
Klik hier
| |
|
De vruchten van het à la Huizer-kenmerkengeloof kunt u ook letterlijk uitgebeeld vinden via de Klik hier link.
---------------------
|
|
A.H.: Bij u [GPPB.] komt het er op aan dat je pas behouden en wederomgeboren bent als je de vergeving van zonden bewust in de vierschaar der conscientie beleefd hebt.
GPPB.: Uw verzoek om uw naam niet te vermelden, is bijzonder hypocriet, gezien uw ongenuanceerde kritiek en jan klaassen-dromerijen. Ik strijd met open vizier, heer Huizer, en zomaar lukraak valse kritiek schrijven, zonder enige bewijsvoering, zegt alles van uw onzuivere en hypocriete intentie. U moet met citaten/artikelen van mijn hand komen en daarop reageren, en niet met een overtrokken interpretatie van hetgeen wij volgens u en uw betoverde oomen leren, want van die reactionaire schizofrenie hebben we reeds een archief vol. Maar we zullen u om der waarheid wil te woord staan, want ook u draagt een ziel om voor de eeuwigheid, inclusief die betoverde oomen van u, want dan kunnen u en uw oomen nooit meer zeggen: 'Wij heb het niet geweten.' Terzake: Een wedergeboren ziel kent Christus door het geloof en weet dat zijn zonden om de verdienste van Christus vergeven zijn, al is het 'slechts' met het minste ware geloof. Wie dat ontkent, is geen waar gelovige. Zelfs de kleinen in de genade geloven daadwerkelijk in Christus (Matth. 18:6). Gods ware volk gelooft niet vanwege de kenmerken, maar omdat Christus hen levendgemaakt heeft door Zijn Woord met kracht in hun ziel gesproken, derhalve leven zij niet van kenmerken, maar UIT Christus, Die hun leven is.
A.H.: In de Bijbel vallen Godskennis, zelfkennis en Christuskennis en de vergeving van zonden samen in de wedergeboorte.
GPPB.: Godskennis en de daaruit vloeiende zelfkennis gaan aan de zaligmakende kennis van Christus vooraf, want uit de Wet is de kennis der zonde (Rom. 3:20). Zaligmakende Godskennis daarentegen vloeit voort uit het kennen van Christus door het geloof (Joh. 17:3). U raast dus maar wat.
A.H.: We worden wederomgeboren door eenzelfde kracht als de opstanding van Jezus Christus uit de doden. Maar we worden niet wederomgeboren door een onmiddelijke openbaring van God.
GPPB.: Het eerste is door mij altijd geleerd, maar als je met je tweede opmerking bedoelt dat wij leren dat de wedergeboorte geschiedt door een onmiddellijke openbaring van God, heb je dat uit je duim gezogen, want wij leren op grond van de Schrift heel iets anders, namelijk dat Christus Zich aan de ziel openbaart ten leven door Woord en Geest en niet door een onmiddellijke openbaring buiten het Woord om.
A.H.: Eigenlijk kan je zeggen dat in de wedergeboorte er het eerste straaltje zaligmakend licht in het hart valt op Christus en het evangelie. Hieronder schrijf ik een stukje wat ik al aan oom Herman geschreven heb over de Dordtse Leerregels. Uit de Dordtse Leerregels blijkt duidelijk dat wij zalig worden door het geloof, het vertrouwen, en niet door onmiddelijke openbaringen van God.
GPPB.: U dwaalt en u kunt ook de DL niet lezen wat zij werkelijk schrijven! Het zaligmakend Licht is Christus ZELF! Er bestaat geen zaligmakend licht dat op Christus valt, want dat Licht is Christus ZELF, het vleesgeworden Woord! Het geloof bestaat uit kennen, toestemmen en vertrouwen, is een gave Gods OP GROND van de zaligmakende bediening van het Evangelie van Christus. Christus spreekt de Zijnen zalig namelijk door Woord en Geest, gelijk geschreven staat in Joh. 5:25. Met een bloot vertrouwen zonder de toepassing, is al menige ziel ter helle gevaren, net als de dwaze maagden. En wilt u het daarop wagen?
A.H.: Geloven dat mensen alleen in de hemel komen met een onmiddelijke openbaring of zelfs met een bewuste vierschaarervaring, is geloven dat de hemel bijna leeg zal blijven. Met alle respect voor de mensen die die vierschaarervaring wel beleefd hebben.
GPPB.: Nergens leren wij een (visionaire) vierschaarbeleving op grond van een zogenaamde "onmiddellijke openbaring". Die dat wel beweren zijn spreekbuizen van de duivel. Het is dan ook allemaal uit uw duim gezogen wat u schrijft en u kunt er geen enkel bewijs voor aanvoeren dat wij leren wat u beweert. De rechtvaardigmaking van de goddeloze gaat echter niet buiten het geweten om, want al Gods kinderen worden bewust als ter dood veroordeelden krachtens het vonnis der Wet in en door Christus van dood levend gemaakt in de vergeving van al hun zonden. Wie dit ontkent, is geestelijk morsdood. De mate van geloofsbewustzijn doet niet ter zake. Een zwak geloof is ook waar geloof; het gaat niet om de mate des geloofs, als het maar een waar geloof is. Degenen die leren dat het geloof onbewust is, zijn gevaarlijke ketters. Elk waar gelovige weet dat hij in Christus gelooft en heeft de vrijspraak uit Zijn Eigen mond vernomen middels een aan hem geadresseerde belofte van het Evangelie.
A.H.: Als bewijs dat Christuskennis en vergeving van zonden al in de wedergeboorte samenvallen, zonder bijzondere openbaring, noem ik een aantal bijbelteksten. Kolossenzen 2:13, "En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende." Romeinen 3:22, "Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid." 1 Johannes 5:12, "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet."
GPPB.: Wat wilt u nu eigenlijk zeggen met uw gestolen beloftes uit Gods Woord, die u van de toepassing des Geestes isoleert? Het barst van de biblicisten in onze dagen, die datgene uit het Woord rukken wat hen lijkt, zoals u ook op de verwoestendeweg.bv kunt lezen. De wedergeboorte, de kennis aan Christus, de rechtvaardigmaking en de vergeving der zonden vallen samen, zoals wij op grond van de Schrift altijd geleerd hebben, maar het is niet het geloof, maar God Die de goddeloze rechtvaardigt in de toerekening van de gererchtigheid van Christus, hetgeen de ziel wordt geopenbaard door Woord en Geest. Het geloof is slechts een instrument van deelachtmaking, meer niet. God schenkt, het geloof ontvangt; God spreekt, het geloof hoort, want het geloof is door het gehoor van het gepredikte Woord Gods, maar dan doet het Woord kracht; dan spreekt God tot de ziel ten leven: "Ik zeide in uwen bloede, LEEF, ja, LEEF!" Wat die zogenaamde "bijzondere openbaring" betreft: Een openbaring van Christus ten leven is altijd bijzonder, want zalig worden is altijd nog een eeuwig wonder en het kleinste wat God in Christus doet, is groot. De Dordtse Leerregels bedoelen met een 'bijzondere openbaring', niet te zeggen dat een daadwerkelijke toepassing des Geestes van de gerechtigheid van Christus overbodig zou zijn t.a.v. de wedergeboorte, nee, u citeert de DL valselijk, want de DL leren: "En dienvolgens spruit deze verzekerdheid niet uit enige bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord geschied." Dat is ook exact wat wij op grond van de Schrift leren, namelijk dat de wedergeboorte NIET tot stand komt door een bijzondere openbaring ZONDER EN BUITEN het Woord om, nee, maar door Woord en Geest. En dat is nu juist wat u niet vermeldt en daaruit blijkt uw valsheid in geschriften. Waarom al die valse harinckiaanse veronderstellingen in de wereld geholpen, heer Huizer? Weet u wel wie met uw gemanipuleerde wijze van schrijven zijn voordeel doet? De duivel in eigen persoon en u bedriegt ook uw eigen kostelijke ziel. Op grond van het vetgedrukte DL-citaat hierboven, weerleggen de DL-opstellers verder in Art. 5-5a diegenen die leren: Dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzondere openbaring, namelijk BUITEN HET WOORD OM! In dat kader doelen zij op een "bijzondere openbaring", die in het Woord niet is terug te vinden. Maar de DL ontkennen nergens dat Christus Zich ten leven aan Zijn kinderen openbaart door Woord en Geest, ook bij herhaling, want dat wordt in de Schrift uitdrukkelijk geleerd en daar leven Gods kinderen van, namelijk van Zijn toezeggingen (Ps. 119:50), van Zijn inspraak (Jes. 65:1), van Zijn bevestigingen (Rom. 5:8), door Woord en Geest (Joh. 16:13-14) enz. enz... Al Gods volk kent hetgeen Paulus schrijft in Galaten 1:15-16: "Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade, Zijn Zoon in mij te openbaren..." Dus u noemt Paulus ook al een dweper? En ook Christus noemt u een dweper, Die Zich aan Zijn jongeren openbaarde door de prediking van Johannes de Doper: "Zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegdraagt." En Zich talloze malen aan Zijn discipelen heeft geopenbaard tot versterking van hun geloof, namelijk door Woord en Geest. Daar leven Gods kinderen van, want God spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft!
A.H.: Er gaan allerlei theorieen rond, die mensen allemaal baseren op de geschriften van Comrie. Comrie probeerde het geloof op een bijna wiskundige manier te verklaren. Van hem komt ook de vierschaarleer. Maar er zijn heel veel verschillende interpretaties van Comrie. We kunnen voor de wet en het evangelie beter terecht bij bijvoorbeeld de puriteinen. Hun leer heeft God overduidelijk gezegend. Ook Nederlandse oudvaders als Brakel en Smytegelt zijn heel goed te lezen. En laten we het verder gewoon houden bij de leer van de hedendaagse kerken, en niet met een vierschaardweper in zee gaan.
GPPB.: Met de prediking der hedendaagse kerken vaar je ter helle, omdat het niet de lere Christi is, hoewel sommige predikers nog de waarheid bij God vandaan mogen preken. Als u onze website goed bestudeerd had, had u de onzin die u schrijft zo niet geschreven, want de dwalingen van Comrie zijn genoegzaam weerlegd op deze website. U openbaart uzelf wel duidelijk als een dweper van Brakel en van de puriteinen. Maar mijn beste, de godzalige Brakel heeft -net als Comrie- de zekerheid des geloofs gedegradeerd tot het welwezen des geloofs, hetgeen een ernstige dwaling is. De zekerheid des geloofs behoort tot het wezen des geloofs. Al Gods kinderen zijn verzekerd -niet in zichzelf- maar in God, in Christus, in het Woord, door de Heilige Geest, nl. dat niets hen zal kunnen scheiden van de liefde Gods in Christus, ten spijt van alle aanvechtingen, alle tegenkanting, alle haat die zij ondervinden op de smalle weg des levens. Wie dit ontkent is geestelijk morsdood en gelooft niet in de Schriften, die van Genesis 1 tot en met Openbaring 22 van Christus getuigen als het Lam Gods en als de Leeuw uit Juda's stam, ja, getuigen van een volkomen Zaligmaker voor volkomen verloren zondaren. De toepassing van de zaligheid gaat altijd en bij elk kind van God door een weg van recht, waarbij de oude mens onder de Wet door de bediening des doods de oude-mens-dood sterft en DOOR en in Christus opstaat als een nieuw schepsel. Als dit "vierschaardweperij" is, dan is het gezegende "vierschaardweperij" in Christus, want in Hem is het leven en buiten Hem is de eeuwige dood. Bekeert u, bekeert u, want waarom zoudt gij sterven?
|
|
|
|
|
|