Dag Dik,
"Het vergelijk van ds. A. Vergunst met vaccinatie enerzijds en met een beroep op Nehemia en Ezra die een onderscheiden gang maken omtrent de bescherming van ruiters op hun gevaarvolle reizen anderzijds, snijdt geen hout. Ik ben werkelijk verbaasd welke argumenten men soms aanvoert uit de Bijbel om vaccinatie legitiem te maken. Een ziekte in je lijf spuiten vergelijkt ds. Vergunst met een gebruikmaking van een gewapend cordon soldaten tot bescherming op een gevaarvolle reis. Het is geen vergelijk. God heeft ons niet met ziektekiemen in ons lichaam geschapen. De gevolgen van de zonde met ziektekiemen bestrijden, is een ontkenning van de zondeval."
Klik ook op de 'Klik hier' link ter inzage van de volledige recensie op een diepgaand onderzoek naar de berichtgeving over vaccinatie in de periode van 1950-2000 in de kerkelijke pers, te weten:
1. "De Wachter Sions" (GGinNed.) 2. Kerkblad van de OGG, 3. "De Saambinder" (GG), 4. Het partijorgaan van de SGP, 'De Banier'.
groeten, GPPB.
------------------------------------
|
|
Dag Burggraaf,
Ik las onlangs een opmerkelijk iets in een RD-artikel, wat ik pas nog bestudeerd had, omdat ik al een paar keer met dat argument in aanraking ben gekomen. Ik doel op het "Nehemia en Ezra-citaat uit het RD-digitaal: "Een veel gebruikt voorbeeld is het verschil tussen Nehemia en Ezra, die respectievelijk wel en niet gebruik willen maken van soldaten ter bescherming op hun reis. In 1978 verwees ds. A. Vergunst in De Saambinder, kerkelijk orgaan van de Gereformeerde Gemeenten, naar deze geschiedenissen en naar Romeinen 14:5 en 6, waarbij hij de gewetensvrijheid benadrukte: "Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."
Bron: http://www.refdag.nl/artikel/1445323/Vaccinatie+op+gespannen+voet+met+afhankelijk+leven.html Onlangs heeft iemand mij over het Vergunst-argument geschreven, maar ik heb toen wat licht mogen ontvangen en mijn antwoord was als volgt: Er is in het geval van Ezra en Nehemia een geval van twee gelijkluidende zaken, helemaal geen lering nog ruimte om dingen te bagatelliseren, en te zeggen wat voor de ene verkeerd kan zijn, is het nog niet voor een ander. Om de genoemde Vergunst-uitvinding op de zogenaamde "vrijheid van vaccineren" over te zetten, is gewoon ordinaire Schriftverdraaing. Als we letten we op Ezra 8:22-23: "Want ik schaamde mij van den koning een heir en ruiters te begeren, om ons te helpen van den vijand, op den weg; omdat wij tot den koning hadden gesproken, zeggende: De hand onzes Gods is ten goede over allen, die Hem zoeken, maar Zijn sterkte en Zijn toorn over allen, die Hem verlaten. Alzo vastten wij; en verzochten zulks van onzen God; en Hij liet zich van ons verbidden."
We letten vervolgens op Nehemia 2:7-9: Voorts zeide ik tot den koning: Zo het den koning goeddunkt, dat men mij brieven geve aan de landvoogden aan gene zijde der rivier, dat zij mij overgeleiden, totdat ik in Juda zal gekomen zijn; ook een brief aan Asaf, den bewaarder van den lusthof, denwelken de koning heeft, dat hij mij hout geve om te zolderen de poorten van het paleis, dat aan het huis is, en tot den stadsmuur, en tot het huis, waar ik intrekken zal. En de koning gaf ze mij, naar de goede hand mijns Gods over mij. Toen kwam ik tot de landvoogden aan gene zijde der rivier, en gaf hun de brieven des konings. En de koning had oversten des heirs en ruiteren met mij gezonden."
Ezra schaamde zich om van de koning een geleide te begeren, dus begeerde en vroeg hij niets aan de koning. Van Nehemia staat echter ook niets geschreven dat hij een geleide begeerde van de koning, maar dat de koning die ongevraagd met Nehemia meezond!
1. Enerzijds: Dat de koning Nehemia een geleide gaf, is geen bijzonder verschijnsel; welke koning doet dat niet aan z'n meest trouwe dienaar?
2. Anderzijds: Waar staat dat Ezra een geleide heeft afgewezen? Er staat dat hij zich schaamde om deze te vragen, maar als hij ze gekregen zou hebben zou hij net zoals de dankbare Nehemia gesproken hebben: "De koning gaf ze mij, naar de goede hand mijns Gods over mij." De kinderen Gods leven dus duidelijk van het gegevene naar de goede hand Gods, tenminste, als ze op hun plaats zijn. De kinderen Gods leven in afhankelijkheid van de beschikking van Gods voorzienigheid (Nehemia deed niet aan zelf-beschikking!) Beide profeten betrouwen op de Heere, zowel in het meezenden van een geleide, als in het onthouden daarvan.
Nogmaals: Beide profeten belijden "De goede Hand Gods." Dat is een oprechte belijdenis en zonder zelfbeschikking!
Nehemia en Ezra vragen niets, doen ook niets vooruitgaande op Gods voorzienigheid tot hun bescherming; ze vragen niets aan de koning en handelen niet vooruitgaande op wat eventueel kan komen, maar vertrouwen op Gods voorzienige hand! Bij Nehemia beschikt de Heere een geleide, maar Ezra wordt ook beschermd zonder geleide. Dat beide profeten niets vragen geeft het oprechte motief aan, dat ze niet op hun verstand bouwen, noch op een geleide, maar op de Heere Zelf!
Zo heeft ook de Heere een rijken gemaakt en ook de armen. Zo schikt de Heere gezondheid toe, en ziekte. Zo schikt de Heere Nehemia een geleide, en Ezra niet, doch beide stellen hun leven in 's Heeren hand. Beiden vragen niet om een geleide, dus wat de Heere doet is goed. Lees 1 Korinthe 3:20: "En wederom: De Heere kent de overleggingen der wijzen, dat zij ijdel zijn." Hartelijke groet, Dik
----------------------------------
Beste Dik,
Nog even een opmerking die je ter harte moet nemen. Nehemia verzoekt namelijk wel een geleide aan de koning: "Voorts zeide ik tot den koning: Zo het den koning goeddunkt, dat men mij brieven geve aan de landvoogden aan gene zijde der rivier, dat zij mij overgeleiden, totdat ik in Juda zal gekomen zijn", Neh. 2:7.
Maar... dat neemt niet weg dat ds. Vergunst hier wel degelijk een kunstgreep doet door de schaamte van Ezra en het verzoek van Nehemia over te zetten op al of niet vaccineren en dat hij dat betrekt op Rom. 14:5-6 is helemaal laakbaar. Zie het citaat in het blauw boven aan deze webpage.
Wijlen ds. E. Venema (GG) geeft wel een bijbels getuigenis over vaccinatie, waarbij hij het huidige cordon zwijgende refo-predikanten als huurlingen ontmaskert. Deze wijlen Elspeter predikant schreef destijds in een decembernummer van het blad "In het Spoor":
"Vandaag is het grote nieuws dat men (t.a.v. vaccinatie) ontdekt heeft, dat een ieder in eigen gemoed verzekerd moet zijn. Men zegt dat de oudvaders er ook zo over dachten. Een ieder moet het dan maar voor zichzelf uitzoeken. Voorwaar een schrale troost. Men wijst naar theologen die in hun leer een geheel andere weg gaan dan onze voorgangers. Waarom nu niet gewezen op de enige troost in leven en sterven? Elke zondag wordt gepreekt over de Catechismus. En ook Zondag 10 komt aan de orde. Van alles komt op de preekstoel, behalve de polio. Weet men dan niet meer dat er ouders zijn die om raad vragen aan hun voorgangers? (…) Moge het al maar verbinden aan Hem Die in de vurige oven voorgegaan is. De toorn Gods heeft Hij gedragen. Alle krankheden heeft Hij op Zich genomen. Dus ook de polio. En daarom is er zelfs genezing, al geeft een ieder de moed op. Dan is er balsem in Gilead en een Heelmeester aldaar." (Zie volledige tekst via de Klik hier link).
hartelijke groet,
GPPB.
|
|