|
"Geloven is actieve daad die van Boven gewerkt wordt" RD: 11-07-2011 08:59 | Van een medewerker
AMBT DELDEN – "Geloven is een actieve daad van de mens. Als iemand een keuze maakt om in God te geloven, doet hij dat als God in zijn hart gewerkt heeft." Dat zei ds. Etienne Maritz zaterdag tijdens de pastorale groeiconferentie van de stichting Heart Cry in Ambt Delden. De conferentie, die 850 deelnemers trok, begon op vrijdagavond en duurde tot vanmorgen. Aansluitend volgt deze week een gezinsconferentie.
Klik op de Klik hier link ter inzage van volledige RD-artikel, op deze website getiteld: "Arminiaan Baan & gelijknamige Zuidafrikaan"
MARTIZ: "Sommigen zeggen dat een mens eerst zijn zonde moet kennen, maar dat is niet wat Jezus zegt. Ik lees nergens in de Bijbel dat droefheid over de zonde en belijdenis doen van zonde een mens redden. Alleen het geloof redt. Wie Jezus met de mond belijdt en met het hart gelooft, zal gered worden."
GPPB.: Arminiaan, Maritz, en zijn arminiaanse bloedverwant, Baan, leren contra de Heilige Schrift, en zij zijn grote zielebedriegers. Maar dat is al even bekend. Ik ben persoonlijk in Namibia geweest, waar Maritz predikant geweest is van de plaatselijke gemeente Okahandja, een gemeente waar Maritz destijds een opwekking claimde, maar genoemde gemeente bleek zo werelds te zijn als hollywood. Terzake: ellendekennis is wel-is-waar geen voorwaarde voor het geloof, maar omdat de mens van nature voorwaardelijk is, overtuigt de Heilige Geest de wereld van zonde, gerechtigheid en oordeel, "OMDAT zij in Mij NIET geloven", zegt Christus. De Wet maakt plaats voor het Evangelie, niet als een instap tot de wedergeboorte, maar als de bediening des doods, waardoor de oude mens sterft en aan het einde van de Wet komt, want het Einde der Wet is Christus, tot rechtvaardigheid, en iegelijk die gelooft. Arminianen stappen met zeven mijlslaarzen over het vonnis van Gen. 2:17 heen, maar God doet van Zijn recht geen afstand. Christus is derhalve niet gekomen voor mensen die de keuze maken, want dat heeft de mens in het paradijs al gedaan, nl. om nooit meer iets met God te maken te willen hebben, want aan de kennis van Zijn wegen hebben we van nature geen lust. Christus is naar deze aarde gekomen, om te zoeken en te zaligen dat VERLOREN was en niet voor mensen die de keuze doen om te geloven. Baan en Maritz zijn derhalve nog nooit verloren zondaren voor God geworden en hebben hun welverdiende straf nooit aanvaard. Gods Woord weerspreekt de ketterijen van genoemde zielebedriegers uitdrukkelijk: "Zo dan hun onbesneden hart gebogen wordt, en zij dan aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben; dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond met Jakob, en ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik gedenken, en aan het land zal Ik gedenken", Lev. 26:41-42. Het rasechte kenmerk van een arminiaan, is, dat hij aan de wetsdood volledig voorbijgaat, zoals Paulus daarover bevindelijk spreekt o.a. in Rom. 7:9 en Galaten 2:19. Baan en Maritz laten de oude mens een keuze maken om te geloven en die keuze schrijven zij dan aan God toe. Simon de Tovenaar zou bij deze zielsbedrieglijke HeartCry--constructie nog verbleken, maar Baan en Maritz staan aan de lopende band van de schijnopwekkingen en het nepgeloof der dwaze maagden hun aanhang een geloof in te pompen waar God niet vanaf weet.
MARITZ: "Als iemand met zijn hart gelooft, is er geen bijzondere ervaring nodig. Het geloof is een actieve daad ?van de mens. Als je de keuze maakt om te geloven, heeft God dat geloof in je hart gewerkt. Zet de stap en zeg: „Ik vertrouw op Uw offer.” Het geloof is echt als hart en denken samenstemmen en als je erop vertrouwt dat Christus voor je gekruisigd is.” Hij kan zich niet vinden in preken waarin getwijfeld wordt aan een dergelijk geloof en vindt het beter om te bemoedigen dan om af te breken."
GPPB.: Zonder de wederbarende openbaring van Christus aan het hart, zal er geen sterveling in Christus geloven met een waar zaligmakend geloof. Gods kinderen komen zonder enige uitzondering als uitverkoren doden tot het geloof op de stem van de Zoon van God (Joh. 5:25). Christus spreekt Zijn volk zalig in de toepassing door Woord en Geest en DAAROM geloven zij in Christus. Baan en Maritz gaan gelijk op met meneer ONKUNDE (zie: 'De Christenreize naar de eeuwigheid' van Bunyan) die de openbaring van Christus van geen belang achtte. De man vaarde vlak voor de hemelpoort regelrecht ter helle. Er bestaat geen waar vertrouwen zonder de kennis des geloofs. Te vertrouwen dat Christus voor je gestorven is, dat is alleen mogelijk als Hij Zich eerst zaligmakend laat kennen (openbaart) in de belofte des Evangeliums, toegepast aan het hart. Dat is juist het wonder van de wedergeboorte, die God zonder ons in ons werkt, namelijk door Woord en Geest. Dat wonder geschiedt op het (vrij)spreken van de Borg in het oordeel van ons verdoemelijke adamsbestaan. Daar weten al Gods ware kinderen vanaf, want die hebben de vrijspraak zelf uit Zijne mond gehoord. Baan en Maritz leren dat mensen de stap moeten zetten om te gaan geloven, maar dat is een stap ter helle, omdat de eerste stap ter helle al gemaakt is in het paradijs. Ik begrijp heel goed dat Maritz zich niet kan vinden in de prediking waarin er krachtens het Woord radicaal wordt afgerekend met een dergelijk schijn- en dood geloof, die Baan en Maritz voorstaan. De dwaze maagden hadden nogal wat stappen gezet op de smalle weg, maar de Poortwachter des hemels bleek hen niet te kennen, omdat zij niet door de enge poort gegaan waren, maar over de muur geklommen. De HeartCry-handel in smalle-weg-laddertjes draait schijnbaar goed, want opnieuw hebben 850 bezoekers zich zo'n opstap-laddertje aan laten smeren om met 1 'geloofsstap' over de muur te klimmen, geholpen door de duivel himself. Mensen, mensen, wat een droomwereld, en wat een simon-de-tovenaars, die in Ambt Delden opnieuw 850 mensen hypnotiseerden! Maar zulke bedriegers worden door het Woord van onze God vervloekt: "Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt", Gal. 1:8-9.
|
|