|
|
DS. F. MALLAN PRETENDEERT ZUIVER TE ZIJN IN DE LEER, MAAR HIJ DWAALT ZEER
Klik hier
| |
|
MAARTEN LUTHER CONTRA DE LEER DER AFSCHEIDING. Luther schrijft in zijn commentaar van de Galatenbrief op pag. 320: "Wij zijn zeker bereid met allen vrede en liefde te bewaren, als zij ons slechts ongeschonden en onaangetast de leer van het geloof laten. Als wij dat niet kunnen krijgen, dan vragen zij van ons vergeefs liefde." En dan barst Luther in heilige verontwaardiging uit tegen de valse vroomheids-oecumene -die de liefde in een hoog vaandel hebben staan- met deze woorden: "VERVLOEKT ZIJ DIE LIEFDE, DIE TEN KOSTE VAN DE LEER VAN HET GELOOF VERKREGEN WORDT, waarvoor toch alles moet wijken, [namelijk] de liefde, de apostel, de engel uit de hemel enz. Zij geven, als zij deze zaak zo arglistig als onbelangrijk voorstellen, genoegzaam te kennen welke waarde zij aan de majesteit van het Woord toekennen. Als zij zouden geloven, dat het om het Woord van God gaat, dan zouden zij daarmee geen spel kunnen spelen, maar het de hoogste eer bewijzen; zij zouden het zonder enige tegenspraak en zonder enige twijfel geloof schenken en weten, dat één enkel woord van God met ALLE andere woorden van God samenhangt en omgekeerd, dat alle woorden van God zich in elk enkel woord weerspiegelen (de doodsteek voor de allegorische leer der Afscheiding - GPPB.), verder zouden zij weten dat in één enkel leerstuk ALLE andere begrepen zijn en dat wie één leerstuk verliest, ze stuk voor stuk ALLEMAAL verliest; zij hangen immers samen en worden door een soort gemeenschappelijke band bij elkaar gehouden. Laten zij dus de eenheid en de christelijke liefde als GROOT naar voren brengen, wij daarentegen maken de majesteit van het WOORD en het GELOOF groot. De liefde kan men bij gelegenheid zonder risico verwaarlozen, niet echter het Woord en het geloof. De liefde kan alles verdragen en in alles toegeven. Daarentegen is het de aard van het geloof NIETS te verdragen en voor NIEMAND te wijken. De liefde, die gaarne opzij gaat, alles gelooft, wegschenkt en verdraagt, wordt dikwijls bedrogen, maar al wordt zij ook misleid, dan lijdt zij daarom toch geen noemenswaardige schade, d.w.z. zij verliest Christus niet, daarom wordt zij niet gekwetst, maar blijft onveranderlijk weldoen, ook jegens ondankbaren en onwaardigen. DAARENTEGEN MOET MEN ALS HET OM HET HEIL GAAT, ALS DE FANATICI LIEGEN ONDER DE SCHIJN VAN WAARHEID DWALINGEN LEREN EN DIE AAN VELEN OPLEGGEN, HELEMAAL GEEN LIEFDE TE BETRACHTEN, DAN MAG MEN GEEN ENKELE DWALING AANVAARDEN. Hier verspilt men niet een weldaad aan een ondankbare, maar verliest met het Woord, het geloof, Christus, het eeuwige leven enz. Daarom, als u God in één leerstuk loochent, hebt u Hem in allen geloochend, want men kan God niet over vele leerstukken verdelen, maar Hij is in ieder leerstuk afzonderlijk en in alle leerstukken tegelijk geheel en al die ene God. Daarom moeten wij de sacramentariërs, die ons tegenwerpen dat de liefde door ons verwaarloosd wordt, dit woord van de apostel Paulus voorhouden: 'Een weinig zuurdesem' enz.; en verder: met de eer, het geloof en het oog kan men geen spel spelen." (Tot zover Luther).
Godsmannen zoals Luther, Kohlbrugge, Whitefield, Huntington hebben we in onze dagen niet meer, hoewel genoemde mannen beslist niet volmaakt waren (ook niet in de leer), maar omdat zij in de bressen hebben gestaan voor Gods aangezicht en fundamentele dwalingen en de valse leraars hebben bestreden als onverschrokken 'soldiers in Gods army', heb ik hun beeltenis ter herinnering op de frontpage van deze website geplaatst, niet omdat het mijn geestelijke favorieten zijn (die heb ik niet en ik heb de theologie der zaligheid ook niet van hen geleerd, maar van Christus Zelf), maar als aanklacht tegen de huidige godgeleerdheid, die met een kracht der dwaling is geslagen en fundamenteel afwijkt van de leer EN de bevinding van de rechtvaardiging van de goddeloze. - GPPB.
------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
RD-INTERVIEW MET DS. F. MALLAN: Ds. F. Mallan (84) was meer dan veertig jaar docent van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en leidde in totaal vijftien studenten op tot predikant. Ds. F. Mallan mag vijf boeken op de plank zetten die voor hem bij zijn werk als docent van bijzondere betekenis waren.
”Eigenschappen des zaligmakenden geloofs” van Alexander Comrie. „Comrie is voor- en onderwerpelijk zo zuiver, dat blijkt uit dit boek, maar ook uit zijn ”ABC des geloofs” en zijn ”Examen van Tolerantie”.”
”Redelijke godsdienst” van Wilhelmus à Brakel. „Zeer leerzaam voor aankomende leraars.”
”De viervoudige staat” van Thomas Boston. „Hij beschrijft de gevallen staat en wijst op wat aan de mens moet gebeuren om welgetroost te leven en te sterven.”
”Het groot aanbelang der zaligheid” van Thomas Halyburton. „Hij doet in zijn boek zo duidelijk ons weten dat er een aanbieding van genade in de prediking moet zijn, maar dat dit aanbod voorwaardelijk is. Er moet plaats voor dat aanbod in onze harten komen. Hoe verschikkelijk zal het toch zijn als dat niet gebeurt. En dat doet hem ook zeggen: „Och of gij nog bekendet in deze uw dag wat tot uw vrede dient!”
”Al de werken” van Ralph en Ebenezer Erskine. „Het zielenleven van Gods volk is er duidelijk en klaar in te vinden.”
Klik op de Klik hier link voor inzage gehele RD-interview.
Commentaar Ik heb geen behoefte om ds. Mallan, die inmiddels een oud man geworden is, hard aan te vallen. Immers, de Schrift zegt: "Bestraf een ouden man niet hardelijk, maar vermaan hem als een vader", 1 Tim. 5:1. En ds. Mallan is te vermanen, met name hetgeen hij leert en voorstaat. Bovendien verkoopt ds. Mallan een smakelijke grap: "Ik was 6 jaar toen ik de ”Redelijke godsdienst” van Brakel in de oude druk bestudeerde." Dat gelooft niemand, want met zes jaar kan niemand lezen, hooguit een zeer eenvoudig kinderboekje spellen. En ALS het waar zou zijn, is ds. Mallan al vroeg betoverd geweest, want "vader" Brakel dwaalde eveneens omtrent de zekerheid des geloofs. Om der Waarheid des Evangelies' wil zullen we kort ingaan op het interview van ds. Frans Mallan. 1. Ds. Mallan en de zijnen leren een voorwaardelijk Evangelie. Dat is tegen de Schrift, want niet het Evangelie, maar de mens is voorwaardelijk en daartoe heeft God de bediening van de Wet gegeven (om de zonden des te meerder te stellen) om de mens al zijn voorwaarden en 'ja maars' uit handen te slaan, ja, om de mens met de ganse wereld voor God verdoemelijk te stellen. Dat is geen voorwaarde waaraan de mens moet voldoen, maar de eis der Wet blijft staan en als de Wet ALS Wet inkomt, gaan we het paradijsvonnis eigenen, opdat de oude voorwaardelijke mens sterft door de bediening des doods (Gal. 2:19a), opdat de nieuwe mens in Christus leve door het Evangelie. Als het aanbod van het Evangelie van vrije genade voorwaardelijk is -zoals Mallan beweert-, dan zou de mens nog een excuus kunnen hebben voor zijn onbekeerlijkheid. Een voorwaardelijk Evangelie geeft ruim baan voor het ongeloof en dat fenomeen wordt met name in de GGinN gekoesterd. Gods Woord laat geen enkele ruimte open voor het verdoemelijke ongeloof, waarmee elk natuurlijk kerkmens bezet is. Zelfs het ongeloof bij de discipelen heeft Christus bestraft. Het Evangelie is ONvoorwaardelijk en dat maakt de mens DUBBEL verdoemelijk voor God, omdat geen mens vanuit zichzelf op het aanbod van vrije genade wil ingaan en daartoe volstrekt onmachtig is, want een mens is dood in zonden en misdaden. Dat de mens uit eigen kracht niet in Christus wil noch kan geloven, dat is niet de schuld van het onvoorwaardelijk Evangelie, maar de schuld van de mens zelf. Wij zijn gevallen, maar God is GOD gebleven. De oude mens onder de Wet zal NOOIT in Christus geloven, ook al is het Evangelie onvoorwaardelijk. Als God GOD wordt in ons leven blijft er een verloren en verdoemelijk adamskind over die onvoorwaardelijk voor God komt te staan, zoals hij in Adam geworden is en God geen onrecht meer kan toeschrijven voor zijn welverdiende straf. Dus dat wordt sterven, geen voorwaardelijk sterven, nee, want als het gebod gekomen is, zijn de zonde wederlevend geworden, doch ik ben gestorven. Dat leert Paulus door de inspiratie des Heiligen Geestes, niet alleen ten aanzien van zichzelf, maar als de weg die God met al de uitverkorenen gaat. Het gebod komt onvoorwaardelijk, de wetsdood die daarop volgt geschiedt ook onvoorwaardelijk. De oude mens sterft dus onvoorwaardelijk door de bediening des doods. De mens in kwestie vraagt daar niet naar, maar het geschiedt door Gods alvermogen door 's Heeren hand alleen. En dan wordt het zo'n eeuwig wonder, geliefden, namelijk als er een nieuwe mens in Christus opstaat op de levendmakende stem van de Zoon van God en als dat gebeurt is de oude mens wijlen en verleden tijd en de nieuwe mens in Christus een feit. Dus de Wet verdoemt en het Evangelie stelt de natuurlijke kerkmens schuldig aan het bloed van Christus. Mensen die dit beamen en derhalve willen geloven moeten zich bij stichting HeartCry melden voor het recept, maar Gods uitverkorenen ondervinden de MACHT van het ongeloof en er is geen mens, die zich van de macht des ongeloofs wil en kan verlossen. Daarmee is de mens nog verdoemelijker dan hij al is, want de mens is goed en in Gods Beeld geschapen in ware kennis gerechtigheid en heiligheid, maar de bediening der Wet stelt de mens niet alleen des doods schuldig en verdoemelijk voor God, maar ook het aanbod van vrije genade doet de mens zijn hand niet uitsteken, om de genade aan te nemen, want daar is een Goddelijke schenking voor nodig, namelijk een krachtdadige inwendige roeping, om van dood levend gemaakt te worden, in de rechtvaardigmaking voor God. Ds. Mallan leert wel een uit- en inwendige roeping, maar stelt het Evangelie voorwaardelijk om voor die inwendige roeping in aanmerking te komen. Zo krijgt het Evangelie de schuld, ja, zo krijgt God de schuld als de mens onbekeerd blijft en in zijn ongeloof volhardt. Nee, ds. Mallan, gij dwaalt gans zeer! Bovendien grijpt Mallan naar de oudvaders, maar dat is ploegen met andermans kalf. Gods Woord is de enige Autoriteit en het enige Goddelijke gezag van de Waarheid. Wat leert Gods Woord? Dat het Evangelie onvoorwaardelijk is voor verloren zondaren. Verloren is elk mens van nature, maar het ongeloof zit er 'slechts' tussen en dat is 's mensen eigen schuld. Waarom mag God het Evangelie niet onvoorwaardelijk voorstellen met de wetenschap dat de mens niet geloven wil en niet geloven kan? Wie zal tot zijn Maker zeggen: "Wat doet Gij?" Dus ondanks dat het Evangelie onvoorwaardelijk is, zal dat feit geen mens doen geloven, maar het stelt de mens -zoals gezegd- dubbel verdoemelijk voor God. Arminiaanse bewegingen zoals stichting HeartCry, hebben daar een oplossing voor bedacht en kennen de mens een vrije wil toe om te geloven, maar met dat helse bedrog zullen er velen hun ogen opslaan in de eeuwige pijn. Ds. Mallan kent de mens wel geen vrije wil toe, integendeel, MAAR hij leert wel een beperkt (voorwaardelijk) Evangelie (OFWEL EEN BEPERKTE CHRISTUS). Ik weet niet wat erger is, de vrije wil, of een beperkt Evangelie. Het zijn beiden verdoemelijke leringen, want in beide gevallen is Christus GEEN volkomen Zaligmaker en derhalve leert zowel stichting HeartCry, onder aanvoering van dhr. A. Baan, ALS de GGinN, onder aanvoering van ds. Mallan, geen gewillige en volkomen Zaligmaker voor verloren zondaren en beiden werken het halfverloste christendom in de hand. Ds. Mallan leert de rechtvaardiging van de wedergeborene en kweekt met zijn voorwaardelijk Evangelie "onschuldig onbekeerde mensen" die wel voor de "zuivere waarheid" zijn, maar het tapijt van de hel zullen uitmaken, als zij niet in Christus zullen geloven. Bovendien spreekt ds. Mallan zich tegen, want de gebr. Erskine, waarmee hij ook schermt, leren geen voorwaardelijk Evangelie, hoewel de gebr. Erskine -met name Ralph- wel kerkistisch waren. Kerkisme heeft ds. Mallan dus blijkbaar van geen vreemde.
2. Ds. Mallan schermt met dr. A. Comrie, maar Comrie heeft zoveel aanleiding gegeven voor dwalingen, omdat Comrie de filosofie met de theologie vermengd heeft, en gekomen is tot een embryoleer, overigens met goede bedoelingen, namelijk om de genade veilig te stellen tegenover de remonstranten, maar die bedoeling van Comrie is puur onbijbels geweest en volledig in strijd met de bijbelse leer van de rechtvaardiging van de goddeloze. Tot op de huidige dag zijn de GGinN en de Ger.Gem. (ja, heel de Afscheiding) ZWANGER van deze dwaalleer van Comrie, namelijk dat de wedergeboorte begint zonder bewust geloof in Christus, terwijl Christus zegt dat ook de kleinen in Hem geloven (Matth. 18:6, enz) Deze ontzettende Comrie-dwaling hebben we reeds meermalen weerlegd en de lezers kunnen zich overtuigen via de onderstaande linken:
http://www.derokendevlaswiek.nl/HERVORMERS_OUDVADERSCOMRIEzhS_EMBRYOFILOSOFIE.html
http://www.derokendevlaswiek.nl/INHOUDSOPGAVE_ABCDWAALLEER_GERzo_GEMzo.html
http://www.derokendevlaswiek.nl/PERSBERICHTENzhDE_WACHTER_SIONSzh_2.html
http://www.derokendevlaswiek.nl/PERSBERICHTENLEERzn_OF_EERVERSCHILzv.html#item_LEERzn_OF_EERVERSCHIL_TUSSEN_GGinN_EN_GERzoGEMzo
3. Ook het beroep van ds. Mallan op A. Brakel's 'Redelijke Godsdienst', geeft aan dat ds. Mallan NIET de zekerheid des geloofs leert als zijnde het wezen des geloofs, want Brakel heeft de zekerheid des geloofs gedegradeerd tot het welwezen des geloofs en als men in die voetsporen van Brakel gaat, gaat men richting Rome, want de leer van Brakel omtrent de zekerheid des geloofs staat HAAKS op de leer van Christus. Brakel had -net als Comrie- ook goede bedoelingen, namelijk om pastoraal te zijn, maar wel op een totaal verwerpelijke wijze. Ook de zwakgelovigen bezitten enige zekerheid in Christus door het geloof, anders is het geloof geen geloof meer, maar een gevoel en met louter gevoel, al is het nog zo geestelijk, komt de mens eeuwig bedrogen mee uit.
4. Ook schermt ds. Mallan met ds. G.H. Kersten, maar ds. Kersten is slechts een blauwdruk van Comrie, bovendien heeft Kersten nog meer dwalingen in de wereld geholpen dan Comrie. Men onderzoeke de artikelen -via de onderstaande linken- waarin we de dwalingen van Kersten op grond van Gods Woord ontmaskeren en weerleggen.
http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007ARTIKELEN_EN_LEZINGENKORT_BEGRIP_ONTzjKERSTENziD.html
http://www.derokendevlaswiek.nl/HERVORMERS_OUDVADERSCOMRIEzhS_EMBRYOFILOSOFIE.html
http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007INGEZONDEN_STUKKENVRAGEN_OMTRENT_GzoHzo_KERSTEN.html
http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007INGEZONDEN_STUKKENVRAGEN_OMTRENT_GzoHzo_KERSTEN.html#item_VERVOLG_BRIEFWISSELING_zn_VRAGEN_BIJ_DSzo_GzoHzo_KERSTEN
http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007INGEZONDEN_STUKKENOP_DE_BRES_VOOR_KERSTEN.html
http://www.derokendevlaswiek.nl/INGEZONDEN_STUKKENAFGODERIJ_DSzo_GzoHzo_KERSTEN.html
http://www.derokendevlaswiek.nl/PERSBERICHTENANTISEMITISME_2.html#item_DE_DSzo_GzoHzo_KERSTENznTRAGIEK_OMTRENT_ZIJN_HOUDING_JEGENS_DE_BEMINDEN_OM_DER_VADEREN_WIL_
http://www.derokendevlaswiek.nl/PERSBERICHTENPAUSELIJK_GEDRAG_DSzo_GzoHzo_KERSTEN_.html
http://www.derokendevlaswiek.nl/INHOUDSOPGAVE_ABCDWAALLEER_GERzo_GEMzo.html#item_DSzo_GzoHzo_KERSTEN_ANTISEMITISCH_zi2zj
http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007PERSBERICHTENKERSTziEN_of_VERzjBOOMzv.html
http://www.derokendevlaswiek.nl/ARCHIEF_2004zn2007ARTIKELEN_EN_LEZINGENWEERLEGGING_GERzoGEMzoznleer.html
Ds. Mallan moge zelf dan bekeerd zijn, maar dat betekent niet dat hij het recht heeft om er kerkelijk afgescheiden volgelingen opna te houden die hij dirigeert richting Rome en sectarisch indoctrineert. Bovendien heeft ds. Mallan een soort kerkisme gekweekt die zijns gelijke niet kent en dat heeft geresulteerd in een schare volgelingen die je bloed wel drinken kunnen als je hun dwaalleer tegenspreekt op grond van Gods Woord. De kerkelijke dwaalweg die ds. Mallan gegaan is, is in ieder geval geen vrucht van de ware bekering, maar van het vrome vlees en vlees is vijandschap tegen God. Slechts repeterende breuken zijn het gevolg geweest van de Afscheiding en de Afscheiding staat hoofdschuldig aan de uitrukking van de planting Gods in Nederland, ofwel de Kerk der Reformatie, want die is niet meer.
Mooi interview, ds. Mallan, allemaal 'goed en zuiver' gedaan, maar waar het lichaam van Christus gedeeld is, is de leer onzuiver en zelfs vals, en daar komt God niet aan Zijn eer en worden de leden bedrogen voor een eeuwigheid. Ook ds. Mallan ontkomt niet aan de kracht der dwaling, waarmee de Heere Neerlands kerken geslagen heeft, omdat zij de waarheid niet in liefde hebben aangenomen, maar hun eigen (kerkelijke) visies boven Gods Woord hebben gesteld. Iedere kerk heeft zijn eigen zuiltje, zijn eigen favoriete oudvaders, maar de kerkelijke lucht is verpest door al dat sectarisme in onze dagen, geen kerk uitgezonderd. Als ds. Mallan nog voor God in de schuld zal komen met zijn Steenblokiaanse logicaleer zal hij zijn kerk de naam IKABOD toekennen, zichzelf in de ban doen en zonder onderbreking hagepreken voor hoeren en tollenaars gaan houden in de heggen en stegen van het Refodom.
O, land, land, land, hoort des Heeren Woord!
GPPB.
|
|
|
|
|
|