C.S. LEWIS, EEN GEVAARLIJKE AARTSKETTER
C.S. LEWIS, EEN GEVAARLIJKE AARTSKETTER  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje

HET GROS VAN DE REFO'S EN REFO-DOMINEES LEEST DE BOEKEN VAN C.S. LEWIS MET INSTEMMING, MAAR NIEMAND SCHIJNT IN TE ZIEN DAT DE OCCULTE BOEKEN VAN LEWIS EEN SUBTIELE INSTAP VORMEN TOT DE AANBIDDING VAN HET BEEST. LEWIS HAD BANDEN MET DE VRIJMETSELARIJ. BE AWARE: ALS EEN VRIJMETSELAAR OVER GOD SPREEKT, BEDOELT HIJ DE DUIVEL.


Lewis held the presidency for thirteen years (1942-54) and under his leadership the Socratic Club was a ‘phenomenon’.[7] Meetings were frequently standing room only; the club had in excess of 100 registered members by the end of its first year; and some of the most prominent thinkers of the time engaged with Lewis around the rational trustworthiness and coherency of Christian faith. Lewis in no way tried to hide the fact that the club was not ‘neutral’. ‘It was the Christians who constructed the arena and issued the challenge [...] We never claimed to be impartial. But argument is. It has a life of its own. No man can tell where it will go. We expose ourselves, and the weakest of our party, to your fire no less than you are exposed to ours.’[8] Christopher Mitchell, who has written one of the few article-length accounts of the Socratic Club, interviewed a number of Oxford students who had attended the club. On the basis of their accounts, he suggests: Visiting opponents typically viewed Lewis as a fearless and formidable opponent, yet equally “generous” in argument. He was admired for the intellectual rigor he brought to each topic and discussion, and was known both for his “courage” and “open-mindedness”. Often it was the chance to cross intellectual swords with him more than anything else, that attracted some of Britain’s best non-Christian thinkers.

source-link:
http://www.oxfordpastorate.org/thepastoratecslewisandthesocraticclub.htm

--------------------------------------------------------

Wie was C.S. Lewis en wat leerde hij?


Klik op de Klik hier link ter inzage bronlink C.S. Lewis

----------------------------------

In vogelvlucht
Clive Staples Lewis (1898-1963) werd in Noord Ierland, in Belfast geboren. Van 1954 af tot aan zijn dood was hij professor aan de Cambridge Universiteit.
Lewis zegt dat hij in 1931 tot het christendom is bekeerd. Hij was auteur van meer dan 40 boeken, waarvan gedichten, romans, kinderboeken, Science-fiction, theologie, literaire kritiek, onderwijzende filosofie, en een autobiografie.
Jaarlijks gaan er meer dan twee miljoen boeken van hem over de wereldwijde toonbank, waarvan de helft afkomstig is van de serie "The Chronicles Of Narnia", die vergeven zijn met occulte fictie, speciaal voor kinderen geschreven. Veel van zijn boeken spelen zich af in de geestelijke wereld waarin het wemelt van mythologische figuren. Lewis prijst deze occulte wereld aan bij zijn lezers als zijnde een goddelijke wereld (zie o.a. Narnia kronieken) en hij misleidt daar vele christenen en hun kinderen mee.

Hier volgt een citaat uit de occulte Narnia-serie van Lewis, genaamd "The Last Battle", hoofdstuk: "Further up and Further in":
"Toen viel ik aan zijn voeten en dacht: Dit is voorwaar het uur van de dood, want de Leeuw (die alle eer waardig is) zal weten dat ik al mijn dagen Tash gediend heb en niet hem. Niettegenstaande is het beter de Leeuw te zien en te sterven dan Tisroc te zijn van de wereld en te leven. Maar de Heerlijke boog zijn gouden hoofd voorover en raakte mijn voorhoofd met zijn tong en zei: Zoon, gij zijt welkom. Maar ik zei: Helaas, Heer, ik ben niet uw zoon maar een dienaar van Tash. Hij antwoordde: Kind, alle dienst die gij voor Tash gedaan hebt reken ik aan als dienst voor Mij." (Note: De Leeuw moet God voorstellen en Tash de duivel).

Lewis leert hier vervloekte vrijmetselaar-ketterijen, met name om daarmee kinderen te indoctrineren met pure occultisme! Lewis leert dat degenen die de duivel (Tash) dienen, daarmee God (Aslan, de Leeuw) Zelf dienen en die dat doen, zullen uiteindelijk door God aanvaard worden.

Lewis was bovendien een dikke vriend van de schrijver J.R.R. Tolkien, die het occulte boek schreef: "In de ban van de ring", later verfilmd als "The Lord of rings" a la Harry Potter. Binnen het Refodom beroepen er vele belijders (ook dominees) zich op Lewis als zijnde een "voortreffelijk geleerde en christelijke apologeet" maar als zij zich niet van hun gruwelijke Lewis-ketterijen bekeren, zullen zij desgelijks vergaan (Luk. 13:3).

Lewis was bovendien lid van de socratic club, een club die grote overeenkomsten vertoont met de vrijmetselarij (de ergste vorm van satanisme). Zijn boek "Mere Christianity" wordt geheel onterecht beschouwd als een van de meest grondige en logische, onweerlegbare werken van de christelijke apologetiek, want ook dit boek is vergeven met ketterijen en dwalingen van het ergste soort. Het concept van Mere Christianity bevat weliswaar christelijke waarheden, maar de valse leer en de valse oecumene worden er zodanig in verheerlijkt dat Lewis zich aan de zijde van de antichrist schaart.

Lewis noemde zichzelf "erg katholiek", hij bad voor de doden, geloofde in het vagevuur, en wees de letterlijke opstanding van het lichaam af (C.S. Lewis: A Biography, p. 234). Ook maakte hij regelmatig gebruik van de biecht (p.198), en hij ontving het sacrament van de zieken (p.301). Vervolgens leerde hij -conform Billy Graham sr.- dat sommige heidenen "bij Christus kunnen behoren, zonder het te weten" (Mere Christianity, pp.176-177), hetgeen een fundamentele ketterij is, conform zijn ketterse stelling: "Christus vervult zowel het heidendom als het Judaïsme" (Reflections on the Psalms -p.129). Kortom, Lewis week fundamenteel af van het ware christendom en hij is duidelijk een aanhanger van het universalisme.

Lewis leerde dat wij "goden" zullen worden, waaruit blijkt dat hij ook een aanhanger was van de theïstische evolutie. Hij geloofde ook dat het Boek Job "onhistorisch" is (Reflections on the Psalms -pp.110), en dat de Bijbel "fouten" bevat (pp. 110, 112) en niet goddelijk is geïnspireerd (The Inklings -p.175). Lewis geloofde niet in een letterlijke hel, maar in plaats daarvan is de hel een geestestoestand die men verkiest te bezitten - hij schreef: "… elk opsluiten van het schepsel in de kerker van zijn eigen geest is, uiteindelijk, de hel" (The Great Divorce, p.65).

Met zijn geestige humor, scherpe logica, en schijnbare loyaliteit aan de dogma's van het christelijk geloof, heeft Lewis miljoenen lezers, met name in Engeland en in de Verenigde Staten, weten te imponeren en te doctrineren. Maar dat geldt ook voor vele refo-lezers (waaronder vele refo-dominees).

Ten spijt van zijn -door velen hoog gepropagandeerde- "briljante exegese" omtrent de christelijke apologetiek, was er in C.S. Lewis een onweerstaanbare drijfveer voor de schemerwereld van de occulte fantasie. In de christelijke en refo boekwinkels (o.a. Den Hertog - Houten) worden de ketterse boeken van Lewis, naast zijn occulte fantasieën, zonder schaamte te koop aangeboden. Geld stinkt blijkbaar niet in de reformatorische boekwinkels. De duivel is erin geslaagd om het Refodom via aartsketters als Lewis te laten participeren met de occulte wereld van de vrijmetselarij. Het eigenlijke doel van de duivel is de aanbidding van het beest, want hij weet dat degenen het beest aanbidden nooit meer bekeerd kunnen worden. De occulte boeken van Lewis vormen een subtiele instap om de duivel zijn finale doel te laten bereiken, ook binnen het Refodom.

Vele uitwendige belijders hebben zich laten verleiden door de meeslepende stijl en de logica waarmee Lewis zijn boeken geschreven heeft, maar dezulken hebben daarbij de eenvoudige bijbelse waarheid die naar de godzaligheid is totaal uit het oog verloren en zelfs verraden. Op DE AARTSKETTER, Lewis, en zijn aanhangers is dan ook volstrekt van toepassing, hetgeen geschreven staat in 2 Johannes 1:9a: "Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet", daartegenover leert Gods Woord t.a.v. de ware gelovigen: "...die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon."

GPPB.

DEFORMATORISCH DAGBLAD POSITIEF OVER AARTSKETTER LEWIS (1)  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje

POSITIEVE RD-RECENSIE VAN EEN NEO-VRIJMETSELAAR, C.S. LEWIS.


----------------------------------------------------------------------------

BOEKRECENSIE (Klik hier link)

Onversneden christendom bij C. S. Lewis
RD: 05-03-2007 12:25 | Enny de Bruijn

C. S. Lewis leert zijn lezers om oog te hebben voor de kerk van alle tijden en plaatsen, stelde dr. Bart Jan Spruyt vorige week in Rotterdam. „Elke kerkelijke denominatie is een grot waar je uit moet klimmen, om -met een woord van Lewis- de frisse zeebries van de eeuwen door je hoofd te laten blazen.”

Geloofsbeleving
Voor Spruyt vormt Lewis’ citeerdrang geen hindernis, integendeel. „Hij is een gids naar de traditie, hij leert je een bepaalde manier van denken. Je zit altijd vol met de vanzelfsprekendheden en vooroordelen van je eigen tijd. Maar Lewis laat zien hoe goed en gezond het is om je eens open te stellen voor oude boeken, om jezelf te laten corrigeren door de wijsheid van het verleden.

Als je denkt dat je een kerk in 1834 of 1517 of 1907 opnieuw kunt beginnen, en dat dan ”de kerk” durft te noemen, snijd je jezelf af van de grote traditie van de kerk van alle eeuwen en plaatsen. Elke verbijzondering is een versneden vorm van christendom. Iedere kerkelijke denominatie is een grot waar je uit moet klimmen, om -met een woord van Lewis- de frisse zeebries van de eeuwen door je hoofd te laten blazen.

Wanneer je uit de reformatorische traditie komt, heb je geleerd te denken dat de mens als individu voor God staat, waarbij de persoonlijke geloofsbeleving alle nadruk krijgt. Dat heeft schaduwzijden. Dat speelt in op onze natuurlijke neiging om vanuit onszelf te denken en op onszelf gericht te zijn. Lewis heeft op die manier van denken de nodige correcties te bieden. Hij vestigt de aandacht juist op de dingen buiten ons: de boeken uit het verleden, de traditie, de kerk, het geloof van alle eeuwen - bij hem berust het geloof niet in het gelovend subject, maar daarbuiten.”

Klik op de Klik hier link ter inzage zielsmisleidende RD-artikel van Lewis-aanhanger, B.J. Spruyt.

ZIE OOK:
http://www.burkestichting.nl/nl/conservatisme/denkers/c-s-lewis

DEFORMATORISCH DAGBLAD POSIITEF OVER AARTSKETTER LEWIS (2)  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje

POSITIEVE RD-RECENSIE VAN EEN NEO-VRIJMETSELAAR, C.S. LEWIS.


----------------------------------------------------------------------------

BOEKRECENSIE (Klik hier link)

Titel: Ruimte-trilogie: Ver van de zwijgende planeet, Reis naar Venus, De binnenste cirkel
Uitgeverij: Oosterbaan & Le Cointre

Reformatorisch Dagblad - 9 november 1998
Recensie door A. L. Smilde


Hoogstandjes van schrijfkunst in "omgekeerde" sciencefictiontrilogie

De fantaserende mens in mij is ouder

De drie sciencefictionboeken van C.S. Lewis zijn in Nederlandse vertaling beschikbaar, maar ze zijn betrekkelijk onbekend en misschien ook onbemind. Ze zijn veel meer aandacht waard.

In Nederland verschenen de eerste twee delen rond 1960 en het derde volgde twintig jaar later. Ze leiden nu al vele jaren een schimmig boekhandelsbestaan onder de gemeenschappelijke titel "Ruimte-trilogie" en worden kennelijk nooit op doortastende wijze in of zelfs maar uit de handel genomen. Elk van de drie delen heeft een andere vertaler; de kwaliteit van het vertaalwerk komt nooit boven het matige uit en zit soms ver daaronder. De omslagillustraties, ontleend aan een van de vele Amerikaanse pocketedities, hebben beschamend weinig verband met de inhoud en doen nog het meest denken aan een slecht getekend stripverhaal.

In deze omstandigheden ligt het niet voor de hand dat iemand die wel eens wat van C. S. Lewis wil lezen, het eerst naar de sciencefictiontrilogie zal grijpen. En wie al veel van hem gelezen heeft, zal er misschien nog steeds niet naar grijpen. Zolang je ze niet leest, lijken deze boeken -sciencefiction, wie leest dat nou?- een vreemd en zelfs een beetje gênant verschijnsel in het werk van een voorname christelijke auteur.

In feite behoren ze tot het beste wat hij geschreven heeft. Je hoeft geen liefhebber van Lewis te zijn om (als je ze leest) te zien dat hier heel bijzondere hoogstandjes van schrijfkunst worden geleverd. Bovendien behoren deze boeken tot zijn meest karakteristieke werk. Een zo sterke concentratie en tegelijk zo grote overvloed van typische Lewis-beelden en -gedachten kom je nergens anders tegen.

"Fantaserende mens"
Er zijn ook wel zogenaamde externe gegevens, dingen die je buiten de boeken zelf om te weten kunt komen, die erop wijzen dat ze beslist geen "vergissing" van Lewis zijn. Het eerste sciencefictionboek, "Out of The Silent Planet" (1938), was in zeker opzicht zijn schrijversdebuut. Het was zijn eerste boek dat voor een groot en algemeen lezerspubliek was bedoeld. En zo'n publiek bereikte het inderdaad.

KLIK OP DE KLIK HIER LINK TER INZAGE VOLLEDIGE RECENSIE: "DE DUIVEL OP ZIJN BEST!"

DEFORMATORISCH DAGBLAD POSITIEF OVER AARTSKETTER LEWIS (3)  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje

POSITIEVE RD-RECENSIE VAN EEN NEO-VRIJMETSELAAR, C.S. LEWIS.


----------------------------------------------------------------------------

BOEKRECENSIE (Klik hier link)

Reformatorisch Dagblad - 10 januari 2007 - Enny de Bruijn.

C.S. Lewis laat lezers over de rand van de wereld naar de eeuwigheid kijken

Goed en kwaad op de planeet Venus


C.S. Lewis was een duizendpoot. Groot wetenschapper, begaafd stilist, beroemd apologeet van het christelijk geloof. Behalve de kinderboekenserie "De kronieken van Narnia” miljoenen exemplaren verkocht schreef hij romans en gedichten, maar die vormen een nogal onderbelichte kant van zijn werk. Niettemin verscheen onlangs het tweede deel van zijn sciencefictiontrilogie in een nieuwe Nederlandse vertaling: "Perelandra'.

Dat is Lewis op z'n best, schrijvend over het grootste geheim van het bestaan: de paradox waarin de onveranderlijkheid van Gods eeuwige besluit samengaat met de verantwoordelijkheid van de mens. Hij geeft zijn lezers als geen ander een vermoeden van de werkelijkheid achter de zichtbare dingen, hij laat ze over de rand van dit bestaan kijken, verder dan ze zelf kunnen zien. "Niemand heeft ogen die daar heel ver voorbij kunnen zien; er zijn heel veel ogen die verder zien dan de mijne", schrijft Lewis in "Onversneden christendom". Maar hij onderschat zichzelf. Hij kijkt verder dan de meeste schrijvers kunnen.

KLIK OP DE KLIK HIER LINK TER INZAGE VOLLEDIGE RECENSIE: "DE DUIVEL OP ZIJN BEST!"


http://www.derokendevlaswiek.nl