ZOETSAPPIG CGK-CRY TO HEARTCRY
ZOETSAPPIG CGK-SIGNAAL RICHTING ARMINIAANS/PELAGIAANSE STICHTING HEARTCRY   Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
Ze rekenen zich tot de "klassieke achterban” van de Stichting Reformatorisch Appel (SRA), sinds kort Stichting HeartCry. De „koerswijziging” die de stichting de laatste jaren ondergaat, baart hen echter zorgen. In een brochure zetten de christelijke gereformeerde predikanten ds. C. P. de Boer en ds. A. Huijgen hun bezwaren uiteen. Tijd voor een gesprek mét elkaar. (Bron: Zie 'Klik hier' link).

Ik (GPPB) reageer op enkele SRA/HEARTCRY fragmenten uit genoemd RD-artikel. Met recht rekenen de heren Baan en Brunt zich tot de arminiaanse "klassieke achterban" van de SRA. Pelagius zou er van watertanden!

RD: Het is niet voor het eerst dat er kanttekeningen worden geplaatst bij de activiteiten van de (voormalige) SRA - niet te verwarren met de SRB (Stichting Reformatorische Bezinningsavonden). Recent nog, in een interview met de GezinsGids, uitte dr. P. de Vries -ooit spreker op de eerste SRA-jongerenavond- zijn zorgen. Eerder, in 2006, merkte de hersteld hervormde predikant in een opinieartikel in deze krant al op dat bij HeartCry (toen nog een aparte stichting) „alles draait om de heiligmaking.”

GPPB.: Ja, dat is waar (hoewel... ds. P. de Vries heeft -me dunkt- zijn handen vol met HHK-sjoelstenen, dus heeft die man meer dan genoeg te spitten in zijn eigen kerkelijke HHJO-kerkmistuintje) en was het dan nog maar de ware heiligmaking, maar dat is het niet (zie onderstaande linken). Bovendien, aan een arminiaanse heiligmaking ligt een zielsbedriegende arminiaanse rechtvaardigmaking ten grondslag.

RD: Onlangs verscheen onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad van de christelijke gereformeerde kerk (cgk) te Werkendam een brochure waarin het gedachtegoed van HeartCry kritisch tegen het licht wordt gehouden. De publicatie -te vinden op de website van de cgk in Genemuiden- bestaat uit twee delen, geschreven door achtereenvolgens ds. A. Huijgen, predikant te Genemuiden, en ds. C. P. de Boer, predikant te Werkendam. "In beide stukken wordt niet alleen het tekort van HeartCry aangewezen, maar ook het tegoed van de Schrift en de belijdenisgeschriften onder de aandacht gebracht”, meldt het voorwoord. "Ik vond het mooi om te merken", zegt ook Brunt, „dat er niet wordt getwijfeld aan onze intenties. Dat we samen de nood proeven, en samen verlangen naar een opwekking.”

GPPB. Een arminiaanse opwekking is een dream die de organisatie van Baan zelf verwezenlijkt met plastic vruchten op de plank. In de volbloed ARMINIAANSE intentie van genoemde beweging heb ik dan ook geen enkel vertrouwen, laat staan enig respect. Paulus leert nadrukkelijk: "Verwerp de ketterse mens na de eerste en tweede vermaning." Na tal van gedane waarschuwingen en Schriftuurlijke weerleggingen heeft Baan en zijn HeartCry-beweging zichzelf dit oordeel waardig gemaakt.

RD: Anders dan eerder de SRA heeft Stichting HeartCry de zogenoemde Drie Formulieren van Enigheid niet in de grondslag opgenomen. Ze koos ervoor om haar grondslag, „met die van de Reformatie, kernachtig te formuleren: Sola Scriptura, Sola Gratia, Sola Fide, Solus Christus en Soli Deo Gloria.”

Ds. Huijgen: „De SRA had ”reformatorisch” in haar naam staan, HeartCry -hartenkreet- niet. Dat roept vragen op.”

Baan: „We willen van harte op reformatorische grondslag staan.”

GPPB.: Dat "van harte" van Baan is een grote arminiaanse leugen en reeds lang achterhaald, Schriftuurlijk bewezen en weerlegd. (Zie de linken hieronder).

http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007KERK_EN_GODSDIENSTzhHEART_CRYzh_zn_MENNO_SIMONS.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/PERSBERICHTENHYPEREVANGELISME.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/ARTIKELEN_2008GODSLASTERING_STICHTING_SRA.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/PERSBERICHTENHEART_CRY_PAUL_WASHER.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/INGEZONDEN_STUKKENVALSE_DOCTRINE_PAUL_WASHER.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007KERK_EN_GODSDIENSTOPWEKKING_zhKROEZE_DANNEzh.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007ARTIKELEN_EN_LEZINGEN_zi2zjZALIGVERKLARING_SRA.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007PERSBERICHTENSRA_ZONDER_HOED.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007INGEZONDEN_STUKKENIN_GESPREK_MET_EEN_SRAznJONGERE.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007INGEZONDEN_STUKKENWEZENLIJKE_VRAGEN.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007INGEZONDEN_STUKKENSIMONS_wt_LA_SIMONS_.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007INGEZONDEN_STUKKENGEVOEL_VERSUS_JEZUSzb_zvzv.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/PERSBERICHTENFUSIE_SRA_HEART_CRY.html

http://www.derokendevlaswiek.nl/INGEZONDEN_STUKKENHEILSziONzjZEKERHEID.html

http://www.jijdaar.nl/index.php?option=com_seyret&Itemid=162&task=videodirectlink&id=1

Ds. Huijgen: „Ik ben blij dat te horen. Op RefoWeb staat een persbericht waarin je zoiets zegt als dat je „niets tegen” de gereformeerde belijdenisgeschriften hebt. Maar als ik tegen mijn vrouw zou zeggen dat ik niets tegen haar heb, nou ja…”

GPPB.: Ds. Huijgen is veel te goedgelovig, want Baan is een volbloed Arminiaan.

Brunt: „We zien zeker de waarde van de belijdenisgeschriften. Maar we beschouwen ze wel als iets dynamisch, niet als iets statisch. Hoe functioneren ze in de praktijk? Daar gaat het om.”

GPPB.: Wat een Brunt-stunt! De belijdenisgeschriften fuctioneren in ieder geval niet in de HeartCry beweging, want daar LOOCHENT men metterdaad de RELIGIE van de belijdenis.

Baan: „Precies: hoe functioneren bepaalde leerstellingen in het theologisch debat? Wat wij steeds zien, is: zodra je vanuit de indicatief van de heiligmaking -in Christus zijn we heilig- de imperatief -de daadwerkelijke aansporing tot heilig leven- benadrukt (vergelijk 1 Kor. 1:30 en Hebr. 12:14) krijg je te horen: Ja, maar we blijven wel arme zondaren. Alsof dat een verontschuldiging kan zijn!”

GPPB.: Van het feit "in Christus zijn we heilig" maakt de HeartCry-religie zelf een arminiaanse toepassing. HeartCry leert "dat je zelf de eerste stap moet zetten, anders doet God niets." Een ketterij der ketterijen.

Ds. Huijgen: „Toch zien wij bij de SRA, nu HeartCry, een aantal ontwikkelingen die de gereformeerde belijdenis te buiten gaan of daar ten minste op gespannen voet mee staan. Dan denk ik vooral aan de manier waarop jullie, zo ongeveer sinds 2004, zijn gaan spreken over de heiliging, onder invloed van met name de Zuid-Afrikaanse predikant ds. E. Maritz. De lijnen die hij trekt, de nadruk die hij legt op het „overwinningsleven”, zijn duidelijk andere dan in de gereformeerde belijdenis. Neem ook het punt van de zonde. Bij jullie ligt vooral de focus op de zonde die je dóét. Het wordt pas zonde als je wílt. Maar onze wil is toch ook aangetast door de zonde? En er is toch ook zoiets als zonde van nalatigheid? Of hoogmoed?”

GGPB.: Hier doet ds. Huijgen aan symptoombestrijding, want de zonde van de daad en die van de nalatigheid komen voort uit de zondeval, met name de erfschuld. De mens van nature is DOOD in zonden en misdaden. De doodsstaat van de mens wordt categorisch geloochend in de arminiaans/pelagiaanse kringen van Baan.

Ds. De Boer: „Ds. Maritz gaat hier uit van Jakobus 1:14 en 15. Maar hij zegt er wel bij: „Als mijn exegese onjuist is, vervalt mijn theorie.” Ik ben ervan overtuigd dat zijn exegese onjuist is. Wat doen jullie daarmee?”

GPPB.: Hier noemt ds. De Boer een FEIT en daarmee staat of valt de Kerk, want Maritz is, net als Baan, een volbloed arminiaan en zijn exegese is dat ook; de maritziaanse theologie is uit de context van de totaliteit van de heilsleer gerukt, zelf ingevuld en zielsbedriegelijk.

Baan: „Ik denk dat dit een punt is dat we eens goed moeten doordenken.”

GPPB.: Baan-huichelarij van de bovenste plank, want Baan weet dit allang, is talloze keren gewaarschuwd, maar hij lapt het alles aan zijn arminiaanse laars. (Zie linken).

Ds. Huijgen: „Kijk, de klassieke achterban van de SRA -dr. P. de Vries, maar ook wij- constateert dat jullie steeds verder weggroeien van waar je bent begonnen. Met deze brochure hebben we dat signaal willen afgeven.”

RD: Hoe zijn de reacties tot dusver?

Ds. Huijgen: „Ik ben wel blij met de reacties. Veel mensen zeggen: „Ik had soms toch een wat onbestemd gevoel bij HeartCry. Nu kan ik het benoemen.” Maar, misschien krijgen wij vooral zulke reacties, en horen jullie wel heel andere.”

Ds. De Boer: „Op dit moment staat de teller van bestelde brochures op zo’n duizend. Dat geeft toch wat aan. Ik weet ook dat verschillende kerkenraden zich hiermee bezighouden. Er dient zich namelijk écht een stuk nood aan: jongeren die met de boodschap van het overwinningsleven psychisch in de knoop raken.”

Baan: „Dit vind ik echt te kort door de bocht! Alsof overwinning over zonden een on-Bijbels thema zou zijn en mensen depressief maakt.”

GPPB.: Nog niet kort door de bocht genoeg. Hier openbaart Baan zich opnieuw als een Arminiaan, want bij hem resulteert zijn ingebeelde "overwinning over de zonden" in een heiligheidssysteem van doe-het-zelf perfectionisme, een dwaalleer, die mannen als Kohlbrugge en Huntington tot in de botten gekraakt hebben met het Woord onzes Gods. Ja, van die Baan-heiligmaking daar zou je echt depressief van worden, want daarin is genade geen genade meer, maar een optelsom, waarmee men zich voor eeuwig bedriegt.

Brunt: „Het is inderdaad zo dat dit soort reacties vooral bij u terechtkomen. Wij horen ook heel andere. Ik zou voorbeelden kunnen noemen van predikanten die in de gereformeerde traditie willen staan, maar die toch zeggen: Sommige zaken zijn in de loop van de tijd ondergesneeuwd geraakt.”

GPPB. Dat laatste is maar al te waar, maar de heggeriaanse dam die bewegingen zoals SRA/HeartCry opwerpen, staat voluit in het volgende kader: "Als de blinde de blinde leidt, vallen zij beiden in de gracht."

Baan: „Overwinningsleven… ik vind dat eigenlijk een vervelende uitdrukking. Romeinen 6:14, kanttekening 40, laat zien dat Gods Geest ons de kracht geeft om de zonde met zijn begeerten tegen te staan en te overwinnen. Het is dus een puur Bijbelse notie. Romeinen 8:29: Wij zijn uitverkoren om het beeld van Gods Zoon gelijkvormig te worden.”

GPPB.: In de Kanttekening 40 bij Rom. 6:14 staat dat Jezus Christus ons niet alleen van de schuld, maar ook van de macht der zonde heeft verlost. En dat is de grond waar Baan altijd met zevenmijlslaarzen overheen stapt en er actief tegenaan gaat. En Rom. 6:14 is FEITELIJK geschreven: "Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de Wet, maar onder de genade." Dat de Kanttekeningen erbij voegen dat Gods Geest ons kracht geeft om de zonde met hare begeerten tegen te staan en te overwinnen", is ROOMS. De dwaalleer van de "gratia infusa" is ROOMS en daarmee waren ook sommige oudvaders besmet.
We hebben in het boekje "Het handschrift uitgewist" een ZESDE ARTIKEL tegen de Remonstranten opgesteld, namelijk:
1. De gerechtigheid van Christus wordt toegerekend, niet ingestort (iustitia Christi imputana non infusia).
2. Het nieuwe leven (de wandel) van de gelovige komt tot stand door de soevereine werking van de Heilige Geest en niet op grond van ingestorte kwaliteiten (krachten).

Gods volk krijgt geen ingestorte kracht, maar dadelijke(!) GENADE om de zonden tegen te staan en soms ook niet!! Soms MOET Gods volk diep vallen (Noach, Simson, David, Petrus, enz) om te weten wat VRIJE GENADE is. Moet ik al de zonden van de bijbelheiligen soms opnoemen en de aan hun bewezen genade? De geroepen heiligen ondervonden/ondervinden juist in die weg wat VRIJE GENADE was/is. God kweekt geen heilige mensen, maar VERHEERLIJKT GENADE in het leven der Zijnen. Dat is juist het grote manco in de HeartCry-beweging van Baan en dan ontbreekt ook het FUNDAMENT van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus de uiterste Hoeksteen is. WIE IN DE LEER VAN CHRISTUS NIET BLIJFT, HEEFT NOCH DE VADER, NOCH DE ZOON.


Brunt: „Het gaat om de gezindheid die in Christus Jezus is. Kijk, HeartCry is destijds opgericht nadat een aantal mensen, mede door de SRA-avonden, tot geloof was gekomen. Zij vroegen zich af: Hoe nu verder? Zij verlangen naar toerusting en nader onderwijs.”

GPPB.: De gezindheid die in Christus Jezus is, staat HAAKS op de gezindheid van HeartCry. En aan de gesuggereerde SRA-bekeringen mag gevoeglijk getwijfeld worden. (Zie linken).

Ds. Huijgen: „Maar, behalve een opstanding van de nieuwe mens is er toch ook een afsterven van de oude mens? Hoe zien jullie dat dan?”

GPPB.: Als de opstanding van de nieuwe mens een feit is door de toegerekende gerechtigheid van Christus, dan is er van de afsterving van de oude mens geen sprake meer, want de oude mens is er dan niet meer, maar gestorven in de dood van Christus. De opstellers van de HC hadden zich op dit punt anders moeten verwoorden. De oude mens is Adam onder de Wet in zijn gevallen staat. Gods kinderen ondergaan met de wedergeboorte/rechtvaardigmaking een STAATSVERWISSELING en zijn NIET MEER onder de Wet, maar onder de genade. De oude mens (de mens van nature) is NOOIT onder de genade, maar altijd onder de WET. De hoedanigheid in de STAAT van Adam (de oude mens) kun je niet afsterven; als de Wet inkomt ten dode, dan STERFT de oude mens de wetsdood en is definitief gestorven (Gal. 2:19). Niet de oude mens, maar het lichaam der zonde (het stoffelijke overschot van de oude mens) moet geregeld weer de dood in, aangezien de bekeerde mens wel de macht, maar NOOIT de zonde ZELF afsterft, totdat de mens de laatste adem uitblaast.

Baan: „Jullie focussen heel erg op Romeinen 7. Wat ik zou willen, is dat we met elkaar eens fundamenteel gaan nadenken over wat Romeinen 6-8 ons te zeggen heeft. Ik kreeg een keer een briefje van iemand waarop stond: Onze vaderen hebben beleden dat we moeten sterven in plaats van streven. Bij Calvijn zocht ik vervolgens eens op hoe vaak bij hem het woord ”streven” voorkomt: 530 keer.”

GPPB.: Wat ik heb mogen schrijven in een Commentaar op Romeinen 6 en het boek over Galaten 2;19, daarin heeft Baan geen enkel belang, want daarin gaat de heiligheidsstrever Baan volledig van de baan! Zijn rekensom omtrent Calvijn bewijst zijn rekensom-religie. Niet optellen, Baan, maar gedurig aftrekken wordt op Jezus' school geleerd.

Ds. Huijgen: „En sterven?”

Baan: „Natuurlijk, dat ook. Maar ik bedoel: als we in gesprek zijn, moeten we wel eerlijk onderzoek doen naar wat de vaderen echt gezegd hebben.”

GPPB.: Niet sterven, maar gestorven ZIJN (Gal. 2:19) is bepalend of we Gode leven (Gode levendgemaakt zijn). Een beroep op "onze vaderen" is geen geldige autoriteit. WAT LEERT DE SCHRIFT? Dat is gezaghebbend!

RD: Gaat HeartCry er misschien toch niet te gemakkelijk van uit dat alle 1200 mensen op een conferentie in Ambt Delden „tot geloof” zijn gekomen?

Ds. De Boer: „Toen ik aan iemand die er ook was geweest, vroeg hoe het was, zei ze: „Het was hemels. Meer dan 90 procent van de bezoekers was een kind van God.”

GPPB.: De door de SRA gepubliseerde getuigenissen van Kroeze Danne (zie linken) zijn geen vruchten van het zaligmakende geloof. Dat hebben we klaar en duidelijk aangetoond vanuit de heilige Schrift.

Brunt: „Op het moment dat er op zo’n conferentie een jongen naar me toe komt die vraagt: „Nu mag ik me door genade een kind van God weten, maar hoe nu te staan in de praktijk van alledag?”, dat je een stuk nood proeft - wie ben ik dan om te zeggen: Je bent geen kind van God?”

GPPB.: ECHTE GEESTELIJKE NOOD gaat niet te rade bij Brunt, maar bij GOD. GOD ZAL ZE ZELF BEVESTIGEN EN SCHRAGEN. "Wat mensen over me zeggen, laat me SIBERISCH koud, weet God van ons af, dat telt", zou tante Lena (de laatste der mohikanen) zeggen.

Baan: „Van der Groe zei: Als iemand belijdt een kind van God te zijn, en zijn levenswandel is daarmee niet in tegenspraak, dan moet ik hem uit de aard der liefde voor een kind van God houden.”

GPPB.: Ja, ja, Van der Groe aanhalen is geen kunst, maar die HeartCry-religie van Baan doorstaat bij lange na "de TOETSSTEEN van ware en valse genade" Van van der Groe niet! Baan en zijn volgelingen wedijveren op zijn best gesproken met de bekering van de dwaze maagden en zijn categorische vijanden van de ware geloofsbevinding

Brunt: "Daar komt bij dat het meerdere keren gebeurd is dat we een gereformeerde spreker uitnodigden die niet op die uitnodiging inging, en vervolgens werd ons eenzijdigheid verweten.”

GPPB.: En er is eens een gereformeerde spreker geweest die het dwaalboek van K. van der Zwaag "Afwachten of verwachten?" gekraakt heeft en toen liep de zaal leeg.....................

RD: Tot slot: komen de gereformeerde belijdenisgeschriften straks weer in de grondslag van HeartCry te staan?

Lang blijft het stil. Baan, aarzelend: „Wij willen een Bijbelgetrouwe beweging zijn die put uit de rijkdom van de reformatorische traditie.”

Brunt: „Inderdaad, dat is ons antwoord. We willen Bijbelgetrouw zijn.”

GPPB.: Christus zegt: "Ze zeggen het wel, maar ze DOEN HET NIET!" Ja, ze zeggen wel "Heere, Heere", "maar Ik heb hen NIET gezonden", zegt den HEERE.


http://www.derokendevlaswiek.nl