MBUMA
DE WORTEL DER ZAAK  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
MBUMA-zendingsdag 2007.

"Zendingswerk is niet door mensen uitgedacht”
06-08-2007 08:31| gewijzigd 06-08-2007 09:17 | Van een medewerker

Ds. Mouw (Ger. Gem.) waarschuwde voor nabijkomend werk, dat onderscheiden is van het ware zaligmakende werk. "In het nabijkomend werk wordt de wortel van de zaak gemist, namelijk de liefde. Mensen met nabijkomend werk willen wel naar de hemel, maar ze begeren God en de gemeenschap met Hem niet." Een kenmerk van het zaligmakend werk, is het ontdekt worden aan de schuld, aldus ds. Mouw.

Klik op de Klik hier link ter inzage RD-artikel

Commentaar
Wat ds. Mouw hier zegt, namelijk dat de wortel der zaak de liefde is, is een typisch kenmerk van de leer der Afscheiding en is volbloed rooms. Behalve ds. Kort, leren alle dominees van de Afscheiding (en ver daarbuiten) de rechtvaardiging van de wedergeborene, ofwel de rechtvaardiging van de vrome. De leer der Schrift en die van de Reformatie is gans anders, namelijk de rechtvaardiging van de goddeloze. Wat is dan de wortel der zaak? Dat is niet de liefde, maar de toegerekende gerechtigheid van Christus, waarmee de zondaar volkomen rechtvaardig en heilig voor God is. De rechtvaardigmaking geschiedt niet door de liefde, maar door het geloof. De liefde is het vruchtgevolg van de rechtvaardigverklaring, ofwel van de vergeving der zonden. De Afscheiding (behalve ds. A. Kort) leert dan ook "leven" voor de rechtvaardigmaking, een piëtische dwaalleer die rechtsstreeks uit het Vaticaan afkomstig is. (Zie aanverwante artikelen op deze site). Bovendien is het kenmerk van het zaligmakende werk niet dat men ontdekt wordt aan de schuld, zoals ds. Mouw beweert, maar dat men door de Wet der Wet sterft en in Christus wordt opgewekt (Gal. 2:19). Ontdekking van schuld geeft geen enkele garantie voor de zaligheid. Judas had ook ontdekking van schuld, maar met al zijn ontdekking is hij voor eeuwig verloren gegaan. Bij Gods uitverkorenen leidt de kennis der ellende tot de wetsdood, en vervolgens tot het einde van de Wet, Christus. "Want het einde der Wet is Christus, tot rechtvaardigheid, een iegelijk die gelooft", Rom. 10:4.

Een aantal kenmerken van de algemene en de bijzondere werkingen van de Heilige Geest zijn gelijk, aldus ds. Klok (OGG). "Bij de algemene werkingen van de Geest is ook sprake van benauwdheid en angst. Het verschil is te zien in de uitwerking. Bij de algemene werking komt men in de wanhoop terecht of men neemt Christus terstond aan, zonder ooit de ware ellendekennis gehad te hebben." Een kenmerk van de zaligmakende overtuiging van de Geest is dat de ziel zich onwaardig voor God gaat voelen. "Als het echt werk van de Geest is, leert men zijn doodstaat kennen. De ziel komt hiertoe door de liefde van God, die doet sterven aan eigenliefde."

Commentaar
Wat ds. Klok hier zegt puilt ook uit van de dwalingen, met name de laatste zinssnede. Men komt niet tot de kennis van de doodstaat door de liefde. Hoe komt ds. Klok hierbij? Dit is een verdraaiing van de orde der ontdekking des H. Geestes, Die de wereld overtuigen zal van zonde, gerechtigheid en oordeel, niet door de liefde, maar door de Wet. "Door de Wet is de kennis der zonde", Rom. 3:20. Wat Klok beweert is puur Barthiaans. Ds. A. Kort heeft wat dat betreft wel HEEL wat anders gepreekt hier in Salford, namelijk de gerechtigheid van Christus voor een dode en goddeloze en alles afgesneden wat Christus niet is, (tenminste..... op de preekstoel). Er bestaat geen geestelijk leven van liefde zonder de kennis aan Christus en de vergeving der zonden. Ds. Klok ontkent de leer van de bijbelse rechtvaardigmaking. Hij beweert dat de Emmausgangers nog niet gerechtvaardigd waren. Toen wij hem daarover geschreven hebben, maakte hij de leer der Reformatie nog meer verdacht door te leren "dat men (ondergetekende) tegenwoordig bij het "hoogste stuk", de rechtvaardigmaking, begint, met andere woorden, ds. Klok en heel de Afscheiding, inclusief haar kerkelijke neven en nichten, plaatsen de rechtvaardiging door het geloof op de lange baan NA ontvangen genade, terwijl de rechtvaardiging aan het begin staat van het geestelijke leven, zowel bij God vandaan als in het hart van een verloren zondaar door het geloof. Hetgeen ds. Klok leert is een dwaalleer uit het Vaticaan en het is niet de lere Christi! Het genadeleven BEGINT met de vergeving der zonden en de kennis van Christus, waaraan de ellendekennis en het sterven aan de Wet voorafgaat. De Schrift spreekt nergens van "zaligmakende overtuiging", zoals ds. Klok beweert, en dat kan ook niet want als dat zo zou zijn, is de Wet niet meer de bediening des doods, maar ten leven en dan is het Evangelie een extra. Het is pure semi-pelagianerij wat op de MBUMA zendingsdag ten gehore werd gegeven. "Och, dat mijn hoofd water ware en een springader van tranen om te bewenen........................."

GPPB.


http://www.derokendevlaswiek.nl