"En toen Petrus te Antiochie gekomen was, wederstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was", Gal. 2:11.
---------------------------------------------------
|
|
Vervolging als kenmerk van de kerk RD: 18-04-2011 07:47 | Prof. dr. A. Baars
De Roemeense baptistenpredikant Josif Ton is tijdens een gesprek over de kerk zeer beslist: „Volgens jullie heeft de ware kerk drie kenmerken: de zuivere prediking van het Woord, de zuivere bediening van de sacramenten en de handhaving van de kerkelijke tucht. Dat is Bijbels. Maar er ontbreekt nog één kenmerk: de ware kerk is altijd een vervolgde kerk.”
Klik op de Klik hier link ter inzage volledige RD-artikel
--------------------------------------
Enkele citaten van prof. Baarsn getoetst aan de Schrift:
Prof. Baars: "Toch wordt in de tijd van de Reformatie nog niet overal gelijk gedacht over aantal en inhoud van deze kenmerken. Met de nadruk op de prediking, de sacramentsbediening en de uitoefening van de kerkelijke tucht bevindt de belijdenis zich in de lijn van het denken van Calvijn. Luther noemt al andere reeksen kenmerken. Zo zegt hij wel dat de ware kerk gekenmerkt wordt door de volgende drie dingen: het Woord wordt er getrouw onderwezen, er wordt ernstig gebeden en men draagt er oprecht het kruis. Het laatste aspect verwijst duidelijk naar het ondergaan van lijden, verdrukking en vervolging."
GPPB.: Het kenmerk van het kruisdragen (vervolging), zoals ook Luther leert, is zuiver bijbels (2. Tim. 3:12). Baars valt Luther echter niet bij, ergo, hij valt 2 Tim. 3:12 af, zoals dat duidelijk blijkt uit het volgende citaat van prof. Baars.
Prof. Baars: In de kringen van de dopersen heeft men nog uitvoeriger reeksen kenmerken. Zo spreekt men daar wel van: gehoorzaamheid aan het Woord, ongeveinsde broederlijke liefde, vrijmoedige belijdenis van God en van Christus, druk en droefenis vanwege het Woord van de Heere (vervolging), de ban en het hebben van trouwe dienaren van het Woord. Hieruit blijkt dat het toch niet zo vreemd is als iemand als Josif Ton vervolging nadrukkelijk schaart onder de merktekenen van de ware kerk.
GPPB.: In bovenstaand citaat relativeert prof. Baars op een opvallende wijze het kenmerk van vervolging, zoals dat door de dopersen en ook door Josif Ton genoemd wordt. Hoewel de theologie van de dopersen puur verwerpelijk is (dat geldt ook voor de baptistendoop), zijn de genoemde kenmerken van de dopersen zuiver bijbels. Het feit dat prof. Baars de baptist Josif Ton volledig affinieert met de ketterse dopersen, is buitengewoon hypocriet en vals. Het gaat in dit bestek over de kenmerken van de ware Kerk en niet over de doperse/baptistische doop-visie. We kunnen het ook van een andere kant belichten: omdat de Roomse kerk de kinderdoop leert, daarom is de kinderdoop nog niet onbijbels. Hetzelfde geldt voor de dopersen en de baptist Josif Ton die vervolging stellen als kenmerk van de ware Kerk, zoals ook Luther dat stelt. Daarin hebben zij Gods Woord aan hun zijde. Hoewel de dopersen een ketters denkbeeld hebben over het ware-Kerk-zijn, betekent dat niet dat de kenmerken die zij geven over de ware Kerk ook ketters zijn. In geen geval. GODS WOORD leert uitdrukkelijk in 2 Timotheus 3:12 dat vervolging een BESLISSEND kenmerk is van de ware Kerk. Aan dat Schriftgegeven gaat prof. Baars geheel voorbij. Prof. Baars beargumenteert de vervolging slechts vanuit de geschiedenis, maar ten spijt van zijn Schriftaanhalingen, negeert hij het waarachtigste kenmerk der Kerk, zoals geschreven staat in 2 Tim. 3:12, wat ook duidelijk blijkt uit zijn volgende citaat.
Prof. Baars: Houdt het voorgaande een voorstel in om een vierde kenmerk van de kerk aan de reeks uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis toe te voegen? Daarvoor is niet direct een reden aan te wijzen.
GPPB.: Voor het vierde kenmerk (vervolging) is wel degelijk een reden aan te wijzen, nl. volgens de Heilige Schrift zelf, in 2 Tim. 3:12. Als de Belijdenisgeschriften volgens de Heilige Schrift vragen om een noodzakelijke correctie, dan moet dat geschieden. Het geloof om dat te doen, is in onze dagen echter volledig zoek. Gods Woord stelt vervolging uitdrukkelijk als kenmerk van de ware Kerk. Derhalve heeft Josif Ton volkomen gelijk door vervolging als vierde kenmerk van de ware Kerk te stellen. Maar de huidige godgeleerden hebben de ergernis van het kruis teniet gedaan, OPDAT zij niet vervolgd zouden worden (Gal. 6:12). Dat is de geest die ook het artikel van prof. Baars ademt. Ronduit schokkend!
Prof. Baars: Ten slotte moet niet vergeten worden dat Bijbelse woorden als ”verdrukking” of ”beproeving” breder zijn dan wat gewoonlijk onder vervolging wordt verstaan. Wanneer in het vrije Westen –Gode zij dank– geen sprake is van christenvervolgingen, betekent dat niet dat er geen sprake is van verdrukking.
GPPB.: Prof. Baars suggereert met zijn -Gode zij dank- geen kennis te hebben aan 2 Tim. 3:12. Christus spreekt degenen die vervolgd worden niet zalig in Matth. 5:10, als zijnde een lot die een christen kán overkomen, zoals ook prof. Baars hypocriet suggereert, nee, in Tim. 3:12 staat duidelijk, voor geen twee-erlei uitleg vatbaar en volledig overeenkomstig de grondtaal geschreven: "En ook allen, die godzaliglijk willen leven in Christus Jezus, die ZULLEN vervolgd worden", ook in het zogenaamde """vrije Westen"""! Prof. Baars loochent het woordje "ZULLEN", en die loochening staat gelijk aan de veinzing van Petrus in Antiochie.
|
|