PLEIDOOI NADERE REFORMATIE?
PLEIDOOI VOOR NADERE REFORMATIE...?????????  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
"IK ZAL DE WIJSHEID DER WIJZEN DOEN VERGAAN EN HET VERSTAND DER VERSTANDIGEN ZAL IK TENIET MAKEN", 1 Kor. 1:19.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Huidige godgeleerdheid zo ROOMS als een kroot!

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Het bijbels getuigenis van dr. Kohlbrugge en zijn schoonzoon dr. Bohl staat HAAKS op de tegenwoordige symptoombestrijdingdsleer van de hieronder genoemde theologen.

Zing vrolijk, gij onvruchtbare, die niet gebaard heeft..."
"Holland is in twee legerkampen gespleten en ik, evenals mijn vrienden, hoor bij geen van beiden. Aan de ene kant staan de ‘vromen', aan de andere kant de ‘christelijke wereld; en daartussen staan zij, die zich daarover vaak verwonderen, hoe zeer zij vreemdelingen zijn in de wereld en in de kerk. Zij zoeken voeling te houden met beiden, maar zij worden door beiden (wereld en kerk) afgestoten. In mijn geschrift over de ‘rechtvaardiging' probeerde ik reeds deze tegenstelling als een, die door de gehele kerkgeschiedenis heenloopt te fixeren. Dan hebben wij aan de ene kant de ‘vromen' (farizeeërs, monniken, piëtisten), aan de andere kant de ‘wereld' in de kerk. En in het midden komen zij die in het zoeken naar de waarheid en naar vrede met God uitgeputten, die daar alles bezitten en toch vaak voor de dagelijkse behoefte niets in de hand hebben, en wier heimwee naar de hemel is. De ‘vromen' roepen hen naar zich toe en willen hen bekleden met hun kwaliteiten en hun bont gevederte; de wereld-christenen roepen hen naar zich toe om hun Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods te ontnemen en hen geheel op de eigen kracht te zetten."

Dr. Ed. Böhl

-----------------------------------------------------------------

"Ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde...."
"....ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere..."

"In de Heere Heere hebben wij gerechtigheden en sterkte." Wij zijn zonde. Hij is onze Gerechtigheid. IK KEN MIJ NIET MEER, WIL VAN MIJ NIETS WETEN, ik leef niet meer: wat hebben wij ons met ons zelf op te houden? De Heere is mijn Heil. Hij is ons Deel. Hij is God en dat moet Hij blijven, en Hem de eer, Hem het Koninkrijk, Hem de macht, Hem de Heerlijkheid, niet ons. Wij zijn schapen Zijner weide, wij mensen; Hij is onze God, onze Hope, ons Heil. Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in alle eeuwigheid. AL DAT TOBBEN MET DE WET EN DE HEILIGMAKING DOET DE DUIVEL GROOT GENOEGEN. Och wat zijn wij toch groot in onze ogen! nog langer dan onze schaduw, en wat houden wij het voor een gewichtig stuk om langs een geregelde praktijk onzes zelfs zaligheid uit te werken en ferm op de benen te staan! Ik leg, mijn vrienden, kreupel en lam, dood en verrot, vraag niet naar zonden noch heiligheid, naar Wet noch Evangelie, naar hemel noch hel, ik kan geen vinger verroeren, geen veer van de mond blazen, het is allemaal over met mij, en daarom loop ik, sta ik, spring en dans ik, zing Psalm 119, ben een almachtig man, en, al wie zou willen beschuldigen moet de mond gestopt worden, want een ding weet ik en daarvan ben ik verzekerd dat noch dood, noch leven, noch het tegenwoordige, noch het toekomende ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods is Christo Jezu." (Uit: brief 17).

Dr. H.F. Kohlbrugge
----------------------------------------------------------------------------------

Dr. W.J. op 't Hof (HHK) en dr. W.J. van Asselt (PKN):
http://www.refdag.nl/artikel/1342598/Geen+verval+maar+continuiteit.html

Ds. M. Golverdingen (GG):
http://www.refdag.nl/artikel/1342603/De+christelijke+gezinsopvoeding+heeft+dringend+reformatie+nodigquot.html

Dr. P. Korteweg (HHK):
http://www.refdag.nl/artikel/1342602/In+ons+dagelijks+werk+komt+de+eer+van+God+op+de+eerste+plaatsquot.html

Ds. C. Blenk (PKN):
http://www.refdag.nl/artikel/1342601/Integreer+zending+en+Israel+in+leer+en+predikingquot.html

Dr. A. Th. van Deursen:
http://www.refdag.nl/artikel/1342600/Ieder+gemeentelid+is+geroepen+zout+der+aarde+te+zijnquot.html

Dr. W.H. Velema:
http://www.refdag.nl/artikel/1342599/Geen+reformatie+geen+nadere+reformatie+maar+een+radicale+reformatiequot.html

Het RD lanceerde recent een scala aan meningen en waardeoordelen over de Nadere Reformatie door sommige 'vooraanstaande' godgeleerden.

Dr. W. J. Op 't Hof en dr. W.J. van Asselt
Genoemde godgeleerden beweren: "De Nadere Reformatie is geen versmalling, ook geen ontsporing van de Reformatie."
Wat een illusie! Met alle respect voor de Nadere Reformatoren, ZIJ ZIJN WEL DEGELIJK AFGEDWAALD van de leer der Reformatie: de rechtvaardiging van de goddeloze. De vrome mens stond centraal en de wedergeboorteleer, en de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze is in de theologie van de Nadere Reformatoren duidelijk een achterliggende gedachte.
Schrijnend is wel dat dr. Van Asselt (PKN) de zaken zuiverder ziet liggen dan dr. Op 't Hof (HHK). Van Asselt raakt een kern van waarheid als hij een verschuiving constateert in de ontwikkeling van de Nadere Reformatie t.o.v. de Reformatie: "Er is daar toch sprake van een verschuiving, zonder dat ik daaraan een waardeoordeel wil verbinden. Er is in die latere fase mijns inziens sprake van een toenemend accent op de wedergeboren mens, de ervaring, de heilsorde, wat een versmalling met zich meebrengt."

Wat betreft het accent op de wedergeboren mens, heeft Van Asselt het recht aan zijn kant. Dat accent is trouwens al bij Calvijn te constateren. De leer en de bevinding van de rechtvaardiging van de goddeloze is in de Nadere Reformatie WEL DEGELIJK in discrediet geraakt, doordat de wedergeboorteleer op de voorgrond werd geplaatst, ten koste van de bijbelse leer der Reformatie.

Op 't Hof maakt het helemaal bont en maakte zelfs de prikkelende opmerking dat de Nadere Reformatie op sommige punten te prefereren is boven de Reformatie.

Je zou gaan huilen en lachen tegelijk! En ik denk dat de paus zijn vetbuik met zijn handen bij elkaar moet houden vanwege de slappe lach om de anti-Reformatie opmerkingen van dr. Op 't Hof. Laat dr. Op 't Hof zich vermaken met de middeleeuwse vroomheidsbeweging à la Osiander en Abraham Kuyper; wij zullen vermelden van de Naam des HEEREN onzes Gods! (Ps. 20:8).

Lees ook: http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007ARTIKELEN_EN_LEZINGENKOHLBRUGGE_OVER_DORDT.html

Lees ook: http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007INGEZONDEN_STUKKENzhCOMMUNIS_OPINIOzh.html

Lees ook: http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007INGEZONDEN_STUKKENHERVORMING_31zn10zn2006.html


Ook plaatst Op 't Hof de Afscheiding in de traditie van de Reformatie. Dr. Van Asselt corrigeert Op 't Hof opmerkelijk op een Kolhbruggiaanse wijze en wijst het manko aan in de theologie van de Afscheiding. MAAR....... Van Asselt suggereert tegelijk alsof de PKN WEL in de traditie van de Reformatie staat. Dat is al even lachwekkend. Met zijn opmerking: "Dat is oergereformeerd: je nooit willen afscheiden", maakt hij het bestaan van de PKN met recht onwettig, want de PKN is een totaal nieuwe (valse) kerk, een duidelijke Afscheiding van de Kerk der Reformatie, die in geen enkel opzicht in de traditie van de Reformatie staat, maar deel uitmaakt van de roomse Antichrist. Van Asselt ondergraaft hiermee zijn eigen PKN-lidmaatschap.

Ja, het is tastbaar, hoorbaar en zichtbaar dat God zal de wijsheid der wijzen doet vergaan!

Ds. M. Golverdingen (GG)
"Een van de kernnoties van de Nadere Reformatie", zegt ds. M. Golverdingen, "is dat de praktijk der godzaligheid thuis begint." "Een christelijke gezinsopvoeding, in de vreze des Heeren, heeft op het jonge kind een buitengewoon vormende invloed. Ik vraag me sterk af of dat nog wel voldoende wordt beseft."

Ds. Golverdingen begint al direct de dwaling te noemen, namelijk dat de praktijk der godzaligheid thuis begint. Dat is DE dwaling van de Afscheiding, namelijk te beginnen met de heiligmaking in het kader van een veronderstelde rechtvaardigmaking. Men begint met de praktijk der godzaligheid en voor de staatsverwisseling in Christus raadpleegt men dr. Habitus.
Het relaas van ds. Golverdingen is doorspekt met SYMPTOOMBESTRIJDING en dat is absoluut geen basis voor een christelijke gezinsopvoeding. Pas als ouders gerechtvaardigd zijn in Christus, is er sprake van de vreze des Heeren. Maar daar hoor je de Afscheiding NOOIT over. Men stapt met zevenmijlslaarzen over het begin van het geestelijke leven heen, namelijk het geloof in Christus en de vergeving der zonden. En dat aan het 'Gode leven' het sterven aan de Wet door de bediening des doods voorafgaat (Gal. 2:19), dat wordt zelfs over de gehele breedte van de "reformatorsche kerken" met opgeheven hand ontkend.

Dr. P. Korteweg
"De nadere reformatoren richtten zich echter niet alleen op gezin, school en kerk; ook op de overheid, het bredere maatschappelijke leven. Hoe zou een oproep in die richting anno 2008 nog kunnen luiden? Als je kijkt naar de oudvaders, zie je hoe zij de overheid er steeds op hebben gewezen dat zij dienaresse Gods is. Uiteindelijk is het de Heere Die regeert, zie artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Daar moeten we de overheid op blijven aanspreken."

En juist artikel 36 van de NGB wordt massaal verloochend, met name door de SGP. Geert Wilders is wat Art. 36 betreft 'christelijker' dan de SGP-pantoffelhelden in de 2e kamer. Neem me niet kwalijk, dr. Korteweg, maar wat heb je nu aan al die oudvaderlijke vrome praat als je je zelf achter de vaten versteekt en anderen de kolen uit het vuur laat halen?

Ds. C. Blenk
"De Nadere Reformatie scheidde zich niet af. Het wordt hoog tijd dat de gereformeerde gezindte in dit opzicht terugkeert tot de Nadere Reformatie."

Het wachten is dus op ds. Blenk, want die heeft als PKN-er de belijdenis der vaderen geofferd op het altaar van de Antichrist en zich afgescheiden van de Kerk der Reformatie. De PKN is puur liberaal en heeft totaal geen grondslag en is opgehouden kerk te zijn naar de bijbelse betekenis van het Woord.

Blenk: "De Nadere Reformatie heeft zending en Israël ontdekt."

En de PKN heeft beiden verraden! En de judaskus van Plaisier in Egypte is door de Gereformeerde Bond GESLIKT!

Blenk: "Ook de gemeente in Korinthe was verworden, er was sprake van dwaalleer, van zedeloosheid. Toch noemt Paulus haar de gemeente Gods. Van de zeven gemeenten in Klein-Azië wordt er maar één onbesmet genoemd, en toch noemt Christus ze de zeven gemeenten in Zijn rechterhand."

ONZIN! Met al de misstanden die er waren, was de nieuwtestematische kerk gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus de uiterste Hoeksteen is! Dat is met de PKN op geen enkele wijze het geval. De PKN is gebouwd op de zandgrond van het verrotte pelagianisme en liberalisme. Om over de sodomitische kerkorde nog maar niet te spreken. De Heere zal het zien en zoeken, zoals Hij ook Sodom en Gomorra heeft bezocht. "En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt", Openb. 18:4.

Dr. A. Th. van Deursen
"Dominees, ouderlingen en diakenen moesten als het zout der aarde anderen tot voorbeeld zijn, door de reformatie in eigen huis te beginnen."

Ja, ja, maar dan wel te beginnen met een Reformatie in eigen hart! Van Deursen roept op om eigen huis met bezemen te keren. Een station te ver! Dan mist men de trein, want in zo'n huis keert de duivel met zeven boze geesten weer (Matth. 12:43-45).

Verder zegt Van Deursen bijbelse woorden en wijst hij ook op de binnenkant, maar....., ook Van Deursen blijkt niet verder te komen dan symptoombestrijding.
"Wie verkeerd is opgevoed, kan dan ook op allerlei manieren in de fout gaan. "Hij is slechtgemanierd. Hij houdt geen rekening met anderen. Hij leeft zich uit in baldadigheid. Hij gaat al heel vroeg aan de drank en brengt dan zijn gezondheid blijvende schade toe. Dat is alles gevolg van "kwade opvoeding."

Aan de zondeval en de totale doodstaat van de mens als DE oorzaak van het "in de fout gaan" als gevolg van een kwade opvoeding, gaat Van Deursen voorbij.

En Van Deursen besluit zijn betoog met een roomse stelling: "Als we verkeerde opvoeding willen veroordelen, moeten we weten wat een goede opvoeding is. Dan komen we uit bij de bron, en kunnen we uitleggen waarom Gods geboden goed zijn voor iedereen. Dat is per slot van rekening de boodschap van alle reformatieprogramma's."

MIS VAN DEURSEN! WANT UIT DE WERKEN DER WET ZAL GEEN VLEES GERECHTVAARDIGD WORDEN VOOR GOD!

Dr. W.H. Velema
"Er is een radicale reformatie nodig: kennis van redding en behoud door het offer van Jezus Christus en een leven in dienst van Hem."

Verder zegt dr. Velema: "De nivellering met het christelijk geloof en de islam zie ik als een grote verzoeking. Als zouden God en Allah dezelfde zijn en christendom en islam in feite hetzelfde zeggen. Dat is een aanslag op de uniciteit van het offer van Christus en de belijdenis van een drie-enig God. En ook hier zijn we geroepen een duidelijke, evangelische boodschap te verkondigen. Over het werk van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, over zonde en genade, over het offer van Christus."

Eindelijk nog een woord van Waarheid. MAAR...
de woorden zijn wel waar, maar waar blijft de praktijk?

Lees:
http://www.hhjo.nl/site/jongeren/images/downloads/hhjo_download_%2B16_6.pdf


Tekst: door: prof.dr.W.H.Velema
"Mia Audina, badmintonspeelster, heeft zilver gewonnen op de Olympische Spelen in Athene. In het krantenbericht las ik dat haar vader in Indonesië, haar schoonmoeder in Nederland, haar man op de tribune en de voorganger van haar kerk - Maranatha Ministries in Nederland - de hele wedstrijd voor haar hebben gebeden. Na haar laatste punt zakte Audina op de knieën om God te danken. Ook voor de camera van de NOS kon ze niet zwijgen over de steun van haar God die ze had ervaren. Ze vertelde dat ze God gevraagd had om te mogen winnen. "Ik wil niet voor brons spelen; dat is zo zielig".
Het zal niet zo vaak voorkomen dat een sportvrouw van wereldformaat zo openlijk getuigt van de steun die zij in haar gebed heeft gezocht en verkregen.
Hoe zullen we daar tegen aankijken? Enerzijds vervult het me met bewondering. Deze vrouw getuigt openlijk van haar gebed om hulp voor de overwinning in het olympisch toernooi. Er zijn er niet velen die zo openlijk voor hun gebed en daarmee voor hun geloof uitkomen. Deze uitspraak als onderstreping van haar gebed klinkt als een belijdenis van haar geloof in God en haar leven met God - hoe zij dat verder ook beleeft, ze schaamt zich er niet voor publiek belijdenis af te leggen van haar gebed en van her feit dat ze gelooft de overwinning van God gekregen te hebben. Dat is andere taal dan het vloeken van God en het misbruiken van Zijn Naam, zoals dat bij sportevenementen vaak voorkomt.
En toch ... Kan dit? Mag dit? Mag je het gebed tot God gebruiken om toch vooral een gouden medaille te behalen bij de Olympische Spelen? Misbruik je dan de Naam van God niet voor je eigen belang? Dat klemt voor mij nog te meer als ik lees dat er gedurende de hele wedstrijd voor haar gebeden is. Men vond een kort, indringend gebed kennelijk niet genoeg, maar men is blijen bidden tot het eind van de wedstrijd toe. Ook nu weer zeg ik: In dagen van ziekte, tijdens uren van een operatie zullen familieleden zich niet beperken tot een kort gebed vlak voor de operatie. Ik weet uit ervaring dat familieleden de operatie, of die nu kort of lang duurt, met hun gebed begeleiden. Daar zal niemand iets van zeggen, tenzij dat gebed een vorm van dwingen wordt.
Hier moeten we even stilhouden. Wij weten niet hoe Mia Audina gebeden heeft. Uit haar korte toelichting blijkt dat ze een dubbel gevoel bij haar gebed heeft gehad: enerzijds zich tot het uiterste toe inspannen, anderzijds het verloop en de uitkomst van God verwachten.
Dan nog eens de vraag: Kan dit, mag dit? Ik denk aan twee teksten uit de brieven van Paulus: "En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam van de Here Jezus, God de Vader dankende door Hem" (Kolossenzen 3 : 17). Paulus schrijft in Filippenzen 4:6: "Laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God".
Ik weet dat er tal van christenen zijn die aan deze beide teksten de vrijmoedigheid ontlenen om alles wat gedaan moet worden een plaats te geven in hun gebed. Dat geldt natuurlijk allereerst de verplichtingen in het leven, taken die we moeten vervullen.
Vallen zaken als ontspanning, vakantie, een spel of een wedstrijd daarbuiten of horen ze hier ook bij?
Ik denk aan wat in ons gezin gebruikelijk was. Als vader of als moeder brachten we alles in het gebed ter sprake. We vroegen om Gods bewaring, om Zijn zegen en hulp, ook voor dingen waarin het ontspannende element op de voorgrond trad.
We hebben er ooit een gesprek over gehad of we dan als gezin mochten bidden voor de overwinning in de wedstrijd waar een van de kinderen aan mee moest (mocht) doen. Dat we daarover spraken, wil zeggen dat we voelden dat zo'n spel, zo'n wedstrijd toch niet hetzelfde was als het verrichten van je dagelijkse werk.
Iedere lezer kan vanuit gezinsomstandigheden voorbeelden vinden waaraan die vraag vastzit. Mag ik hierom bidden? Om de overwinning van ons team? Dan komt de vraag: waarom wel bidden om het slagen voor een examen en waarom niet bidden voor de overwinning bij een wedstrijd?
De lezer begrijpt: ik zeg niet zomaar dat het gebed om te winnen ongepast is. Als je in je leven geleerd hebt persoonlijk en alles gezin alles met God te bespreken, dan hoeft sport, spel en een wedstrijd daar niet buiten te vallen
Waarom dan toch een aarzeling? Die is er bij mij wel degelijk; niet om in de aarzeling te blijven steken, maar wel vanwege vragen die opkomen en je innerlijk in je gebed onzeker kunnen maken. Voorop staat voor mij: als we alles in het gebed mogen brengen, dan ook het deelnemen aan een wedstrijd. Daar wil God ook van af weten en in mee komen. Het is echter de vraag: hoe brengen wij dat in ons gebed ter sprake? Op de achtergrond van al mijn aarzelingen ligt natuurlijk het feit dat we ons gebed kunnen gebruiken (lees misbruiken) om ons eigen belang te dienen, om te slagen in het leven. Laten we er wel aan denken dat dit gevaar niet alleen dreigt bij het bidden om succes bij een wedstrijd. Ook in veel ingrijpender zaken kunnen we ons eigenbelang op het oog hebben. Dan staat God in onze dienst in plaats van dat wij ons van Hem afhankelijk weten. Dan is het gebed een middel om onze zin te krijgen. Daarom hangt het er helemaal van af hoe we bidden en wat we met ons gebed beogen. Gaat het om onze eer? Om het goud dat we graag omgehangen krijgen? Of zoeken we, ook in onze ontspanning, God te eren? En durven we daarvan te getuigen?
Ik had niet de vrijmoedigheid om met de kinderen te bidden om toch vooral te winnen. Dan bid je - indirect - om het verlies voor anderen. Ik bad wel met de kinderen om een fijne middag en om een goede verwerking van alles wat ze die middag zouden ervaren. Dat ze daarin bescheiden, blij en dankbaar zouden zijn met andere kinderen.
Ik ben geen sportman. Daarom ben ik vreemd aan het meedoen in wedstrijden. Het lijkt me dat je, indien je dat wel bent, niet vooral om succes zult bidden, maar: "Leid mijn leven ook deze middag of die dag. En geef mij wat U goed voor mij vindt. En als ik bij de verliezers behoor, laat ik dat ook blijmoedig mogen verwerken, zonder verbittering of teleurstelling". Zoals we in alle omstandigheden bidden: Uw wil geschiede, zo ook hier. Dan is succes, glorie of goud niet het hoogste. De vrede met God en de rust in Hem gaat, ook bij verlies, boven de overwinning uit. Leg van die vrede bij overwinning of nederlaag getuigenis af, met dankbaar hart. Dat te doen kan alleen door Gods genade!"


Velema verloochent het Woord met zijn godonterende bewondering voor een duivels gebed! Godslasterlijker kan het niet! De paus van Rome zou er nog van gruwen!

GPPB.


http://www.derokendevlaswiek.nl