(ON)BEVOEGD PREKEN
(ON)BEVOEGD PREKEN        
Plaats in winkelmandjeMandje
Geachte meneer Burggraaf,

Onderstaande citaat heb ik van de website van de Hersteld Hervormde kerk gecopieerd en ik zou graag willen weten hoe u over de volgende HHK-stelling denkt: "Naast de persoonlijke, inwendige roeping dient er ook sprake te zijn van een uitwendige, kerkelijke roeping."

Hier is het citaat:
Zaterdagmorgen werd ook het "Jaarverslag 2008" van de commissie toelating besproken, toegelicht door de voorzitter van deze commissie, ds. K. ten Klooster, Sprang-Capelle. In aansluiting hierop lag er een notitie van het breed moderamen van de generale synode ter tafel, getiteld ‘(On)bevoegd voorgaan’. Hierin worden enkele grondlijnen vanuit de Schrift, de belijdenis, de bevestigingsformulieren en de kerkorde op een rij gezet met het oog op de vraag: ‘Wie zijn bevoegd om voor te gaan in de dienst des Woords?’ Naast de persoonlijke, inwendige roeping dient er ook sprake te zijn van een uitwendige, kerkelijke roeping. De synode stelde zich unaniem achter deze notitie en droeg het breed moderamen op om haar als synodale uitspraak ter kennis van de kerkenraden en de brede moderamina van de classes te brengen."

Hartelijke groet,

J.L. G.

--------------------------------------

Geachte J.L. G.,

Wat kerken in hun kerkorde's hebben staan en wat Synode's besluiten moet altijd de toets van Gods Woord kunnen doorstaan. Ik heb niets tegen geordende predikanten, maar als genoemde HHK-stelling een wet wordt, wat bij de HHK het geval is, dan is dat de Roomse Hierarchie ten top.
Nee, niet jan en alleman mogen voorgaan in de dienst des Woords, want niemand neemt zichzelven die eer aan, maar die van God geroepen wordt, gelijkerwijs als Aaron (Hebr. 5:4). Een Goddelijke roeping hoeft echter niet door een kerkelijke roeping gecompleteerd te worden, want dat lees ik nergens in de Bijbel. Ik kan me voorstellen dat er binnen een kerkverband volgens een bepaalde orde gehandeld wordt, maar als men het etiket "bijbels vereist" plakt aan de HHK-stelling, dan hebben we hier te maken met de aloude Roomse Hierarchie, ofwel een 3e sacrament.
John Bunyan is gaan preken op grond van zijn persoonlijke (inwendige) roeping en hij is om die reden in de gevangenis beland. Hij zei tegenover zijn aardse rechters geen andere vergunning nodig te hebben dan zijn Goddelijke roeping en dat is geheel naar de Schrift. Niet de kerk, maar Christus en de Geest roepen en zenden knechten in de wijngaard.
De discipelen zijn gaan preken op grond van het feit dat zij van Christus geroepen waren, en o.a. Petrus belandde in de gevangenis, omdat de toenmalige viervorst Herodus plus de toenmalige kerkeraad zijn Goddelijke roeping niet erkenden. Het werd de apostelen namelijk verboden om buiten de kerk om in de Naam van Christus te (s)preken, maar zij zijn Gode meer gehoorzaam geweest dan de mensen, zo ook Bunyan.
Ik geef u nog een sprekend bijbels voorbeeld, namelijk van Eldad en Medad die ongeordend in het leger preekten.
Over hen staat geschreven: "Maar twee mannen waren in het leger overgebleven; des enen naam was Eldad, en des anderen naam Medad; en die Geest rustte op hen (want zij waren onder de aangeschrevenen, hoewel zij tot de tent niet uitgegaan waren), en zij profeteerden in het leger. Toen liep een jongen heen, en boodschapte aan Mozes, en zeide: Eldad en Medad profeteren in het leger. En Jozua, de zoon van Nun, de dienaar van Mozes, een van zijn uitgelezen jongelingen, antwoordde en zeide: Mijn heer Mozes, verbied hun! Doch Mozes zeide tot hem: Zijt gij voor mij ijverende? Och, of al het volk des HEEREN profeten waren, dat de HEERE Zijn Geest over hen gave!" Num. 11:26-29.

Dus de HHK is ijverende voor Mozes, want ook de HHK wil de roeping van Christus' wege zonder kerkelijke roeping verbieden en zo is het met elk kerkverband gesteld.
Ik ben opzich niet tegen een kerkelijke bevestiging, maar laat men mij niet vertellen dat een kerkelijke roeping naast een inwendige roeping door God vereist wordt om te preken, want dat is een verzinsel van de paus.
Dus als de HHK de inwendige roeping verbindt met de kerkelijke roeping als zijnde bijbels vereist, dan is die stelling op grond van de Schrift puur verwerpelijk. Een inwendige roeping heeft ook nog een vervolg, namelijk de tijd der bekwaammaking, gevolgd door een zending. Als de Goddelijke weegschaal zal worden aangelegd ten aanzien van de inwendige roeping en bekwaammaking, ben ik er 100 procent zeker van dat het gros rechtzinnige predikanten hun ambt kan neerleggen, omdat ze niet van God geroepen zijn, om over de bekwaamheid BIJ GOD VANDAAN maar niet te spreken. Hoe komt het dat er geen predikanten in de gevangenis zitten, terwijl Bunyan, Rutherford en vele anderen daar wel in gezeten hebben en doorlopend werden vervolgd om Christus' wil?
Ik zal het wel zeggen: omdat men de ergernis van het kruis teniet gedaan heeft, opdat ze niet vervolgd zouden worden. Over dat feit rept de HHK met geen woord, en hoe kan het ook? De HHK heeft haar eerstgeboorterecht verkocht voor een schotel loze PKN-beloften. De HHK is door mensenwerk begonnen en daaruit volgt dat men ijverende is voor Mozes, terwijl Mozes al die ijver als wettisch zou bestempelen en verwerpen, omdat Mozes wenste dat al het volk des Heeren profeten waren.

Hartelijke groet,

GPPB. v.d.m.


http://www.providencemountainranch.com