KERKELIJKE ROEPING AMBT
KERKELIJKE ROEPING TOT HET AMBT        
Plaats in winkelmandjeMandje
Dag meneer Burggraaf,

Onlangs schreef ds. P. Mulder in het Reformatorisch Dagblad over de kerkelijke roeping tot het ambt, maar hij beperkte zich tot de verkiezing van de kerk en liet een persoonlijke (inwendige) roeping van Godswege volledig links liggen.

Link:
http://www.refdag.nl/artikel/1455533/Ingewonnen+worden+voor+een+liefdedienst.html

In andere artikelen bewijst u duidelijk vanuit de Bijbel dat een inwendige roeping tot het ambt noodzakelijk is.
Mijn vraag is: zijn kerkeraden op grond van de Schrift verplicht om ambtsdragers te ondervragen of zij ook een inwendige roeping hebben?

Gaarne uw reactie.

Hartelijke groeten,

Dhr. M. de G.

-------------------------------------------

Geachte heer De G.,

Ik wenste wel dat alle kerkenraden zich deze vraag zouden aantrekken en zich daaraan zouden toetsen.
Ja, de kerkenraden zijn dat zeker verplicht te doen, o.a. op grond van hetgeen Paulus schrijft in 1 Tim. 3, maar aangezien het gros zittende ambtsdragers geen inwendige roeping heeft, is het zinloos dat ongeroepen ambtsdragers verkiesbare ambtsdragers op een inwendige roeping ondervragen, want hoe zouden de blinden tot zoiets in staat zijn?
Hetgeen ds. P. Mulder zegt in het betreffende artikel kan de toets van Gods Woord niet doorstaan. We hebben in de eerste plaats niet te maken wat het formulier omtrent het bevestigen van ambtsdragers zegt, maar wat Gods Woord leert. Gods Woord leert o.a. in Hebreen 5:4: "En niemand neemt zichzelven die eer aan, maar die van God geroepen wordt, gelijkerwijs als Aaron." Aaron is persoonlijk door God geroepen tot het ambt (van hogepriester).
Dat geldt dus voor alle leerambten (ouderlingen), hoewel diakenen ook vol des Heiigen Geestes dienen te zijn (Hand. 6:3).
Ouderlingen dienen van God Zelf geroepen te zijn.
Galaten 1:1: "Paulus, een apostel, geroepen niet van mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus, en God den Vader, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.."
Niet alleen de apostelen gold een bijzondere inwendige roeping tot het ambt, maar ook 'gewone' ouderlingen, want de apostelen waren naast hun unieke apostelambt "gewone" medeouderlingen (1 Pet. 5:1).
Ik ga hier niet alle teksten opnoemen die op de inwendige ambtelijke roeping slaan, want dat hebben we al eens eerder gedaan, maar al stond er maar 1 tekst in de Bijbel die een inwendige roeping noodzakelijk stelt voor het ambt, dan is dat van gezaghebbende en van doorslaggevende betekenis.

Vraag: Waaraan gaan de kerken ten gronde?
Antw.: Aan ongeroepen en onbekeerde ambtsdragers!

In 1 Timotheus 3 kunnen we o.a. ook lezen aan welke eisen ambtsdragers moeten voldoen; eisen die in onze dagen massaal genegeerd worden, veelal onder de dekmantel van nederige hoogmoed en onder het mom van de liefdedienst. In dit kader staat ook het flut-artikel van ds. P. Mulder. Het is pure kerkpolitiek hetgeen ds. Mulder schrijft, namelijk om het leger onwettige (ongeroepen) ambtsdragers in zijn kerkverband de handen boven het hoofd te houden en de zaak te verbloemen.

Van een kerkelijke roeping is trouwens geen sprake als de ambtsdragers-verkiezing op een democratische wijze tot stand komt. God verbiedt democratie in de kerk, met name t.a.v. de ambten (Jer. 23:32), maar de huidige rechtzinnige kerken zijn allemaal democratisch ingesteld -meeste stemmen gelden- hetgeen puur onbijbels is. De brieven van Christus aan de zeven gemeente van Klein-Azië, hebben t.a.v. het kerkelijke leven aan allesbeslissende geldigheid en Goddelijke autoriteit nog niets ingeboet, maar deze kerkelijke brieven van Christus worden volstrekt genegeerd in onze dagen, mede omdat God niet meer spreekt tot het leger Eli-predikers, omdat zij de tucht niet handhaven!

In de oudtestamentische bedeling regeerde de theocratie en AL het volk moest 'amen' zeggen op de verordeningen en instellingen Gods, niet eentje uitgezonderd. Maar in de nieuwtestamentische bedeling is de theocratie beslist niet ingewisseld voor de democratie. De ambtelijke verkiezing geschiedde d.m.v. het lot, dat onder de aanroeping des Heeren geworpen werd, waarin alleen Gods ware kinderen toestemden. (Hand. 1:26).
Onbekeerde leden hebben geen enkele stem in de gemeente Gods, maar aangezien de theocratie is ingewisseld voor de democratie, zijn de doorsnee kerkenraadsbanken gevuld met onbekeerde ouderlingen, omdat zij puur op onbijbelse wijze gekozen zijn. Dat is ook mede de oorzaak dat de tucht niet meer bijbels functioneert in de huidige kerken.

Dus uw vraag is wel een goede vraag, maar in de huidige kerkelijke praktijk kan men op uw vraag geen antwoord geven, omdat de blinde de blinde is gaan leiden, ja, en zo zijn er al complete kerkverbanden in de gracht gevallen. Men laat zich niet meer door het Woord gezeggen en men heeft de belijdenisgeschriften boven het Woord gesteld.
Zelfs ten aanzien van het ambt van herder en leraar wordt de volgende ketterij openlijk geleerd.
"Het hebben of het kunnen verhalen van een inwendige roeping is echter geen voorwaarde voor het predikantschap, zo stelde de promovendus, dr. J. van Holten onlangs in het RD.
Kijk, door zulke ketterijen zijn er talloze gemeenten geen gemeente van Christus meer, omdat Gods volk er niet meer in gevonden wordt. Gods volk houdt het onder dit soort ketterijen niet uit, of zij worden uitgeworpen, omdat dit soort gepromoveerde rationele ketters Gods ware getuigen niet verdragen.

Link:
http://www.refdag.nl/artikel/1397592/Roepingsbesef+dominee+taant+in+praktijk.html

Dus onderzoek naar een inwendige roeping van predikanten, ouderlingen en diakenen is wel degelijk noodzakelijk, ook bij de wetenschap dat de kerk feilbaar is. De feilbaarheid van de kerk kan nooit betekenen dat de tucht achterwege gelaten kan worden. Onderzoek naar ambtelijke inwendige roeping staat ook in het kader van de tucht. Het kan wel zo zijn dat de kerkelijke roeping een bevestiging is op de inwendige roeping, jazeker, maar het is tastbaar en hoorbaar dat complete kerkenraden in onze dagen alleen drijven op een kerkelijke uitwendige roeping/bevestiging. Ik begrijp niet waar men de brutaliteit vandaan haalt om zonder Goddelijke roeping het ambt te aanvaarden. Ongeroepen ambtsdragers blijken dan ook geen enkel probleem te hebben om hun ambt neer te leggen, hetgeen duidelijk bewijst dat zij niet van God geroepen zijn. Bovendien is het ambt voor het leven, op grond van het volbrachte werk van Christus. Calvijn is dus kerkondermijnend bezig geweest met zijn oudtestamentische Levitische visie op de nieuwtestamentische instelling der ambten.
De periodieke ambtsdragersverkiezingen zijn in het licht van het Nieuwe Testament puur onbijbels.
Het is wel zo dat elke ambtsdrager voor Christus staat en niet voor mensen. Dat betekent dat elke ambtsdrager persoonlijk rekenschap zal moeten geven van zijn ambtelijke roeping en arbeid aan Christus. Judas had wel degelijk een inwendige roeping, maar over Judas wordt het "wee" uitgesproken, omdat hij de Zoon des mensen verraden heeft (Matth. 26:24 - Mark 14:21 - Luk 22:22). Het feit dat Judas geroepen was, betekent niet dat de kerk er niet op heeft toe te zien wie er in het ambt bevestigd worden. Gods Woord stelt wel degelijk vereisten voor ambtsdragers. (zie: 1 Tim. 3).

Het formulier om ambtsdragers te bevestigen is echter opgesteld toen de kerk reeds democratisch ingesteld was en in het betreffende formulier kom je die democratische tendensen dan ook tegen. Maar als de inwendige roeping van Godswege vereenzelvigd wordt met de uitwendige roeping der kerk, dan vaart men in rooms vaarwater. Men verafgoodt de Dordtse vaderen en hun geschriften, terwijl de Dordtse vaderen uitdrukkelijk hebben gesteld dat doorgaande correcties (t.a.v. de belijdenisgeschriften) altijd geldig en noodzakelijk zijn als Gods Woord dat vereist. Maar van die clausule heeft men in onze dagen massaal afstand gedaan. En dat is dan ook allerwegen tastbaar en hoorbaar. Dat zijn dus de bittere vruchten van een democratische kerkvorm. In een democratische kerkvorm maakt de meerderheid van stemmen de dienst uit, maar in een theocratische kerkvorm regeert God door Woord en Geest en door de inspraak des Geestes op grond van het Woord, waarbij geldt: "In de mond van twee of drie getuigen zal alle woord bestaan."

Dus nogmaals, in het kader van de huidige democratische kerkvorm is er absoluut geen sprake meer van een wettige roeping der kerk. Meerderheid van stemmen geldt voor de politiek, maar niet ten aanzien van de instellingen Gods en zeker niet ten aanzien van de ambten. Van een doorgaande Reformatie is dan ook nooit sprake geweest, omdat men de theocratie verwisseld heeft voor de democratie en dat is al door Calvijn ingevoerd, hetgeen volstrekt onbijbels is.
De wettige roeping der kerk (t.a.v. de ambten) is alleen bijbels wettig als er op een theocratische wijze over de ambten gestemd wordt, dus door het werpen van het lot onder de aanroeping van Gods Naam, waarbij het gestelde tweetal bekeerde en van God geleerde mannen dienen te zijn. En dat laatste geldt ook voor de ambtsdragers die het lot werpen. Als men geen gebruik maakt van het werpen van het lot volgens Handelingen 1:26, dan mag alleen Gods ware volk over het bekeerde tweetal stemmen. De gestelde kandidaten dienen daarbij vooraf hun inwendige roeping te verklaren voor de bekeerde kerkenraad. Als gestelde kandidaten hun roeping niet vanuit Gods Woord kunnen verklaren, mogen ze niet eens op tweetal gesteld worden, hetgeen echter massaal wordt gedaan.

Ook kan er volgens de theocratische norm ambtsdragers gekozen worden in het kader van 2 Kor. 13:1: "In den mond van twee of drie getuigen zal alle woord bestaan."
In het laatste geval zijn er door de BEKEERDE kerkenraad twee bekeerde en bekwame kandidaten gesteld en dan gaat de kerkenraad in gebed, of de Heere de man naar Zijn raad zou willen aanwijzen. Met dit soort zaken dient elke ouderling gelovig werkzaam zijn voor Gods aangezicht en als dan twee of drie ouderlingen vanuit het Woord overeenstemmen over dezelfde kandidaat, dan is dat de wil des Heeren. Dat heeft dus niets meer met democratie te maken, want demoNcratie in de kerk is van God niet, maar van de duivel.

Hopen voor u duidelijk te zijn geweest, verblijf ik eveneens met een hartelijke groet,

GPPB.


http://www.providencemountainranch.com